| کد خبر: 244490 |

در جلسه علنی امروز مجلس انجام می شود:

◄ قرائت گزارش کمیسیون عمران در مورد سانحه قطار مسافری مشهد- یزد+ فایل گزارش+ فیلم

در جلسه علنی امروز سه شنبه هفتم تیر ماه مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون عمران در خصوص سانحه ریلی قطار مسافری مشهد یزد قرائت می شود.

تین نیوز

در جلسه علنی امروز سه شنبه هفتم تیر ماه مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون عمران در خصوص سانحه ریلی قطار مسافری مشهد یزد در حال قرائت است.

به گزارش تین نیوز، این گزارش در چند بخش شامل:

- شرح کلی حادثه،

- بررسی های کمیته ریلی کمیسیون عمران،

- علل و عوامل وقوع حادثه،

- عواملی که می توانست از بروز حادثه و شدت آن پیشگیری کند،

- تحلیل حادثه بررسی وضعیت عملیات اجرایی پیمانکار در محل حادثه،

- بررسی هدایت قطار توسط کمک لکوموتیوران با پایه 3،

- بررسی مسایل کنترلی در ایجاد حادثه،

- بررسی مدریت بحران و امداد در سوانح ریلی،

- تعارض منافع،

- بررسی وضعیت اداره کل خط و ابنیه راه آهن،

- بررسی وضعیت ارتباط و تعاملات در سطح مدیران راه آهن و انتخاب تخصصی مدیران،

- جمع بندی و پیشنهادات و راهکارها

تهیه شده است.

در این گزارش که با امضای محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران منتشر شده، در شرح کلی این حادثه آمده است: در تاریخ 18 خرداد 1401 قطار مسافری مشهد به یزد در ساعت 5 و 19 دقیقه در فاصله تقریبی 96 کیلومتری از طبس به سمت یزد با یک دستگاه بیل مکانیکی پیمانکار تعمیر و نگهداری خط برخورد نمود و منجر به واژگونی کامل3 واگن و خروج از خط چهار واگن  دیگر شد. در این حادثه 14 نفر از هموطنان فوت و 86 نفر مجروح شدند.

در بخشی از شرح علل و عوامل وقوع حادثه نیز تاکید شده است: عوامل مرتبط با این حادثه مجموعه ای از بی احتیاطی ها و بی مبالاتی ها شامل: عوامل سازمانی، عوامل فنی، عوامل محیطی و عامل انسانی می باشد.

در بخش دیگری از این گزارش عواملی که می توانست از بروز حادثه و شدت آن پیشگیری کند، به شرح زیر برشمرده است:

1- کنترل اتوماتیک سرعت قطار با استفاده از بالیز پرتال در قبل از محل تقلیل سرعت.

2- توجه رئیس قطار به هدایت قطار توسط کمک لکوموتیوران.

3- وجود بیشتر تابلوهای هشدار تقلیل سرعت

4- تعریف احتیاط ها، تقلیل سرعت ها و ایستگاهی موقت در سامانه مرکزی کنترل قطار (CTC)

5- حضور ناظر مقیم در کارگاه و مسئول حرفه ای برای ایستگاه موقت در محل عملیات اجرایی.

6- نظارت و ضبط تصویری کابین لکوموتیو.

جمع بندی پیشنهادها و راهکارها نیز به شرح زیر است:

- ضروری است در ساختار نظارتی راه آهن تجدید نظر جدی به‌عمل آید و تاکید می‌ گردد که قراردادهای تعمیر و نگهداری در ابعاد پروژه فوق، با توجه به حساسیت‌ های آنها، براساس نظام فنی و اجرایی کشور و با استفاده از دستگاه نظارت و ناظر مقیم، کنترل و مدیریت گردد.

- نظارت فعال بر آموزش و نظارت جدی بر عملکرد ماموران و پرسنل سیر و حرکت در مجموعه راه‌ آهن باید مورد توجه قرار داشته باشد. نصب دوربین کنترلی در کابین، آموزش موثر، مداوم و به هنگام، فرهنگ‌سازی و تشویق و جریمه موثر برای لکوموتیورانان، مورد تاکید قرار دارد.

- مبادله دستی و همراه با خطای برگه‌ های احتیاط بسیار متعدد و چند صفحه‌ ای و عدم دقت احتمالی راهبران قطار، عملا فضای مناسب برای ایجاد چنین حادثه‌ هایی را در آینده نیز فراهم می‌ سازد. ارتقای سامانه کنترل اتوماتیک قطار (ATC) به شکلی که بتواند صدور احکام احتیاط در آن درج گردد، مورد تاکید است. در این زمینه وجود بستر آماده در راه‌آهن و سامانه کنترل اتوماتیک قطار (ATC) استقرار یافته، تسهیل کننده شرایط فوق است.

- شرایط ایجاد شده در این حادثه نشان دهنده یک نقص جدی سیستمی در مجموعه پیچیده و پرمخاطره شرکت را‌ه‌ آهن است. این مجموعه نیازمند اعمال مدیریت منضبط و تخصصی، بازتعریف قوانین، گسترش نظم دقیق و کنترلی جدی و آموزش و فرهنگ‌ سازی گسترده داخلی برای حصول مجدد نظام مورد نیاز است. در این امر رویکردهای خاص و تجارب ویژه مدیریتی برای جلوگیری از وقوع حادثه‌ در آینده ضروری است. از این رو مدیریت مجموعه‌ هایی مانند شرکت راه‌ آهن، علاوه بر توانایی‌ های مدیریتی، نیازمند اشراف ویژه تخصصی و تجارب موثر در این حوزه می‌باشد که در شرایط فعلی شرکت راه آهن نقض گردیده است.

 - برگزاری جلسات ارتقای ایمنی با حضور مدیران ارشد شرکت راه آهن و با بالاترین سطح اختیار در ستاد و مناطق و پیگیری مصوبات آن تا حصول نتیجه و نیز ایجاد نهادی مستقل از شرکت که مسئولیت تنظیم و کنترل مقررات را داشته باشد، مورد تاکید ویژه است.

- برگزاری مانور های منطقه‌ ای و نیز تدوین مناسب ساختار تشکیلاتی مدیریت بحران، تدوین سند آمادگی و مقابله با بحران (EOP) در شرکت راه‌ آهن، پیش‌بینی و استقرار هلیکوپتر و قطار عملیاتی زمان بحران، ضروری و عاجل است.

- در این حادثه متاسفانه حواشی و مسائل غیر مهم نه تنها مدیریت نشده بلکه بعضا به آنها از سوی مدیریت ارشد، دامن زده شده است  که انتظار می رفت مدیریت عالی راه آهن در این رابطه دقت بیشتری صورت دهد. ضروری است تا ضمن انتصابات تخصصی مورد نیاز، مدیریت عالی راه آهن در این ارتباط و نزدیکی به عملیات و مدیران عملیاتی، اقدامات جدی انجام داده چرا که در این رابطه دارای چالش های جدی است.

- با عنایت به وجود بخش های بحرانی در شبکه خطوط حمل و نقل ریلی کشور که به صورت الزام آور نیاز اساسی و مبرم به ایمن سازی دارند، ضروری است تا ضمن افزایش اعتبار تخصیص داده شده در سال 1401 به بهسازی، نوسازی و نگهداری خطوط راه آهن و بهسازی و نوسازی و علائم ارتباطات به ترتیب به مقدار 2300 و 700 میلیارد تومان، از سال 1402 نیز طرحی جدید با عنوان طح ایمن سازی و حذف نقاط بحرانی شبکه خطوط حمل و نقل ریلی کشور  به طرح های عمرانی بودجه کل کشور از سال 1402 لغایت 1407 با اعتبار هر ساله به مبلغ 3000 میلیارد تومان اضافه گردد، تا بتوان در یک برنامه پنج ساله، بخش های بحرانی و الزام آور نگهداشت خطوط شبکه ریلی کشور را ساماندهی نمود.

برای مشاهده فایل گزارش کمیسیون عمران مجلس روی عبارت اینجا کلیک کنید و برای مشاهده پخش زنده صحن علنی مذاکرات مجلس نیز اینجا کلیک کنید.

لینک مشاهده گزارش صحن علنی مجلس را از تلوبیون اینجا ببینید

downloadFile
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.