| کد خبر: 246014 |

قانون مقررات تردد وسایل نقلیه خارجی

قانون مقررات تردد و سایل نقلیه خارجی در تاریخ 1373,04,12با اصلاحات و الحاقات بعدی تصویت شد.

تین نیوز

قانون مقررات تردد و سایل نقلیه خارجی در تاریخ 1373,04,12با اصلاحات و الحاقات بعدی تصویت شد.

ماده واحده - به منظور ایمن‌ سازی، نگهداری و بهسازی جاده‌ ها و احداث مجتمع‌ های خدماتی رفاهی رانندگان (‌تیرپارکها) به وزارت راه و شهرسازی ‌اجازه داده می‌ شود با ایجاد دفاتر و استقرار نمایندگان خود در مرزهای جاده‌ ای بین‌ المللی کشور نسبت به صدور پروانه‌ های تردد وسایل نقلیه خارجی در‌ قلمرو جمهوری اسلامی ایران که تعیین‌ کننده مشخصات عملیات حمل و نقل از جمله زمان سفر و مسیر تردد وسایل مزبور می‌ باشد اقدام کند و بر‌ حسب طول مسیر تردد و میزان مصرف سوخت هر یک از وسایل نقلیه خارجی و مابه‌التفاوت قیمت داخلی سوخت با قیمتهای متعارف خارجی را با‌توجه به عملکرد و رفتار متقابل کشورهای اعزام‌ کننده وسیله نقلیه از وسایل نقلیه مزبور در سال 1373 حداکثر به میزان صد میلیارد ریال اخذ و به خزانه‌ واریز و صد درصد آن تخصیص‌ یافته هزینه می‌ گردد و برای سالهای آینده در حدود اعتبارات مصوب و به موجب قانون درآمد و هزینه می‌ گردد.

‌تبصره 1 - تردد وسایل نقلیه خارجی، خارج از چهارچوب پروانه‌ های صادر شده ممنوع بوده و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و گمرک‌ موظف به اعمال کنترلهای لازم می‌ باشد.

تبصره 2 - کالاهای ایرانی که در صورت وجود ناوگان ایرانی با ناوگان غیر ایرانی وارد کشور می‌شوند مشمول پرداخت عوارضی به میزان 10% کل‌  کرایه حمل کالا ی مورد حمل از سوی صاحب کالا خواهد بود که در زمان صدور مجوزهای حمل کالا توسط وزارت راه و شهرسازی اخذ و به حساب‌خزانه واریز می‌شود.
‌آیین‌نامه اجرایی این قانون توسط وزارت راه و شهرسازی تهیه و حداکثر ظرف مدت 2 ماه به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

تبصره 3 - به سازمان حمل و نقل و پایانه‌های کشور وابسته به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده می‌شود تا از طریق دفاتر خود مستقر در مرزهای جاده‌ای ‌بین‌المللی کشور از وسایل نقلیه خارجی متعلق به کشورهائی که از وسائل نقلیه ایرانی بطور یکجانبه عوارض و یا مالیات وضع و اخذ می‌نمایند بصورت متقابل اقدام به وضع و اخذ عوارض نماید.

تبصره 4 (الحاقی 15ˏ06ˏ1374)- وجوه حاصل از اجرای قانون مقررت تردد وسایل نقلیه خارجی و عوارض اتوبان های کشور که از تاریخ تصویب این قانون توسط سازمان‌ حمل و نقل و پایانه‌های کشور وصول می‌شود به حساب سازمان نزد خزانه واریز و صد در صد (100%) وجوه واریزی توسط سازمان بر اساس قانون ‌بودجه سالیانه کشور صرف اجرای قوانین مزبور، نگهداری آزاد راهها و مشارکت در احداث آزاد راههای کشور و بزرگ راههای ترانزیت ی و تیر پارکها و‌پایانه‌ها و تقویت و تجهیز ناوگان حمل و نقل جاده‌ای نماید. مازاد درآمدهای سالیانه سازمان به عنوان منابع تأمین اعتبار تلقی و بر اساس بودجه سالانه ‌صرف انجام هزینه‌های سرمایه‌ای خواهد شد.

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و دو تبصره در جلسه روز یک‌ شنبه دوازدهم تیر ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و سه مجلس شورای اسلامی تصویب‌ و در تاریخ 1373.4.22 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌رئیس مجلس شورای اسلامی - علی‌ اکبر ناطق نوری

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری مرکز پژوهش های مجلس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.