| کد خبر: 248330 |

◄ سلام دوباره چینی ها به راه آهن تهران - مشهد/ ساخت راه آهن سریع السیر در اولویت است؟

ساخت راه آهن سربع السیر در حال حاضر اولویت کشور نیست و گر قرار است فاینانسی انجام شود پروژه های خیلی واجب تری وجود دارد.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی گفت: طی مذاکرات و تفاهم انجام شده، قرار است چینی‌ ها، مطالعه اولیه برای راه اندازی قطار سریع السیر مشهد - تهران با مقیاس ۳۲۰ کیلومتر در ساعت را ظرف ۲ ماه آینده انجام دهند.

به گزارش تین نیوز رستم قاسمی این مطلب را پنجم آبان ماه و در سفر به مشهد بیان کرد و افزود: راه اندازی قطار سریع السیر مشهد - تهران مورد تاکید مقامات ارشد نظام بوده و طی کمتر از یک ماه گذشته مصوبه‌ ای در این زمینه داده اند لذا این طرح در اولویت طرح‌ های ریلی کشور قرار گرفته است.

سعید قصابیان در مورد این اظهارات وزیر راه و شهرسازی به خبرنگار ما گفت: در چند سال اخیر همیشه صحبت از اجرای قطار سریع السیر اصفهان بوده که البته در مورد همین پروژهخیلی از کارشناسان ادعا دارند الان وقت اجرای این پروژه ها نیست.

بیشتر بخوانید:

هفت راهکار برای رفع مشکلات برقی کردن خطوط ریلی کشور

این کارشناس ریلی افزود: این که ناگهان آقای وزیر از مطالعه در مورد اجرای قطار سریع السیر تهران - مشهد  صحبت می کند خیلی عجیب به نظر می رسد اولا به این دلیل که در تامین مالی پروژه قطار سریع السیر اصفهان هم مشکل داریم و دوم این که برای راه آهن تهران - مشهد همواره بحث برقی کردن مطرح بوده و این که اکنون موضوع قطار سریع السیر مطرح شده جای تعجب دارد.

او با تاکید بر این که ساخت راه آهن سربع السیر در حال حاضر  اولویت کشور نیست، عنوان کرد: اگر قرار است فاینانسی انجام شود پروژه های خیلی واجب تری وجود دارد.

قصابیان گفت: در حال حاضر خطوطی در اولویت هستند که امکان ترانزیت خارجی را برای ما فراهم می کنند از جمله خطوط چابهار - زاهدان، رشت - آستارا، شلمچه - بصره و ... و در چنین شرایطی به نظر نمی آید برقی کردن  خطوط که پروژه لوکسی به  حساب می آید اولویت ما باشد.

این کارشناس با بیان این که تعیین اولویت اجرای پروژه ها باید در اختیار مسئولان ما باشد نه سرمایه گذار خارجی، افزود: این که یک سرمایه گذار خارجی بگوید من می خواهم در فلان پروژه سرمایه گذاری کنم، درست نیست.

او تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی باید پروژه ها را اولویت بندی کرده و فراخوان بدهد و مشخص کند اولویت کدام است و باید در کدام پروژه سرمایه گذاری  شود؟

قصابیان بیان کرد: اگر هم کسی می خواهد بیاید و فاینانس کند باید بر اساس اولویتی که وزارت راه و شهرسازی تعیین کرده است  فاینانس انجام شود نه بر اساس آنچه که فاینانس  کننده دوست دارد.

وی ادامه داد: همچین موضوعی در راه آهن برقی کردن گرمسار - اینچه برون نیز وجود داشت و این سوال را به وجود آورده بود که پروژه مذکور چقدر اولویت داشته است.

این کارشناس در مورد این که چرا چینی ها این  پروژه انتخاب را کرده اند، گفت: آنها به برگشت سرمایه گذاری خودشان فرک می کنند. در مورد قطار سریع السیر، مطمئنا قیمت بلیت آنقدر گران خواهد بود که مسافران ایرانی قادر به پرداخت آن نباشند اما سرمایه گذار چینی نگران عدم وجود مسافر نیست، نگران برگشت سرمایه گذاری خودش است و از ۀآنجایی که کشورهای  خارجی ضمانت  دولت می گیرند و بانک مرکزی بازگشت سرمایه گذاری را تضمین می کند بنابراین برای شرکت خیلی فرق نمی کند در چه موردی سرمایه گذاری کند او نرخ برگشت سرمایه خود را در نظر می گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 3 0

    اگر واقعاً سرعتش ۳۲۰ کیلومتربرساعت باشه خیلی خوبه و باید استقبال بشه

  • مهدی اسکندری 0 0

    پرواز با هواپیما به صرفه تر در میاد