| کد خبر: 195294 |

در کارگروه فنی انجمن صنفی شرکت‌های حمل ونقل ریلی و خدمات وابسته؛

◄ ابلاغیه راه‌آهن در مورد الزام وجود بازرسی فنی بررسی شد

کارگروه فنی انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی ابلاغیه راه‌آهن در مورد الزام وجود بازرسی فنی را بررسی کرد.

تین نیوز

به گزارش تین نیوز به نقل از شرکت‌های حمل ونقل ریلی و خدمات وابسته، جلسه کارگروه فنی انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی و خدمات وابسته برگزارشد.

این جلسه سه‌شنبه پنجم شهریور در محل انجمن صنفی با موضوع بررسی ابلاغیه راه‌آهن در مورد الزام وجود بازرسی فنی به ریاست مهرداد تقی‌زاده و با حضور نمایندگان و مدیران عامل شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و نماینده راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

ابتدا حاجی‌باقری مدیر کل ناوگان باری شرح مختصری در مورد سطوح نظارتی از جمله نظارت دولتی مطرح نمود و سپس بالا بودن نرخ تعمیرات به‌ویژه در محورهای ریلی و وجود قطعات نامرغوب و غیر استاندارد را از جمله مشکلات عمده صنعت ریلی عنوان کرد.

ایشان در ادامه جزئیاتی از ابلاغیه اعزام وجود شرکت‌های بازرسی فنی و جایگزینی یک شرکت یا شخص حقوقی به جای ناظران شرکت‌های صاحب واگن در کارگاه‌های نگهداری و تعمیرات مطرح کرد و این موضوع را لازمه‌‌ تضمین ایمنی و حل مشکلات به‌وجود آمده دانست.

اهم نکاتی که نمایندگان و مدیران عامل بخش خصوصی هر کدام به صورت جداگانه نظرات خود را در خصوص موضوع جلسه مطرح کردند:

-  لزوم جدیت در به ثمر رسیدن نتایج جلسات انجمن در مورد ابلاغیه های راه‌آهن با توجه به اتمسفر مطلوب در راه‌آهن نسبت به حمایت از بخش خصوصی

- مخالفت عمده اعضای انجمن با افزایش بازرسی‌ها و فرایندهای نظارتی ابلاغ شده توسط راه‌آهن

- اشاره به عدم تضمین تعهدات کافی توسط شرکت‌های بازرسی فنی

- اشاره به سطح نامطلوب دانش، مهارت و امکانات شرکت‌های بازرسی معرفی شده توسط راه‌آهن

- بازرسی‌ها باید با مسئولیت شرکت‌های پیمانکاری نگهداری تعمیرات انجام شود که با گذاشتن جریمه سنگین برای تعمیرات خراب و بالابردن مدت زمان گارانتی تعمیرات، تضمین کننده انجام نگهداری تعمیرات به صورت مطلوب شود.

- بررسی وضعیت فعلی و مقایسه آن با آمار گذشته نشان‌دهنده آن است که الزامات و فرآیندهای تعریف شده توسط راه آهن در مورد نگهداری تعمیرات واگن ها نه تنها باعث بهبود شرایط نشده بلکه نرخ خرابی ها و خواب واگن ها را بالا برده است.

- با توجه به اخذ هزینه‌های مدیریت شبکه توسط راه‌آهن و مسئولیت راه‌آهن در قبال ایمنی سیر و حرکت در شبکه، راه‌آهن خود مسئول نظارت بر این موضوع است و بایستی هزینه آن را متقبل شود.

- بازرسی‌ها باید به صورت دوره‌ای از کارگاه‌های نگهداری تعمیرات صورت بگیرد و کارگاه‌های تعمیراتی ملزم به داشتن امکانات کافی برای تست و بازرسی های لازم از تعمیرات خود باشند.

-با توجه به استانداردهای فرآیند بازرسی، شرکت‌های بازرسی نباید رابطه‌ مستقیم مالی با شرکت‌های صاحب واگن داشته باشند.

- هم‌چنین دبیر انجمن به این نکته اشاره کرد که در کشورهای پیش‌رو در صنعت ریلی و استانداردهای ECM اروپا، انجام بازرسی نهایی توسط پیمانکاران نگهداری تعمیرات انجام شده و مشارکت شرکت‌های صاحب واگن با شرکت های بازرسی فنی به صورت اختیاری می باشد.

جمع‌بندی جلسه

  1. راه‌آهن باید صرفا بر روی کیفیت تعمیرات خوب تاکید داشته و هزینه عدم کیفیت را افزایش دهد، نه این‌که قرارداد با شرکت‌های بازرسی فنی توسط شرکت‌ها را الزام کند.
  2. شارژ هزینه موارد نقص به پیمانکار تعمیراتی او را ملزم به ارائه خدمات مطلوب می‌نماید و مجبور می‌گردد تا نیروهای توانمند و ابزارهای کنترلی قوی‌تری را بکار گیرد.
  3. راه‌آهن در پیدا کردن پیمانکار تعمیراتی مناسب باید ضوابط خود را اصلاح کند.
  4. اگر قطعه یا پیمانکار مناسب وجود نداشته باشد، منجر به توقف کار می‌شود که باید راهکاری در این خصوص ارائه داد.
  5. هنگامی که واگن تحویل راه‌آهن می‌شود، مشکلات سرقت و خرابی خط و غیره منجر به صدمات جدی و عدم ایمنی و توقف قطار می‌گردد که بایستی راه آهن آن را برطرف نماید.

در این جلسه حاجی باقری مدیر کل واگن های باری، یاوری معاونت فنی شرکت رجا، فروزش مدیرعامل شرکت راه‌آهن حمل‌ونقل، جاوید تقی‌زاده عضو هیئت مدیره انجمن تعمیرات و نگهداری، کریمی مدیرعامل شرکت قطار‌های مسافری جوپار،  مرعشی معاونت فنی شرکت سمندریل، مهرداد تقی‌زاده دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، محمودی، قربانعلی، گرجستانی، قلاوند و سرکار خانم عزیزی کارشناسان انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته شرکت کردند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.