| کد خبر ۳۰۹۹۴۷
کپی شد
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند خبرداد:

رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند خبرداد: سقوط مبادلات بین ایران و ترکیه/ تجارت دوجانبه به بن‌ بست نزدیک شد

حسین مدنی رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند، ایران در بازار های مهم ترکیه عملاً حضور مؤثری ندارد؛ او علت اصلی عقب‌ ماندگی ایران را عدم تولید کالاهای متناسب با نیاز بازار ترکیه و نبود رفتار حرفه‌ای در تجارت خارجی دانست.

رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند خبرداد: سقوط مبادلات بین ایران و ترکیه/  تجارت دوجانبه به بن‌ بست نزدیک شد
تین نیوز |

ترکیه با جمعیت ۸۶ میلیون نفری خود به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای منطقه با گردش مالی ۶۲۰ میلیارد دلار محسوب می‌ شود که حدود ۳۷۰ میلیارد دلار آن مربوط به واردات است. با وجود این ظرفیت عظیم در همسایگی ایران، سهم کشورمان از بازار ترکیه بسیار محدود بوده و صادرات ایران در سال ۱۴۰۲ تنها ۴.۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر،  اساس آمار رسمی، بیشترین کالای صادراتی ایران به ترکیه شامل سه میلیون تن گاز طبیعی مایع، یک میلیون تن اوره و ۱۰۰ هزار تن آلومینیوم خام بوده است. در مقابل، بسیاری از کالاهای صادر شده نیز ارزش اندکی داشته‌اند. با این حال، محموله‌ های کوچک اما با ارزش بالایی مانند زیورآلات و صنایع دستی نیز در میان صادرات به چشم می‌ خورند که ارزش برخی از آنها به بیش از ۵۰ هزار دلار برای هر کیلوگرم رسیده است.

به گفته سید طاها حسین مدنی رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند، ایران در بازار های مهم ترکیه عملاً حضور مؤثری ندارد؛ برای نمونه در بازار ۲.۵ میلیارد دلاری لبنیات یا بازار دو میلیارد دلاری شیرآلات سهم ایران به ترتیب صفر و تنها یک دهم درصد است. او علت اصلی عقب‌ ماندگی ایران را عدم تولید کالاهای متناسب با نیاز بازار ترکیه و نبود رفتار حرفه‌ای در تجارت خارجی دانست. مدنی همچنین از برگزاری نشست «اطلس تجارت ایران» در آذرماه خبر داد که به منظور بررسی ظرفیت‌ ها و چالش‌های صادراتی کشور برگزار خواهد شد.

مهرداد سعادت دهقان رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه نیز تأکید کرد که تبادلات تجاری دو کشور با وجود حجم چند میلیارد دلاری به دلیل نوسانات ارزی، تحریم‌ ها و مشکلات بانکی، ثبات لازم را ندارد. او مهم‌ ترین اقلام صادراتی ایران به ترکیه را محصولات پتروشیمی، سیمان، مصالح ساختمانی، خشکبار و مواد غذایی برشمرد و گفت که در مقابل، ترکیه ماشین‌آلات و کالاهای مصرفی به ایران صادر می‌کند.

سعادت دهقان راه افزایش سهم ایران از بازار ترکیه را توسعه ی پرداخت‌ های ریال–لیر، رفع موانع بانکی، ارتقای استاندارد ها و بسته‌ بندی، و استفاده از بازاریابی دیجیتال عنوان کرد. وی همچنین به فرصت‌ های همکاری در حوزه ترانزیت ریلی به اروپا، صنایع تبدیلی غذایی و صادرات محصولات ارگانیک اشاره کرده و افزود که ترکیب بازاریابی سنتی و دیجیتال می‌ تواند مسیر تازه‌ ای برای حضور تجار ایرانی در بازار رقابتی ترکیه باز کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.