| کد خبر: 244566 |

◄ ریشه مشکلات ساختاری در راه آهن؛ مدیریت سیاسی

نمی شود کسی بیاید و از راه برسد و بدون این که سابقه و تحصیلات مرتبط داشته باشد و صرفا با لابی گری سیاسی یک پست بسیار فنی کشور را تصاحب کند و در نهایت هم منتظر چنین اتفاقات بدی نباشیم.ضمن این که اتفاق بد در این چند ماه اخیر صرفا همین حادثه نبوده است.

تین نیوز

گزارش کمیسیون عمران، گزارش جامعی بود و صریح و بی پرده عوامل منجر به بروز سانحه  قطار مسافری مشهد یزد را با در نظر گرفتن ریشه های ساختاری و مدیریتی فهرست و در عین حال به نظرم تلویحا و به درستی رویکردهای مدیرعامل راه آهن را در مدیریت فضای پس از سانحه نقد کرده است.

به گزارش تین نیوز، دبیر انجمن صنفی شرکت های ریلی در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان این مطلب، در مورد گزارش نهایی کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: معتقدم این گزارش فصل الخطاب است و نشان می دهد فارغ از تیم مدیریتی کنونی، در سازمان پیچیده و حجیم و دارای سلسه مراتب عمیق  و تصدیگری مثل راه آهن، نقش سرمایه انسانی بسیار مهم است و در تمام سطوح از پایین ترین سطوح که کارگری است تا مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره، باید دارای تجربه و تخصص مرتبط باشند.

سبحان نظری با تاکید بر این که لازم است دولت ها نیز بپذیرند از سیاسی کاری پرهیز کنند، افزود:  نمی شود کسی بیاید و از راه برسد و بدون این که سابقه و تحصیلات مرتبط داشته باشد و صرفا با لابی گری سیاسی یک پست بسیار فنی کشور را تصاحب کند و در نهایت هم منتظر چنین اتفاقات بدی نباشیم.ضمن این که اتفاق بد در این چند ماه اخیر صرفا همین حادثه نبوده است.

بیشتر بخوانید:

او تاکید کرد:  البته به نظرم باید این موضوع را به چند سال اخیر تعمیم بدهیم که در 3 تا 4 سال اخیر در بخش ریلی صرفا در زمینه ایمنی مشکل وجود نداشته بلکه از منظر بهره وری و توسعه بخش ریلی هم مشکل وجود داشته و از نظر تنظیمات اقتصادی عملکرد بخش ریلی هم متاسفانه تنزل رخ داده است که به نظرم اینها بیش از هر عامل دیگری محصول مدیریت سیاسی در راه آهن است. یعنی انتخاب اشخاصی با نگاه و روابط سیاسی و بدون در نظر گرفتن فن و تجربه و تخصص.

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی در بخش دیگری از سخانش با طرح این سوال از دست اندرکاران نظام سیاسی و اداری کشور که آیا وقتی سیم کشی برق منزل خراب می شود سراغ برقکار اصولگرا رفته یا اگر لوله آب دچار مشکل می شود سراغ لوله کش اصلاح طلب می روند؟ یا برای تمشیت امور اقتصادی منزل به دنبال برقکار و لوله ماهر فارغ از نگاهی سیاسی او هستند؟ گفت: چرا همین کار را در کشور و در بخش های اقتصادی و زیربنایی از جمله راه آهن و بسیاری از سازمان های دیگر دولتی انجام نمی دهند؟

به گزارش تین نیوز، نظری افزود: اکثر این پست ها هم، مثل همان برقکار و لوله کش منزل هستند و و در این موارد هم باید سراغ مدیرعامل  و هیئت مدیره و معاون خوب، فارغ از نگاه سیاسی رفت. ضمن این که حتی اگر دولت ها اصرار داشته باشند  از جناح خودشان برای این سازمان مدیر ارشد پیدا کنند که به نظرم اشتباه است،  قطعا گزینه های خیلی بهتری در بین همان جناح پیدا می شود.

وی عنوان کرد: متاسفانه در دوره ای که فرصت ها برای اصلاح اقتصاد کشور به سرعت از دست می رود کماکان  با سیاسی کاری به اقتصاد و جامعه ضربه می زنیم  که امید دارم هرچه زودتر این خودخواهی های حزبی از نظام اداری و سیاسی کشور رنگ ببازد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 3 11

    الان آقای سبحان نظری داره مافوق خودش در راه اهن را نقد میکنه؟؟؟ ایشون برای خودش این درجه از مهارت علمی و مدیریتی را قائل هست برای اظهارنظر؟

    • نا شناس 10 3

      مافوقشون؟؟؟؟؟
      ایشون در بخش خصوصی فعالیت میکنن. کسی توی شرکت راه آهن مافوق بخش خصوصی محسوب نمیشه.
      قدری مطالعه بکنید دوست محترم

    • ناشناس۱ 6 1

      برادر مافوق که خدا نیست نعوظ بالله..
      وقتی کسی تجربه و مشروعیت لازم رو نداره که وقتی یه سیستمی مثل راه‌آهن که به شدت درگیر بیت‌المال و حق‌الناس و.. رو نمیتونه مدیریت بکنه همچنان استمرار به خرابکاری داره و به دلایل سیاسی کسی جلودارش نیس؛ سکوت کردن عینه ظلمه و گناه مظلوم مطابق با نس صریح برابر با ظالمه.
      مبحث نهی از منکر هم دقیقا اینجا کاربرد داره نه تو کف خیابون نابرادر ناعزیز.

  • ناشناس 4 10

    آقای سبحان نظری زمانیکه جناب رسولی با فوق لیسانس کشاورزی گرایش آبیاری (دکتر رسولی!!) وارد راه آهن شدند، مشکلات تکلم داشتند؟؟

    • ناشناس 8 3

      آقای نظری دوره رسولی در انجمن نبودند. هر چند که اگر یک سرچ ساده بکنید نقدهای ایشون در همون زمان رو نسبت به راه آهن پیدا میکنید.
      شما مشکل زیاد حرف زدن داری دوست نسبتا محترم

    • ناشناس 5 2

      ایشون در منصب دیگه‌ای بودن و مستقیما درمنصب حافظ حقوق مردم نبودن یک.
      اوضاع اینقدر بحرانی و خراب نبوده دو.
      ایشون ازقضا قشنگ حرف میزنن ولی شما مشکل تکلمو قطعا دارین در کنار مشکل {...} سه.

  • حق‌طلب 6 1

    نقد کردن درصورتی که کسی اصلا بالفرض مافوق باشد گناهه؟؟ نه گناه نیست. فرافکنی و جیره‌خوری در کنار سینه مذهبیت رو به سینه زدن و بویی از حق نبردن گناهه.

  • امیر معصومی حقیقی 7 4

    آقای نسبتا محترمی که میای نظر مینویسی.اگر اطلاع کافی نداری برو تحقیق کن.اولا دکتر نظری زمان مدیر عامل قبلی در یکی از شرکت های وابسته به راه آهن مشغول بودن.ثانیا اون زمان روند کاری راه آهن رو به رشد بوده.از نظر خصوصی سازی شرکت ها و...نه مثل الان که جلوی خصوصی سازی گرفته شده و اتفاقا روند در جهت خنثی سازی کار های مثبت صورت گرفته ی قبلی است.ثالثا کی گفته که مدیر عامل راه آهن مافوق دبیر انجمن صنفی است؟ لطفا بدون اطلاعات فضا رو مسموم نکنیم. صرفا فردی که بدون داشتن ذره ای اطلاعات پایه راجع به صنعت حمل و نقل ریلی میاد میشه مدیر عامل راه آهن و معاون وزیر و فقط و فقط به خاطر متصل بودن به بعضی افراد و جناح های سیاسی چنین پست خطیری میگیره نباید انتظار ذره ای بهبود این اوضاع رو داشته باشیم.

  • محمد رضا 7 3

    امیدوارم هرچه زودتر این مدیرعامل نالایق و غیر متخصص عوض بشه تا بیشتر از این راه‌آهن ایران صدمه نبینه.

  • ع 3 11

    خود سبحانی بدون هیچ تجربه ای در شرکت های صندوق پس انداز با فامیل بازی سمت گرفته و حالا همچین صحبت میکنه انگار خودش سلسله مراتب رو طی کرده و اومده بالا ، راه آهن رو دقیقا امثال ایشان خراب کردند و به این نقطه رسوندند

    • ناشناس 9 2

      میشه بفرمایید فامیل ایشون کی بوده؟

    • ناشناس 8 0

      حتی فامیلیشو با این که توی یادداشت نوشته شده، داری اشتباهی میگی...

  • حامد 2 6

    مشکل آقای معیاد صالحی این است که می خواهند ترانزیت ریلی را گسترش دهند چیزی که مدیران قبلی اعتقادی به آن نداشته‌اند وعده ای غرب زده در کار ایشان سنگ اندازی می کنند.

    • ناشناس 4 2

      ترانزیت مقدمات مفصلی می خواهد که متاسفانه در حوزه ریلی فاصله زیاد داریم تا به آن نقطه برسیم. ضمن اینکه ترانزیت ریلی اصلا سودآور نیست و اینکه می گویند ترانزیت به اندازه نفت درآمد دارد دروغ بزرگی ااست که متاسفانه خیلی ها از جمله شما آنرا باور کرده اند. لطفا بیشتر مطالعه کنید.

    • ناشناس 7 1

      ترانزیت سال گذشته رشد داشت، اما به بهای افت حمل داخلی به اندازه دو و نیم برابر اون ترانزیت اضافه شده!
      نمیشه که به اقتصاد ملی ضربه بزنی به بهانه رشد ترانزیت.
      ضمنا امسال هم در سه ماهه اول بیش از ۲۰ درصد افت ترانزیت داشتیم نسبت به پارسال.
      کارنامه منفی دفاع کردن داره آخه؟