| کد خبر: 166912 |

یک کارشناس مطرح کرد:

◄ رونق سواحل جنوب کشور؛ در گرو توسعه بنادر کوچک

55 درصد جمعیت دنیا در 60 کیلومتری ساحل مستقر هستند (پاک، 1384) که این مورد در سواحل جنوبی کشور ما کمتر از 10 درصد است.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است رونق سواحل جنوب کشور در گرو توسعه بنادر کوچک این سواحل است.

به گزارش تین‌نیوز، رضا مرادی در توضیح این مطلب در گروه تلگرامی جامعه بندری و دریایی نوشت: منطقه ساحلی به‌عنوان فصل مشترک و محل تلاقی دو زیست‌بوم خشکی دریا، دارای ویژگی‌های بسیار متفاوتی از دیگر نواحی زمین است.

وی با بیان این‌که دریایی شدن مبادلات جهانی زمینه ساحلی شدن اقتصاد جهانی را مهیا کرده است، اظهار کرد: ارزش تجارت کالایی جهان از طریق دریا در سال 2000 بیش از 12 هزار میلیارد دلار(2004، TNA-HPC ) و در سال 2010 به بیش از 22 هزار میلیارد دلار بود.

این کارشناس تاکید کرد: 55 درصد جمعیت دنیا در 60 کیلومتری ساحل مستقر هستند (پاک، 1384) که این مورد در سواحل جنوبی کشور ما کمتر از 10 درصد است.

مرادی گفت: با توجه به پتانسیل بالای سواحل و دریا در بحث تجارت، گردشگری، انرژی و ... می‌توان گستره فعالیت‌های گوناگون را در سواحل کشور ایجاد کرد.

وی افزود: یکی از پتانسیل‌های بسیار خوب رونق سواحل کشور، ساماندهی و توسعه بنادر کوچک در طول سواحل جنوبی است.

این کارشناس خاطرنشان کرد: این بنادر که از دیرزمان نقش‌های تمدنی و تجارت را در پهنه‌های سواحل جنوب کشور ایفا می‌کردند، در طول سنوات متمادی دستخوش تغییرات و جابجایی‌هایی شده‌اند اما هم اکنون برخی از آنها هنوز هم در مباحث صیادی و سفاری کارکرد دارند.

به گزارش تین‌نیوز، وی اظهار کرد: این بنادر که می‌توانند در نقش کاتالیزور و سوپاپ اطمینان بنادر بزرگ کشور اثرگذاری داشته باشند در حال حاضر آنچنان‌که باید  مورد توجه قرار ندارند و با بی‌مهری مواجه هستند.

مرادی افزود: نقش موثر این بنادر در شکل‌گیری و تمرکز جمعیتی سواحل وصف‌ناپذیر است و یکی از شیوه‌های جذب جمعیت و رونق سواحل، ساماندهی و توسعه این بنادر کوچک است.

این کارشناس بنادر کوچک دیر، لنگه و... در سواحل بوشهر و هرمزگان که ساختار شهری را در پیرامونشان ایجاد کردند را نمونه‌هایی از این دست بنادر برشمرد و گفت: سازماندهی و تجهیز این بنادر به زیرساخت‌های حداقل بندری از جمله اسکله، پسکرانه، تجهیزات تخلیه و بارگیری، مخابراتی و... و کنترل و نظارت بر آنها می‌تواند نقش بسیار پررنگی را در رونق اقتصادی پیرامونی این بنادر ایجاد کند.

مرادی با بیان که این بنادر در تجارت با کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگر بنادر کشور نقش زیادی را در تبادلات محلی و منطقه ای خواهند داشت، اظهار امیدواری کرد« با ایجاد ساختار تشکیلاتی در سازمان بنادر جهت تولیت این بنادر، توسعه و تجهیز آنها در قالب ساختار ایجاد شده روز به روز افزایش یابد».

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.