| کد خبر: 254926 |

با 3 دستور رییس جمهور، گره افتتاح مترو پرند باز می شود؟

متروی پرند همچنان چشم انتظار اجرایی شدن سه دستور رییس جمهور است. دستوراتی که گره افتتاح متروی پرند را باز می کند.

تین نیوز

متروی پرند چشم انتظار اجرایی شدن دستور رییس‌جمهور در سال گذشته است که برای حل مشکلات پیش روی افتتاح متروی پرند سه دستور به دستگاه‌های مربوطه دادند، دستوراتی که گره افتتاح متروی پرند را باز می کرد، اما بررسی ها نشان می‌دهد که هنوز این دستورات اجرایی نشده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، انتظار مردم پرند برای رسیدن مترو به شهرشان ۱۵ ساله شده است، شهری که بالغ بر نیم میلیون نفر جمعیت دارد و روزانه حدود ۴۰ الی ۵۰ هزار مسافر بین تهران و این شهر اقماری پایتخت تردد می‌کنند و همین میزان تردد نیز اهمیت راه اندازی هرچه سریعتر خط مترو را مورد توجه مسئولان قرار داده است، بگونه ای که با درخواست دولت، شرکت متروی تهران به عنوان مجری طرح انتخاب و مسئولیت پیشبرد عملیات اجرایی را بر عهده گرفت، اما تا این لحظه با اینکه تاریخ های مختلفی برای افتتاح حداقل یک خط متروی پرند بیان می شود، باز هم زمان دقیق افتتاح یک خط آن نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

رئیس جمهور کشورمان در ۱۷ آذر سال گذشته در جریان سفر استانی به پرند، از پروژه خط متروی تهران-پرند نیز بازدید کرد و در آن بازدید در جریان مشکلات موجود بر سر آغاز بهره برداری از این ایستگاه قرار گرفت و دستور داد تا با همکاری وزارت راه و شهرسازی و همچنین وزارت نیرو مشکلات متروی پرند رفع شود تا این پروژه مهم، اوایل سال جاری با یک خط در اختیار مردم قرار گیرد.

پیگیری خبرنگار ایسنا از روابط عمومی شرکت متروی تهران در مورد میزان تحقق سه دستور رئیس جمهور نشان می دهد که بودجه احداث خط متروی پرند از محل بودجه سال گذشته که مبلغ ۲۲۷ میلیارد تومان بوده است، تاکنون فقط ۴۵ میلیارد تومان آن تخصیص یافته و با وجود پیگیری های صورت گرفته، پرداخت مابقی این بودجه در پیچ و خم مکاتبات و مراودات اداری و اخذ مجوزهای مربوطه گرفتار شده است.

همچنین طبق دستور رییس جمهور، مقرر شد که املاک در نظر گرفته شده توسط شرکت عمران شهرهای جدید برای تهاتر بدهی‌ها و تأمین منابع مالی لازم جهت خریداری تجهیزات و اتمام عملیات عمرانی باقیمانده پروژه به شرکت مترو، به صورت یکجا و براساس قرارداد منعقده در اختیار پیمانکاران مربوطه قرار گیرد؛ اما با گذشت قریب به ۴ ماه از این موضوع، هنوز کارسازی واگذاری کل اراضی و تهاتر مدنظر صورت نپذیرفته و این امر موجب انباشت مطالبات پیمانکاران در ماه‌های اخیر شده است.

 

رئیس جمهور در جریان بازدید از متروی پرند دستوراتی نیز در خصوص تأمین برق این خط دادند چراکه در زمینه تأمین نیروی برق پروژه از محل نیروگاه شهر پرند و به صورت انشعاب برق برای خط مترو، از آنجایی که تأمین مالی طرح از محل امور عمرانی بوده و شهرداری تهران صرفاً نقش دستگاه اجرایی آن را ایفا می‌کند لذا لازم و ضروری است که وزارت نیرو نسبت به تامین ۱۵ مگاوات نیروی برق مورد نیاز (دو فیدر ۷/۵ مگاواتی) همکاری های لازم را صورت بخشیده و هزینه‌های مترتب بر آن، توسط هر مرجعی که دولت صلاح می‌داند، پوشش داده شود.

 

براساس اطلاعاتی که از روابط عمومی شرکت مترو اخذ شد؛ مطابق توافق نامه مورخ ۵ بهمن ۱۴۰۰ مابین استانداری تهران، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران (شرکت مترو)، مقرر شده بود شرکت عمران شهرهای جدید از واحدهای تابعه وزارت راه و شهرسازی مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان تا ۵ اسفند ۱۴۰۰ و همچنین ۲۵۰ میلیارد تومان تا شهریور ۱۴۰۱ از محل منابع حاصل از واگذاری اراضی تغییر کاربری یافته از شهر جدید پرند، به صورت نقد در اختیار پروژه قرار داده و یا در قالب تهاتر به پیمانکاران ذیربط واگذار کند تا شرکت متروی تهران پس از کارسازی املاک و نهایتاً ظرف مدت ۱۲ ماه از زمان دریافت کل اراضی و یا معادل ارزش ریالی آن به صورت نقد یک خط از پروژه متروی پرند را تحویل دهد، اما در ادامه با تأخیرات پیش آمده و افزایش هزینه‌های مترتب بر پروژه، عملاً زمان افتتاح این خط دستخوش تغییرات ناخواسته شده است بگونه ای که زمان دقیق افتتاح در هاله ای از ابهام است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.