۴.۵ همت درآمد معوق عوارض آزادراه ها در بودجه ۱۴۰۵ هدف گذاری شد
یک مقام مسئول گفت: بیش از نیمی از کاربران عوارض نمی پردازند و قانون محکمی برای وصول نداریم؛ تنها نقطه وصول تعویض پلاک است و در بودجه ۱۴۰۵ بازگشت ۴۵۰۰ میلیارد معوق برنامه ریزی شده است.
یک مقام مسئول گفت: بیش از نیمی از کاربران عوارض نمی پردازند و قانون محکمی برای وصول نداریم؛ تنها نقطه وصول تعویض پلاک است و در بودجه ۱۴۰۵ بازگشت ۴۵۰۰ میلیارد معوق برنامه ریزی شده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، میلاد دوستی، معاون ساخت و توسعه آزادراه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با بیان اینکه در پنج سال گذشته، نرخ عوارض آزادراه ها تقریباً ثابت مانده بود و میانگین افزایش آن بین ۱۸ تا ۲۰ درصد بوده است، گفت: از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۴ هیچ افزایش قابل توجهی اعمال نشده بود، در حالی که شاخص های تورم مرکز آمار ایران رشد داشته اند.
وی افزود: در سال جاری بر اساس بند «الف» ماده ۲۰ قانون هفتم توسعه برنامه، سرمایه گذاران می توانند نرخ عوارض پروژه های خود را تعیین و ابلاغ کنند و دستگاه اجرایی مکلف به اجرای آن است.
دوستی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت با تشکیل کمیسیون های تخصصی، گزارش تمامی آزادراه های کشور را بررسی کردند. در بسیاری از آزادراه ها، سطح سرویس شامل روشنایی تونل ها و علائم خط کشی کاهش یافته بود، زیرا درآمد کافی برای نگهداری وجود نداشت.
وی یادآور شد: بر اساس این بررسی ها، امسال نرخ عوارض در برخی آزادراه ها بین ۳۵ تا ۴۰ درصد و در برخی دیگر بین ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش یافته است و در برخی موارد خاص ممکن است تا ۵۰ درصد هم برسد. این افزایش ها برای خودروهای سبک و سنگین متفاوت است و هر نوع وسیله نقلیه نرخ مصوب مخصوص به خود را دارد.
دوستی تصریح کرد: افزایش نرخ ها بر اساس مصوبه تنظیم بازار و صراحت بند «الف» ماده ۲۰ قانون برنامه هفتم توسعه انجام شده و سرمایه گذاران مسئول ابلاغ آن هستند. در آزادراه تهران - شمال، این افزایش عوارضی بین ۳۷ تا ۴۳ درصد بوده و هدف اصلی آن تأمین هزینه های نگهداری، ارتقا سطح سرویس و بهسازی آزادراه هاست.
وی با اشاره به برنامه های نگهداری و ارتقای آزادراه ها گفت: هم اکنون پروژه های بهسازی از جنوب کشور آغاز شده و در خرم آباد، اندیمشک، ارومیه و تبریز لکه گیری آسفالت و بهبود علائم در حال اجراست. این اقدامات موجب جهش کیفیت و ایمنی آزادراه ها می شود.
دوستی بیان کرد: سرمایه گذاران در کمیسیون های تخصصی حضور داشته و برنامه های بهسازی، نگهداری و افزایش ایمنی را ارائه کرده اند. افزایش نرخ ها صرف نگهداری بهتر آزادراه ها و جبران استهلاک سرمایه خواهد شد و پس از برداشت اصل سرمایه و سود، این آزادراه ها به عنوان سرمایه ملی به دولت بازمی گردند.
وی درباره میزان افزایش نرخ ها توضیح داد: میانگین افزایش ۴۵ درصد در سطح کشور است و در برخی آزادراه ها ممکن است ۳۵ درصد و در برخی دیگر تا ۵۰ درصد باشد، این افزایش مطابق با هزینه های نگهداری و ارتقای سرویس تعیین شده است.
دوستی در پایان با اشاره به چالش های وصول عوارض گفت: متأسفانه بیش از ۵۰ درصد کاربران از پرداخت عوارض آزادراهی خودداری می کنند و قانون محکمی برای وصول آن وجود ندارد. هم اکنون تنها نقطه وصول، تعویض پلاک خودروهاست. در بودجه ۱۴۰۵ برنامه ریزی شده است که چندین گلوگاه تعریف و درآمدهای معوق حدود ۴,۵۰۰ میلیارد تومان بازگردانده شود تا آسیب به سرمایه گذاری وارد نشود.