| کد خبر: 172837 |

◄ افشای صیادی چینی‌ها در خلیج‌فارس با مکنده

کشتی‌هایی که شب‌ها در صیدگاه‌های کم‌عمق ماهیگیران سنتی فعالیت غیرمجاز می‌کنند و هر آنچه در آن است را جمع می‌کنند، همان‌هایی هستند که مجوز صید ماهی در آب‌های عمیق رادارند.

تین نیوز

کشتی‌هایی که شب‌ها در صیدگاه‌های کم‌عمق ماهیگیران سنتی فعالیت غیرمجاز می‌کنند و هر آنچه در آن است را جمع می‌کنند، همان‌هایی هستند که مجوز صید ماهی در آب‌های عمیق را دارند.

به گزارش تین‌نیورز به نقل از روزنامه کیهان، کاهش حجم  صید امسال نسبت به سال گذشته، افزایش نجومی قیمت‌ها ، کاهش قدرت خرید مردم فقط چندی از گلایه‌های مردم خطه جنوب کشور است که درامد آن‌ها از راه صید ماهی به روش سنتی است.

مدیرعامل تعاونی صیادان بندر عامری و بوالخیر بخش دلوارو تنگستان استان بوشهردرباره علت کاهش حجم صید دریای جنوب گفت: صیادان متخلفی که بدون مجوز با تور ترال کف روب به صیادی در آب‌های گرم جنوب مشغول‌اند از عمده‌ترین دلایل کاهش حجم صید هستند.

محمد خلیلی مردی کاهش بارش باران را به‌عنوان عامل دیگر نام برد و ادامه داد: در حال حاضر حدود 200 فروند شناور که اکثرا برای خودِ شهر بوشهر هم هستند، در سواحل مشغول صید غیرمجازند.

این مقام مسئول افزود: آن دسته از جاشوهایی که سالم کار می‌کنند، گرگور (تور) را در کف دریا عمق 100 تا 1000 متری می‌اندازند و طعمه هم می‌گذارند و ماهی‌های درشت و درست در شبکه‌های این تور گیر می‌اُفتند. اما متخلفین از آب‌های دیلم تا دیر از تور ترال استفاده می‌کنند. تور را در اعماق زیادی غرق می‌کنند و بعد از مدتی با دستگاه جی‌پی‌اس بالای سرش می‌روند و هر چه در دریا باشد، به تورشان گیر کرده و بالا می‌کشند و عمده صیدشان را در کشورهای عربی می‌فروشند.

خلیلی‌مردی  تصریح کرد: عامل بازدارنده ماموران حراست دریایی هستند ما نظارت‌ها خیلی ضعیف و ناچیزاست، شناور قوی و تندرو در اختیار ندارند، سوخت کافی برای انجام ماموریت هایشان دریافت نمی‌کنند و حتی بعضی اوقات سوختشان را از تعاونی می‌گیرند و به علت برخورد ضعیف با‌اشخاص گاهی رشوه‌های 20 میلیونی و از معرکه به درمی‌روند.

او ادامه داد: اما در مواقعی که سپاه با متخلفین درگیر می‌شود، به‌هیچ‌وجه راه‌گریزی ندارند. آن‌ها که متخلفین را با هزار زحمت می‌گیرند، معمول و قانونی‌اش این است که تحویل مسئولین امر مثل شیلات می‌دهند. برخی از دادگاه‌ها خوب رسیدگی می‌کنند؛ ولی نهایتا شیلات تنها 2 و3 ماه شناورشان را می‌خواباند.

مدیرعامل تعاونی صیادان بندر عامری و بوالخیر بخش دلوارو تنگستان استان بوشهر نیز گفت: دو روش صید مخرب در آب‌های گرم جنوب دلایل کاهش حجم صید درسال جاری است.

او بیان کرد: روش‌های صید مخرب در دریای عمان ، کشتی‌های غول‌پیکر و مکانیزه چینی دارای مکنده هستند. آن‌ها درواقع یک دیوار توری دور ماهی‌های ریز فانوسی ایجاد می‌کنند و بعد با دستگاه مکنده مثل تلمبه ماهی‌ها را می‌کشند. تا اینجای کار مسئله‌ای ندارد، چون ماهی‌های ریز فانوسی چندان به درد نمی‌خورند. شیلات هم مجوز داده که ماهی‌های ریز فانوسی را صید کنند. کشتی‌های چینی روزها مشغول صید ماهی‌های ریز فانوسی می‌شوند، اما شب‌ها در صیدگاه چابهار،بندرعباس و... ماهی شیر، ماهی شوریده و ماهی درشت‌های دیگر را غارت می‌کنند.

خلیلی‌مردی ادامه داد: روش دوم صید مخرب در سواحل بوشهر کشتی‌های صنعتی است  یال اسبی‌ها را صید می‌کنند. یال اسبی یک نمونه ماهی صادراتی است و در داخل کشورمان مصرفی ندارد. این کشتی‌های صنعتی از طرف شیلات تنها مجوز صید یال اسبی‌ها رادارند، اما کشتی‌های صنعتی یواشکی و بدون مجوز با تور ترال مشغول صید دیگر ماهی‌ها به‌ویژه ماهی‌های درشت نظیر قباد، شیر و... می‌شوند. خلاصه دریا دارد غارت و نابود می‌شود!

او همچنین گفت: نظر مسئولین بالادستی بیشتر به سمت پرورش ماهی در قفس است. اگر وامی هم داده شود، اول به پرورش‌دهندگان ماهی در قفس اختصاص پیدا می‌کند. ما نمی‌گوییم پرورش ماهی بد است، نه. ولی انتظارمان این است که مسئولین به همان اندازه به صید سنتی هم بها دهند و صیادان را موردحمایت قرار دهند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.