| کد خبر: 249311 |

وزیر جدید راه، راه‌آهن را دریابد

فعالان بخش حمل و نقل کشور از دولت خدمتگزار و وزیر جدید انتظار دارند تا با تعیین کارگروهی متخصص، رسیدگی ویژه‌ای به بخش حمل و نقل ریلی داشته باشند.

تین نیوز

به گفته دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، فعالان بخش حمل و نقل از وزیر جدید راه انتظار دارند رسیدگی ویژه‌ای به بخش حمل و نقل ریلی داشته باشد و در اسرع وقت، اقدامات لازم را برای نجات صنعت حمل و نقل ریلی انجام دهد تا امیدها به برگشت این بخش به سمت مسیر صعودی و استفاده از فرصت‌های بزرگ داخلی و بین‌المللی پیش روی آن احیا شود.

به گزارش تین نیوز، سبحان نظری در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: بررسی آمار بخش حمل و نقل ریلی کشور از ابتدای سال ۱۳۹۹ حاکی از افت بی‌سابقه و هشداردهنده شاخص‌های مهم این بخش نسبت به سالیان گذشته است. متاسفانه این افت طی یک سال گذشته شدت بیشتری پیدا کرده.

وی ضمن تصریح این نکته افزود: طی دو سال و نیم اخیر حدود ۶۰ دستگاه لکوموتیو باری با مالکیت دولتی به‌دلیل ضعف در نظام تعمیر و نگهداری این کشنده‌ها از چرخه سیر خارج شده‌اند. افت تعداد لکوموتیوهای آماده به کار ضربه بزرگی به حمل و نقل ریلی کشور و صنایع وابسته به آن، به‌ویژه صنایع فولاد و معادن وارد کرده به‌گونه‌ای که مقایسه آمار سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ نشان‌دهنده افت ۱۴ درصدی تن-کیلومتر بار داخلی حمل شده است.  

تداوم رابطه مخدوش راه‌ آهن با بخش خصوصی حمل‌ و نقل ریلی

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته ادامه داد: این شاخص در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۱۰ درصدی داشته است. همچنین با وجود رشد چهار درصدی جمعیت واگن‌های باری در شش ماهه نخست امسال، که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اتفاق افتاده است، شاهد افت ۱۳.۶ درصدی در شاخص متوسط بهره‌وری ماهیانه واگن‌های باری کشور بوده‌ایم.

نظری افزود: طی یک سال گذشته نه تنها آمار عملکردی بخش حمل و نقل ریلی نزولی بوده، بلکه تعداد و تنوع سوانح ریلی نیز رشد داشته که نگرانی فعالان و صاحبنظران این حوزه را از بابت موضوع ایمنی به‌عنوان ویژگی ذاتی این بخش موجب شده است. باید توجه داشت که افزایش تعداد و رشد تنوع سوانح کوچک و عدم شفافیت کامل در این مورد، در نهایت منجر به وقوع سوانح بزرگ و خدای نکرده تکرار آنها خواهد شد.

وی در ادامه گفت: شرایط وخیم کنونی بخش حمل و نقل ریلی کشور تا اندازه‌ای از مدیریت راه‌آهن ناشی می‌شود و از همین روی برخی نمایندگان محترم مجلس نیز در چند ماه اخیر قصد خود را برای طرح تحقیق و تفحص از شرکت راه‌آهن و نیز سؤال از وزیر راه درباره ترک فعل‌های این شرکت اعلام کردند. همچنین شورای رقابت به‌خاطر رعایت نشدن حقوق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از سوی راه‌آهن، اخطاری جدی به این شرکت داد.  

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته خاطرنشان کرد: اکنون که وزیر محترم راه و شهرسازی از سمت خود استعفا کرده و زمان انتخاب وزیر جدید فرا رسیده است، فعالان بخش حمل و نقل کشور از دولت خدمتگزار و وزیر جدید انتظار دارند تا با تعیین کارگروهی متخصص، رسیدگی ویژه‌ای به بخش حمل و نقل ریلی داشته باشند و در اسرع وقت، اقدامات لازم را برای نجات صنعت حمل و نقل ریلی کشور از روند نزولی و بحران کنونی انجام دهد تا امیدها به برگشت این بخش به سمت مسیر صعودی و استفاده از فرصت‌های بزرگ داخلی و بین‌المللی پیش روی آن احیا شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی 2 4

    بخش به ظاهر خصوصی در راه آهن چون صداقتش مورد تردید است قطعا حریف تقابل با دولتی ها نخواهد شد بهتر است سیاست به خرج دهد و همه پل ها رو خراب نکند با توجه به اینکه دارد مشخص می شود حرفهایی از قبیل دولت چابک و ...حرفهای پوچ بوده وضعیت در آتی برای این کار چاق کن های با پوشش بخش خصوصی تنگ و تنگتر خواهد شد

    • ناشناس 3 0

      در دنیای باتجربه و اقتصادهای پیشرو، اون چیزی که باعث میشه بخش خصوصی در کار تجاری و اقتصادی موفق تر از بخش دولتی باشه، سواد بیشتر، انگیزه بیشتر و تمایلش برای سرمایه گذاری سودآوره. اینا ربطی به صداقت نداره. ضمن این که از کجا معلوم که بخش دولتی صادق تره؟!