| کد خبر: 251346 |

تعداد سوانح ریلی در سال جاری افزایش یافت

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی ضمن اشاره به عملکرد ضعیف راه آهن در مدیریت سفرهای ریلی در روزهای برفی از افزایش تعداد سوانح ریلی در سال جاری خبر داد.

تین نیوز

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی ضمن اشاره به عملکرد ضعیف راه آهن در مدیریت سفرهای ریلی در روزهای برفی از افزایش تعداد سوانح ریلی در سال جاری خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی اظهار داشت: عملکرد ضعیف راه آهن در مدیریت سفرهای ریلی در روزهای سرد و برفی سال بی سابقه بود در حال که این وضعیت کاملا قابل مدیریت بوده. سوابق گذشته نشان می دهد با دانش هواشناسی کمتر در سال های دور راه آهن در این شرایط جوی عملکرد بهتری داشت.

سبحان نظری، دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی با اشاره به ضعف عملکرد راه آهن در شرایط برفی و لغو حرکت 71 قطار و همچنین در راه ماندن مسافران مسیر برف گیر و مناطق سردسیر اظهار داشت: عملکرد ضعیف راه آهن در مدیریت سفرهای ریلی در روزهای سرد و برفی سال بی سابقه بوده و این وضعیت کاملا قابل مدیریت بوده است. سوابق گذشته نشان می دهد با دانش هواشناسی کمتر در سال های دور راه آهن در این شرایط جوی عملکرد بهتری داشت.

وی ادامه داد: یکی از عوامل اثرگذار در به وجود آمدن این وضعیت نامناسب عملکرد راه آهن در چند روز اخیر می تواند موضوع سوخت زمستانی باشد. لوکوموتیو ها سوخت زمستانی دارند چراکه گازوئیل قطار در فصل سرد سال حالت ژله ای پیدا می کند و کار نمی کند و از این رو روال این بوده که سوخت زمستانی برای این ایام تهیه می شد و با افزودنی هایی به سوخت معمولی، این سوخت در ایام سرد سال  دیگر حالت ژله ای پیدا نمی کرد و یخ نمی زد. اگر سوخت هم از عامل موثر در این وضعیت بوده احتمالا ناهماهنگی هایی صورت گرفته چراکه شرکت نفت در زمان تولید گازوئیل سهمیه ای را به تولید خاص وضعیت زمستانی برای حمل و نقل ریلی اختصاص می دهد.  

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی افزود: عوامل دیگر می تواند سیستم ترمز و یخ زدگی سوزن خطوط ریلی باشد اما تمام این عوامل با عملکرد نیروی انسانی قبل از بحران و در حین بحران قابل رفع بوده اما مدیریتی در این زمینه انجام نشده است.

نظری با اشاره به توان مدیریت این موضوعات در سال های گذشته خاطرنشان کرد: در دهه 60 تجربه سخت تری از شرایط جوی و بارش ها داشتیم و پیشکسوتان ریلی اذعان دارند در سال 62 وقتی کشور برف سنگین مواجه شد، در همین شرایط راه آهن با امکانات ضعیف تر در مناطق برفگیر به مردم امدادرسانی و خدمات ارائه می کرد. در واقع قطار به کمک سایر شقوق حمل و نقل آمده اما امروز شاهد آن هستیم که شرایط برعکس شده و قطارها در برف زمینگیر شده اند و اتوبوس به کمک مسافران ریلی آمده است.

وی گفت: مدیرانی که در راس هستند و مدیرعامل راه آهن باید توان مدیریت این موضوعات و رفع بحران را داشته باشند البته انتظار نمی رود که یک شخص به تنهایی تمام مهارت های مدیریتی را داشته باشد اما باید اخلاق مدیریتی ایجاب می کند مدیران مشاوره پذیر باشند و امروز این موضوع خلا جدی فعلی در راه آهن است. در حالی که باید در چنین سازمان و مجموعه عمیق و طویل و عریض؛ تجربه و دانش سایر به کار گرفته شود اما نسبت به این مهم اقدام نمی کنند. 

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی تاکید کرد: باید توجه داشت که این سوء مدیریت ها خود را در شرایط برفی نشان داده اما در شرایط عادی هم در راه آهن  شاهد آن هستیم که آمار حمل بار، مسافر و ترانزیت افت پیدا کرده و این نشان می دهد که در ایام غیر بحرانی هم در این مجموعه مدیریت مطلوبی انجام نمی شود.

نظری ادامه داد: پس از سانحه تلخ قطار طبس، شاهد سوانح متعدد ریلی بودیم که خوشبختانه تلفات جانی  نداشتند و اغلب آنها در قطارهای باری اتفاق افتاده است اما آماری از تعداد سوانح منتشر نمی شود در حالی که برای بررسی و ارزیابی عملکرد این مجموعه انتشار این سوانح هر چند جزئی و دلایل وقوع آنها ضروری است.

وی افزود: این سوانح هر چند خسارت جانی نداشتند اما خسارت مالی سنگینی در پی داشتند به طوری که تنها در یک مورد 7 کیلومتر خط آهن از بین رفت و شخم زده شد اما در عین حال هیچ آماری از تعدد سوانح وجود ندارد و تنها از اعلام وضعیت از سوی شرکت های ریلی متوجه افزایش میزان سوانح می شویم.

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی با تاکید بر اینکه یخ زدگی ریل نمی تواند توجیه خوبی و دلیل طبیعی برای عملکرد ضعیف راه آهن در روزهای برفی نیست، تاکید کرد: وضعیت سرمای ایران در این چند روز از سیبری در روسیه که پایین تر نیست اگر مشکل یخ زدگی باشد باید روسیه همواره با مشکل مواجه باشد. از سوی دیگر  اساسا عمده مشکلات خط  درباره یخ زدگی به سوزن خط برمی گردد که با گرمایش موضعی از یخ زدگی آن جلوگیری می شود و اساسا برخی از سوزن ها مجهز هیتر برقی هستند و مانع از یخ زدگی می شوند و در نواحی سردسیر از این قطعات استفاده می کنند و در طول مسیر هم راهبان و سوزنبان حضور و گشت زنی دارند از این رو این دلایل اصلا توجیه پذیر و طبیعی نیستند.

نظری گفت: وظیفه راه آهن این است که در شرایط بحران بار سایر بخش های بحران دیده را به دوش بکشد نه اینکه خود درگیر بحران و باری بر دوش شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.