| کد خبر: 246276 |

رشد ۴۶درصدی ترانزیت و‌تجارت دریایی در پی تقویت دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم

معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با اشاره به سیاست راهبردی دولت برای توسعه ارتباطات تجاری با کشورهای همسایه طی یکسال دولت سیزدهم، تاکید کرد: با ارتباطات دو و چندجانبه صورت گرفته با کشورهای همسایه، ترانزیت و تجارت دریایی ایران در بنادر شمالی کشور با کشورهای روسیه و قزاقستان، در برخی از انواع کالاها، رشد ۱۵۰ درصدی داشته است.

تین نیوز

 معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با اشاره به سیاست راهبردی دولت برای توسعه ارتباطات تجاری با کشورهای همسایه طی یکسال دولت سیزدهم، تاکید کرد: با ارتباطات دو و چندجانبه صورت گرفته با کشورهای همسایه، ترانزیت و تجارت دریایی ایران در بنادر شمالی کشور با کشورهای روسیه و قزاقستان، در برخی از انواع کالاها، رشد ۱۵۰ درصدی داشته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادرودریانوردی، علی‌اکبر صفایی در اولین روز از هفته دولت با حضور در برنامه تلویزیونی "سلام صبح‌بخیر" شبکه سه سیما اظهار داشت: سیاست راهبردی و موثر دولت برای توسعه تجارت خارجی در حوزه حمل‌ونقل دریایی مبتنی بر این رویکرد بوده تا بنادر بازرگانی جمهوری اسلامی ایران به نقطه اتصال کشورهای جنوب و شرق با کشورهای آسیای مرکزی، روسیه، افغانستان و حتی کشورهای محصور در خشکی مثل قرقیزستان و ازبکستان تبدیل شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: در همین راستا و براساس سیاست پشتیبانی از تجارت خارجی، هم‌اکنون خط مستقیم کشتیرانی بین هند و بندر چابهار و خط مستقیم کشتیرانی بین عمان و بندرعباس شکل گرفته و برقرار است.

مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی همچنین از ایجاد خط کشتیرانی منظم بین بنادر آکتائو، آستاراخان و ماخاچ‌قلعه( بنادر قزاقستان و روسیه) با بنادر انزلی، امیرآباد و نوشهر در دریای خزر خبر داد.

صفایی با تشریح اقدامات سازمان بنادر برای توسعه بنادر بزرگ و کوچک کشور در دولت سیزدهم، اظهار داشت: در بخش بنادر بزرگ، توسعه بندر شهید رجایی به عنوان بزرگ‌ترین بندر کانتینری کشور و بندر امام‌ خمینی( ره )به عنوان هاب کالاهای اساسی با شدت و قوت در دست انجام است. همچنین پیرو دستور مقام معظم رهبری، برای ایجاد یک بندر بزرگ در سواحل مکران و خارج از خلیج فارس، نیز کارهای مطالعاتی این بندر در دست انجام است و عملیات اجرایی نیز پس از طی مراحل قانونی انتقال زمین به سازمان بنادر، با سرعت، پیگیری وارد خواهد شد.

وی همچنین یکی از اولویت‌های سازمان بنادر در دولت مردمی سیزدهم را توجه به توسعه بنادر کوچک و رونق معیشت مردم ساحل‌نشین برشمرد و گفت: در این مدت، بر اساس سیاست ملی توجه به بنادر محلی و منطقه‌ای، ایجاد و توسعه ۱۶ بندر کوچک را در دست اجرا داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در پی سیاست‌های توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه و ارتقای بنادر کوچک، هم‌اکنون بندر دیر به قطب تجارت مواد غذایی با قطر تبدیل شده است.

وی یکی از اقدمات سازمان بنادر در دریای خزر را توسعه ناوگان برشمرد و گفت: در یک سال گذشته و برای رفع کمبود ناوگان دریایی در خزر، پشتبانی از ساخت ۱۲ فروند شناور تجاری در دستور کار قرار گرفت که از این تعداد، ۸ فروند وارد چرخه بهره‌برداری شده است. ۴ فروند نیز در دست ساخت است و دو فروند دیگر خریداری خواهد شد.

به گفته صفایی، در هفته دولت ۲ هزار و ۵۰۰ میلیون تومان پروژه توسعه‌ای و زیرساختی با سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در بنادر کشور، به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی تاکید کرد: با توسعه پسکرانه بنادر بازرگانی، امروز بنادر ایران صرفا جایی برای تخلیه‌وبارگیری کالاهای نیست، بلکه به محل تولیدات صنعتی و ارزش افزوده تبدیل شده اند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.