کریدور قطب شمال؛ جایگزین راهبردی چین و روسیه به جای کانال سوئز
با افزایش همکاری های اقتصادی و ترانزیتی، چین و روسیه مسیر قطب شمال را به عنوان جایگزینی راهبردی برای کانال سوئز در تجارت جهانی دنبال می کنند.

در پی تحولات جدید در حوزه حمل ونقل دریایی، چین و روسیه به عنوان دو قدرت بزرگ اقتصادی، به دنبال ایجاد جایگزینی برای کانال سوئز هستند. با افزایش همکاری های نزدیک بین این دو کشور، ترانزیت کالاها و سرمایه گذاری های کلان در مسیرهای قطب شمال، تحولات قابل توجهی در تجارت جهانی رقم زده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، وزارت حمل و نقل روسیه اخیراً گزارشی منتشر کرده که نشان می دهد ترافیک مسافر در حمل و نقل آبی این کشور در سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته است. این افزایش ناشی از احیای مسیرهای حمل و نقل دریایی و ریلی بین چین و روسیه در سال های اخیر و همچنین تأثیرات مثبت گرم شدن زمین و آب شدن یخ های قطب شمال است.
این مسیرها به عنوان یک گزینه استراتژیک برای تجارت بین المللی معرفی شده اند. توافقات جدید برای توسعه نقاط عبور و مرور و ساخت کشتی های یخ شکن مخصوص در این راستا صورت گرفته است.
به تازگی نیز بزرگترین کشتیرانی دنیا، مرسک، از آمادگی برای ارسال اولین کشتی باری از کریدور تجاری قطب شمال که در نزدیکی آب های سرزمینی روسیه است، خبر داده است.
هرچند حجم تجارت در مسیر قطب شمال هنوز به اندازه کانال سوئز نیست، اما رشد آن قابل توجه بوده و پیش بینی می شود که ظرفیت جابه جایی بار تا سال ۲۰۳۵ به شکل چشمگیری افزایش یابد. این تحولات نه تنها به افزایش رقابت در سطح جهانی منجر می شود، بلکه تأثیرات عمیقی بر منافع اقتصادی و ژئوپلیتیکی کشورهای مختلف خواهد داشت.
این همکاری های نزدیک بین چین و روسیه باعث نگرانی کشورهایی مانند کانادا، دانمارک و نروژ شده و رقابت ژئوپلیتیکی را در منطقه قطب شمال افزایش داده است. به نظر می رسد که این تغییرات، آینده ای جدید برای تجارت جهانی و مسیرهای ارتباطی به ارمغان خواهد آورد.