| کد خبر: 255665 |

دبیر کارگروه ریلی اتاق بازرگانی ایران:

◄ ظرفیت های بهره برداری از راه آهن تا 100 درصد قابل افزایش است

دبیر کارگروه ریلی اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از بهره وری نازل شبکه راه آهن و بی اعتنایی مسئولان شرکت راه آهن به مطالبه گری های ذینفعان، ظرفیت بهره برداری از شبکه راه آهن را قابل افزایش تا 100 درصد دانست.

تین نیوز

دبیر کارگروه ریلی اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از بهره وری نازل شبکه راه آهن و بی اعتنایی مسئولان شرکت راه آهن به مطالبه گری های ذینفعان، ظرفیت بهره برداری از شبکه راه آهن را قابل افزایش تا 100 درصد دانست.

به گزارش تین نیوز، محمد سیاوشی در نشست رگولاتوری بخش ریلی ؛ چالش ها و راهکارها با بیان این که بیش از 95 درصد کالای اساسی کشور در جاده حمل و نقل می شود، اظهار کرد: به دلیل سیاست گذاری های غیراصولی و سوء برنامه ریزی و ناکارآمدی که در نهاد تنظیم گر بخش ریلی شاهد آن هستیم آلترناتیوی برای بخش جاده ای وجود ندارد.

وی تصریح کرد: حجم عظیمی از سرمایه گذاری ها در بخش ریلی انجام شده اما بهره مطلوبی از این سرمایه ها برده نمی شود و وضعیت موجود این بخش نه به نفع مردم است و نه به نفع صاحبان کالا.

دبیر کارگروه ریلی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این که متاسفانه مطالبه گری ذینفعان نیز از سوی نهادهای مسئول در بخش ریلی مورد بی اعتنایی قرار می گیرد، بیان کرد: از یک جایی به بعد موضوع بهره وری نازل بخش ریلی به منافع یک صنف خاص محدود نیست بلکه یک مساله ملی و امنیتی است و باید به آن رسیدگی شود.

سیاوشی با بیان این که ظرفیت بهره برداری از راه آهن با همین شبکه و امکانات و وضع موجود قابلیت افزایش 100 درصدی دارد، یادآور شد: در این خشکسالی منابع ارزی می توان با همین سرمایه ها و امکانات موجود، ظرفیت و بهره وری راه آهن را به نحو چشمگیری افزایش داد و وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی هم عزم کرده اند که به عنوان مطالبه گر و متقاضی حمل بار ریلی به بحث افزایش بهره وری حمل و نقل ریلی ورود کنند.

وی در ادامه با اشاره به مدل های پذیرفته شده حمل و نقل ریلی در دنیا، افزود: راه آهن در ایران تابع هیچ الگویی نیست. در الگوهای موفق دنیا، راه آهن فقط زیرساخت ها را مهیا و حق دسترسی را به صورت سالانه به شرکت های ریلی واگذار می کند و دخالتی در مدیریت لکوموتیو و واگن و بار نمی کند.

سیاوشی با اشاره به مطالعات انجام شده در کشور بیان کرد: در مطالعات به این نکته رسیدیم که راه آهن حدود یک سوم سهم را در قصورها به عهده دارد که در سیر و حرکت است و دو سوم قصورها در مبادی و مقاصد است که صاحبان کالا ظرفیت لازم را برای تخلیه و بارگیری فراهم نکرده اند.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 0 2

    با سلام. دو مطالبه پایه وجود دارد که حتی قبل از به ثمر رسیدن هر مطالعه برای دستیابی به الگوی مطلوب رگولاتوری، از همین حالا میشود پیگیری کرد:
    1) بیرون رفتن راه آهن و شرکت هایش از بارکشی و مسافر کشی ریلی.این کار مصداق تضاد منافع است.راه آهن نمیتواند در بازاری رگولاتور باشد که خودش یکی از ذینفعان آن است.
    2) برداشته شدن انحصار سیر و حرکت از دست راه آهن و ایجاد امکان تشکیل قطار کامل توسط شرکت های حمل و نقل ریلی. جهت توضیح مبسوط به یادداشت" واگذاری سیر و حرکت؛ روش اجرایی برای ایجاد تحول ساختاری در حمل و نقل ریلی "در تین نیوز مورخ ۱۴۰1/05/18 / کد خبر: 245656 مراجعه فرمایید: https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-245656
    نکته: ایجاد امکان تشکیل قطار کامل توسط شرکت های حمل و نقل ریلی معطل و موکول به واگذاری لکوموتیوها ی راه آهن نیست. طرح قطار کامل را با اجاره لکوموتیو از راه آهن هم میشود پیاده کرد.
    پایان

    • ناشناس 0 0

      نه آقای قصابیان نمی شود بلکه مسأله با این طرح شما به شدت پیچیده تر می شود و زمینه فساد گسترده تر می شود