| کد خبر ۳۱۱۰۹۶
کپی شد

◄ ارتقای سه بندر کشور به نسل سوم تا پایان برنامه هفتم

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: طبق تکالیف برنامه هفتم توسعه، سه بندر کشور باید تا پایان این برنامه به بنادر نسل سوم ارتقا یابند که تحقق آن نیازمند توسعه سرمایه انسانی، هماهنگی بین‌دستگاهی و تقویت اقتصاد دریا محور است.

ارتقای سه بندر کشور به نسل سوم تا پایان برنامه هفتم
تین نیوز |

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه های توسعه ای کشور در حوزه بنادر اظهار داشت: یکی از مهم ترین اقدامات و تکالیف تعریف شده در برنامه هفتم توسعه، ارتقای سه بندر کشور به بندر نسل سوم تا پایان این برنامه است.

به گزارش تین نیوز، ️سعید رسولی   با اشاره به سفر اخیر خود به سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) گفت: در حاشیه این اجلاس، دیدارهای دوجانبه متعددی داشتم که یکی از مهم ترین آن ها ملاقات با رئیس دانشگاه جهانی دریانوردی بود. در این دیدار تأکید کردم که نمی توان بندر نسل جدید را با نیروی انسانی نسل اول یا دوم اداره کرد؛ بنابراین، ارتقای سطح ارتباطات و دانش کارکنان یک ضرورت اساسی است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی توسعه سرمایه انسانی را از اولویت های اصلی این سازمان دانست و افزود: فاصله قابل توجهی از آخرین دوره های آموزشی و اعزام برخی همکاران برای آموزش های تخصصی گذشته است و این موضوع نیازمند جبران و برنامه ریزی جدی است.

رسولی با اشاره به ظرفیت های علمی کشور تصریح کرد: ایران از جایگاه علمی بالایی برخوردار است، اما افزایش دانش بومی در کنار بهره گیری از ظرفیت دانشگاه های داخلی و مراکز علمی و تحقیقاتی معتبر جهانی می تواند نقش مهمی در پیشبرد اهداف ما ایفا کند. در همین راستا، برگزاری نشست های مشترک با وزارت علوم در دستور کار قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با پرداختن به موضوع اقتصاد دریامحور گفت: کشور ما پدیده ای تازه به نام دریا را کشف نکرده است، اما کم کاری ها، بی توجهی ها و نیز اقتصاد نفت محور باعث شده که از ظرفیت های گسترده دریایی کشور غفلت شود و اقتصاد به شکلی تک بعدی شکل بگیرد؛ موضوعی که ریشه ای تاریخی دارد و محدود به یک دولت خاص نیست.

وی افزود: با تأکید مقام معظم رهبری، منشور جامع توجه به دریا و اقتصاد دریامحور ابلاغ شد و این موضوع به طور جدی در دستور کار کشور قرار گرفت.

رسولی با تأکید بر نقش راهبردی اقتصاد دریا اظهار داشت: اقتصاد دریا محور می تواند منبع رفاه نسل های آینده باشد و در کاهش نابرابری ها اثرگذار عمل کند. این حوزه گسترده و چندبعدی است و تحقق آن مستلزم همکاری و هم افزایی دستگاه های مختلف است.

وی با اشاره به توانمندی های جغرافیایی کشور گفت: ایران با بیش از ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی، از ظرفیت های ارزشمندی برخوردار است و برگزاری همایش ها، سمینارها و نمایشگاه های تخصصی با محوریت اقتصاد دریا نشان دهنده توجه فزاینده به این حوزه است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین به نقش تاریخی مردم در اقتصاد دریایی اشاره کرد و افزود: مردم سواحل کشور از دیرباز به طور عملی اقتصاد مقاومتی را تجربه کرده اند. آن ها با سرمایه شخصی خود، لنج ساخته اند، در تجارت و صیادی فعال بوده اند و جریان های اقتصادی پایدار ایجاد کرده اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تلاش ما بر این است که به مسائل و پروژه هایی که مدت ها معطل مانده و نیازمند دستورالعمل جدیدی نیستند، رسیدگی کنیم. بسیاری از این مشکلات تنها با گفت وگو، تعامل و هماهنگی قابل حل هستند.

رسولی با اشاره به موضوع اتصال ریلی بندر چابهار گفت: همه منتظر تحقق اتصال ریلی این بندر اقیانوسی هستیم، زیرا این اقدام می تواند تأثیرات قابل توجهی بر اقتصاد کشور داشته باشد. با این حال، باید پرسید که آیا صرف این اتصال می تواند منجر به یک جهش اقتصادی فوری شود یا اجرای تمهیدات مکمل نیز ضروری است.

وی تأکید کرد: برخی اقدامات را می توان به صورت همزمان پیش برد، در حالی که برخی دیگر نیازمند فراهم شدن پیش نیازهاست. از این رو، باید با برنامه ریزی دقیق مشخص شود کدام اقدامات قابلیت اجرا به صورت موازی را دارند و کدام نیازمند مقدمات بیشتری هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از چالش های اساسی پیش روی توسعه بندری را ناهماهنگی های درون دستگاهی و بین دستگاهی دانست و گفت: این ناهماهنگی ها از یک سو در داخل سازمان ها موجب کندی پیشرفت می شود و از سوی دیگر، نبود هم افزایی بین دستگاه های مختلف سرعت اجرای پروژه ها را کاهش می دهد.

وی با اشاره به تجربه جنگ ۱۲روزه خاطرنشان کرد: این تجربه نشان داد که در کنار تهدیدهای خارجی و تحریم ها، نبود هماهنگی داخلی خود می تواند به مانعی جدی تبدیل شود.

رسولی در پایان تأکید کرد: برای بهره برداری حداکثری از ظرفیت های بندر اقیانوسی چابهار، چاره ای جز تقویت همکاری و هم افزایی میان دستگاه های مختلف وجود ندارد و تنها از این مسیر می توان بر چالش ها غلبه کرد و به اهداف اقتصادی دست یافت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.