| کد خبر: 175145 |

◄ روند خصوصی‌سازی در بخش ریلی

در مواد (30) و (128) قانون برنامه‌ سوم توسعه‌ به وزارت راه‌وترابری وقت اجازه داده شد که با حفظ مالکیت دولت بر خطوط ریلی بخشی از فعالیت‌های مربوط به حمل‌ونقل بار و مسافر، تعمیر، نگهداری و بازسازی شبکه و ناوگان حمل‌ونقل ریلی را به اشخاص حقیقی و حقوقی بخش غیردولتی داخلی واگذار کند؛ فرایندی که در عمل چندان موفق نبود.

تین نیوز

انجمن صنفی ریلی، گزارشی تحت عنوان «روند خصوصی‌سازی در حمل‌ونقل ریلی» را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، دبیر انجمن ریلی درباره ضرورت نگارش این گزارش گفت: توضیح دلایل نگارش این گزارش طولانی است؛ چراکه با درج مواد (30) و (128) در قانون برنامه‌ سوم توسعه‌، به وزارت راه‌وترابری وقت اجازه داده شد که با حفظ مالکیت دولت بر خطوط ریلی بخشی از فعالیت‌های مربوط به حمل‌ونقل بار و مسافر، تعمیر، نگهداری و بازسازی شبکه و ناوگان حمل‌ونقل ریلی را به اشخاص حقیقی و حقوقی بخش غیردولتی داخلی واگذار کند.

مجید بابایی افزود: اعمال این سیاست‌های جامع حمل‌ونقل ریلی کشور در جهت جلوگیری از انحصار در بخش غیردولتی و تضمین استمرار ارائه‌ خدمات صورت گرفت که در ادامه با ابلاغ «قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل‌ونقل ریلی» در سال 84 و ابلاغ «قانون اصلاح موادی از برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاست‌های کلی اصل 44» در سال 87، عملا فرایند خصوصی‌سازی ریلی کشور با استفاده از ظرفیت‌های قانونی مذکور سرعت بیش‌تری یافت.

بابایی اضافه کرد: اما امروز با گذشت حدود دو دهه از آغاز این تجدید ساختار در بخش ریلی هم‌چنان سوالاتی درباره عدم موفقیت این فرایند نزد فعالان و سیاست‌گذاران بخش حمل‌ونقل مطرح است.

دبیر انجمن ریلی در این‌باره به ذکر مثالی پرداخت و تصریح کرد: از جمله این سوالات که ضرورت انتشار این گزارش را ایجاب کرده، این است که آیا عملکرد خصوصی‌سازی در بخش ریلی با معیارها و اهداف از پیش تعیین‌شده هم‌راستا بوده است؟ و یا این‌که مهم‌ترین بایدها و نبایدها در طول دوران مذکور چه بوده است؟

بابایی ادامه داد: بنابراین در گزارش پیش‌رو تلاش شده تا حتی‌الامکان با بهره‌گیری از اطلاعات عملکردی و در نظر گرفتن واقعیات حاکم بر بخش به سوالات مطرح‌شده پاسخ داده شود. ضمن این‌که نباید از نظر دور داشت که اگر به روند و چگونگی خصوصی‌سازی در طول دوران انجام آن بیش‌تر توجه می‌شد، می‌توانست عملکرد بخش را به‌طور فزاینده‌ای ارتقا دهد.

برای دریافت گزارش «عملکرد و روند خصوصی‌سازی در حمل‌ونقل ریلی» می‌توانید بر روی نام گزارش کلیک کنید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.