| کد خبر: 180859 |

◄ نرخ اجاره ماهیانه واگذاری اپراتوری بندر چابهار قابل افشا نیست

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی از غیرقابل افشا کردن رقم اجاره ماهیانه بندر چابهار توسط اپراتور هندی سخن گفت.

تین نیوز

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی از غیرقابل افشا کردن رقم اجاره ماهیانه  بندر چابهار توسط اپراتور هندی سخن گفت.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، محمدعلی حسن‌زاده گفت: فعالیت شرکت IPGL هند از ابتدای دی‌ماه با افتتاح رسمی دفتر این شرکت در چابهار آغاز شد و از نیمه دی‌ماه نیز اپراتوری بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار رسما به هندی‌ها داده شد.

او با اشاره به توافقنامه چابهار گفت: فعالیت اپراتور هندی در چابهار به‌صورت یک سال و نیم قرارداد موقت و سپس قرارداد میان‌مدت ۱۰ ساله خواهد بود که در پایان علاوه بر پرداخت اجاره ماهیانه بندر، تجهیزاتی که خریداری و نصب‌کرده‌اند نیز به ایران واگذار می‌شود.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی نوع قرارداد سرمایه‌گذاری هندی‌ها را BOT  عنوان کرده و تاکید کرد: اپراتور هندی در طول ۱۸ ماه ابتدایی، رقمی که باید به ایران پرداخت کند را طبق قرارداد به‌صورت روپیه واریز می‌کند. اما رقم اجاره ماهیانه‌ای که آن‌ها باید پرداخت کنند قرار نیست افشاء شود.

حسن‌زاده تصریح کرد: در قرارداد موقت ۱۸ ماهه ابتدایی این فعالیت، هندی‌ها سرمایه‌گذاری جزئی‌ای خواهند داشت چون بخش اعظم تجهیزات را سازمان بنادر و دریانوردی خریداری و نصب کرده است.

او با بیان این‌که اپراتور هندی صرفا در فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی مشغول خواهد بود گفت:  تنها ۱۰ هکتار از اراضی بندری واقع در ترمینال فاز یک بندر شهید بهشتی و یک پست اسکله در اختیار هندی‌ها گذاشته شده است؛ اما سرمایه‌گذاری اصلی و سنگین ۸۵ میلیون دلاری هندی‌ها در این بندر در دوره اپراتوری ۱۰ ساله IPGL خواهد بود.

این مقام مسئول افزود: هندی‌ها در این مدت علاوه بر اپراتوری بندر شامل تخلیه و بارگیری، به ساخت، تأمین و نصب تجهیزات نیز اقدام کرده و همچنین بازاریابی فعالیت بندر را هم عهده‌دار هستند.

حسن‌زاده  اظهار داشت: در ۹ ماهه ابتدایی امسال صرفا ۱.۵ میلیون تن انواع کالا در بندر چابهار تخلیه شد که معادل ۱ درصد کل باری است که به بنادر کشور وارد شده است. ۱۲۰ هزار تن از این ۱.۵ میلیون تن نیز بار ترانزیتی هند به چابهار بود و غیر از این میزان بار هندی‌ها، دیگر هیچ بار ترانزیتی‌ای در چابهار تخلیه نشده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.