پل میرداماد سالم است | ماجرای ترک ستون های این پل چه بود؟
قطعه ای که از سال های قبل به عنوان المان زیباسازی بر پایه پل میرداماد قرار گرفته بود را باز کردیم و اصلاحات لازم انجام شد، درحال حاضر این پل هیچ مشکلی ندارد و درحال بهره برداری است.
اخیرا انتشار تصویرهایی از پل میرداماد در فضای مجازی خبرساز شده و جو ناامنی و دلهره آوری را در دل شهروندان پایتخت به خصوص شهروندان منطقه ۳ ایجاد کرده است. در این تصاویر، ترک هایی بر روی ستون های پل نشان داده می شود که تسمه هایی بر روی آن بسته شده و اینطور به مخاطب القا می کند که امکان فروریختن پل وجود دارد. اما در اخباری تکمیلی که بعد از آن انتشار تصاویر منتشر شد، اینطور عنوان کردند که ۳ ستون از ستون های متعدد پل میرداماد دارای ترک های محدودی بوده و البته تسمه مذکور هم باز شده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری، در همین رابطه؛ حمید جوانی، شهردار منطقه ۳ پایتخت می گوید: ایمنی تمامی پل های سطح تهران توسط حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران به طور مرتب رصد می شود و ما تردیدی در بحث استحکام این پل نداریم. این ترک ها مربوط به روکش ستون های بتنی پل است و خطرآفرین نیستند که امیدواریم این اصلاحات در اولین فرصت انجام شوند.
شهردار منطقه ۳ تهران دلیل نصب تسمه روی یکی از ستون های این پل را هم مهار موقت قسمتی از روکش ها عنوان کرد و گفت: نصب این تسمه ها ربطی به استحکام پل ندارد. همکاران ما بحث بازسازی را پیگیری کرده اند و علت برداشته شدن تسمه ها هم این بوده که بتوانیم هرچه سریعتر اصلاحات را انجام دهیم که این رفع نقص انجام شده است البته مدتی است که در بحث زیباسازی اقداماتی را انجام داده ایم و هم اکنون نیز درحال انجام اصلاحاتی از جمله رنگ آمیزی، نورپردازی و برطرف کردن ترک های برخی ستون های بتنی این پل هستیم.
برهمین اساس استحکام و مقاوم بودن این پل از نظر فنی هیچ موردی نداشته و صرفا اقدامات انجام و بستن تسمه ها صرفا برای اجرای اصلاح روکش و درواقع جلوه بصری پل بوده است. به دنبال آن مسعود حق لطفی مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهر تهران نیز به خبرنگار همشهری در این باره، می گوید: سازمان عمرانی مناطق وظیفه نگهداشت پل های سواره رو شبکه راه های مواصلاتی تهران را دارد و این اقدام را دنبال می کنیم. پل میرداماد از سنوات قبل ساخته شده بود و به منظور فعالیت های زیباسازی کاوری را برای پایه و بدنه این پل در نظر گرفته بودند. بعد از چندسال این کاور ترک خورده بود و برای اینکه این کاور را اصلاح کنیم نیاز به انسداد محور مدرس داشتیم و موفق نشدیم که این مجوز برای ۲ شب گذشته دریافت و اقدامات لازم را انجام دادیم.
حق لطفی با اشاره به اینکه قطعه ای که از سال های قبل به عنوان المان زیباسازی بر پایه این پل قرار گرفته بود را باز کردیم و اصلاحات لازم انجام شد، ادامه می دهد: درحال حاضر این پل هیچ مشکلی ندارد و درحال بهره برداری است. متاسفانه شیطنت های رسانه ای صورت گرفت و مسائل غیرحرفه ای را مطرح کردند، اما طراحی پل مناسب است و ظرفیت باربری را بدون هیچ نقصی وجود دارد.
مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهر تهران درباره آخرین وضعیت مقاوم سازی پل های سواره رو، گفت: ۷۵۰ دستگاه پل در سطح شهر داریم و ۴۳۰ دستگاه در شبکه بزرگراهی است. از این تعداد، ۶۵ دستگاه طراحی آن مربوط به دهه ۷۰ است و باتوجه به افزایش استانداردهای آیین نامه ها، موضوع مقاوم سازی در دستور کار قرار گرفت و سال گذشته ۶ دستگاه پل مقاوم سازی شد که در مجموع کار مقاوم سازی حدود ۴۰ دستگاه انجام شده است بنابراین حدود ۲۰ دستگاه باقی مانده و طبق زمان بندی و بودجه ریزی صورت گرفته، حدود ۷ دستگاه را مقاوم سازی خواهیم کرد.
او درباره جمع آوری پل های سواره رو، بیان کرد: موضوع جمع آوری پل حافظ مطرح شد اما نیاز بود که شورای عالی ترافیک اظهار نظر کند، جلسات با حضور پلیس و سایر مدیران ترافیکی پیرامون بررسی این پل، برگزار شد اما در نهایت پلیس و سازمان ترافیک نظر مثبتی برای جمع آوری پل نداشتند. برهمین اساس موضوع جمع آوری پل منتفی شد و موضوع مقاوم سازی در دستور کار سازمان عمرانی مناطق قرار گرفته است.