| کد خبر: 256853 |

ایران و عمان کریدور شمال جنوب را فعال می کنند

موقعیت ایران در ترانزیت منطقه ای و بین المللی ویژه و برجسته است؛ موقعیتی که نه می توان آن را حذف کرد و نه نادیده گرفت.

تین نیوز

سفیر جمهوری اسلامی در «مسقط» درباره اهمیت نخستین سفر «هیثم بن طارق» به تهران گفت: موقعیت ایران در ترانزیت منطقه ای و بین المللی ویژه و برجسته است؛ موقعیتی که نه می توان آن را حذف کرد و نه نادیده گرفت. بویژه آنکه با تحولاتی که بعد از جنگ روسیه و اوکراین رخ داد، موقعیت جمهوری اسلامی برجسته شد. عمان هم از موقعیت مشابهی بهره مند است؛ هم دروازه ای برای آفریقا محسوب می شود و هم در یک منطقه استراتژیکی به نام خلیج فارس و دریای عمان واقع است.

به گزارش تین نیوز به نقل از سی نیوز، علی نجفی افزود: تهران و مسقط با توجه به این موقعیت مهم در گذشته به توافقاتی دست یافته بودند از جمله این توافقات می توان به موافقت نامه چهارجانبه «عشق آباد» میان عمان، ایران، ازبکستان و ترکمنستان اشاره داشت.

وی درباره گشایش چشم انداز تازه ای در رابطه با کریدور شمال- جنوب با توجه به پیوستن عمان به این محور بیان داشت: کریدورهایی که ایران به آن ملحق شده است؛ مانند کریدور شمال- جنوب، ایران، هند و روسیه، طبیعتاً می تواند برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور و شبکه منطقه ای به خدمت گرفته شود.

سفیر جمهوری اسلامی در «مسقط» خاطرنشان ساخت: در همین زمینه قرار است بزودی اجلاسی در تهران در زمینه حمل و نقل برگزار شود. ایران و عمان با یکدیگر توافق کرده اند که این کریدور را فعال کنند؛ حمل بار آزمایشی از این مسیر یکی از روش ها است؛ تقویت حمل و نقل دریایی نیز برای تکمیل این شبکه و ارتباطات حمل و نقلی و ترانزیتی حائز اهمیت است.

لازم به توضیح است که دولت عمان درخواست رسمی خود برای الحاق به موافقتنامه کریدور شمال جنوب را رسما به جمهوری اسلامی ایران به عنوان موافقتنامه ارسال کرده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.