| کد خبر: 178160 |

◄ برگزاری کارگاه مبانی حمل‌ونقل و لجستیک با تمرکز بر بخش ریلی

انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته صبح دیروز کارگاه آموزشی تحت عنوان «مبانی حمل‌ونقل و لجستیک با تمرکز بر بخش ریلی» برگزار کرد.

تین نیوز

انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته صبح دیروز کارگاه آموزشی تحت عنوان «مبانی حمل‌ونقل و لجستیک با تمرکز بر بخش ریلی» برگزار کرد.

ل

ل2

ل1

عکس‌ها: آرش صادقی‌عدل

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، این کارگاه آموزشی نیم‌روزه با حضور تعدادی از مدیران، کارشناسان و فعالان حوزه حمل‌ونقل و لجستیک از شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی عضو انجمن و سایر بخش‌های مرتبط دولتی و غیردولتی، اتاق بازرگانی و فدراسیون حمل‌ونقل و در محل ساختمان تشکل‌های اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

در این کارگاه تعاریفی درباره لجستیک تجاری، مقایسه شیوه‌های حمل، انواع شرکت‌های تخصصی لجستیکی، حمل‌ونقل چندوجهی و مقررات و کنوانسیون‌های مرتبط نظیر CMR, CIM, SMGS ارائه شد و کارشناسان و اساتید این حوزه به تشریح شیوه‌های کارآمد حمل‌ونقل از نظر اِعمال صرفه‌جویی‌های مالی و مصرف سوخت و کاهش‌دهنده آلاینده‌های زیست‌محیطی و همچنین به بررسی شیوه‌های کارآمد لجستیک پرداختند.

عمل به چنین مشخصه‌هایی، ضرورت اتصال به یک سیستم لجستیک تجاری و قوی و همچنین بهره‌مندی از شیوه حمل‌ونقلی که با داشتن مزیت رقابتی نظام‌مند باشد را ایجاب می‌کند.

از همین رهگذر است که شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر ضمن توسعه خطوط ریلی، نسبت به ایجاد واحد بازاریابی در این شرکت و همچنین برگزاری جلسات لجستیکی در جهت رشد بخش ریلی اقدام کرده است.

بر همین مبنا ارائه تصویری مشخص از لجستیک تجاری برای ارسال کالا در سریع‌ترین و ایمن‌ترین شیوه ممکن حمل، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

ارتباط شبکه منسجمی از لجستیک و حمل‌ونقل ریلی

حمل‌ونقل کالا در عرصه بین‌المللی مختصاتی دارد که در صورت عدم بهره‌مندی کشور صادرکننده، واردکننده و یا ترانزیتی از سیستمی کارآمد این زنجیره ناقص است.

از دلایل سیاسی که بگذریم، همین موضوع از موارد کاهش سهم ایران از ترانزیت بین‌المللی و از دست دادن فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه حمل‌ونقل در طول سال‌های گذشته بوده است.

حالا اما مدیران صنعت حمل‌ونقل در بخش دولتی و خصوصی، به‌ویژه در بخش ریلی به دلیل مزایای رقابتی این صنعت در مقایسه با سایر شقوق حمل‌ونقل، در جلساتی به بررسی جدی‌تر حوزه مدیریت لجستیک ملی و بین‌المللی، استفاده از حمل‌ونقل ترکیبی برای حمل کالا در سریع‌ترین زمان ممکن، افزایش نقش بخش خصوصی در این صنعت و داشتن لجستیک تجاری پرداخته‌اند.

درواقع کارگاه آموزشی «بررسی مبانی حمل‌ونقل و لجستیک با تمرکز بر بخش ریلی» نیز با توجه به نقش بخش ریلی در رشد تجارت خارجی و ترانزیت بین‌المللی، شرایط اقتصادی ایران، نقش کشور در بازار منطقه و همچنین با علم به فضای کنونی تجارت جهانی این جلسه را ترتیب داده است.

چراکه توانایی یک کشور برای کسب سهم بیشتر از بازار، به طور مستقیم با میزان سهولت دسترسی بازرگانان آن کشور به شبکه‌های لجستیکی برای جابه‌جایی محموله‌های باری در سطح جهان وابسته است و کارایی زنجیره‌های تامین یک کشور نیز از بُعد هزینه، زمان و قابلیت اطمینان، به ویژگی‌های مشخصی از لجستیک بازرگانی داخلی آن کشور وابسته است.

ضمن اینکه داشتن عملکرد لجستیکی بهتر و تسهیل‌سازی تجارت، به شکوفایی حمل‌ونقل و تجارت، تنوع صادرات، جذابیت برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و رشد اقتصادی مرتبط است.

تعریف لجستیک تجاری

لجستیک تجاری دامنه‌ای از فعالیت‌های ضروری تجاری همچون: حمل‌ونقل، انبارداری، یکپارچه‌سازی بارهای تجاری، امور گمرکی و تبادلات مرزی تا سیستم‌های توزیع بین‌المللی و درون کشوری را شامل می‌شود که به موضوعات لجستیک و زنجیره تامین در سطح کلان می‌پردازد و گاها آن را با عناوینی چون «لجستیک کلان» یا «لجستیک فرابنگاهی» نیز می‌شناسیم.

زیرساخت‌های لجستیکی، خدمات لجستیکی، امور و فرایندهای گمرکی، ترانزیت و صادرات مجدد، ردیابی محموله‌های ارسالی و لجستیک بین‌الملل، حوزه‌های اصلی لجستیک تجاری را تشکیل می‌دهند که در صورت توجه و سرمایه‌گذاری استراتژیک در این حوزه‌ها، شاهد شکوفایی اقتصاد ملی خواهیم بود.

در کشور ما و کشورهایی که 90 درصد کرسی‌های اقتصادی آن توسط مسئولان دولتی گرفته شده است، دولت‌ها می‌توانند نقش غیرقابل جایگزینی را در بهبود لجستیک تجاری و شاخص‌های عملکردی آن ایفا کنند.

در این میان، دسترسی به یک نظام تامین و توزیع کالاها و خدمات که در جهت تسریع عملکرد حمل‌ونقل ریلی، کاهش هزینه‌های لجستیک، شناسایی هاب‌ها و مراکز لجستیکی با تدوین نقشه راه لجستیک تجاری کشور نقش داشته باشد، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.