اقتصاد دریامحور بدون نقشه راه/ طرح جامع توسعه دریایی همچنان معلق است
علی اکبر صفایی، رئیس سابق سازمان بنادر، با اشاره به تدوین آیین نامه اجرایی و آغاز چند پروژه کلیدی، تأکید کرد که نبود «طرح جامع توسعه دریامحور» همچنان مانع شکل گیری نقشه راه منسجم برای آینده اقتصاد آبی کشور است.
در دومین سالگرد ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد دریامحور، علی اکبر صفایی، رئیس سابق سازمان بنادر و دریانوردی، با تأکید بر اهمیت تدوین و اجرای «طرح جامع توسعه دریامحور»، این طرح را حلقه مفقوده تحقق اهداف کلان کشور در حوزه اقتصاد آبی دانست.
به گزارش تین نیوز، در برنامه تلویزیونی «میز اقتصاد» با موضوع «سیاست های دریامحور؛ از ابلاغ تا اجرا»، صفایی در کنار شهراد کوکبی، کارشناس اقتصاد دریا، و مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس، آخرین وضعیت اجرای این سیاست ها را بررسی کردند.
صفایی با اشاره به تدوین آئین نامه اجرایی ۴۴ بندی و آغاز برخی پروژه های کلیدی مانند توسعه بندر چابهار با سرمایه گذاری هند، طراحی بندر بزرگ مکران، و اتصال ریلی آستارا–رشت با مشارکت روسیه، گفت: «با وجود این اقدامات، نبود طرح جامع توسعه دریامحور همچنان مانع شکل گیری یک نقشه راه منسجم برای آینده بنادر کشور است.»
وی افزود: «طرح جامع با نگاه توسعه ای عمیق، قرار است مبنای تصمیم گیری های کلان باشد و با همکاری سازمان بنادر و معاونت معماری و شهرسازی در دولت جدید، پیش نویس شرح خدمات آن آماده شده، اما ادامه روند اجرایی آن در هاله ای از ابهام قرار دارد.»
صفایی همچنین به مطالعات ۲۰ ساله طرح مدیریت یکپارچه سواحل کشور (ICZM) اشاره کرد و گفت: «این مطالعات، نوار ساحلی ایران را تا عمق ۲۰ کیلومتری پوشش داده اند و ظرفیت ارزشمندی برای تصمیم سازی دارند، اما نیازمند به روزرسانی علمی و عملیاتی هستند.»
او با تأکید بر ضرورت تسریع در اجرای پروژه های اثرگذار مانند نوسازی ناوگان، اسقاط کشتی های فرسوده، ساخت شناورهای جدید و تجهیز بنادر، خاطرنشان کرد: «تحقق اقتصاد دریامحور نباید در انتظار تکمیل طرح جامع متوقف شود. کشور از نظر کارشناسی، تجربه و سرمایه آماده حرکت است و طرح جامع باید نقش راهنما داشته باشد، نه مانع اجرا.»