| کد خبر: 222057 |

معافیت بندر چابهار از تحریم؛ فرصتی برای توسعه کشورهای غرب آسیا

معافیت بندر چابهار از تحریم ها، میانبر کشورهای آسیایی برای رهایی از چالش‌های غرب است که با مدیریت صحیح می‌تواند موجب افزایش سرعت توسعه و پیشرفت این کشورها خصوصا ایران شود.

تین نیوز

معافیت بندر چابهار از تحریم ها، میانبر کشورهای آسیایی برای رهایی از چالش‌های غرب است که با مدیریت صحیح می‌تواند موجب افزایش سرعت توسعه و پیشرفت این کشورها خصوصا ایران شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، بندر استراتژیک چابهار واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان سرشار از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های طبیعی و بشری است که به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران که اسکله آن قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس پیما را دارد جزو مهمترین مناطق اقتصادی و صادراتی کشور و منطقه محسوب می‌شود.

بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی و استراتژیک آن نسبت به کشورهای همسایه و آسیای میانه که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای منطقه برای توسعه اقتصادی و مبادلات بین‌المللی به آب‌های آزاد است از اهمیت فراوانی برخوردار است. این بندر دارای پتانسیل‌هایی است که با برنامه‌ریزی دقیق مسئولین ملی و محلی می‌توان در راستای افق چشم‌انداز نظام برای افزایش توانمندی و تقویت جایگاه کشور در بین قدرت‌های شرقی و غربی دنیا از آنها استفاده کرد.

این بندر یکی از مهم‌ترین چهارراه‌های کریدور «شمال- جنوب» در مسیر تجارت جهانی است که علاوه بر مزیت‌های اقتصادی در زمینه سیاسی از جمله تحکیم و حفظ روابط دیپلماتیک بین کشورهای آسیای میانه نیز تأثیر بسزایی دارد و باعث می‌شود تا در کنار حذف تنش‌ها و درگیری‌ها وحدت و همدلی را در این منطقه ایجاد کند و شاهد آرامش و آسایش بین ملل اسلامی در این خطه از دنیا باشیم.

ایجاد وحدت و همدلی و مبارزه با خشونت طلبی گروه‌های افراطی، مذهبی نما و تروریستی تربیت یافته غرب که هدفشان نابودی خاورمیانه و تبدیل شدن آن به یک منطقه امن برای آمریکا و هم پیمانانش است یکی از مزیت‌های اصلی بندر چابهار به شمار می‌رود. آسایش و آرامش در منطقه علاوه بر حضور کشورهای حوزه خلیج فارس برای سرمایه گذاری، بدون شک و تردید اروپاییان را نیز مجبور می‌کند تا با پشت کردن به آمریکا در جهت حفظ منافع اقتصادی خود در دنیا، خواهان سرمایه گذاری و مبادله با کشورهای آسیای میانه از طریق بندر چابهار با قابلیت بهره‌مندی از دریا و حمل و نقل ریلی و هوایی شوند.

این فرصت طلایی عزم جدی مدیران و مسئولین محلی و ملی را می‌طلبد تا زمینه سرمایه گذاری در بندر چابهار شامل تکمیل زیرساخت‌های دریایی، حمل و نقل ریلی و هوایی، دسترسی آسان و راحت به آب شرب بهداشتی و مسیرهای دسترسی را فراهم کنند تا بتوانیم شاهد توسعه همگانی تنها بندر اقیانوسی کشور باشیم.

معافیت تحریمی بندر چابهار راه میانبری برای تغییر وضعیت بازار جهان است

سروش کیانی قلعه سرد؛ کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار مهر، تمدید معافیت چابهار از تحریم‌های ظالمانه آمریکا را یک فرصت کم نظیر اقتصادی بیان کرد و گفت: از این معافیت تحریمی می‌توان به عنوان فرصتی بسیار مناسب و طلایی برای استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بی نظیر بندر چابهار در راستای توسعه اقتصادی استان، جنوب شرق ایران و منطقه استفاده کرد که البته این امر منوط به برنامه‌ریزی مناسب و فرصت شناسی مدیران محلی و ملی است تا از این موقعیت استثنایی بیشترین استفاده لازم برای آبادانی و عمرانی انجام شود.

وی افزود: تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی و هم پیمانانش طی چند دهه اخیر بر علیه کشور ما علاوه بر آسیب‌ها و ضررهایی که به بخش‌های مختلف اقتصادی و عمرانی وارد کرده، باعث شده تا فرصت استفاده از ظرفیت‌های کم نظیر تجاری و اقتصادی ایران اسلامی برای بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه منطقه خاورمیانه از دست برود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اما در حال حاضر اینکه یکی از مهمترین و استراتژیک ترین مناطق ایران یعنی تنها دروازه اقیانوسی کشور از این تحریم‌های ظالمانه معاف شده یعنی فرصتی خاص برای کشورهای در حال توسعه منطقه شامل هند و افغانستان فراهم شده تا از این پتانسیل به صورت ویژه استفاده کنند.

وی ادامه داد: مسئولان ملی و محلی می‌توانند در این امر با هوشیاری و هدفمندی کامل همگام با این کشورها و داشتن برنامه‌ریزی که منطبق بر منافع ملی کشورمان است محکم و قاطعانه گام بردارند که ثمره آن قطعاً فواید و اثرات مثبت بسیار زیادی برای محرومیت زدایی منطقه، توسعه و پیشرفت ایران خواهد داشت.

کیانی تغییر سیستم دولتی آمریکا را در جهت منفی شدن این تصمیم رد و تصریح کرد: در زمان رقابت‌های انتخاباتی بایدن خروج یک طرفه دولت ترامپ از معاهدات بین‌المللی و عدم پای بندی به آنها را نقطه ضعف این دولت عنوان و در زمینه برگشت به معاهدات با هدف ترمیم وجهه بین‌الملل آمریکا تلاش خواهد کرد و به همین دلیل انتظار بر این است تا حداقل تحریم‌ها تضعیف شوند نه اینکه معافیت‌های تحریمی هم از بین بروند.

وی گفت: از سوی دیگر فشار حداکثری که دولت ترامپ با همه آسیب‌هایی که با تمام توان و قدرت به اقتصاد ایران وارد کرد، بر آن گذاشت در عمل هیچ نتیجه موفقی نداشته و باز هم اقتصاد کشور ما مقاومت بسیار خوبی از خود نشان داد و در عمل آن بحران جدی که آمریکا دنبال آن بود، محقق نشد و بعید است تا نگاه تحریم محوری بخواهد رویکرد جدیدی را برای سرکوب انقلاب ما تجربه کند.

کارشناس امور اقتصادی اذعان کرد: دو بعد درونی و بیرونی را در جهت برنامه‌ریزی دقیق برای بهره‌مندی بیشتر از این فرصت اقتصادی توسط مسئولین و کارآفرینان لازم است که در بعد درونی توسعه صنایع و بخش‌های مختلف تجاری و اقتصادی با رویکرد صرفاً صادراتی بودن و در بعد بیرونی و برون مرزی نیز گسترش همکاری‌های بین‌المللی به ویژه با کشورهای همسایه که خواهان استفاده از ظرفیت‌های بالقوه بندر چابهار هستند اما با اولویت قرار دادن منافع محلی و ملی و جلوگیری از صدمه دیدن بخش‌های مختلف اقتصادی و زیستی در چابهار یک مسئله مهم و حیاتی است.

وی تصریح کرد: بی شک تحریم‌ها آسیب و ضرر جدی به تمام بخش‌های یک کشور از جمله بخش نظامی و امنیتی وارد می‌کند، این در حالی است که نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران همواره در راستای ثبات و گسترش امنیت منطقه به عنوان یک متولی امر فعالیت و تلاش‌های زیادی کرده و امروز وجود خود آنها تأمین کننده امنیت است.

کیانی افزود: این معافیت تحریمی با وجود حضور گروه‌های تروریستی و تنش‌های سیاسی در این زمینه بیش از هر چیزی تأمین کننده امنیت منطقه خواهد شد و قطعاً این امر برای کشورهای منطقه و سایر آنها به مرور ثابت شده است که بندر چابهار در کنار مزیت‌های اقتصادی خود باعث تثبیت آسایش و امنیت مردمان آسیای میانه است.

برای اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه دسترسی به محوری‌ترین نقطه ایران یعنی بندر چابهار می‌تواند بسیار جذاب باشد و قطعاً رقابت خوبی در میان این کشورها برای استفاده از ظرفیت‌های این منطقه ویژه اقتصادی ایجاد خواهد شد

وی این معافیت تحریمی را راه میانبری برای تغییر وضعیت بازار و اقتصادی جهانی دانست و تصریح کرد: برای اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه دسترسی به محوری‌ترین نقطه ایران یعنی بندر چابهار می‌تواند بسیار جذاب باشد و قطعاً رقابت خوبی در میان این کشورها برای استفاده از ظرفیت‌های این منطقه ویژه اقتصادی ایجاد خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: از سوی دیگر آمریکا با توجه به رقابت‌های اقتصادی که با چین دارد و همچنین روابط استراتژیکی که با هند در زمینه اقتصادی ایجاد کرده و همواره در پی تقویت آن است تلاش می‌کند تا با پررنگ سازی نقش هند در اقتصاد جهانی، رقیب تازه‌ای برای سرکوب چین ایجاد کند.

وی گفت: از طرف دیگر با توجه به سرمایه گذاری‌های عظیم چین در بندر «گوادر» پاکستان، برای آمریکا فرصت طلب تقویت نقش هند در بندر چابهار بسیار حیاتی و مهم است که نتیجه آن معافیت تحریمی و ایجاد یک فرصت مناسب برای ما است.

کیانی بیان کرد: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر توسعه سواحل مکران در جهت ایفای نقش به عنوان یک عنصر مهم در اقتصاد و عمران ایران، معافیت تحریمی بندر چابهار دروازه جدیدی را برای به ثمره نشستن آرمان‌های انقلاب و تکمیل کننده پازل گسترش و پیشرفت کشور زیر سایه شوم تحریم‌ها و تهدیدات همیشگی دشمنان قسم خورده نظام بیان و نقش آن را برای تحقق جمهوری اسلامی به یک ابرقدرت بین‌المللی مؤثر و تضمینی دانست.

افزایش ۱۸۱ برابری ترانزیت کالاها از طریق بندر چابهار

بهروز آقایی، مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: بندر چابهار از حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی استقبال می‌کند از همین رو در سال جاری ترانزیت کالاها از طریق بندر شهید بهشتی چابهار نسبت به سال گذشته بیش از ۱۸۱ برابر افزایش داشته است.

وی افزود: همچنین در سال جاری شاهد افزایش ۳۸ برابری صادرات محصولات غیرنفتی از طریق بندر چابهار بوده‌ایم که نشان دهنده نقش استراتژیک و مهم این بندر اقیانوسی در مناسبات ملی و منطقه‌ای است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه بین کشورهای ایران، هند و افغانستان با هدف تسریع، تسهیل و ارتقای ترانزیت چابهار و اتصال کشور هند و افغانستان به کشورهای آسیای میانه از طریق بندر چابهار، توسعه صادرات سه کشور و ایجاد کریدور بین‌المللی بین کشورهای مذکور در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ به امضای رؤسای جمهور ایران و افغانستان و نخست وزیر هند رسید.

وی با اشاره به اینکه طی این مدت بندر چابهار توانسته با برخی از کشورها از جمله هند مراودات خوبی داشته باشد، تصریح کرد: بعد از امضای موافقتنامه فوق، خطوط کشتیرانی لاینر بین بنادر کشور هند و بندر شهید بهشتی چابهار تأسیس و شروع به فعالیت کردند.

آقایی گفت: در کنار این اقدامات اعطای مشوق‌ها و تخفیفات از سوی سازمان بنادر و دریانوردی سبب رونق ترانزیت از طریق بندر چابهار شده به نحوی که طی دو سال گذشته این بندر استراتژیک نقش مهمی در تأمین کالاهای اساسی، ترانزیت و صادرات کالا داشته است.

در مجموع آن چیزی که واضح است این است که توسعه سواحل مکران و خصوصاً بندر چابهار به عنوان کانون توسعه این منطقه علاوه بر اینکه می‌تواند موجب توسعه و رشد استان سیستان و بلوچستان و کشور شود قطعاً موجب توسعه منطقه خصوصاً کشورهای آسیای میانه می‌شود از همین رو باید با اعطای مشوق‌ها و تسهیل سرمایه گذاری برای آنها راه را برای نقش آفرینی هرچه بیشتر آنها هموار کرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.