| کد خبر: 172370 |

◄ نوسان قیمت‌ها بار ریل‌پسند را به سمت جاده می‌کشاند

کمبود لکوموتیو و واگن مناسب و نوسانات قیمت‌ها دلایل جایگزینی جاده به جای ریل در حمل بارهای ریل‌پسند است.

تین نیوز

راه‌آهن ایران در طول سال‌های اخیر به توسعه و تجهیز مسیرهای ریلی به موازات مسیرهای جاده‌ای قدیمی پرداخته است. اگرچه هدف از این اقدام، حمل بارهای ریل‌پسند از طریق حمل‌ونقل ریلی به‌منظور جلوگیری از مخاطرات جاده است، اما هنوز هم 50 درصد بارهای ریل‌پسند از طریق مسیرهای جاده‌ای که به موازات مسیرهای ریلی کشیده شده‌اند، حمل می‌شوند.

به گزارش تین‌نیوز، رییس کارگروه لکوموتیو انجمن صنفی شرکت‌های ریلی و خدمات وابسته در این‌باره به خبرنگار ما گفت: راه‌آهن اساساً روی بارهای عمده کار می‌کند. به این معنی که در واقع صرف نظر از نوع بار، بارهای کلان  و عمده استعداد حمل با ریل را دارند.

مجتبی لطفی اضافه کرد: صنایع فولاد از این قبیل است که مواداولیه آن از طریق ریل و محصولات تولیدی آن که عدد بزرگی هم هست، توسط جاده جابه‌جا می‌شوند.

لطفی تصریح کرد: این‌ها بارهای ریل‌پسند هستند که به دلایل مختلف از طریق جاده حمل می‌شوند.

مدیرعامل شرکت البرز نیرو (مالک لکوموتیو باری) ادامه داد: در برخی از موارد، راه‌آهن ظرفیت حمل این بارها را ندارد که این مورد، دلیل عمده‌ای برای جایگزینی حمل بار به‌وسیله جاده نیست و کمبود لکوموتیو و واگن مناسب و نوسانات قیمت‌ها به‌دلیل افزایش نرخ ارز، از دلایل مهم‌تر جایگزینی جاده به جای ریل در حمل بارهای ریل‌پسند است.

لطفی افزود: سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی هم زمانی صورت می‌گیرد که جاذبه‌های قیمتی لازم برای سرمایه‌گذاران در این صنعت وجود داشته باشد. مثلاً محصولات فولاد مبارکه را می‌توان با ریل جابه‌جا کرد اما وقتی‌که رقیبی به نام جاده وجود دارد، شرکت‌های ریلی نیز اطمینانی در جایگزینی مسیر ریلی‌ به جای جاده نخواهند داشت.

این مقام مسئول در انجمن ریلی تاکید کرد: بنابراین صرف برگزاری جلسات پیرامون بررسی این موضوع نمی‌توان به آینده حمل‌ونقل ریلی در حوزه بار امیدوار بود بلکه لازم است تمهیدات لازم برای جذب بارهای ریل‌پسند به سمت حمل‌ونقل ریلی فراهم شود.

بار ریل‌پسند باری است که به‌صورت فله و انبوه باشد؛ مسیر ریلی با در نظر گرفتن  حمل ترکیبی حداکثر 30 کیلومتری در مبدا و مقصد برای آن وجود داشته باشد و جریان بار در آن برای مدت حداقل دو ماهه دایم -به این صورت که بتوان با آن میزان بار، قطاری را به‌صورت روزانه یا دو روز یک دفعه به صورت رفت‌وبرگشت به آن اختصاص داد- باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.