معرفی بزرگراه اسلام آباد غرب-قصر شیرین
این طرح به طول 333 کیلومتر با هدف تکمیل کریدور ارتباطی مرکز به غرب کشور و تسهیل ارتباط مناطق غربی کشور با عراق طراحی و در حال اجرا است که شامل احداث محور سه راهی قزانچی روانسر پاوه نوسود، کنار گذر پاوه و راه اصلی گیلانغرب سومار در این استان است.
این طرح به طول 333 کیلومتر با هدف تکمیل کریدور ارتباطی مرکز به غرب کشور و تسهیل ارتباط مناطق غربی کشور با عراق طراحی و در حال اجرا است که شامل احداث محور سه راهی قزانچی روانسر پاوه نوسود، کنار گذر پاوه و راه اصلی گیلانغرب سومار در این استان است.
آخرین وضعیت اجرایی مسیر:
بهسازی و احداث محور سه راهی قزانچی-روانسر- پاوه- نوسود به طول 150 کیلومتر در سه قطعه در حال اجرا است که عملیات اجرایی احداث باند دوم محور سه راهی قزانچی-روانسر بطول حدود 47 کیلومتر شروع شده است و پیمانکار در حال تجهیز کارگاه است. روانسر تا سه راهی بیاشوش به طول 10.5 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 40 درصد در حال اجرا است و 5.4 کیلومتر از آن نیز به بهره برداری رسیده است.
کنارگذر شهرستان پاوه نیز به طول 16.5 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی حدود 12 درصد در حال احداث است.
راه اصلی گیلانغرب- سومار نیز به طول 78 کیلومتر با هدف اصلاح هندسی مسیر و افزایش ایمنی در دست اجرا قرار دارد و عملیات اجرایی در 29 کیلومتر از این مسیر با پیشرفت فیزیکی 55 درصد در حال انجام است.
اهداف و مزایا: سهولت تردد زائرین عتبات عالیات، توسعه حمل و نقل بینالمللی در مرزهای غربی کشور، رفع گرههای ترافیکی شهر پاوه، افزایش ایمنی و کاهش زمان سفر از مهمترین اهداف و مزایای احداث این طرح است.
احجام عملیات اجرایی:
عملیات خاکی: بیش از 7 میلیون متر مکعب
اساس و زیراساس: 305 هزار متر مکعب
بتن ریزی: 105هزار متر مکعب
آسفالتریزی: 183هزار تن
ابنیه فنی:
89 دستگاه پل کوچک به طول 1800 متر
عوامل اجرایی پروژه:
پیمانکاران: فروزنده، عمران پویش کردستان و پانیر
مشاورین: رهاب سازه تدبیر، بهاب نواندیش و پیشگام راه زاگرس