| کد خبر: 201613 |

قول روس‌ها برای تقویت ناوگان هوایی پاکستان

طی سال های اخیر و همزمان با رشد قابل توجه مناسبات مسکو و اسلام آباد زمزمه های زیادی مبنی بر فروش هواپیماهای جنگی و مسافربری روسی به پاکستان شنیده شد، اکنون روس ها قول تامین نیازهای پاکستان در حوزه ناوگان هوایی را داده اند.

تین نیوز

طی سال های اخیر و همزمان با رشد قابل توجه مناسبات مسکو و اسلام آباد زمزمه های زیادی مبنی بر فروش هواپیماهای جنگی و مسافربری روسی به پاکستان شنیده شد، اکنون روس ها قول تامین نیازهای پاکستان در حوزه ناوگان هوایی را داده اند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، سفر سه روزه هیات ۶۴ نفره روسی به ریاست وزیر صنعت و تجارت این کشور به اسلام آباد و دیدارهای مهم با نخست وزیر و فرمانده ارتش پاکستان در کنار نشست های تخصصی با مقامات سیاسی و اقتصادی این کشور، نشان دهنده اراده مسکو و اسلام آباد برای تحکیم همکاری های دوجانبه است.

رئیس هیات روسی علاوه بر شرکت در ششمین نشست شورای اقتصادی پاکستان و روسیه در قالب کمیسیون بین دولتی، به دیدار «عمران خان» نخست وزیر و ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان نیز رفت.

«دنیس مانتوروف» وزیر صنعت و تجارت روسیه در پایان این سفر طی نشست خبری مشترک با «حماد اظهر» وزیر امور اقتصاد پاکستان گفت: مسکو آماده کمک به تقویت ناوگان ریلی و هوایی پاکستان است.

وی تاکید کرد: روسیه علاوه بر مشارکت در زیرساخت های ریلی در پاکستان حاضر به تامین هواپیماهای مسافربری برای سازمان هواپیمایی دولت پاکستان است.

ششمین نشست کمیسیون مشترک پاکستان-روسیه روزهای اخیر در اسلام آباد برگزار شد. در این نشست ظرفیت ها برای توسعه همکاری در حوزه های صنعت، راه آهن، هواپیمایی و ارتباطات مورد بررسی قرار گرفت.

دو کشور ضمن تاکید بر گسترش همکاری های مشترک در حوزه انرژی، از مشارکت روسیه برای احداث خط لوله گاز شمال - جنوب در پاکستان خبر دادند.

براساس این گزارش، پاکستان به توسعه روابط با روسیه در بخش های معادن، راه آهن، کشاورزی و صنعت نیز ابراز تمایل کرده است.

براساس توافق میان دو کشور، شرکت‌های روسی در حوزه نفت و گاز پاکستان سرمایه گذاری خواهند کرد. در کنار آن پاکستان از آمادگی روسیه برای همکاری در احیای بزرگترین کارخانه فولاد در شهر کراچی استقبال کرد.

نوسازی خط آهن کویته به تفتان (در نزدیکی گذرگاه مشترک مرزی با ایران) نیز در برنامه های پاکستان و روسیه قرار گرفته است.

 

**عمران خان در راه کرملین

مناسبات پاکستان با روسیه که زمانی دشمن شوروی در دوران جنگ سرد شناخته می شد، طی سال های اخیر با پیشرفت قابل توجهی همراه بوده است.

پس از سفر اخیر هیات بلندپایه اقتصادی-تجاری روسیه به اسلام آباد، «عمران خان» نخست وزیرپاکستان اعلام کرد که سال آینده میلادی (۲۰۱۹) سفر رسمی به مسکو پایتخت روسیه خواهد داشت.

سفر آتی نخست وزیر پاکستان به روسیه حاکی از این واقعیت است که اسلام آباد به دنبال تحکیم جای پای خود در منطقه و در راستای سیاست حفظ توازن قوا با غرب از یک سو و مسکو از سوی دیگر است.

امضای قرارداد احداث خط لوله گاز از کراچی تا لاهور (شمال-جنوب) با روسیه، امضای قرارداد خرید بالگردهای نظامی از روسیه، رفت و آمدهای روز افزون میان اسلام آباد و مسکو در حوزه های سیاسی، دفاعی، نظامی، اقتصادی و رزمایش های مشترک ارتش پاکستان و روسیه تنها بخشی از قراردادها و همکاری هایی است که در سال های اخیر اخیر میان دو کشور شکل گرفته است.

در این میان احساس نیازهای راهبردی و متقابل اسلام آباد و مسکو به یکدیگر در زمینه های گوناگون اقتصادی و تجاری، سیاسی، نظامی، دفاعی و امنیتی سبب شده است که حلقه های اتصال دو کشور در شرایط کنونی، محکم تر از هر زمان دیگر در گذشته باشد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.