| کد خبر: 238081 |

◄ یارانه گازوئیل؛ عاملی بازدارنده برای توسعه شبکه ریلی کشور

گر دولت نمی‌تواند به دلیل ملاحظات اجتماعی از تمامی رانندگان کامیون این یارانه را بگیرد؛ یک راه جایگزین حداقلی این است که از شرکت‌های بزرگ مصرف کننده گازوئیل، تمام یا بخشی از یارانه پرداختی را بازپس گیرد.

تین نیوز

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته معتقد است یارانه گازوئیل عاملی بازدارنده برای توسعه شبکه ریلی کشور است.

به گزارش تین نیوز به نقل از صنعت حمل و نقل آنلاین، سبحان نظری افزود: فولاد مبارکه به تنهایی در سال ۱۳۹۹ حدود ۸ هزار میلیارد تومان یارانه گازوئیل جاده‌ای مصرف نموده است.

وی ادامه داد: اگر دولت نمی‌تواند به دلیل ملاحظات اجتماعی از تمامی رانندگان کامیون این یارانه را بگیرد؛ یک راه جایگزین حداقلی این است که از شرکت‌ های بزرگ مصرف کننده گازوئیل، تمام یا بخشی از یارانه پرداختی را بازپس گیرد.

او عنوان کرد: طبق اظهار و اسناد فولاد مبارکه، در سال ۱۳۹۹ این شرکت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فروش داشته و کل هزینه‌های جاری، تولید، مالیات و… آن ۴۰هزار میلیارد تومان بوده است.

نظری گفت: در نتیحه ۶۰ هزار میلیارد تومان سود خالص این شرکت بوده که بخشی از آن به سبب یارانه‌ دهی استثنائی کشور ما در منابعی چون گازوئیل، گاز، برق و … حاصل شده است.

وی افزود: برآورد می‌شود صرفاً کارخانه فولاد مبارکه سالانه حدود ۲۰هزار میلیارد تومان یارانه از محل چنین منابغی دریافت می‌کند.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی تاکید کرد: دولت می‌ تواند یارانه‌ های داده شده را از این دست بنگاه‌ های کلان مقیاس دریافت کرده و به خزانه واریز کند تا در تأمین زیرساخت‌ های کاهنده مصرف انرژی سرمایه‌ گذاری شوند.

وی افزود: ضمن این‌که چنین شرکت‌ هایی باید مسئولیت اجتماعی خود را به خصوص در رابطه با توسعه زیرساخت‌ های حمل و نقل ریلی به انجام رسانند، کما این که برای تأمین برق و آب خود نیز اخیرا دست به سرمایه‌گذاری‌ هایی از محل منابع خود زده‌اند.

نظری خاطرنشان کرد: قیمت گازوییل اگر بر حسب فوب خلیج‌ فارس محاسبه گردد، هر لیتر حدود 15 هزار تومان می‌ شود ولی هم‌ اکنون گازوییل با قیمت لیتری ۳۰۰تومان در اختیار کامیون‌ ها قرار داده می‌شود.

او تاکید کرد: بنابراین بدیهی است که وقتی فولاد صادراتی به مشتری خارجی فروخته می‌ شود، قیمت تمام شده آن به دلیل یارانه سنگین دریافتی در بخش حمل و نقل جاده ای کمتر از قیمت حقیقی بوده و درنتیجه بخشی از این یارانه به جیب مشتریان خارجی می‌ رود.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی بیان کرد: مثال‌ هایی از این دست زیادند و برای نمونه، معادن سنگ‌ آهن سنگان در سال ۹۶ فقط برای صادرات سنگ‌ آهن ۲۶هزار میلیارد تومان یارانه گازوئیل جاده‌ ای مصرف کرده اند.

وی اظهار کرد: مقداری از این یارانه به جیب صاحبان معدن و بقیه به جیب بازرگانان چینی و اماراتی و امثال آنها رفته و سرمایه و ثروت کشور به همین راحتی از دست می‌رود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.