شاهکار ۱۳۶ متری ایران در آستانه فتح آسمان خاورمیانه + فیلم
پروژه عظیم «پل B۱» در آزادراه شهید سلیمانی به عنوان مرتفع ترین و پیچیده ترین پل خاورمیانه، این روزها به آخرین مراحل ساخت خود رسیده و تنها هفت متر تا تکمیل این سازه مهندسی باقی مانده است، پلی که با ارتفاع ۱۳۶ متری، طول بیش از یک کیلومتر و فناوری پیشرفته اکسترادوز در آستانه بهره برداری قرار دارد.
پروژه عظیم «پل B۱» در آزادراه شهید سلیمانی به عنوان مرتفع ترین و پیچیده ترین پل خاورمیانه، این روزها به آخرین مراحل ساخت خود رسیده و تنها هفت متر تا تکمیل این سازه مهندسی باقی مانده است، پلی که با ارتفاع ۱۳۶ متری، طول بیش از یک کیلومتر و فناوری پیشرفته اکسترادوز در آستانه بهره برداری قرار دارد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا ، بلندترین و پیچیده ترین پل خاورمیانه با نام «پل B۱ آزادراه شهید سلیمانی»، این روزها به نمادی از توان مهندسی و همت جوانان ایرانی تبدیل شده است.
پروژه ای که در شمال کلان شهر کرج در حال تکمیل است و با تنها هفت متر فاصله تا اتصال نهایی، چشم انتظار روزی است که به بهره برداری برسد؛ پلی که نه تنها چهره عمرانی البرز را دگرگون خواهد کرد، بلکه در کاهش بار ترافیکی محور تهران-کرج-قزوین نقشی بی بدیل خواهد داشت.
عملیات احداث آزادراه شهید سلیمانی، به عنوان یکی از بزرگ ترین طرح های عمرانی کشور، تیر سال ۱۳۹۵ آغاز شد. این پروژه که از شمال کرج عبور می کند، قرار بود طی سه سال به بهره برداری برسد، اما کمبود منابع مالی و موانع تملک املاک مسیر، روند اجرای آن را برای چند سال متوقف کرد.
سال ۱۴۰۲، با دستور مستقیم دولت و پیگیری استاندار البرز، این پروژه بار دیگر با شتابی چشمگیر از سر گرفته شد و قطعه نخست آن در آذر همان سال با حضور رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی افتتاح شد. اکنون، تنها بخش باقی مانده برای تکمیل آزادراه، پل عظیم B۱ است؛ پلی که به تنهایی عنوان «مرتفع ترین پل خاورمیانه» را از آن خود کرده است.
شاهکار مهندسی ایرانی در ارتفاع ۱۳۶ متری
پل B۱ در محدوده بیلقان، با طول ۱۰۵۰ متر و ارتفاع ۱۳۶ متر از سطح زمین، یکی از پیچیده ترین سازه های بتنی منطقه به شمار می رود. این پل از نوع «اکسترادوز» است؛ نوعی فناوری پیشرفته که در آن، کابل های پیش تنیدگی داخل عرشه پل تعبیه می شوند تا مقاومت سازه در برابر فشار و زلزله افزایش یابد.
هر روز بیش از ۱۳۰ مهندس، تکنسین و کارگر متخصص در ارتفاع سرسام آور این پل فعالیت می کنند و اتصال قطعات بتنی و کابل های پیش تنیدگی را به پیش می برند. بتن مورد استفاده در پل B۱ با مقاومت ۵۴۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع، ظرف سه روز به ۷۰ درصد استحکام خود می رسد؛ ویژگی ای که سرعت اجرای پروژه را چند برابر کرده است.
به گفته کارشناسان، نسبت دهانه به ستون در این پل، از شاخص های فنی منحصربه فردی برخوردار است و آن را در رده پیچیده ترین سازه های بتنی جهان قرار می دهد. این سازه دارای هشت دهانه اصلی است که بلندترین آن ۱۷۶ متر طول دارد و ستون های عظیم آن در میان کوه های البرز قد برافراشته اند.
B۱ از پیچیده ترین پل های جهان است
حسین مهاجری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر کرج می گوید: پل B۱ آزادراه شمالی کرج، بر اساس ارزیابی وزارت راه و شهرسازی و از نظر پیچیدگی فنی در زمره پیشرفته ترین پل های خاورمیانه قرار دارد، این پروژه با هزینه ای حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در حال اجرا است و در صورت تأمین کامل منابع مالی، ظرف ۱۳ ماه آینده به پایان خواهد رسید.
وی عنوان می کند: این پل که به طول بیش از یک کیلومتر احداث می شود، با ارتفاع ۱۳۶ متری خود در میان سازه های بتنی منطقه بی رقیب است، ما در شورای اسلامی شهر نگاه ویژه ای به این طرح داریم و تمام ظرفیت ها را برای تسریع اجرای آن به کار گرفته ایم.
به گفته مهاجری، شورای شهر کرج علاوه بر حمایت مالی، پیگیر رفع موانع اجرایی پروژه نیز است تا مردم هرچه زودتر از مزایای این طرح ملی بهره مند شوند.
اتصال دو کلان شهر و کاهش ۴۰ درصدی بار ترافیک
آزادراه شهید سلیمانی یا همان کنارگذر شمالی کرج از انتهای غربی آزادراه شهید همت آغاز می شود و با عبور از شمال کرج به آزادراه کرج-قزوین متصل خواهد شد؛ طول این مسیر ۱۸ کیلومتر است و شامل ۲۱ پل و ۶۳ آب رو می شود.
بر اساس برآوردهای فنی، بهره برداری از این آزادراه می تواند ۳۵ تا ۴۰ درصد از ترافیک محور تهران-کرج- قزوین را کاهش دهد؛ رقمی که به گفته کارشناسان حمل ونقل، معادل صرفه جویی روزانه هزاران لیتر سوخت و ده ها هزار ساعت از وقت شهروندان است.
به علاوه آزادراه شهید سلیمانی از نظر موقعیت جغرافیایی، دسترسی ساکنان ۱۴ استان کشور را به محورهای مواصلاتی مرکزی کشور تسهیل می کند و در صورت بهره برداری کامل، به یکی از مهم ترین شریان های ترانزیتی ایران تبدیل خواهد شد.
پل B۱، نماد اراده مهندسان جوان ایرانی است
مجتبی عبداللهی، استاندار البرز از این پروژه به عنوان نماد خودباوری و توان فنی مهندسان جوان کشور یاد می کند و می گوید: آزادراه شهید سلیمانی با طول ۱۸ کیلومتر از شمال کرج عبور می کند و شامل ۲۲ دهانه پل است، در میان این پل ها، پل B۱ از نظر ابعاد و ارتفاع در خاورمیانه بی نظیر است.
وی می افزاید: طول پل بیش از یک کیلومتر، ارتفاع آن ۱۳۶ متر و فاصله بین دو پایه آن ۱۸۰ متر است، همچنین عرض مسیر رفت و برگشت ۳۸ متر طراحی شده و شامل سه خط تندرو و یک خط کندرو در هر مسیر است.
استاندار البرز با اشاره به نقش کلیدی این پروژه در کاهش بار ترافیکی تصریح می کند: تکمیل آزادراه شمالی کرج حدود ۴۰ درصد از ترافیک محورهای تهران و کرج را کاهش می دهد، از همین رو دولت چهاردهم سهم ۵۰ درصدی از هزینه تکمیل آن را تقبل کرده و تاکنون بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال از تعهد ۳۵ هزار میلیارد ریالی خود را پرداخت کرده است.
عبداللهی ادامه داد: این آزادراه علاوه بر نقش ترافیکی، از ظرفیت بالای گردشگری نیز برخوردار است و عبور از ارتفاعات شمال کرج و چشم انداز رودخانه کرج، این مسیر را به یکی از زیباترین مسیرهای کوهستانی کشور تبدیل می کند.
بازدیدهای پیاپی و تمرکز دولت بر پیشرفت پروژه
طی ماه های اخیر معاونان رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، وزیر کشور و رئیس سازمان بازرسی کل کشور از روند اجرای آزادراه شمالی کرج بازدید کرده اند، این بازدیدها با هدف تسریع روند پیشرفت پروژه، بررسی چالش های مالی و نظارت مستقیم بر کیفیت اجرا انجام شده است.
بدون شک حضور مستمر مقامات ملی در محل پروژه نشان دهنده اهمیت ویژه دولت به تکمیل این طرح ملی و هدف نهایی بهره برداری از آزادراه شهید سلیمانی تا پیش از پایان سال جاری است.
همراهی دستگاه قضا در رفع موانع اجرایی
حسین فاضلی هریکندی، رئیس دادگستری استان البرز در حاشیه بازدید از این پروژه ضمن تأکید بر اهمیت این طرح عنوان می کند: آزادراه شمالی کرج و پروژه قطار شهری دو طرح ملی هستند که اثر مستقیمی بر کیفیت زندگی مردم دارند و دستگاه قضائی استان آماده همکاری کامل با مجریان پروژه است.
وی با اشاره به موانع تملک چند ملک باقی مانده در مسیر پروژه افزود: دستور قضائی برای تسریع در تملک املاک مسیر صادر شده است تا هیچ مانعی در مسیر بهره برداری به موقع پروژه باقی نماند. این اقدام با هدف تحقق وعده های دولت و تسهیل روند توسعه شهری انجام می شود.
پیشرفت ۸۰ درصدی و شمارش معکوس برای افتتاح
گزارش های میدانی خبرنگار ایمنا نشان می دهد که آزادراه شهید سلیمانی تاکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بخش عمده عملیات عمرانی، از جمله نصب قطعات پل B۱، در حال تکمیل است.
پیمانکاران پروژه وعده داده اند که تا پیش از آغاز سال جدید، بخش اصلی پل تکمیل و مسیر برای بهره برداری آماده شود، هم اکنون تنها هفت متر از اتصال نهایی دهانه های پل باقی مانده است و به گفته مسئولان، عملیات بتن ریزی نهایی طی روزهای آینده انجام خواهد شد.
پلی که به کلاس درس مهندسی تبدیل شد
پل B۱ این روزها تنها یک پروژه عمرانی نیست بلکه به صحنه ای برای آموزش و الگوبرداری دانشجویان و استادان دانشگاه های فنی کشور تبدیل شده است، ده ها گروه دانشگاهی از سراسر کشور برای بازدید علمی به محل پروژه آمده اند تا از نزدیک روند اجرای این سازه بی نظیر را مشاهده کنند.
انتشار تصاویر این پل در شبکه های اجتماعی نیز بازتاب گسترده ای در میان کاربران خارجی داشته و بسیاری از آن به عنوان «نمونه ای درخشان از مهندسی بومی ایران» یاد کرده اند.
چشم انداز آینده؛ از روان سازی ترافیک تا توسعه گردشگری
با بهره برداری از آزادراه شهید سلیمانی و پل B۱، یکی از گره های تاریخی ترافیکی میان دو کلان شهر تهران و کرج باز خواهد شد و علاوه بر کاهش قابل توجه بار ترافیک، صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا از دیگر دستاوردهای این پروژه ملی خواهد بود.
به گفته کارشناسان، هزینه ساخت این آزادراه ظرف یک تا یک ونیم سال آینده از محل صرفه جویی در مصرف بنزین جبران می شود و در کنار آن، مسیر زیبای این جاده در ارتفاعات شمالی البرز می تواند به یکی از مقاصد گردشگری نوظهور کشور تبدیل شود.
پل B۱، بلندترین و پیچیده ترین پل خاورمیانه، اکنون در آخرین مراحل ساخت قرار دارد، طرحی که با همت مهندسان جوان ایرانی، حمایت دولت و همکاری نهادهای اجرایی و قضائی به نماد تازه ای از پیشرفت و خودباوری ملی تبدیل شده است.
در روزهایی که شمارش معکوس برای بهره برداری آغاز شده نگاه ها به شمال کرج دوخته شده است تا یکی از بزرگ ترین شاهکارهای مهندسی ایران بر فراز کوه های البرز قد برافرازد و فصل تازه ای را در تاریخ عمرانی کشور رقم بزند.