| کد خبر: 242470 |

◄ بندر چابهار و کاهش هزینه انتقال کالا از هند به روسیه

هند در پی بسته شدن مسیر دریای سیاه پس از جنگ اوکراین برای دسترسی به روسیه و منطقه، از بندر چابهار ایران بهره می برد که هزینه حمل و نقل کانتینری به کشورهای مستقل مشترک المنافع را تا یک پنجم کاهش می دهد.

تین نیوز

 کانتینرهایی که از مسیر دریایی وارد بندر چابهار می شوند، از طریق جاده به خاک جمهوری آذربایجان وارد شده و سپس به دیگر کشورهای مستقل مشترک المنافع شامل روسیه، اوکراین، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قزقیزستان، مولداوی، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان منتقل می شوند.

به گزارش تین نیوز از تارنمای کوارتز(تارنمای اقتصادی و بازرگانی بین المللی)؛ هند همچنین از بندرهای کوئیندائو در چین و ترکیه نیز برای دسترسی به روسیه و بقیه کشورهای مستقل مشترک المنافع بهره می برد.

روابط بازرگانی هند با روسیه هم پیمان دیرینه اش از هنگام آغاز جنگ اوکراین عمیق تر شده، هر چند به علت اختلالات در پشتیبانی، مشکلاتی در این مسیر به وجود آمده است.

ارزش صادرات سالانه کالایی هند به کشورهای عضو سازمان کشورهای مستقل مشترک المنافع به نزدیک چهار تا چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار می رسد که در این میان تا ژانویه سال جاری ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار تنها به روسیه اختصاص داشته و اوکراین نیز ۴۲۷ میلیون دلار در ان سهیم بوده است.

کشتی های حامل نزدیک به سه هزار کانتینر که از هند عازم روسیه بوده اند، اکنون در بندرهای اروپایی و غرب آسیا، گیر افتاده اند و برخی شرکت های کشتیرانی، صادر کنندکان را به علت بازگشت کانتینرهای تحویل داده نشده، جریمه کرده و مبالغ بیشتری دریافت می کنند که دستکم برخی صادرکنندگان را به یافتن مسیرهای تحویل جایگزین از مسیرهای زمینی یا یافتن خریداران تازه در دیگر کشورها واداشته است.

این کالاها در بیشتر موارد دوباره صادر می شوندکه موجب افزایش چشمگیر فشارهای هزینه ای بر صادرکنندگان شده است.

تحریم های غرب بر روسیه از هنگام آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه)، منجر به بالارفتن بهای نفت خام شده که به نوبه خود به همراه کمبودهای کنونی شناورهای حمل و نقل کالا، هزینه های کشتیرانی را گران تر کرده است.  

روسیه چند روز پیش در پی تعلیق صادرات غرب، از هند درخواست اقلام مواد غذایی کرد. از آنجا که تحریم های غرب شامل مواد خوراکی و دارویی نمی شود، فرصت مناسبی برای این کشور به شمار می رود.

۲ کشور اکنون سازوکار پرداخت تازه ای ایجاد کرده اند که شامل مبادله روپیه و روبل و در نظر گرفتن مسیرهای انتقال پول از طریق بانک های خارج از محدوده تحریم های غرب می شود.

هند بهای نزدیک به ۶۰ درصد صادرات خود را به روسیه پس از حمله به اوکراین، از خریداران روس به یورو دریافت کرده و انتظار می رود که بهای بقیه کالاهای فروخته شده به روسیه نیز به زودی پرداخت شود.

یک دیپلمات پیشین ایالات متحده گفته است که شاید روسیه برای دورزدن تحریم های تلاش کرده باشد، اما چین و هند احتمالا کمکی به مسکو نخواهند کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.