| کد خبر: 187675 |

اوج‌گیری واکنش‌ها به تصمیم ایران درباره برجام

حسن روحانی امروز در جلسه هیات دولت با بیان اینکه امروز ۱۸ اردیبهشت ماه درست یک سال از خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام و از زیر پا گذاشتن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می‌گذرد، اظهار کرد: امروز ما مصمم هستیم تا یک تصمیم ملی و راهبردی را به عرض ملت ایران برسانیم. اساس برجام یک تصمیم ملی و راهبردی بود و برجام نه یک تصمیم فردی، نه تصمیم جناحی و نه تصمیم دولتی بود، بلکه تصمیم ملی و تصمیم کل نظام بود.

تین نیوز

حسن روحانی امروز در جلسه هیات دولت با بیان اینکه امروز ۱۸ اردیبهشت ماه درست یک سال از خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام و از زیر پا گذاشتن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می‌گذرد، اظهار کرد: امروز ما مصمم هستیم تا یک تصمیم ملی و راهبردی را به عرض ملت ایران برسانیم. اساس برجام یک تصمیم ملی و راهبردی بود و برجام نه یک تصمیم فردی، نه تصمیم جناحی و نه تصمیم دولتی بود، بلکه تصمیم ملی و تصمیم کل نظام بود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از فرارو، پس از ناکامی سایر اعضای توافق هسته‌ای در تضمین منافع اقتصادی ایران از این توافق در یک سال گذشته، این کشور، ضمن تعیین ضرب الاجل شصت روزه برای سایر اعضای توافق یادشده، اجرای محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخائر اورانیوم غنی شده و ذخائر آب سنگین را متوقف کرد و هشدار داد که در صورت عدم عملیاتی شدن تعهدات سایر اعضا در حوزه‌های بانکی و نفتی، ایران در مرحله بعدی محدودیت‌های مربوط به سطح غنی‌سازی و فرآیند مدرن‌سازی راکتور آب سنگین اراک را هم متوقف خواهد کرد. گفتنی است که یک روز پیش از اعلام این تصمیم، یک منبع در ریاست‌جمهو ی فرانسه به خبرگزاری رویترز گفته بود که اگر ایران بخشی از تعهدات توافق هسته‌ای را نقض کند، اروپا مجبور خواهد بود تحریم‌های خود را علیه ایران بازگرداند.

روسیه: با اتحادیه اروپا برای نجات برجام کار می‌کنیم

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در دیدار با همتای خود، محمدجواد ظریف، که به روسیه سفر کرده است، رفتار آمریکا را دلیل موضع‌گیری اخیر ایران در برجام دانست و گفت: «اوضاع پیرامون برجام به دلیل خروج آمریکا از این توافق متشنج‌تر شده است. این توافق به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسیده بود.» رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تصریح کرد که وضعیت برجام به دلیل «رفتار غیرمسئولانه» آمریکا پیچیده شده است.

در همین رابطه، دیمتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، با بیان اینکه روسیه با اتحادیه اروپا برای نجات توافق هسته‌ای ایران کار خواهد کرد، گفت عقب‌نشینی ایران از این توافق به دلیل فشار خارجی بود. پسکوف در واکنش به تهدیدهای فرانسه مبنی بازگرداندن تحریم‌های اروپایی علیه ایران در صورت نقض برجام، اعلام کرد هنوز برای حرف زدن درباره تحریم‌های ایران زود است.

اسرائیل: به ایران اجازه دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نمی‌دهیم

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در واکنش به تصمیم ایران برای کاستن از تعهدات هسته‌ای، مدعی شد که اسرائیل به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد. نتانیاهو طی سخنرانی در مراسم موسوم به «روز یادبود اسرائیل»، گفت: «امروز صبح در مسیرم به سمت اینجا، شنیدم که ایران قصد دارد برنامه هسته‌ای خود را پیگیری کند. ما به ایران اجازه نخواهیم داد که به تسلیحات هسته‌ای دست یابد. ما به مبارزه با کسانی که دنبال کشتن ما هستند، ادامه خواهیم داد.»

چین: توافق هسته‌ای باید به طور کامل اجرا شود

گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در واکنش به تصمیم ایران برای «کاهش تعهدات» برجام، طی یک نشست خبری در روز چهارشنبه اعلام کرد توافق هسته‌ای باید کاملا اجرا شود و همه طرف‌ها مسئول اجرای کامل هستند.

لتونی: تصمیم ایران مایه تأسف است

ادگارس رینکویچ، وزیر امور خارجه کشور لتونی، در حساب توئیتری خود مدعی شد: « تصمیم ایران برای خروج از بخش‌هایی از توافق هسته‌ای مایه تاسف است. این مسئله به طور منفی بر امنیت جهانی و منطقه‌ای تاثیر خواهد گذاشت. اتحادیه اروپا به عنوان یکی از دست‌اندرکاران برجام باید درباره این تحول بحث کند و پاسخ کافی بدهد.»

فرانسه: اروپایی‌ها خواهان زنده ماندن برجام هستند

وزیر دفاع فرانسه در واکنش به اعلام توقف اجرای برخی تعهدات ایران ذیل برجام گفت چیزی بدتر از خروج ایران از توافق هسته‌ای وجود ندارد و فرانسه، بریتانیا و آلمان تمام تلاش‌شان را انجام می‌دهند تا توافق (هسته‌ای) را زنده نگه دارند.

فلورانس پارلی هشدار داد اگر ایران به تعهداتش پایبند نباشد، در آن حالت، مسئله آغاز مکانیسمی که ممکن است به اعمال تحریم‌ها منجر شود، روی میز خواهد بود.

ظریف: ایران اقداماتی را متوقف کرد که آمریکا اجرایشان را ناممکن ساخته بود

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که اقدامات اعلامی در بیانیه امروز شورای عالی امنیت ملی در چهارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (توافق هسته‌ای) است.

ظریف در صفحه شخصی توئیتر خود ضمن اشاره به سالگرد خروج دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» از برجام در 18 اردیبهشت 1397، نوشت: «در 8 می 2018، ایالات متحده از برجام خارج شد، قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرد و به دیگران (از جمله کشورهای اروپایی) فشار آورد که آنها نیز این کار را انجام دهند».

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به مدت یک سال در برابر این نقض عهد، صبر و بردباری پیشه کرد، توضیح داد: «بعد از یک سال صبر، ایران اقداماتی را که آمریکا اجرای آنها را غیرممکن کرده بود، متوقف کرد».

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه موارد اعلامی در بیانیه شورای عالی امنیت ملی با توافق هسته‌ای مطابقت دارد، تاکید کرد: «اقدامات ما در چهارچوب برجام است. اتحادیه اروپا و ۱+۵ برای تغییر این وضعیت، فرصت رو به اتمامی دارد».

پمپئو: ایران یا در برجام هست یا نیست!

وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به تغییراتی که ایران در خصوص اجرای تعهدات خود در قبال برجام اعمال خواهد کرد، واکنش نشان داد.

وزارت امور خارجه آمریکا متن کامل گفت‌وگوی مایک پامپئو، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا با خبرنگاران همراهش را در جریان سفر غیرمنتظره او به عراق منتشر کرد.

در بخشی از این گفتگو از پامپئو درباره تغییرات ایران در رویکرد خود در قبال برجام پرسیده شد که او پاسخ داد: من هم برخی از این گزارش‌ها را خوانده‌ام که نشان می‌دهد آن‌ها تغییراتی ایجاد خواهند کرد.

پامپئو ادامه داد: فکر می‌کنم در گزارشی آمده که آن‌ها فقط اندکی کمتر به برجام عمل خواهند کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا بیان کرد: این مسأله صفر و یکی است. شما یا متعهد [به توافق]هستید یا نیستید. ما مشخصاً باید منتظر بمانیم و ببینیم که آن‌ها چه انتخابی می‌کنند، اما این امر، به صورت صفر و یکی است. شما یا به توافق متعهد هستید یا نیستید. ببینید، ما از توافق خارج شدیم. ایرانی‌ها باید درباره این که می‌خواهند چگونه ادامه دهند، انتخاب خودشان را داشته باشند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.