| کد خبر: 141999 |

استفاده هند از بندر چابهار ایران برای مقابله با نفوذ چین در اقیانوس هند

هند به شدت در حال مقابله با افزایش حضور و نفوذ چین در اقیانوس هند است و سرمایه گذاری و حضور در بندر چابهار ایران نیز یکی از گام های هند در چهارچوب این استراتژی است.

تین نیوز

هند به شدت در حال مقابله با افزایش حضور و نفوذ چین در اقیانوس هند است و سرمایه گذاری و حضور در بندر چابهار ایران نیز یکی از گام های هند در چهارچوب این استراتژی است.

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری آسیا تایمز، اشتیاق هند برای توسعه بندر چابهار در جنوب ایران برخی محافل را در پاکستان با این نگرانی مواجه ساخته که هدف از این پروژه منزوی کردن پاکستان از نظر اقتصادی است.

هند تلاش های خود برای تکمیل پروژه بندر چابهار در طی 12 تا 18 ماه آینده را سرعت بخشیده است. وزیر حمل و نقل این کشور گفته، بندر چابهار تا پایان سال آینده میلادی به بهره برداری خواهد رسید. هدف از حضور نیتین گادکاری، وزیر حمل و نقل هند در تهران در حاشیه مراسم تحلیف حسن روحاین، سرعت بخشیدن به این پروژه بوده است.

هند قول داده که 500 میلیون دلار برای توسعه یک کوریدور حمل و نقل و ترانزیتی در چابهار سرمایه گذراری کند. این بندر در فاصله کمتر از 100 کیلومتری از بندر گوادر پاکستان قرار دارد.

بندر گوادر با سرمایه گذاری چینی ها و در چهارچوب کوریدور اقتصادی 46 میلیارد دلاری چین-پاکستان ساخته شده که بخشی از طرح یک تریلیون دلاری یک کمربند یک جاده دولت چین به شمار می رود.

دهلی نو قبلا 100 میلیون دلار صرف ساخت یک جاده 220 کیلومتری در استان نیمروز افغانستان کرده که قرار است به عنوان مسیری زمینی برای انتقال کالا، به بندر چابهار متصل شود.

بر خلاف طرح کوریدور اقتصادی چین-پاکستان، که بسیاری از تحلیلگران آن را یک طرح تحول ساز اقتصادی از نظر تجارت و حمل و نقل منطقه ای می دانند، اما برخی از محافل نظامی در پاکستان، نگرانی هایی را در مورد هدف اصلی سه کشور ایران، هند و افغانستان از پروژه بندر چابهار مطرح می کنند.

به گفته دو تن از مقامات ارشد سابق وزارت دفاع پاکستان، این مسیر ترانزیتی جدید که قرار است از چابهار عبور کند، یک «تهدید امنیتی» برای پاکستان محسوب می شود.

ژنرال آصف یاسین، از مقامات بازنشسته وزارت دفاع پاکستان گفته: «اتحاد میان هند، افغانستان و ایران یک تهدید امنیتی برای پاکستان است.» و اضافه کرده، برقراری ارتباط بین این سه کشور، می تواند موجب انزوای پاکستان شود.

ژنرال ندیم لودهی دیگر ژنرال بازنشسته پاکستانی هم گفته وجود چنین بلوک قدرتمندی در منطقه تبعات گسترده ای برای پاکستان خواهد داشت. وی پیشنهاد کرده که این حلقه از طریق «نفوذ چین» در هم شکسته شود.

این در حالی است که دیپلمات های ایرانی بارها با رد این تحلیل ها گفته اند، هدف از پروژه چابهار رقابت با بندر گوادر پاکستان نیست.

مهدی هنردوست، سفیر ایران در اسلام آباد به پاکستان اطمینان داده که هدف همکاری ایران با هند و افغانستان، تقابل با پاکستان نیست.

تحلیلگران استراتژیک خاطر نشان می سازند که هند و چین در تلاش اند تا با استفاده از این دو بندر استراتژیک قدرت خود را در آبراه استراتژیک تنگه هرمز تقویت نمایند.

در حالی که چین هیچ ساحلی در اقیانوس هند ندارد، اخیرا سرمایه گذاری های سنگینی در بنادر و دیگر تاسیسات کشورهای ساحلی ای نظیر میانمار، سریلانکا، بنگلادش، مالدیو و پاکستان انجام داده است.

در همین حال، هند به شدت در حال مقابله با افزایش حضور و نفوذ چین در اقیانوس هند است و سرمایه گذاری و حضور در بندر چابهار ایران نیز یکی از گام های هند در چهارچوب این استراتژی است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.