تفاوت قیمت و ویژگی های فنی کشنده دایون V9 با بایک X9/ کدام برای خرید بهتر است؟
در این مطلب تفاوت قیمت و ویژگی های فنی کشنده دایون V9 با بایک X9 از نظر قیمت کشنده و نحوه خرید کشنده مقایسه شده است.

دایون V9 550 و بایک 560 X9 از محصولات چینی در بازار داخلی هستند که با بهرهگیری از تکنولوژیهای مدرن، قابلیت رقابت با برندهای مطرح جهانی را دارند.
به گزارش تین نیوز ، در ادامه این دو کشنده را از نظر موتور و گیربکس، وزن و تعلیق و ابعاد، امکانات داخلی کابین و تجهیزات، و همچنین تعداد، نوع و آرایش محوری با هم مقایسه شده است.
مقایسه کامیون دایون V9 با بایک X9 از نظر موتور و گیربکس
کشنده دایون V9 مجهز به موتور ویچای ۱۳.۵ لیتری شش سیلندر خطی WP13 است که توانایی تولید ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۵۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. گیربکس کشنده دایون ۱۶ سرعته اتوماتیک فست است که عملکرد نرمی در جادهها ارائه میدهد.
در مقابل، بایک X9 از یک موتور ۱۲.۹ لیتری شش سیلندر خطی ساخت کامنز بهره میبرد که ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این پیشرانه استاندارد آلایندگی یورو ۵+EEV دارد و قدرت آن توسط یک گیربکس ۱۲ سرعته اتوماتیک ساخت ZF از سری تراکسون به چرخها منتقل میشود. این گیربکس یکی از پیشرفتهترین مدلهای ZF است که قابلیت تعویض دنده با دادههای GPS را دارد.
مقایسه کامیون دایون V9 با بایک X9 از نظر وزن، تعلیق و ابعاد
کشنده دایون 550 دارای وزن خالص بالاتری است و طراحی آن به گونهای انجام شده که شباهت زیادی به ولوو FH500 دارد. تعلیق این کشنده برای افزایش راحتی راننده در سفرهای طولانی تنظیم شده و سیستمهای تعلیق آن عملکرد نرمی را در جادهها فراهم میکنند.
در مقابل، بایک 560 دارای وزن خالص ۷۹۵۰ کیلوگرم است و وزن ناخالص مجاز آن به ۴۴۰۰۰ کیلوگرم میرسد. طول این کشنده ۶۲۵۰ میلیمتر، عرض آن ۲۵۵۰ میلیمتر و ارتفاع آن ۳۹۵۰ میلیمتر است. فاصله محوری ۳۸۰۰ میلیمتری و سیستم تعلیق بادی محور عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع، راحتی بیشتری برای راننده فراهم میکند.
بایک X9 در بخش تعلیق عقب از سیستم بادی ۴ بالنی با تنظیم ارتفاع بهره میبرد که موجب بهبود عملکرد آن در مسیرهای ناهموار میشود. در مقابل، دایون V9 نیز تعلیق مناسبی ارائه میدهد
مقایسه کامیون دایون V9 با بایک X9 از نظر امکانات کابین و تجهیزات
به گزارش تین نیوز، کشنده دایون V9 دارای امکانات متعددی است که ایمنی و راحتی راننده را افزایش میدهند. از جمله این امکانات میتوان به سانروف برقی، دو تخت تاشو، استارت دکمه ای، آینه های جانبی برقی با گرمکن، صندلی بادی راننده، رادار خطی، ترمز اتوماتیک، کروز کنترل، ریتاردر و اینتاردر، سنسور نور، جلو آمپر دیجیتال، قفل دیفرانسیل محور عقب، تنظیم حالت رانندگی، نمایشگر لمسی، تهویه الکتریکی، ریموت تنظیم ارتفاع، بخاری درجا، بالن های بادی اتاق، تاشوی برقی اتاق از شاسی، چراغ روشنایی روز، سامانه کنترل پایداری الکتریکی و… مجهز است. در نسخه های سفارشی امکاناتی مانند گرمکن صندلی راننده، صندلی بادی شاگرد، کولر درجا و یخچال هم دیده می شود.
بایک X9 نیز از نظر امکانات داخلی وضعیت خوبی دارد و دارای سیستمهای رادار و کروز کنترل هوشمند ACC مجهز شده که امکان کنترل سرعت و ایمنی بیشتر را برای راننده فراهم میکند. همچنین، هشدار حرکت بین خطوط LDWS و کنترل شروع حرکت در سربالایی HSA از دیگر ویژگیهای کاربردی آن هستند. سیستم نمایش لحظهای باد تایرها (TPMS) نیز به راننده کمک میکند تا درک بهتری از وضعیت تایرها داشته باشد. صندلی راننده و سرنشین با قابلیتهای گرمکن و سردکن و تنظیمات مختلف از جمله پشتی و گودی کمر، راحتی بیشتری را برای آنها به ارمغان میآورند.
دایون V9 بهصورت ۲×۶ طراحی شده است؛ در این مدل، محور جلو فرمانپذیر و دو محور عقب، یکی محرک و دیگری تریلرکش است. این آرایش برای توزیع بهتر وزن، کشش مناسب و عملکرد مطلوب در مسیرهای طولانی و بارهای سنگین بهینهسازی شده است.
در مقابل کشنده بایکx9، نیز از آرایش محوری ۶×۴ بهره میبرد که نشاندهنده وجود سه محور با دو محور محرک است، مشابه دایون V9 اما تفاوت جزئی در نوع محور عقب و نحوه انتقال نیرو در برخی مدلهای بایک دیده میشود. هر دو کشنده برای بارهای سنگین و عملیات بینشهری طراحی شدهاند، اما سیستم تعلیق بادی و تنظیم ارتفاع در بایک X9 باعث عملکرد نرمتر محور عقب در مسیرهای ناهموار میشود، در حالی که دایون V9 بیشتر بر راحتی در رانندگی طولانی و پایداری در بزرگراهها تمرکز دارد.
تفاوت قیمت کشنده دایون V9 با بایک X9
قیمت کامیون دایون V9 در بازار آزاد حدود 7,550,000,000 میلیارد تومان است، در حالی که بایک X9 با قیمتی در بازه 8,050,000,000 میلیارد تومان عرضه میشود. این اختلاف قیمت معمولاً به دلیل آپشنهای کابین، برندینگ، و شرایط فروش است.