| کد خبر: 260100 |

◄ راه آهن رشت آستارا؛ بی رحم ترین پروژه تاریخ ۴۰ ساله اخیر کشور

راه آهن رشت آستارا بی رحم ترین پروژه اقتصادی، امنیتی و محیط زیستی تاریخ ۴۰ ساله اخیر کشور، لقب خواهد گرفت و باید متوقف و از مسیرهای جایگزین موجود استفاده شود.

تین نیوز

 مدیر مهندسی پروژه های عمرانی، معدنی و پدافند غیرعامل گفت: به مسئولان، مشاوره غلط داده اند، مسیر راه آهن رشت آستارا در مقایسه با مسیر دریایی موجود، ۳۰ درصد ارزان تر نیست بلکه ۱۰۰ درصد گران تر است.

به گزارش تین نیوز، محمد رضا حدادی کارشناس حوزه اقتصاد در یک نشست تخصصی با موضوع ترانزیت همچنین با بیان این که هشت مسیر ریلی، جاده ای و دریایی در شمال ایران برای عبور بار روسیه به جنوب شرق آسیا و هند، وجود دارد و هم اکنون در حال استفاده است، افزود: پس از جنگ اوکراین روسیه از این مسیرها استفاده می کند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: راه آهن رشت آستارا بی رحم ترین پروژه اقتصادی، امنیتی و محیط زیستی تاریخ ۴۰ ساله اخیر کشور، لقب خواهد گرفت و باید متوقف و از مسیرهای جایگزین موجود استفاده شود.

او  با تاکید بر این که مهندسی ارزش ابتدا باید برای چرایی احداث پروژه رشت آستارا صورت پذیرد نه برای چگونگی احداث پروژه، عنوان کرد: اخذ وام ارزی صادراتی خارجی(قرض) برای پروژه ریالی راه آهن رشت آستارا، ضربه به امنیت اقتصادی کشور است.

بیشتر بخوانید:

حدادی در این سخنرانی مشکلات این پروژه را به شرح زیر برشمرد:

1 - به مسئولیان مشاوره غلط داده اند، برخی مسئولان اعلام می کنند که در صورت عبور بار روسیه یا اروپا (سن پترزبورگ یا فنلاند) از مسیر راه آهن رشت آستارا و انتقال به هند، هزینه ها ۳۰ درصد نسبت به مسیر دریایی فعلی کاهش پیدا می کند که این موضوع واقعیت ندارد و واقعیت این است که مسیر راه آهن رشت آستارا نسبت به مسیر دریایی فعلی، حداقل ۱۰۰ درصد گران تر است و در دنیا قیمت تمام شده حرف اول و آخر را می زند و موضوع زمان را با برنامه ریزی دقیق تر و انجام سفارشات زودتر حل کرده اند و یکی از دلایل عدم سرمایه گذاری روسها و هندی ها و اروپایی ها هم همین مطلب می باشد .

2 - ریشه یابی و دلایل اصلی توقف پروژه های کلنگ زنی شده در کشور

3- مسئولان از عبارت « پروژه راه آهن رشت آستارا با دستور مقام معظم رهبری است » پرهیز کنند چون اولویت بندی پروژه ها با دولت است و مقام معظم رهبری فقط سیاست های کلان رو ابلاغ می کند مثلا می فرمایند توسعه روابط با همسایگان یا خیلی بخواهند ریزتر شوند، می فرمایند توسعه کریدورهای شمالی جنوبی. نسبت دادن کلنگ زنی رشت آستارا به حضرت آقا، خطای راهبردی است و باید اصلاح و بر اساس واقعیت ها حرکت شود.

4 - برخی خبرگزاری ها و رسانه ملی باید نظر منتقدان به راه آهن رشت آستارا را نیز منعکس کنند تا مسئولان ردیف یک کشور تمام نقطه نظرات را دریافت کرده باشند تا بهترین تصمیم به نفع توده مردم گرفته شود.

5 - با توجه به وجود مسیرهای جایگزین، نیازی به احداث راه آهن رشت آستارا نیست و کریدورهای مختلف معرفی گردید.

6 - راه‌ آهن رشت آستارا در مسیر کریدور صادرات و واردات نیست. آستارا یک مرز ۱ تا ۲ درصدی در بحث ترانزیت و صادرات و واردات کشور است و نباید راه آهن رشت آستارا ساخته شود.

7 - راه آهن رشت آستارا ۱۶۰ کیلومتر طول دارد ولی باید معادل ۷۰۰ کیلومتر هزینه بکنیم و در انتها باری هم عبور نخواهد کرد و فقط منابع کشور هدر می رود و محیط زیست و کشاورزی و معماری شهرسازی روستاها و شهرها نابود می شود.

8 - اگر پروژه راه آهن رشت آستار کلنگ بخورد قطعا متوقف می شود باید مسئولان بر اساس نقطه نظرات کارشناسی حرکت کنند نه فقط بر اساس وعده های مدیریتی. وزارت راه به وزارت نیرو  فشار می آورد که مسیر دکل های برق  در جنگل گیسوم جابجا شود که مورد تایید وزارت نیرو نیست.

9 - مجامع علمی باید در مرحله پیدایش پروژه ها و قبل از کلنگ زنی ورود کنند و با تبیین اقتصادی امنیتی محیط زیستی نگذارند منابع کشور هدر برود.

10 - اختلاف فاحش وعده مسئولان با نظر کارشناسان در پروژه رشت آستارا باعث توقف پروژه می شود

11 - چرا تجارب تلخ گذشته قطار سریع السیر تهران قم اصفهان را می خواهیم در راه آهن رشت آستارا تکرار کنیم.

12 - وقتی برای راه آهن رشت آستارا از روسیه قرض می گیریم نباید از ادبیات سرمایه گذاری روس ها استفاده کنیم

13 -  نمایندگان مجلس که فشار می آورند تا پروژه ای کلنگ بخورد آیا فکر می کنند به نفع مردم منطقه کار کرده اند؟

14 - حدود یک میلیارد تن بار در سال در کشور جابجا می شود، چرا برای ۲ میلیون تن بار ترانزیتی ریلی چند صد هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی مردم پروژه کلنگ می خورد، اگر منابع وجود دارد چرا این منابع به بخش مسکن و تولید داده نمی شود.

15 - پروژه ها باید برای نیاز توده مردم تعریف شود نه فقط برای انجام امور بازرگانی یا پیمانکاری موقت برای قشر محدودی از جامعه

16 -  رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس خانم دکتر رفیعی که قبلا اعلام کرده بود راه آهن رشت آستارا نقشه ویرانی تنها جنگل جلگه ایران است که این موضوع مورد تایید است.

17 -  تجربه نشان داده است پروژه هایی که بیش از حد در موردشان تبلیغ می شود یا بیش از یک دوره ریاست جمهوری طول می کشد،  این پروژه ها از ابتدا توجیه فنی اقتصادی امنیتی محیط زیستی نداشته اند و فقط با ابزار تبلیغ و رسانه پیش می رود

18 - نقش مجامع علمی در تعریف پروژه های کشور باید مورد توجه قرار بگیرد

19 - چرا در پروژه راه آهن رشت آستارا فقط مسئولان مصاحبه می کنند و وعده می دهند؟ مشاور پروژه  که چند میلیارد پول گرفته باید توضیح بدهد. اگر احیانا دو سال بعد پروژه متوقف شد یا مشخص شد که اشتباه یا عددسازی صورت گرفته، رتبه شرکت مشاور باید باطل شود. همان طور که اگر یک پزشک اشتباه جراحی کند و مریض بمیرد، پروانه نظام پزشکی او باطل می شود در پروژه های کشور هم باید این طور عمل شود. اعداد درشت و موضوع هدر دادن چند صد همت از منابع ملی مطرح است. اکنون چه کسی پاسخگوی خسارات قطار سریع السیر تهران قم اصفهان است؟  متاسفانه مسئولان وعده می دهند و می روند این مردم هستند که باید خسارات را متحمل بشوند فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری جهت کلنگ زنی پروژه ها در کشور باید تغییر کند.

20 - تهدیدات زیست محیطی و ایجاد گیلان شمالی جنوبی و تهدیدات اجتماعی تملک مطرح است.

22 - گره زدن ترانزیت کشور به تصمیمات کشور آذربایجان خطای راهبردی است و آیا دبیر شورای عالی امنیت ملی این موضوع را می پذیرد؟

22 - آیا مجلس تایید می کند دولت برای کلنگ زنی پروژه جدید رشت آستارا قرض بگیرد؟ مگر مجوز مجلس به دولت برای قرض گرفتن، فقط برای تکمیل طرح های نیمه تمام نبود؟ مجلس بعدی یا دولت بعدی یا مسئولان بعدی هم می پذیرند؟

23 - اخذ وام صادراتی خارجی، تهدیدی بزرگ و غیرقابل جبران، برای امنیت اقتصادی ایران است. راه آهن رشت آستارا به نام ترانزیت به کام شرکت های صادر کننده کالا و خدمات به ایران است. اخذ وام صادراتی ۱.۶ میلیارد دلاری از کشور روسیه برای احداث راه آهن رشت آستارا یعنی اینکه ابتدا ایران باید معادل ۱۵ درصد عدد وام مورد نظر که  حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان می شود را نقدا باید به حساب شرکت واسط روسی، واریز کند تا این شرکت واسط، کالا و خدمات از کشور روسیه به ایران صادر کند و پس از چهار سال، ایران باید اصل و سود هزینه کالا و خدمات را طی قسط بندی مشخص به شرکت روسی پرداخت نماید و بازپرداخت هزینه کالا و خدمات را باید دولت ایران تضمین و پرداخت کند چه بار ترانزیت عبور کند یا نکند چه پروژه طی چهار سال ساخته شود یا نشود.

24 -  محل تامین ۱۲ هزار میلیارد تومان پیش پرداخت ایران به شرکت روسی و محل تامین حدود ۴ تا ۶ هزار میلیارد تومان برای تملک مسیر  هنوز اعلام نشده و بعید است این منابع وجود داشته باشد که در شرایط اقتصادی کشور این گونه قراردادها به ضرر منافع ملی است و احداث راه آهن رشت آستارا با وام صادراتی خارجی یا تهاتر نفت که هر دو از محل درآمدهای نفتی تمام مردم ایران است خطای راهبردی است.

25 - برخی مسئولان صرفا به دنبال کلنگ زنی ابرپروژه ها هستند ولی نیاز مردم حداقلی و کوچک است.

26 - راه آهن رشت آستارا جزو پروژه های پس ران کشور است و باید متوقف شود.

فیلم سخنرانی محمدرضا حدادی:

 

لینک یکی دیگر از سخنرانی های محمدرضا حدادی را اینجا دریافت کنید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • امين 22 14

    به كوري چشم دشمنان گيلان اين ژرو»ه اجرايي ميشه.خودت كجايي هستي؟از كي خط ميگيري؟

    • مرتضی 8 8

      دقیقا حق با شما است لابی های قدرتمند که سالها مانع اتصال بندر انزلی به خط آهن شدند و خسارت های جبران ناپذیر مالی و جانی برای این استان تحمیل کردند این طرح کارشناسی شده و به امید خدا برای غرب استان هم از لحاظ گردشگری و توسعه اقتصادی بسیار مفید است

    • علی 11 9

      به کوری چشم شنا ذینفعان در پروژه غیراقتصادی از جیب مردم، مسئولین آگاه می‌شوند و این پروژه خیانتی متوقف می‌شود.

    • معین 11 10

      مدافعان احداث راه آهن رشت آستارا، فقط تعصبی و غیرکارشناسی نظر می دهند.
      آیندگان قضاوت می کنند چه کسی حقیقت را می گويد البته وقتی که ببینند بعد از ۱۵ سال پروژه ۱۰ درصد پیشرفت داره و پروژه متوقف شده است.
      ان شاء الله مسئولین بعدی آگاهانه و بدون تعصب پروژه را متوقف می‌کنند.

    • امیر 9 7

      چرا فکر میکنید اگر از این پروژه انتقاد میشه با گیلان دشمنی وجود دارد؟ به نظرم حرفهای ایشان بیانگر ارزش بررسی منتقدانه، موشکافانه و سختگیرانه این پروژه را مشخص می‌کند، اگر مشاور پروژه دفاع کافی برای چرائی انجام آن دارد چرا پاسخی نمی‌دهد؟ چرا موافقین انجام پروژه از شیوه حمله به شخصیت منتقد استفاده می‌کنند؟
      شما فرض کنید ایشان دشمن گیلان باشد یک ادعاهایی دارد که از دید فنی کاملا قابل تامل است، چرا پاسخ فنی و اقتصادی به این ادعاها نمیدهید و اتهام دشمنی می‌زنید؟
      به نظر میرسد موافقین اجرای پروژه اگر چه از جهت قدرت جایگاه مناسبی دارند که تا کنون توانسته اند موضوع را جلو ببرند ولی هیچ دفاع فنی و اقتصادی قابل قبولی ندارند که از ابزار زور برای به کرسی نشاندن حرف خود استفاده می‌کنند.

  • سینا مهدوی 18 8

    نمیدونم چرا از وقتی اعلام شده که راه آهن رشت آستارا ساخته میشه هر روز یه مطلب علیه این راه آهن زده میشه یعنی واقعا باور کنیم دلسوزی برای طبیعته بعید میدونم

    • اکبر 10 9

      کمی فکر کنی میفهمی حرفهای این کارشناس دقیق و صحیح است.
      چرا باید از منابع مردم ۱۲ هزار میلیارد تومان پیش پرداخت بدیم به شرکت دلال روسی تا کالا و خدمات به ایران وارد کند؟
      مگر مصالح این پروژه داخل کشور نیست؟

    • مهدی 7 7

      یاد کسانی افتادم که همین حرفها رو سالها پیش در مورد پلی که روی دریاچه ارومیه زدن میگفتن.
      عاقبت گیلان رو الان در دریاچه ارومیه ببین عزیز.

  • ناشناس 15 8

    ایشون و چند نفر دیگر هر چند روز یک بار مطالبی را علیه این پروژه مطرح می کنند که قبلا بارها و بارها پاسخ داده شده .یعنی وزارت راه و شهرسازی و سایر سازمان ها و نهادهای دخیل با n نفر کارشناس نمی فهمن اما ایشون و دوست هاشون می فهمن ! حتی کارشناسان روسی و هندی و ... هم نمی فهمن اما باز ایشون و دوستانشون می فهمن ! وقتی جواب هاتون به دقت داده شده برای چی دوباره همان مطالب را تکرار می کنید ؟؟؟؟؟؟؟ چرا درباره پروژه های عمرانی دیگر در این پهنه وسیع ایران انقدر موضع گیری منفی ندارید ؟ چرا گیر دادین به این یک پروژه و چپ و راست علیهش می نویسید یا سخنرانی می کنید ؟ خب بحث شما فنی باشه محترمه و پاسخ دادن هم به شما و امثال شما واجب اما وقتی جواب می گیرید و ول نمی کنید این دیگر از حالت فنی کارشناسی در می آد گویی که مشکلتون جای دیگس .

    • مهدی 5 8

      الان شما داری فنی صحبت میکنی.
      کارشناسان وزارت راه اگر می‌فهمیدند که وضع جاده های ما این نبود.
      الان به نظر شما روسیه و هند شدند دلسوز ما. لطفا نظرات کارشناسان خارجی رو هم برای ما لینک میزارید ببینیم چی گفتن.
      خدایی در مورد این موارد چه پاسخی داده شده. نکنه خود شما از همان پاسخ‌دهندگان هستی.
      خوب الان بنویس ما هم روشن شیم.

    • ناشناس 3 1

      شما آقای مهدی
      اگر طالب حقیقت هستی تو گوگل سرچ گن زیر ۳۰ ثانیه به مجموعه تکمیل پاسخ های فنی می رسی شماها مشکلتون جای دیگس که به این پروژه گیر دادین و الا جواب های تکمیل فنی قبلا بارها و بارها داده شده .

    • ناشناس 1 4

      من به عنوان کارشناس وزارت راه میگم که این کارشناس درست می گوید

    • روح الله 0 3

      دولت انقلابی واقعا نمیخواد بر اساس حرف صحیح و دقیق این کارشناس حرکت کنه.
      جلو خیانت رو هر وقت بگیرید منفعته.
      پول نفت و قرض خارجی برای نیاز دلالان وجود داره ولی برای یک کشاورز و تولید وجود نداره!!!
      مسئولان گیلانی ها چرا راضی شدند بجای اینکه منابع کشور مستقیم به مردم داده بشه حتما باید بدهند برای یک پروژه صرفا پیمانکاری؟
      آیندگان قضاوت خواهند کرد

    • حمید 0 0

      درود بر شما .
      اینا مشکلشون جای دیگست.!

  • رضا 13 9

    هدف فقط این است که بودجه این خط راه آهن را از گیلان بگیرند و به استان دیگری دهند .در ضمن راه آهن رشت - آستارا ، دو خطه خواهد شد. اصلا کاری به روسیه و اروپا نداریم . شهر مرزی استان گیلان و مرکز استان باید به یکدیگر از طریق راه آهن هم وصل شوند . هیچ مشکل امنیتی و زیست محیطی نداره . مشکلات و خطرات امنیتی و زیست محیطی جاده و اتوبان در استان گیلان هزار برابر بیشتر از راه آهن است . مشکل مالی هم وجود ندارد . جمهوری اسلامی در طول عمرش میلیاردها دلار به کشورها و مردمان خارجی کمک کرده . بعلاوه میلیاردها دلار و تومان اختلاس و غارت شده !! حالا گیر دادی به راه آهن رشت - آستارا .

    • مهدی 0 2

      خدای من

  • ناشناس 3 4

    حرفها عاقلانه است ولی کاش کارشناس مقابل سخنان ایشان حرف می‌زد تا درست قضاوت کنیم

  • حسین حقانی 8 13

    دقیقا درسته،محیط زیست نابود میشه با این طرح

  • ناشناس 7 11

    نظر کارشناسان را باید قبول کرد انصاف نیست ثروت مملکت در پروژه غیر اقتصادی پایمال شود

  • محمدی 6 11

    کاش گوش شنوایی بود.
    باوجوداینهمه هزینه وتخریب محیط زیست هیچ توجیه ای ندارد

  • جوادی 9 10

    اثرات اجتماعی و اقتصادی راه آهن خیلی بیشترازجاده ست
    بطور متوسط راه آهن ۷برابرجاده هزینه برداره،جدایی بین دوسوی راه آهن هم بیشتراست نمیشودبه راحتی درهرجایی تقاطع یازیرگذرزد
    ضمناروسیه سرمایه‌گذاری ننیکندوام میدهد
    بایک سوم هزینه راه آهن رشت-آستارا میتوان کلیه راههای اصلی استان گیلان روبه بهترین شکل ممکن بزرگراه کرد.

  • ناشناس 4 9

    جلوی ضررروهروقت بگیری منفعته

  • مهدی 6 8

    واقعا دلتون برای محیط زیست نمیسوزه شما ازیک استان دیگه همایت میشین تا این حرفها را بزنید راه اهن نیاز اصلی استارا است

    • ابوالفضل 2 6

      با وعدهدهای پوشالی روسیه برای عبور بار، استان گیلان قطعا نابود میشه و باری هم عبور نمیکنه حالا برو التماس روسیه و آذربایجان رو بکن تا بار بیارن ببرن.

    • حامد 1 0

      جریان حمایت ازاستان دیگه نیست بلکه کلا نمیخان که این خط ازایران عبورکنه مثل خط لوله باکوجیهان که چند صدبرابرهزینه ی بیشترشدکه نفت آذربایجان ازایران ترانزیت نشه بعضی ها دانسته وخیلیهاهم ندانسته بارا آهن مخالفت میکنند ومحیط زیست بهانه ای است برای تحریک مردم ایران با این طرح همه جای دنیامخصوصا کشورهای پیشرفته راه آهن بهترین وسیله حمل ونقل هست حالا به ایران رسید شد دشمن محیط زیست؟؟؟؟!!!!!

    • علی 1 0

      شما باکسانی همراه شده ایدکه دوست دارندایران منزوی باقی بمونه همه جای دنیا را ه آهن بهترین وسالمترین وسیله حمل نقل هست تخریب محیط زیست بهانه است تا مردم رو باخودتون همراه وهم نظرکنیدراه اهن یک چیز اساسی هست وکمترین ضرررو نسبت به پروژه های دیگه برای طبیعت داره این راه اگرازایران عبورنکنه ازکشورهای دیگه خواهدرفت آستارافعلا نزدیکترین جاست اگرازروی تعصب بخام صحبت کنم میگم ازاردبیل عبورکنه اماانصافا رشت آستارا درحال حاضرخیلی راحتتراست بعدازآن خطوط دیگرهم میشوداحداث کرد

  • ناشناس 8 2

    اگه بحث محیط زیست ۷۰سال است جنگلهای گیلان توسط قاچاقچیان نابود میشه پس چرا کسی حرف نمیزد ویلا سازی داره گیلان را نابود میکنه؟؟

  • ناشناس. 2 5

    با۲۵ سال سابقه فعالیت درامورترانزیت حمل ونقل بین المللی دراستارا اعلام می دارم مسولین دولتی شدیدا مخالف تردد هرگونه کالای ترانزیت ازکشورهستند.پیشنهاد می شود گوشه ای ازهزینه راه اهن رشت .استارا رادرزیر ساختهای گمرک وراه اهن استارا هزینه بکنید هم زود بازده است وهم اقتصادی ت

  • ایرج عبدالهی فوق لیسانس جغرافیا 8 4

    راه اندازی راه آهن باعث توسعه گیلان و ترانزیت بین المللی کالا و مسافر است.

    • ناشناس 0 2

      دقیقا برعکس

  • ناشناس 4 6

    مسئولان و مشاوران پروژه وقتی که حسابی پولها را چپاول کردند به سمت بهشت غارتگران کانادا میروند و یک پروژه شکست خورده و جنگل و سرزمینی نابود شده برای ما به یادگار میگذارند.

  • فرزادشمسی 1 7

    تا زمانی ک الهام در آذربایجان و در چنگال رژیم صهیونستی هست این پروژه منفعتی برای ما نداره فقط هزینه رو دست مملکت میزاره

  • رامین صفایی 9 1

    این کارشناس نماها چیزی جز
    حسادت و کینه توزی در ذهن خودشان ندارند و حالا که یکی از
    بزرگترین پروژه های عمرانی کشور
    قرار است در استان گیلان اجرا شود شروع به لجن پراکنی
    کرده اند
    فراموش نکنیم که مطالعات مربوط به این پروژه از حدود ۵۵ سال پیش یعنی در دولت مرحوم
    امیرعباس هویدا در دستور کار سازمان برنامه و بودجه کشور
    بوده است و قرار بود در راستای
    توسعه روابط اقتصادی با
    اتحاد جماهیر شوروی به اجرا درآید .

  • بنده خدا 0 8

    بخدا‌قسم‌اگر‌سرسوزنی‌جبهه‌گیری علیه کسی‌یاخصومتی داشته باشم عزیزم مملکت ماشده صحنه‌آزمون خطای مسئولین‌ رحم کنید به این مردم‌نفس بریده

  • علی 4 2

    آقایون دلسوز محیط زیست ، اول برید جلوی ویلاسازها رو بگیرید ، گند زدند به طبیعت گیلان ، البته با چراغ سبز مسئولین

  • حق 1 6

    واقعا درسته با راه اندازی راه آهن کلا گیلان خراب میشه وخرجش خیلی زیادتر از اینهاست

  • فعال محیط زیست 0 6

    اگه یه کم فکر کنیم و به وضعیت کشور، پروژه های نیمه تمام، بحران آب، از بین رفتن تالاب ها، مشکلات ناشی از ریزگردها، معضل پسماند و خیلی چیزای دیگه فکر کنیم، به راحتی می تونیم پی ببریم که بسیاری از پروژه ها، غیر کارشناسی بوده و تبعات بسیار سنگینی را برای کشور بهمراه داشته.

    لذا طوری رفتار نکنیم که انگار همه چی گل و گلابه.

    ایراداتی که به این پروژه مخرب گرفته میشه بجاست و اولین بار هم نیست که با بی درایتی داریم با سر تو چاه میفتیم.

  • حسن موسوی 7 2

    ما از آستارا تا رشت با ماشین چهار ساعت طول میکشه برسیم
    اتوبان که نمیزنن لااقل بزارین قطار بیاد آستارا مسافرا هم استفاده کنن

    • اکبر جهانگیری 0 4

      من با نظر آقای حدادی کاملاً موافقم و ایشان خیلی صریح و بی پرده و دلسوزانه در خصوص احداث راه آهن آستارا رشت بیان کردند بخدا هرچه زودتر جلوی این پروژه را بگیرید به مملکت و به مردم گیلان خدمت کردید

    • حمید نجاریان 1 0

      این پروژه بسیار لازمه
      شما برید ببینید تو اروپای سرسبز چقدر راه اهن ساختن یعنی اونا بیعقلی کردن میخواستن کشورشونو نابود کنن
      برید سایت مصاف صحبتهای استاد راعفی پورو گوش بدید!
      انشاالله شفا بیابید.

  • شهریار 4 5

    دوستان بحث اینه حالا که روسیه به این خط نیاز دارد، خودش هم سرمایه‌گذاری کند. چرا باید ایران برای منافع روسیه هزینه کنه

  • سعید‌نجفی 3 2

    بهترین‌مسیر‌جایگزین‌،مسیر‌اردبیل‌_بیله‌سوار‌‌است.‌با‌توجه‌ به راه آهن اردبیل به زودی افتتاح خواهد شد.

  • مهدی 0 4

    با درود و عرض ادب،
    بزرگوار شما اصلا مطلب رو میخونید یا به شما گفتن هر موقع در مورد رشت آستارا مطلبی عنوان شد برو یه توهینی بکن و برو.
    اصلا تو خودت گیلانی هستی یا منافع داری در اجرای این خیانت به زیست بوم گیلان.

  • سعید 1 5

    نظرات این کارشناس مبنی بر غیر اقتصادی و نمایشی بودن پرو ژه رشت آستارا راه آهن کاملا درست است،یک عده مسئولین و روزنامه نویسان فقط خبر پخش می کنند واز عواقب خطر ناک این پروژه بی اطلاع اند،محیط زیست جنگل وطبیعت گیلان نابود میشود،قطعا رهبر عزیز هم راضی به این کار نیست.و ضمنا این پروژه راه جایگزین دارد از استانهای دیگر ،،،و اصلا توجیه اقتصادی ندارد.آن هم با استقراض از بانک های خارجی.

  • محمد 3 1

    اگرپولی هم دراین پروژه حیف ومیل بشه لاقل راه آهن میمونه ومردم ازش استفاده میکننددرهمه جای دنیا راه آهن خیلی گسترده تره. بهترازماشین وآنهمه مصرف سوخت وتولیدآلودگی ودودوصداوتصادفات هست. نه تنها گیلان بلکه برای تمام کشورلازم وضروریه به حرف این کارشناسان احساساتی وباغرض ومرض توجه نکنیم

    • اکبرزاده 1 1

      این متخصص دقیق و صحیح داره موضوعات رو میگه کو گوش شنوا؟
      منتظر باش ۵۰ سال دیگه این راه آهن ساخته بشه.
      وقتی استان گیلان نابود شد و باری هم عبور نکرد متوجه میشی.
      با این توجیه که بالاخره مردم استفاده میکنند باید همه روستاهای ایران رو ریل بکشیم که در هیچ جای دنیا اینطوری نیست.
      بفهم باید ۱۲ هزار میلیارد تومان از پول نفت من و شما بریزیم تو یه شرکت واسط روسی تا اون شرکت کالا صادر کنه به ایران حال کنه.
      بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه میخواد.
      این ۷۰ هزار میلیارد تومان رو چرا مستقیم نمی‌دهند به کشاورزان گیلانی برای توسعه.
      حتما باید پول نفت مردم به پیمانکاران و دلالان داده بشهدتا بتن و آرماتور بریزن تو محیط زیست؟
      بدون تعصب و کمی تفکر لازمه.

  • علی 1 3

    بازهم نزدیک انتخابات نماینده ها آمدننتا چالشی ایجادکنندورای جمع کنند هرکجای دنیاسوال کنی راه اهن وسیله نقلیه خوبی هست جنگلها به امدازه کافی نابود شده اند وربطی به رااهن نداره راه آهن روش موثری برای کاستن
    این همه آلودگی ومصرف سوخت وآلودگی صوتی وتصادفات هست

  • ناشناس 0 0

    اگر شماها نگران محیط زیست هستید چرا تو سوابقتون یک کلمه درباره جنگل های گیلان ، ویلاسازی ها ، گونه های در خطر انقراض و ... دیگه نمی شه ؟ یکسری مردم ما هم که عموما اینستازیست هستند و تو خونه هاشون از صبح الطلوع تا بوق سگ ، بی بی سی و ایران اینترنشنال به شکل یکسره پخش می شه این ها با ترند روز حرکت می کنند و بازیچه دست هستند امروز بگن این پروژه خلاف محیط زیسته همه گله ایی می گن بعللله ! خلاف محیط زیسته ، بگن مشکلی نداره همه گله ایی می گن بعللله ! مشکل نداره ! دیگه بستگی داره ترند روز چی دربیاد ! حالا شما به این ها بگید مطالعه و تحقیق بماند ۳۰ ثانیه تو گوگل سرچ کردین بفهمید چه خبره ؟ خیر فقط ببینیم ترند چیه همونو دسته جمعی تکرار کنیم !!! زشته برای خودتون زشته .

  • محمد 1 1

    به حد کافی کشور دچار فاجعه زیست محیطی است وطرحههای این چنینی نیز جنگل گیلان را نابود می‌کند با وجود سواحل خزر باید این پروژه به بنادر آبی خزر در نزدیکترین نقطه دریایی وصل شده تا این مشگل برطرف شود به صرف نابودی درختان جنگلی وگذشت خط آهن از رشت تا آستارا در دراز مدت ضرر اینکار از سود مقطعی آن بیشتر خواهد بود وشاید بتوان با ایجاد خط آهن به موازات جا ده مواصلاتی رشت آستارا از خسارت بیشتر به جنگل وزمین های زراعی کاست که باید خبرگان این امر آنرا بازبینی بکنند در هر حال جای جای کشور استحقاق توسعه وپیشرفت دارد واین طرح نیز با عقلانیت باید به سرانجام برسد به حد کافی اشباح خودروها وعدم تطابق آن با جاده‌ای مواصلاتی مشکل آفرین وزندگی را سخت کرده وهر کاری از این دست درایت وحوصله وعقلانیت می طلبد

  • ناشناس 0 2

    گیلان مازندران برای پول دست به هر کاری میزنند

  • شهروند 1 0

    ازکجا معلوم حرف این کارشناس درست باشه یه مناظره بین موافق ومخالف برگزار بشه تا نتیجه لازم بدست بیاد

  • علی 3 1

    تمام متن را خواندم دلیل علمی نیاورده همه متن دلیل تراشی کرده اگر مشکلی هم در طرح هست باید رفع بشود نه اینکه طرح حذف بسود

  • مصطفی 0 0

    حالا چرا اینقدر روس روس میکنی خود مردم ما هم دارن استفاده میکنن. خودت تا حالا چبکار واسه مملکت کردی به درد محیط زیست بخوره. برای مصرف بالای بنزین ایران غمه محیط زیست رو بخور

  • Hossein 1 0

    کسانی که سواد لازم را ندارند بهتر است اصلا در چنین اموری اظهار نظر نکنند!

    راست و حسینی بگویید که با پیشرفت ایران و گیلان مخالف هستید!
    نکند جزو براندازان هستید؟!

  • علی 0 1

    خدا لعنت کنه کسانی که به بهانه محیط زیست می‌خوان اصل اقتصاد و پایداری کشور رو بزنند
    و افسوس به حال کسانی که اصلا نمیدونن اص۸لا داستان چیه

    • معین 1 1

      حرف حق تلخه.
      مطالب کارشناس درسته.
      خدا لعنت کند ساده لوحانی که فکر می‌کنند راه آهن رشت آستارا برای آبادانی است.
      آیندگان قضاوت خواهند کرد.
      هنگامی که استان گیلان با کلنگ زنی این پروژه نابود شده است و هیچگونه باری هم عبور نکرده است.
      خیانت شاخ و دم ندارد.