| کد خبر: 173009 |

مسئولان وزارت کشاورزی چین:

◄ وزارت امور خارجه چین: هیچ نوع کشتی در آب‌های ایران نداریم

وزارت امور خارجه چین و سازمان شیلات و ماهیگیری این کشور وجود کشتی‌های ماهیگیری چینی در آب‌های ایران را رد کرد و آن را به شرکت‌های خصوصی چین نسبت دادند.

تین نیوز

وزارت امور خارجه چین و سازمان شیلات و ماهیگیری این کشور وجود  کشتی‌های ماهیگیری چینی در آب‌های ایران را رد کرد و آن را به شرکت‌های خصوصی چین نسبت دادند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا،  وزارت امور خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای نسبت به فعالیت صیادان و کشتی‌های چینی در آب‌های ایران اظهار بی‌اطلاعی کرد و تاکید کرد: پکن هرگز اجازه نمی‌دهد فعالیت‌های غیرقانونی شیلات و ماهیگیری در آب‌های دیگر کشورها ازجمله ایران صورت گیرد و با آن برخورد می‌کند.

در بیانیه وزارت امور خارجه چین تاکید شده است که چین از ارتباط و همکاری با کشورهای ذی‌ربط برای برقراری نظم شیلات در فرایند عادی استقبال می‌کند.

مسئولان وزارت کشاورزی چین  نیز  هرگونه قرارداد رسمی برای صید ماهی توسط چین در آب‌های ایران را رد کرد و گفت: اگر چنین است چرا پلیس دریایی ایران این صیادان را دستگیر، دادگاهی و جریمه نمی‌کند.

وی می‌افزاید: پیشنهاد می‌کنم اگر صیادان هر کشوری حتی چین در آب‌های ایران حضور دارند و دچار تخلفی شده‌اند با آن‌ها به‌صورت قانونی برخورد شود.

این مقام سازمان شیلات چین درباره امکان حضور کشتی‌ها و شرکت‌های خصوصی ماهیگیری چینی در آب‌های جنوب ایران  گفت: به‌صورت رسمی ما چنین قراردادی نداریم اما از حضور کشتی‌های خصوصی و یا صیادان چینی که ممکن است با پیمانکاران و شرکت‌های خصوصی ایرانی همکاری داشته باشند اطلاعی ندارم.

لی‌یوان یک کارشناس امور شیلات نیز در اینباره گفت: آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد کشتی‌های چینی در آب‌های ایران حضور دارند و ماهیگیری می‌کنند اما این کشتی‌ها متعلق به شرکت‌ها و بخش خصوصی چین است که به درخواست شرکت‌های خصوصی ایرانی حضور پیداکرده‌اند.

حسن صالحی، رئیس سازمان شیلات ایران نیز گفت: حضور هر نوع شناور صیادی کشورهای دیگر در آب‌های ایران و قرارداد آن‌ها با سازمان شیلات ایران را تکذیب می‌کنم.

او ادامه داد:  شناورهای مخصوص برای صیادی در عمق 200 متری، با پرچم ایران در خلیج‌فارس حضور دارند و هیچ شناور خارجی برای بهره‌برداری در آب‌های فراساحلی کشورمان نیست.

این مقام مسئول به عدم صدور مجوز صید به شرکت‌های غیر ایرانی تاکید کرد و گفت: ممکن است شرکت‌های ایرانی شناورهای خود را از کره، چین، تایلند، ژاپن و یا کشورهای اروپایی خریداری یا اجاره بلندمدت کرده باشند.

صالحی اظهار داشت: ممکن است برخی شناورهای باری به تجهیزات صید مجهز و در آب‌های فراساحلی برداشت کنند.

او به اشتغال 2200 نیرو در این شناورها اشاره کرد و افزود: سازمان شیلات در تلاش است در برنامه پنج‌ساله و از طریق آموزش نیروی انسانی در استان هرمزگان، نیروهای ایرانی را جایگزین نیروهای متخصص خارجی کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.