| کد خبر: 193556 |

مشروح مذاکرات مجلس در انتخاب و استیضاح وزرای راه و ترابری / راه و شهرسازی

مشروح مذاکرات رای اعتماد به عباس آخوندی برای وزارت راه و ترابری /28 مرداد 96

تین نیوز

دبیر (فرهنگی) ـ بررسی صلاحیت جناب آقای دکتر عباس آخوندی وزیر محترم پیشنهادی راه و شهرسازی. مخالف اول جناب آقای محمود صادقی هستند.

نایب‌رئیس (پزشکیان) ـ تذکر را هم گوش کنیم تا آقای صادقی بیایند. 

دبیر (کاتب) ـ جناب آقای سلیمی تذکر دارند، جناب آقای سلیمی در خدمت شما هستیم.

علیرضا سلیمی (محلات و دلیجان) ـ بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای رئیس! من بخشی از ماده (206) را تذکر دارم. آقای رئیس! اگر التفات بفرمایید پاراگراف دوم، بخشی از ماده (206). آقای رئیس ببینید! بعد از اینکه در این ماده (206) می‌فرماید: «در پی اظهارات و دفاعیات رئیس‌جمهور، مجلس شور در مورد...»، من خواهش می‌کنم اینجا را دقت شود، «در مورد برنامه‌ها و صلاحیت هر یک از وزیران را به صورت جداگانه آغاز می‌کند».

آقای رئیس! نکته‌ای که وجود دارد این است، اینجا دو تا ملاحظه هست، ملاحظه اول این است، برنامه‌هایی که عزیزان ما یعنی وزرای محترم پیشنهادی داده‌اند بر اساس گزارش کارشناسی معاونت محترم نظارت برخی از برنامه‌های وزرای محترم (20) درصد، (30) درصد کمتر و بیشتر با برنامه ششم مغایرت دارد. این نظر کارشناسی است که معاونت نظارت داده است. خواهش می‌کنم این ملاحظه را دقت بفرمایید، ما الان به این برنامه‌های وزرا رأی می‌دهیم، یعنی ما داریم به برنامه‌هایی رأی می‌دهیم که این برنامه‌ها با برنامه ششم مغایرت دارد، این ملاحظه اول.

ملاحظه دوم باز این است؛ آقای رئیس! آیین‌نامه‌های مرتبط با برنامه ششم هنوز تصویب نشده است. حالا آن خیلی مهم نیست، ان‌شا‌ءالله به زودی توسط دولت محترم و بخش‌های مختلف تصویب می‌شود. به هر کیفیت آیین‌نامه‌ها هم مصوب نشده، چون آیین‌نامه‌های مصوب می‌شود باز ممکن است در پاره‌ای از نقاط مسیر این برنامه‌ها مسیری نباشد که قابلیت اجرا داشته باشد. بنابراین عرض ما این است، یعنی ما الان داریم به برنامه‌های وزرایی رأی می‌دهیم که بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس محترم بخشی از آن با برنامه ششم مغایرت دارد. یعنی ما داریم مصوبه قبلی خودمان را کأن‌لم‌یکن می‌کنیم.

خواهش من این است جناب‌عالی ارشاد بفرمایید که برای برون‌رفت از این مشکل چه مسیری را باید طی کنیم. آیا نیاز است وزرای محترم همین‌جا اعلام کنند که برنامه‌هایشان در قالب برنامه ششم است؟ یعنی برنامه ششم یک مسیر جداگانه‌ای را به ما نشان بدهد، برنامه وزرای محترم یک مسیر دیگر؟ یا جناب‌عالی مسیر دیگری را پیشنهاد کنید، این نکته اول.

نکته دوم؛ من می‌خواهم اصل (135) قانون اساسی را هم اینجا اشاره کنم. پاراگراف پایانی اصل (135) قانون اساسی می‌گوید رئیس‌جمهور محترم در جایی که وزیری را برای کابینه معرفی نکرده‌اند به محض اینکه کابینه جدید و هیأت محترم جدید به مجلس معرفی شد، دیگر اعتبار کابینه قبلی ساقط است، باید برای وزارتخانه‌‌هایی که وزیر ندارند به مدت سه ماه سرپرست تعیین شود. این مورد هم هنوز زمین مانده، خواهشم این است جناب‌عالی تذکر بفرمایید که این مشکل هم حل شود، متشکریم.

نایب‌رئیس (پزشکیان) ـ متشکرم، حالا آن کار را انجام می‌دهند، برنامه هم خیلی شفاف است، من فکر می‌کنم وظیفه ما در مجلس پیگیری، دولت اجرای برنامه و مجلس هم نظارت بر اجرای برنامه است و اگر جایی، وزارتخانه‌ای یا واحدی خلاف برنامه بخواهد عمل کند این وظیفه ماست که پیگیری کنیم و وزرای محترم هم در چارچوب برنامه عمل خواهند کرد، متشکرم. تذکر بعدی را گوش بدهیم.

دبیر (کاتب) ـ تذکر بعدی نوبت آقای حاجی است، در دستور نیست. جناب آقای پوربافرانی اگر در دستور است بفرمایید.

عباسعلی پوربافرانی (نایین، خور و بیابانک) ـ بسم الله الرحمن الرحیم

ضمن عرض سلام و خداقوت خدمت همه همکاران عزیز و همچنین اعضای محترم هیأت دولت و وزرای پیشنهادی و تبریک خدمت آزادگان عزیز.

آقای دکتر! من سه تا نکته را عرض کنم. تذکر از جهت یادآوری است، یکی در ماده (79) که دیروز اتفاق افتاد، اگر رئیس جلسه یا رئیس مجلس ماده (79) را تشخیص داد نمی‌تواند به جلسه بعد موکول کند، اجازه‌اش با کسی است که ماده (79) به او تعلق گرفته است. پس اگر تشخیص انجام شد در همان جلسه یا جلسه بعد که آن نماینده بخواهد است.

مطلب دوم ماده (113) است. آقای دکتر! خیلی از موارد بیان شد، ولی هیچ اقدامی از سمت هیأت‌رئیسه محترم اتفاق نیفتاد. به هر حال هیأت‌رئیسه محترم یک خودی نشان بدهد که ناطق اگر از موضوع خارج شد تذکرش را بگیرد.

سومین مطلب ماده (206) است. آقای دکتر! خدا را شکر در پایان ماده (206) به همان بحث سؤالات کتبی اشاره شده است. بنده و بسیاری از همکاران تاکنون سؤالات زیادی را کتباً تحویل رئیس مجلس یا جناب‌عالی به عنوان رئیس جلسه دادیم، اما از طرفی وقت وزیر محترم پیشنهادی هم ضیق است و امکان اینکه بخواهد هم برنامه‌ها، هم شرح حال و سؤالات را پاسخ بدهد وجود ندارد. آقای دکتر! اگر حضرت‌عالی یا رئیس محترم مجلس جناب آقای دکتر لاریجانی تدبیر بفرمایید سؤالاتی را که نمایندگان محترم از وزرای پیشنهادی داشتند و کتبی ارائه شده، یا کتباً پاسخ بدهند، یا به همان نماینده کتباً پاسخ بدهند ممنون می‌شوم. 

نایب‌رئیس (پزشکیان) ـ خیلی ممنون و متشکرم. حالا من دیروز را نمی‌دانم پاسخ داده شده، مشکلی ندارد. حالا آن چیزهایی که اشاره فرمودید سعی می‌کنیم پیگیری شود. در رابطه با پاسخ دادن هم چون تعداد سؤالاتی که الان از وزرای محترم می‌شود آن قدر زیاد آمده بود که دیگر نمی‌شد برنامه را بگوید. ما هم ارائه می‌دهیم، ان‌شا‌ءالله پاسخ هم خواهند داد. آقای دکتر صادقی بفرمایید.

دبیر (فرهنگی) ـ آقای صادقی! (10) دقیقه وقت دارید.

محمود صادقی (تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس) ـ

بسم الله الرحمن الرحیم

«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»

با تبریک سالروز ورود آزادگان گرامی و گرامی‌داشت یاد آزاده با اخلاص مرحوم ابوترابی و همچنین گرامی‌داشت آزاده پرصلابت شهید محسن حججی.

در ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنم که ما هم به عنوان فراکسیون امید و هم اصلاح‌طلبان حامی دولت تدبیر و امید بوده و خواهیم بود، اما این حمایت به صورت تعامل فعال است. یعنی ضمن اینکه حمایت و همکاری می‌کنیم در عین حال همکاری فعال است و هر جا که انتقادی وجود داشته باشد با صراحت مطرح می‌کنیم و ضعف‌ها را اشاره می‌کنیم و این هیچ منافاتی با همکاری و حمایت ندارد، بلکه به تعبیر امام علی (علیه‌السلام) که می‌فرمایند: «اخوک من صدقک لا من صدّقک»، «برادر کسی است که به تو راست بگوید، نه آن کس که تو را تصدیق کند».

در خصوص برادر گرامی جناب آقای دکتر عباس آخوندی بنده بر مبنای تحلیل برنامه پیشنهادی ایشان و همچنین عملکرد چهار سال گذشته انتقادهایی دارم که در مجموع به این جمع‌بندی رسیدم به عنوان مخالف صحبت کنم. در برنامه ارائه‌شده آقای وزیر که در (17) صفحه به مجلس ارائه شده توازن بین دو حوزه مأموریتی از وزارتخانه دیده نمی‌شود، یعنی حوزه راه و حوزه شهرسازی. به طور کلی سهم بخش راه در برنامه پیشنهادی بسیار قابل توجه است، در حالی که به بخش شهرسازی و مسکن به طور متوازن و همسان توجه نشده است. به گونه‌ای که من این سؤال را از آقای دکتر می‌کنم اگر طبق لایحه دولت که این دو وزارتخانه از هم تفکیک شده بود و بنا بود که جناب‌عالی به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی برنامه بدهید، آیا به همین مقدار به بخش مسکن توجه می‌کردید؟

در برنامه پیشنهادی در بخش راه حتی تا آنجا به جزئیات پرداخته شده که برای روکش آسفالت معابر تا تعیین مبالغ مورد نیاز هم عدد و رقم داده شده، اما در بخش شهرسازی و مسکن بیشتر به ارائه کلیات و راهبردها توجه شده است. در گزارش عملکرد این وزارتخانه هم همین وضعیت قابل مشاهده است، در حالی که طرحهای اجراشده در حوزه راه و حمل و نقل بسیار چشم‌گیر و قابل تحسین است، اما در بخش مسکن البته اقداماتی شده، مانند سر و سامان دادن به وضع بسیار آشفته مسکن مهر که از دولت گذشته به ارث رسیده بود و همچنین تثبیت نرخ آن و افزایش سقف تسهیلات بانکی برای تحریک تقاضا در بازار مسکن، اما توفیقات قابل توجهی در عملکرد بخش مسکن دیده نمی‌شود که آقای رئیس‌جمهور هم در نطقشان به این ضعف عملکرد اشاره کردند.

بحث مسکن اجتماعی که در ابتدای دولت به عنوان یک آلترناتیو و یک جایگزین برای مسکن مهر مطرح شد ما از آن اثر عملی ندیدیم،‌ غیر از اینکه در گزارش عملکرد مطرح شده «تدوین برنامه مسکن اجتماعی و تصویب آن در هیأت وزیران»، یعنی گزارش عملکرد در همین حد است و در گزارش عملکرد آمده: «تهیه طرح ساماندهی و توانمندی سکونتگاه‌های غیررسمی» یعنی حاشیه‌نشینی برای (91) شهر، طرحش تهیه شده ولی از اجرای آن خبری نیست و البته در طرح پیشنهادی صحبت از توسعه مسکن روستایی شده، کمّی هم گفته شده، برخلاف بسیاری از برنامه‌های وزرا که کمّی و سنجش‌پذیر نیستند، اما اینجا آمده است که به تعداد (900) هزار واحد از طریق بنیاد مسکن برنامه دارند که در چهار سال آینده مسکن روستایی ایجاد کنند. البته به برنامه ششم اشاره شده است، ولی اینکه چگونه می‌خواهند اجرا کنند، آیا صرفاً یک طرح یا ایده است یا اینکه عملیاتی می‌شود توضیح داده نشده است. امیدوار هستیم که دولت و به ویژه این وزارتخانه به بخش مسکن و شهرسازی با یک نگاه متوازنی نگاه کند.

اما در خصوص بحث شهرسازی و معماری که با توجه به حیطه وظایف و اختیارات شورای عالی شهرسازی و معماری، به هر حال وزارت مسکن اختیارات و وظایفی را برای جلوگیری از گسترش بی‌رویه شهرها و انحراف از طرحهای جامع شهرها و ساماندهی در حوزه شهرسازی دارد و همچنین بحث‌های مربوط به برج‌سازی‌ها و تغییر کاربری‌ها و افزایش تراکم‌های غیرقانونی. به هر حال وزارت مسکن در این زمینه از بُعد حاکمیتی مسئولیت دارد، هم نظارت دارد و هم می‌تواند در اجرا ورود کند، اما متأسفانه ما امروز در شهر تهران با این افزایش بی‌رویه و تغییر کاربری‌ها مواجه هستیم که تنفس را در شهر تهران و بسیاری از کلانشهرها دشوار کرده است. اگرچه مطلع هستم وزارت مسکن و شورای عالی شهرسازی و معماری اقداماتی را کرده‌اند، اما هیچ‌کدام از این اقدامات در عمل ثمره‌ای نداشته است.

در حوزه حمل و نقل همان‌طور که گفتم توفیقات بزرگی داشتند، گزارش خوبی را داده‌اند و به ویژه بحثی که در نتیجه اجرای توافق هسته‌ای توفیقاتی که در خرید هواپیماهای نو و جدید از شرکتهایی مثل بوئینگ و شرکتی دیگر قرارداد بستند و دارند خریداری می‌کنند که از آثار مثبت برجام است، اما ضعف‌هایی در این حوزه یعنی حوزه ناوبری دیده می‌شود. همان‌طور که من در فراکسیون هم به آقای دکتر عرض کردم در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از جهت مدیریتی اختلال‌های زیادی دیده می‌شود. فرصت زیاد نیست که من به تفصیل بپردازم اما به اجمال عرض می‌کنم که نظام مدیریتی آنجا بسیار اشکال دارد، نظام حقوق و مزایا و نظام اداری آنجا دچار اختلال است، دسته‌بندی‌ها و باندبازی‌ها در آنجا وجود دارد، رقابت‌های مخرب وجود دارد و به گونه‌ای هم باعث اتلاف منابع و منابع انسانی می‌شود، به ویژه آن قشری که داخل این دسته‌بندی‌ها نیستند، یعنی آن بدنه تخصصی این حوزه. به هر حال این حوزه بسیار تخصصی است و متخصصین از این دسته‌بندی‌ها رنج می‌برند و آنها چون وارد این باندها نیستند به حاشیه رانده شده‌اند. 

ناآگاهی و عدم احاطه مدیران ارشد به مسأله کلان حوزه هوانوردی و انتخاب نامناسب مدیران میانی و سیستم نامناسب پاداش و ارتقا و بی‌توجهی و بها ندادن به نیروهای متخصص و کارآمد موجب گسترش نارضایتی شده و تداوم این وضعیت با توجه به حساسیت این حوزه برای آینده صنعت هوانوردی بسیار خطرناک و مشکل‌آفرین است. 

من به یکی، دو نمونه اشاره می‌کنم، اجرا نشدن پروژه‌های عملیاتی که ایران بر اساس مصوبات ایکائو به اجرا و پیاده‌سازی آنها التزام و تعهد دارد یکی از این موارد است. به عنوان نمونه می‌توان به پروژه‌های آموزش سامانه تبادل پیام‌ها و سرویس ترافیک هوایی (AMHS) و سامانه اطلاعات هوانوردی (AIM) اشاره کرد. در حالی که قرارداد اجرای این پروژه‌ها با شرکت آلمانی اویتک در سال 2010 بسته شده و تاکنون حدود (50) درصد از مبلغ قرارداد هم پرداخت شده و نمایندگی شرکت هم برای اجرای آن اعلام آمادگی کرده (امیر‌آبادی‌فراهانی ـ آقای دکتر! وقتتان رو به اتمام است،‌ جمع‌بندی بفرمایید) این پروژه‌ها هم روی زمین مانده است.

من از این قسمت می‌گذرم و در خصوص پدیده دیگری که در وزارت راه وجود دارد بحث زمین‌های تعارض منافع بین مدیرانی که یک سابقه‌ای در بخش خصوصی داشتند و دارند و در حوزه عمومی عهده‌دار مدیریت شده‌اند زمینه‌های تعارض منافع وجود دارد که من وارد مصداق‌ها نمی‌شوم، فقط درخواست می‌کنم که در این حوزه‌ها (امیر‌آبادی‌فراهانی ـ خیلی ممنون، وقتتان تمام است).

من فقط یک موردی را بگویم، بخش نظام‌مهندسی را به آقای بختیار سپردم. در خصوص انضباط اداری و مالی وزارت راه و شهرسازی در تفریغ بودجه سال 94 رتبه آن تعداد واخواهی‌ها در خصوص وزارت مسکن در رتبه دوم است، (نایب‌رئیس ـ متشکرم، دیگر وقت دادید، «والموفون بعهدهم إذا عاهدوا») (چشم) بعد از وزارت نیرو و قبل از وزارت کشاورزی با تعداد (637) مورد واخواهی در رتبه دوم قرار دارد. متشکرم، خیلی ممنون.

نایب‌رئیس (پزشکیان) ـ خیلی ممنون، متشکرم. 

دبیر (فرهنگی) ـ جناب آقای علی بختیار نماینده محترم گلپایگان و خوانسار که چهار و نیم دقیقه وقت برای شما باقی مانده است.

علی بختیار (گلپایگان و خوانسار) ـ بسم الله الرحمن الرحیم

«إن الله یأمرکم أن تؤدوا الامانات الی اهلها و إذا حکمتم بین الناس أن تحکموا بالعدل»

سالروز ورود آزادگان عزیز را خدمت ملت شریف ایران، مقام معظم رهبری و آزادگان سرافراز ایران اسلامی و همکاران آزاده مجلس تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

من به لحاظ تکلیف شرعی و قانونی که دارم در اعلام مخالفت از برادر گرامی جناب آقای دکتر آخوندی مواردی را خدمت نمایندگان محترم عرض می‌کنم و امیدوارم که این ابراز مخالفت بنده در تعیین رأی اعتماد تأثیرگذار باشد. مواردی که عرض می‌کنم از موارد رانت و فساد است که موضوعات مختلفی وجود دارد، به دلیل اینکه وفق اصل (36) قانون اساسی حکم مجازات و اجرای آن می‌بایست از طریق دادگاه صالح باشد از اینها عبور می‌کنم و بیشتر به موارد عملکردی می‌پردازم.

به عنوان نماینده مهندسان جامعه نظام‌مهندسی عرض می‌کنم که آیین‌نامه جدید کنترل ساختمان به پیچیدگی فرآیند ساخت و ساز، کاهش حجم سرمایه‌گذاری، تزریق رکود بیشتر در صنعت ساختمان، ساخت و ساز بدون پروانه و کاهش ایمنی ساختمان منجر می‌شود، ضمن اینکه این آیین‌نامه خلاف قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است. 

دومین نکته‌ای که لازم می‌دانم عرض کنم سوانح جاده‌ای است که همچنان بیش از اندازه استاندارد است. سوانح جاده‌ای ما الان (22) هزار تا است و در قیاس با استانداردهای جهانی که باید (6000) تا باشیم فاصله زیادی داریم و سوانح ریلی هم در این دوره اضافه شد و سانحه ریلی قطار مشهد ـ تبریز که واقعاً انتظار می‌رفت خود آقای وزیر به خاطر شرایطی که پیش آمد و برای التیام مردمی که در این سانحه جان باختند خودشان استعفا می‌کردند و در کشورهای توسعه‌یافته این رسم است وزیر زمانی که سانحه بزرگ این‌طوری اتفاق می‌افتد خودش استعفا می‌کند.

خیلی از موضوعاتی است که ما به عنوان نمایندگان ملت باید پاسخگوی مردم باشم، مثل عدم پرداخت حقوق راهداران و ما در حوزه‌های انتخابیه باید پاسخ این عدم مدیریت‌ها را بدهیم و تأخیرات پروازی که بیش از اندازه وجود دارد و ما نمی‌توانیم به عنوان نمایندگان ملت پاسخ بدهیم.

سومین نکته عدم توجه به توسعه متوازن، آقای وزیر! می‌دانید مؤلفه توسعه شهرها و روستاها یکی از مؤلفه‌های اساسی‌اش راه و جاده و ریل است که متأسفانه در این زمینه موضوع توازن در نظر گرفته نشده و یکی از مهمترین موضوعات این است که ما در حوزه ریل صرفاً (2000) میلیارد تومان از منابع داخلی می‌توانیم بیاوریم، باید (130) هزار میلیارد تومان از منابع خارجی و سرمایه‌گذاری خارجی بیاوریم که این مکانیزمی که باید برای جذب (130) هزار میلیارد تومان ایجاد کنیم (امیر‌آبادی‌فراهانی ـ جناب آقای بختیار! وقتتان رو به اتمام است، جمع‌بندی بفرمایید) چه از سرمایه‌گذاری داخلی، چه از سرمایه‌گذاری خارجی مهیا نیست.

موضوع بعدی موضوع مسکن است. واقعاً مسکن مهر، نمایندگان محترم ملت دیگر نمی‌توانند پاسخ بدهند (امیر‌آبادی‌فراهانی ـ خیلی ممنون) که وضعیت مسکن مهر وضعیت نامناسبی است و امروز هم به دلیل اینکه مسکن اجتماعی که آقای وزیر قول داده بودند هم اجرایی نشد و با بالا رفتن قیمت میلگرد متأسفانه یک تورمی در بخش مسکن داریم و احتمالاً ما در نیمه دوم اگر نتوانیم این را مدیریت کنیم به این منجر می‌شود و امیدوارم که نمایندگان ملت به این موضوعات توجه کنند. والسلام علیکم و رحمه الله

دبیر (امیرآبادی‌فراهانی) ـ خیلی ممنون و متشکر. جناب آقای براری! لطف کنید به جایگاه نمایندگان تشریف نبرید، برابر آیین‌نامه شما باید جلو تشریف داشته باشید.

دبیر (فرهنگی) ـ جناب آقای رحیم زارع نماینده محترم آباده، بوانات و خرم‌بید به عنوان موافق (8) دقیقه وقت دارند.

رحیم زارع (آباده، بوانات و خرم‌بید) ـ بسم الله الرحمن الرحیم

«الهی ایاک نعبد و ایاک نستعین»

با عرض سلام خدمت مردم عزیز ایران، میهمانان محترم و همکاران گرامی. درود و سلام بر روح معمار کبیر انقلاب، شهدای اسلام، شهدای دوران دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم به ویژه شهید عزیز حججی و شهید قاسم‌پور از شهرم آباده. سالروز ورود آزادگان به میهن عزیزم ایران را تبریک عرض می‌کنم.

همکاران محترم! شاید بنده و آقای دکتر آخوندی از یک تفکر نباشیم. من سال گذشته مشکلاتی بود که یادآوری کردم، ایشان واقعاً‌ در این مسیر گام‌هایی برداشت. البته دفاع بنده بر این نیست که در این اقیانوس وزارت راه و شهرسازی مشکلاتی وجود نداشته باشد و با توجه به محدودیت‌ها، مضایق و تحریم‌های خصمانه و ظالمانه آنچه که موجب شد به دفاع از دکتر آخوندی بپردازم موارد ذیل است. البته قبل از آن یک درخواستی دارم که خواسته آقای بختیار هم بود، برای مهندسین عضو نظام‌مهندسی ان‌شا‌ءالله تصویب آیین‌نامه کنترل ساختمان به بعد از اصلاح قانون نظام‌مهندسی موکول شود که خواسته این عزیزان است.

اما در رابطه با موضوع مسکن، موضوع آخری که مخالف محترم عرض کردند خدمتتان عرض کنم که نقش وزارت راه و شهرسازی در توسعه و تولید مسکن شاید (60)، (70) درصد برای سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری باشد، اما در اجرا که می‌رویم شاید نقش وزارت راه و شهرسازی (5) درصد باشد. مجموعه‌ای از عوامل باید دست به دست هم بدهند که ما تولید مسکن را رونق بدهیم، سازمان مدیریت، وزارت اقتصاد، مجموعه نظام بانکی، بانک مرکزی و در تعاونی‌ها هم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی. موقعی که ما نگاه سیستمی نداشته باشیم همه چیز را گردن راه و شهرسازی می‌اندازیم، مثل یک ماشینی است که فرمان نداشته باشد. اگر نگاه سیستمی باشد، من مقایسه می‌کنم عملکرد چهارساله ایشان در حوزه مسکن مهر که دغدغه خود من هم هست، به ویژه در دو شهرستان بوانات و خرم‌بید خودم، مسکن مهر از سال 86 شروع شد. در شش سال قبل از ایشان (48) هزار میلیارد تومان منابع بانکی در اختیار راه و شهرسازی برای ساخت مسکن مهر قرار گرفت، اما در دوران چهارساله ایشان (7500) میلیارد تومان، یعنی یک‌هفتم. این یک‌هفتم چگونه بود، الان نظام بانکی دیگر رمقی ندارد، ما برای بانک‌ها چکار کردیم که این (50) هزار میلیارد تومان را بخواهیم در اختیار مسکن مهر بگذارد. البته یک سال قبل از ورود این دولت ارزش پول یکباره یک‌سوم شد. منابع شش سال قبل از ایشان را اگر به دلار حساب کنم چیزی حدود (35) میلیارد دلار می‌شود، اما ما در دوران ایشان (2) میلیارد دلار به قیمت ارزی برای بحث مسکن و شهرسازی گذاشتیم که از (2) میلیون و (200) هزار مسکن مهر (50) درصد آن قبل از حضور ایشان افتتاح شده و به بهره‌برداری رسیده بود، (50) درصدش در زمان ایشان. ما (7500) میلیارد تومان طی این چهار سال و (48) هزار میلیارد تومان طی آن شش سال. موقعی که ورودی ما مثلاً (5) است نمی‌توانیم نمره (20) بخواهیم و عملکرد را این‌گونه مقایسه کنیم. 

می‌بینید که در همه کشورهای توسعه‌یافته (80) درصد هزینه مسکن از تسهیلات است. الان خدمتتان عرض کردم که یک طرف آن مجموعه نظام بانکی است که واقعاً دیگر رمقی برایش نمانده که این تسهیلات را پرداخت کند. پس وزارت راه و شهرسازی یک طرف قضیه است. این جواب من به آقای رئیس‌جمهور که فرمودند بحث مسکن رونق پیدا کند، ابتدا باید خود ایشان دست به کار شوند. من فکر می‌کنم اگر نقش وزارت راه و شهرسازی را بخواهیم بگوییم کلاً (20)‌ درصد در تولید ساختمان نقش دارد.

از یک طرفی در حوزه حمل و نقل؛ یک بعد اقتصاد ملی ما حمل و نقل است و نقش زیربنایی برای رشد اقتصادی و توسعه کشور دارد. کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور حمل و نقل هست و یک امر واسط میان فعالیت‌های کشاورزی، تولیدی، اقتصادی، صنعتی و بازرگانی در سطح ملی و بین‌المللی هست و یکی از کشورهایی هم که استحضار دارید دارای شبکه گسترده راه هست جمهوری اسلامی ایران هست. طی چهار سالی که ایشان بوده (30) هزار میلیارد تومان بودجه برای کارهای زیربنایی، راهداری و راهسازی تخصیص داده شده که من همین‌جا هم از زیرساخت و هم از مجموعه راهداری وزارت راه تشکر می‌کنم. (30) هزار میلیارد تومان پرداخت شده، (10) هزار میلیارد تومان هم کار شده که مطالبات بر گردن وزارت راه و شهرسازی هست. 

عزیزان! امروز وزارت راه و شهرسازی (163) هزار میلیارد تومان برای همین پروژه‌هایی که همه ما در حوزه انتخابیه می‌خواهیم اجرا بشود نیاز دارد. سال 95، (8000) میلیارد تومان، یعنی یک‌بیستم این مبلغ به وزارت راه و شهرسازی تخصیص داده شده. اگر اینگونه می‌خواهد مقایسه و بررسی بشود عملکرد مقایسه بشود. یعنی ما از نمره (20)، یک را در اختیار وزارت راه و شهرسازی گذاشتیم و حالا یکی را گذاشتیم و خروجی (20) می‌خواهیم. حتماً سازمان مدیریت، مجلس و همه عزیزان باید حمایت کنند. 

در رابطه با هواپیما؛ (200) فروند هواپیمای به‌روز در کلاس جهانی به کشور وارد شده که همه ما اگر در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بخواهیم به بحث سرمایه‌گذاری خارجی بپردازیم (100) فروند هواپیما با شرکت ایرباس بوده، (80) فروند بوئینگ و (20) فروند هم ATR ایتالیا بوده. تقریباً مجموع این چیزی حدود (33) میلیارد دلار هست. من این برنامه را نخواندم و این حرف را زدم، خداوکیلی همیشه دوست داشتم که ناوگان هوایی ما نوسازی بشود و در حوزه سرمایه‌گذاری بتوانیم جذب سرمایه‌گذاری خارجی کنیم. خیلی پروژه‌های بزرگ مانند چابهار، زاهدان و مشهد از طریق بخش خصوصی بوده که (6580) کیلومتر انواع راه‌ها و زیرساخت‌های جاده‌ای ساخته شده، (5850) کیلومتر راه روستایی که همکار عزیزم آقای شریفی نماینده استان هرمزگان فرمودند که (1000) کیلومتر آن در استان هرمزگان بی‌نظیر بوده و حمل بار ما طی چهار سال گذشته از (30) میلیون به (40) میلیون تن در حوزه ریلی بوده که (33) درصد افزایش داشته و همچنین (امیرآبادی‌فراهانی ـ آقای زارع جمع‌بندی بفرمایید، زمان شما رو به اتمام است) مسافر ما از (2) میلیون به (7) میلیون نفر، یعنی (350) درصد افزایش داشته که پتانسیل حمل بار ما به (90) میلیون تن و جا‌به‌جایی مسافر ما به (20) میلیون نفر افزایش داده شده. ببخشید، چون وقت نیست من یک دعا هم می‌کنم که خدایا! از ما بگیر هرآنچه تو را از ما بگیرد.

دبیر (کاتب) ـ چند دقیقه اجازه بدهید تذکر همکاران را گوش کنیم.

نایب‌رئیس (پزشکیان) ـ اشکالی ندارد، تذکر بدهید.

دبیر (کاتب) ـ جناب آقای گودرزی تشریف دارند؟ جناب آقای جبار کوچکی‌نژاد تشریف ندارند. جناب ادیانی تذکر قابل‌ واگذاری نیست، شما که اهل فن هستید. جناب آقای گودرزی بفرمایید. 

عباس گودرزی (بروجرد) ـ بسم‌ الله ‌الرحمن ‌الرحیم 

خیلی متشکرم، مطلبی که من می‌خواستم عرض بکنم دستور قبلی بود، اما چون فرصت نشد الان میسر شد که خدمت همکاران عزیز عرض بکنم. (کاتب ـ‌ ماده تذکر را بگویید) ماده (24) است. یکی از مؤلفه‌های اقتدار مجلس حرکت بر ریل انقلاب است. متأسفانه یک عده‌ای در بیرون که صحنه‌گردان اصلی آنها کانون‌های ضدانقلاب است تلاش می‌کنند که چنین وانمود بکنند که در دولت مستقر یک نگاه متضادی در ارتباط با نیروها و نهادهای امنیتی و نظامی وجود دارد. لازم بود این را عرض بکنم که صیادشیرازی که ان‌شاء‌الله این عزیز هم‌نشین ارواح مطهر انبیاء و اولیاء باشند، وقتی که در جبهه‌ها می‌گفتند «ارتشی و سپاهی دو لشکر الهی»، ایشان فرمودند نه، «ارتشی و سپاهی یک لشکر الهی» و امروز به برکت جمهوری اسلامی ارتشیان پاسداران انقلاب هستند لذا حتماً این نگاه وجود دارد (نایب‌رئیس ـ چه تذکری به ما دارید می‌دهید؟) آنهایی که در بیرون سعی می‌کنند این نگاه را ترویج بکنند کور خواندند. ارتش و سپاه منسجم و همدل زیر چتر انقلاب و تحت فرامین حضرت آقا در خدمت انقلاب و نظام هستند، خیلی متشکرم.

نایب‌رئیس (پزشکیان) ـ متشکرم، ولی آقای گودرزی خداوکیلی این تذکر نبود. اگر تذکرات از این قبیل است بگذارید ناطق بعدی صحبت کند تا بعد به تذکرات گوش بدهیم، بفرمایید.

دبیر (فرهنگی) ـ موافق بعدی که با استفاده از وقت جناب آقای زارع صحبت می‌کنند جناب آقای قرجه ‌طیار نماینده محترم گنبدکاووس هستند که حدود (6) دقیقه وقت دارند، بفرمایید.

قرجه طیار (گنبدکاووس) ـ سلام علیکم و رحمه الله 

بسم‌ الله ‌الرحمن ‌الرحیم 

با سلام و درود بی‌پایان به ارواح پاک و طیبه شهدا و امام شهدا و آرزوی توفیق و طول عمر باعزت برای رهبر معظم انقلاب. ریاست محترم مجلس، نمایندگان محترم ملت شریف ایران! بر اساس آموزه‌های دینی و الهی به‌جای آوردن مراتب تقدیر و سپاسگزاری از انسان‌ها و شخصیت‌های بزرگ و تأثیرگذار جزء خصایص و رفتارهای پسندیده و الهی است. یکی از انسان‌ها و خدمت‌گزارانی که در طی (38) سال عمر پربرکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همواره در مسئولیت‌ها و پست‌های مهم و ملی کشوری بوده‌اند و منشأ اثرات و خدمات بسیاری بوده‌اند جناب آقای دکتر آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی است. ایشان جزء قدما و سابقون نظام بوده و سابقه دو دوره، یعنی (8) سال سابقه تصدی عالی‌ترین مقام وزارت شهرسازی و مسئولیت‌های مهم دیگری دارند. 

دکتر آخوندی تجربه عملی و سابقه اجرایی در پست‌های بالای ملی و هم تجربه علمی و آکادمیک در دانشگاه‌ها به عنوان هیأت‌علمی و تدریس دارند. وزارت راه و شهرسازی در طول چهار سال اخیر و به‌ویژه پس از توافق برجام به کشور و ملت بزرگ ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمات بسیار بزرگی ارائه کرده‌اند که بعضی از این خدمات همچون بازسازی ناوگان هوایی کشور و کشاندن شرکت‌های عظیم اروپایی و آمریکایی پای میز مذاکره و عقد قرارداد با شرکت‌های بوئینگ، ایرباس و ATR در تاریخ سی و هشت ساله انقلاب شکوهمند اسلامی بی‌نظیر است. توفیقات دولت یازدهم در امور زیربنایی و زیرساخت‌های راه‌، راه‌آهن، کشتیرانی، هواپیمایی و مسکن و شهرسازی قطعاً با همت و بینش بلند و افق چشم‌انداز قابل تحسین جناب آقای دکتر آخوندی بوده که گوشه‌ای از این خدمات در طی چهار سال اخیر بدین شرح است: 

رشد حدود سه‌برابری ترانزیت ریلی، رشد (5/2) برابری ترانزیت کالاهای غیرنفتی از بنادر تجاری، رشد (114) درصدی پروازهای ترانزیتی از فراز کشور، رشد (4/32) درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی از بنادر و همچنین بهسازی و بازسازی (1400) کیلومتر از خطوط ریلی کشور و احداث، توسعه و تکمیل بیش از (16) هزار کیلومتر راه‌های روستایی، اصلی و زیرساخت‌ جاده‌ها و همچنین بهره‌برداری از بزرگترین پایانه مسافری دریایی کشور در بندر شهید حقانی استان هرمزگان. 

اما به نظر بنده برخلاف نظر مخالف محترم ایشان در حوزه مسکن نیز کارنامه قابل قبولی دارند. تلاش برای بازآفرینی سکونتگاه‌های غیررسمی شهری، شامل بافت‌های حاشیه‌ای با جمعیت ساکن (11) میلیون نفر و بافت‌های فرسوده با جمعیتی بالغ بر (8) میلیون نفر و تأمین مسکن اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد جامعه تنها بخشی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی در دوره تصدی جناب آقای دکتر آخوندی است. بازنگری طرح جامع مسکن به عنوان نقشه راه ارتقای وضعیت مسکن و همچنین تصویب و ساخت سالانه (100) هزار واحد مسکن در قالب طرح‌های اجتماعی و حمایتی و همچنین تصویب و نوسازی مسکن روستایی با سالانه (200) هزار فقره تسهیلات ارزان‌قیمت و افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن تا (100) میلیون تومان و تسهیلات ساخت مسکن تا (150) میلیون تومان برخی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم است. اما با توجه به ضیق وقت به برخی از برنامه‌های ایشان در دولت آینده و دولت دوازدهم اشاره می‌کنم. شاخص‌ترین و مهم‌ترین برنامه جناب آقای دکتر آخوندی در چهارچوب برنامه‌های توسعه ششم کشور خواهد بود. 

اولویت توسعه ریلی کشور به توسعه جاده‌ای و تقویت بازاریابی ترانزیت برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی است و در افق چهار ساله پیش‌رو گسترش نفوذ حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جایگاه تاریخی و فراموش‌شده ایران در جاده ابریشم و بحث ترانزیت بار دیگر فعال شده و ان‌شاء‌الله ایران به پل ارتباطی منطقه تبدیل خواهد شد. تکمیل زیرساخت‌ها و افزایش خطوط ریلی و آزادراه‌ها به مجموع (7000) کیلومتر و افزایش ظرفیت بنادر تجاری به (46) میلیون تن و ظرفیت فرودگاه‌ها به (57) میلیون نفر در سال. رشد (500) درصدی ترانزیت ریلی و تبدیل آسمان ایران به پل ترافیکی بین مناطق اروپا ـ اقیانوسیه و اروپا ـ خاورمیانه و همچنین جذب گسترده سرمایه‌های داخلی و خارجی برای توسعه فرودگاه‌های کشور بخش دیگری از اقدامات ایشان در دولت آینده هست. 

اما به اعتقاد بنده مهم‌ترین برنامه جناب آقای دکتر آخوندی در بخش مسکن اجرای دقیق راهبرد‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب در برنامه ششم توسعه است. در بخش تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد، تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های مسکن مهر، مسکن حمایتی، مسکن اجتماعی و فعال‌سازی حساب ‌صد حضرت‌ امام و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و توجه به بافت فرسوده شهرها و استفاده از توان فنی، مالی و مدیریتی بخش خصوصی و فعال و توانمندسازی ستاد ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی در حاشیه شهرها و به‌ویژه کلان‌شهرها از برنامه‌های قابل تقدیر وزارت راه و شهرسازی در دولت آینده خواهد بود. 

همکاران عزیز، نمایندگان محترم! قریب به اتفاق متخصصان، ‌کارشناسان و انجمن‌های صنفی در حوزه راه و شهرسازی به درایت، مدیریت، توانمندی و همت والای آقای دکتر آخوندی اذعان دارند و در صورت رأی اعتماد شما نمایندگان محترم وزارت راه و شهرسازی و بالطبع مردم عزیز کشور و مخصوصاً روستاییان بزرگوار که صاحبان اصلی این انقلاب هستند از برنامه‌ها و خدمات ایشان به نیکی بهره‌مند خواهند شد.

والسلام‌علیکم و رحمه الله و برکاته 

نایب‌رئیس (پزشکیان) ـ متشکرم.

 

رئیس ـ دستور جلسه مربوط به رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی است. وزیر راه و شهرسازی جناب آقای آخوندی مطرح است. یک مخالف و یک موافق صحبت کردند، مخالف بعدی صحبت کند.

دبیر (رنجبرزاده) ـ بسم الله الرحمن الرحیم 

مخالف دوم سرکار خانم سکینه الماسی نماینده محترم کنگان، دیر، جم و عسلویه هستند‌ که (15) دقیقه وقت دارند در مخالفت صحبت کنند. سرکار خانم الماسی بفرمایید.

سکینه الماسی (کنگان، دیر، جم و عسلویه) ـ «آنان که به سخن گوش فرا می‌دهند و بهترین آن را بر می‌گزینند کسانی‌اند که خداوند هدایتشان نموده است و آنان صاحبان خردند». 

سوره زمر ـ آیه هجدهم

بسم الله الرحمن الرحیم

با درود به ارواح طیبه شهدا و امام شهدا و با آرزوی سلامتی و بهروزی برای مقام معظم رهبری و عرض سلام و خداقوت خدمت همکاران گرانقدر و هیأت‌رئیسه محترم و ملت شریف ایران و مردم فهیم شهرستانهای دیر، کنگان، جم و عسلویه و خدمت هیأت دولت و اعضای محترم وزرای پیشنهادی عرض خیرمقدم دارم.

ابتدا جا دارد از همه دولتمردان نظام علی‌الخصوص زحمتکشان دولت یازدهم که به قدر توان خود تلاشگری نموده‌اند قدردانی نمایم.

اینجانب به عنوان نماینده مردم و حامی دولت تدبیر و امید اکثریت کابینه معرفی‌شده را واجد شرایط تعهد، تخصص، دلسوزی و توانمندی می‌دانم. نطق امروز من در مخالفت با گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور محترم برای وزارت راه و شهرسازی به معنای نادیده گرفتن زحمات این عزیزان در این وزارتخانه نمی‌باشد، ولی به دلیل اینکه در این مدت وزارت جناب آقای دکتر آخوندی یک‌سری از موانع مرتفع نشده‌اند ناچار شدم که به سوگندم وفادار بمانم و در اینجا به عنوان مخالف حاضر شوم و خواهم کوشید برای استفاده از زمان به صورت خلاصه و کوتاه مشکلات ساختاری موجود در برنامه‌ها و عملکردها در حوزه ملی و منطقه‌ای را بیان دارم و قضاوت نهایی را به شما نمایندگان مردم و ملت شریف ایران بسپارم. 

بحث نخست من در خصوص راه و ساختمان، اما عزیزان! از سه دلیل موفقیت کشورها در امر توسعه بدون شک یکی از آنها برخورداری از سیستم پیشرفته ناوگان ریلی، دریایی، هوایی و جاده‌ای است و این نقش فرابخشی در کشورها دارد. جناب آقای دکتر آخوندی! در حال حاضر اغلب جابه‌جایی‌های مسافر و بار در کشور ما از طریق جاده‌ها انجام می‌پذیرد، سهم بیش از (160) میلیون نفری در جاده‌ها در جابه‌جایی مسافر در مقابل کمتر از (20) میلیون نفری برای مجموعه بخش‌های ریلی، دریایی و هوایی نشان می‌دهد که الگوی حمل و نقل به طور جدی نیازمند تغییر می‌باشد. پرواضح است که سفرهای جاده‌ای به نسبت حمل و نقل ریلی بسیار پرهزینه و پرخطر می‌باشد و به علاوه موجب آسیب جدی به تخریب محیط زیست می‌شود. از اقدامات شما در توسعه کمی و کیفی راه‌آهن مطلع هستیم، اما جناب آقای دکتر آخوندی! با این آهنگ رشد تا چند سال دیگر قرار است نسبت نقش ریل به حمل و نقل جاده‌ نسبتی منطقی و علمی باشد؟ 

ثانیاً؛ اولویت‌بندی توسعه خطوط آهن به استان‌ها و شهرهای کشور بر اساس کدام منطق علمی و نیازسنجی صورت گرفته است؟ آیا بهتر نیست با توسعه شبکه ریلی ویژه مسافر و بار در کشور هم ایمنی جابه‌جایی مسافر و کالا را در کشور ارتقا داد و هم وابستگی حمل و نقل و مسافر را به ناوگان فرسوده هوایی به میزان چشم‌گیری کاهش داد؟ سالانه هزاران نفر از بهترین سرمایه‌های این کشور در جاده‌ها کشته می‌شوند و هزار ایرانی در سوگ عزیزان‌شان می‌نشینند. آیا می‌دانید به ازای هر یک از مسافرینی که کشته می‌شوند چه خسارت مادی و معنوی به کشور تحمیل می‌شود؟ آیا وزارت راه و شهرسازی در زمینه ارزیابی ریسک‌های جاده‌ای کشور شناسایی و خطرات آن را مطالعه جامعی انجام داده است؟ آیا نقشه‌ای از پراکندگی تراکم جاده‌ای، حوادث و سوانح را در دست دارد؟ به نظر می‌رسد که ضرورت دارد اولاً نسبت به ساخت جاده‌ها متناسب با نیازسنجی‌ها و ثانیاً حذف و اصلاح نقاط حادثه‌خیز اقدام شود. گرچه در سالیان گذشته شاهد کاهش تلفات جاده‌ای بوده‌ایم، اما آیا در کاهش سهم جاده در بروز حوادث نیز توفیقی داشته‌ایم؟‌

مبحث دوم در خصوص بحث مسکن؛ صنعت ساختمان در سالهای آخر دولت دهم به دلیل سیاست‌گذاری‌های نادرست اقتصادی با رکود بی‌سابقه‌ای مواجه گردیده است. متأسفانه جثه سهمگین رکود بر این بخش بسیار مهم اقتصاد ایران همچنان سایه افکنده و سیاست‌گذاری‌های دولت یازدهم گره فروبسته را نگشوده است. اگرچه رونق و رکود این صنعت تابع متغیرهای دیگری نیز می‌باشد، اما پرسش اساسی این است که در این شرایط سخت دوران گذار آیا باید به جامعه نظام‌مهندسی کشور آن هم با جمعیت (490) هزار نفری متخصص و اهل فن این حوزه تکیه کرد یا بالعکس به تصمیماتی مثل تدوین و تصویب آیین‌نامه اجرایی کنترل ساختمان در کمیسیون زیربنایی دولت با وجود دو سال مخالفت‌های پی‌درپی سازمان نظام ‌مهندسی که نه تنها به بدنه کارشناسی لطمه جدی وارد نمود، بلکه به طور قطع با اصل (44)‌ قانون اساسی، قانون شهرداری‌ها و قوانین سازمان نظام ‌مهندسی و کنترل ساختمان در تضاد است. شاید در جواب بفرمایید که ما توافق کرده‌ایم. اما به توافق خود هم پایبند نبوده‌اید.

دغدغه جدی مردم به ویژه در رفع مشکلات حوزه مسکن جوانان به گونه‌ای است که حق برخورداری از مسکن که در قانون اساسی ما آمده است به خوبی ادا نشده است. البته این به معنای الزام حضور مستقیم دولت در ساخت و تحویل مسکن نیست و به نظر می‌رسد که نقش دولت می‌تواند سیاست‌گذاری و نظارت باشد. اما آنچه موجب دلنگرانی مردم شده است آن است که احساس می‌شود دولت یازدهم برای رفع مشکل مسکن فاقد یک نگاه مدون و مشخص بوده و بعضاً صداهای مختلفی از دولت به گوش می‌رسد، از سخنان چند روز گذشته رئیس‌جمهور محترم این‌گونه استنباط شد که در دولت این بار اختلاف‌نظرهای جدی در این مورد وجود دارد. به طور مشخص بفرمایید که سیاست جناب‌عالی در دولت دوازدهم چگونه است؟ جوانان ما منتظرند تا تأثیر همین سیاست‌ها و اجرای آنها را به صورت کاملاً ملموس حس نمایند.

عزیزان! ایران بر روی گسل زلزله قرار گرفته و شهادت تاریخ این را همواره بیان می‌دارد که بر اثر این عارضه نامهربان جان‌های بسیاری ستانده شده است. آیا برای مقابله با خسارت‌های ناشی از زلزله راهی جز مقاوم‌سازی و اصولی‌سازی وجود دارد؟ معتقدیم که در بازسازی بافت‌های فرسوده به هیچ عنوان خوب عمل نکرده‌ایم و بسیاری از شهرهای ما در صورت بروز زلزله به صورت جدی آسیب خواهند دید و البته این نیازمند هماهنگی‌ها و همراهی‌های فرابخشی است. اما اگر به چنین چیزی دست نیافته‌ایم دلیل آن چیست؟ دلیل آن خلأ قانونی است یا عدم عمل به قانون؟

اما مبحث سوم؛ به تعبیر همه کارشناسان و دانایان بوشهر قلب اقتصاد ایران است، دریا، نفت، گاز، انرژی، تجارت، شیلات، نخیلات و صدها و دهها فرصت پیدا و پنهان دیگر از این استان موقعیتی خاص و منحصر به فرد نه تنها در اقتصاد ایران، بلکه در این کره خاکی ساخته است. چطور در معادله صرفه و سود آن وزارتخانه عظیم، توسعه زیرساخت‌های آن محلی از اعراب ندارد؟ مگر نه این است که تنها بندر جنوبی ایران که کوتاهترین فاصله را تا مرکز دارد با چهار کشور به تنهایی هم‌مرز است، (937) کیلومتر مرز مشترک با خلیج تا ابد فارس دارد، بزرگترین پایانه‌های نفتی کشور در آن است، پارس‌جنوبی و پارس‌شمالی نگین سربلندی و افتخار ایران را در آغوش خود دارد و در یک کلام بوشهر ایران کوچکی است که توسعه آن توسعه ایران عزیزمان را به همراه خواهد داشت.

بیش از (10) سال پیش عملیات اجرایی خط آهن بوشهر شروع شده، با وجود این همه پتانسیل و ظرفیت‌های خدادادی و ذاتی در این استان که از هر نقطه کشور ضرورت ایجاد خط آهن را مبرهن‌تر می‌کند، ولی در پرونده کاری شما خطی برای اجرای آن متصور نیستید و هر چه هست در حد حرف و شعار است. 

اتوبان بوشهر به شیراز، اتوبان جم به فیروزآباد که در اینجا نیاز است از پیگیری‌های برادر بزرگوارم جناب آقای کرم‌پور تشکر کنم و اتوبان دیر و بوشهر نیز سرنوشت مشترک راه‌آهن دارد و پرونده آن در پستوی فراموشی است.

سیراف (21) قرن پیش پایتخت دریایی تمدن بوده است و تجارت در این سرزمین بیش از (20) قرن قدمت دارد. طرح ایجاد بندر بزرگ پارس مدت مدیدی است از دولت دوم اصلاحات تا الان در دستور کار است، اما در عمل این مهم انجام نشده است. مردم می‌پرسند که سهم کشور وسیع و پهناور.

رئیس ـ خانم الماسی! آن مواردی که مربوط به مسائل منطقه است را برای بعد بگذارید، الان مخالفت‌تان را راجع به کلیت موضوع بفرمایید.

الماسی ـ در توسعه زیرساخت‌های بزرگ جاده‌ای، ریلی و بندری در مدیریت حضرت‌عالی چیست؟ در حالی که کشورهای همسایه جمهوری اسلامی با احداث دهها بندر بزرگ و توسعه‌یافته، شبکه‌های وسیع و پیشرفته ریلی با جدیت مدعی افزایش سهم حمل و نقل خود در دنیا و منطقه هستند.

جناب آقای دکتر آخوندی! حتی اگر به باور مجموعه دوستان شما دو بار استیضاح شما دلایل سیاسی هم داشته باشد، اما یقیناً‌ بخش مهمی از این دلایل ضعف‌های بزرگ مدیریتی می‌باشد که تاکنون مرتفع نشده است. به صورت خلاصه اشاره می‌کنم، ضعف مفرط در استفاده از نوآوری‌های علم و ارتباطات و تکنولوژی، IT و ICT‌ در ناوگان جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی، پیگیری ضعیف جهت تخصیص و پرداخت اعتبارات، بدهی بالا به پیمانکاران، ضعف در بعضی ادارات کل و معاونت‌ها در بنادر که ظرفیت‌های بالای بنادر در آبهای آزاد خلیج فارس، خزر و عمان نادیده گرفته شده، عدم راه‌اندازی خط تولید ریلی و همه این موارد.

و در آخر مایلم از حضرت‌عالی بر اساس شرط مودت و مروت که گفته‌اند: «عیب می جمله بگفتی هنرش نیز بگو»، (امیر‌آبادی‌فراهانی ـ خیلی ممنون، جمع‌بندی بفرمایید، وقتتان تمام شد) با صدای رسا از جانب جامعه ارزشمند زنان ایران در سپردن مسئولیت سرپرستی یکی از تخصصی‌ترین جایگاه‌های مدیریتی در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به بانویی دانا و توانا قدردانی نمایم. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

رئیس ـ متشکریم، از اینکه وقت را هم رعایت کردید تشکر می‌کنیم. موافق صحبت کند.

دبیر (رنجبرزاده) ـ در موافقت دوم جناب آقای جهانبخش محبی‌نیا نماینده محترم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب (10) دقیقه و جناب آقای سیداحسن علوی نماینده محترم سنندج، دیواندره و کامیاران که (5) دقیقه وقت دارند. جناب آقای دکتر محبی‌نیا بفرمایید.

جهانبخش محبی‌نیا (میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب) ـ

بسم الله الرحمن الرحیم

مخالفان و موافقان یک مسئولیت سنگینی دارند، یعنی در واقع می‌خواهند یک ریسکی را مدیریت کنند، چه در حوزه مخالفت و چه در حوزه موافقت. اگر نفس‌ها و نفَس‌ها هم به خاطر حضرت باری‌تعالی تپیده نشود کار سخت است، چون که سگ شکاری شیطان پارس نمی‌کند و انسان را با مهارت شکار می‌کند. فلذا امیدواریم ان‌شا‌ءالله شیپور ما به خاطر خدا نواخته شود.

برادران و خواهران عزیز! در حال حاضر اداره امور عمومی کشور از سه عارضه کلان رنج می‌برد و ما تا به این مسائل نپردازیم اوضاع ما بهتر از این نخواهد شد. یکی از پیامدهای این عوارض این است که منابع ملی تخصیص بهینه‌ای پیدا نمی‌کند و حلقه‌های معیوب به وجود می‌آید و وصله‌های ناجور به نظام، دولت‌ها و پارلمان‌ها چسبیده می‌شود. 

یک بحثی که هست ما در کشور هنوز سیاست‌گذاری برای بخش‌های کلان نداریم و نگاه ما هم راهبردی نیست. هر چقدر هم مدل و کارگزاران قوی می‌آوریم در خیلی از زمینه‌ها موفقیت حاصل نمی‌شود. فلذا ما به وزرا و مدیرانی نیاز داریم که مبانی فکری آنها استراتژیک باشد، مدیریت دانش را در بخش‌ها بتوانند پیاده کنند.

عارضه منفی دوم این است که ما مملکت را بخشی و جزیره‌ای اداره می‌کنیم و خیلی از ما در دولت و مجلس دنبال توسعه نیستیم بلکه توسعه‌طلبیم. یعنی خیلی از ما الان اگر فرصت پیدا شود می‌گوییم تمامی ردیف‌های بودجه را به حوزه انتخابیه ما اختصاص بدهید و متأسفانه در دولت هم همین مسأله هست، مسئول بخش کشاورزی می‌گوید تمامی منابع ردیف‌های بودجه را به حوزه انتخابیه ما اختصاص بدهیم و متأسفانه در دولت هم همین مسأله هست. مسئول بخش کشاورزی می‌گوید تمامی منابع را به من بدهید، دفاع می‌گوید برای من، صنعت می‌گوید برای من، اقتصاد می‌گوید برای من و همینطور. نهایتاً ما بر اساس سیاست‌گذاری عمومی، ببخشید واژه لاتین این را به کار می‌برم که دانشگاهی باشد، public policy نداریم، یعنی ما بیاییم تمام نیازهای کشور را مطابق با پیشرفتی که جهان دارد توسط مراکز تحقیقی جمع‌بندی بکنیم و النهایه بیاییم در هیأت دولت اینها را روی میز بریزیم، بهترین تصمیم را برای اداره مملکت بگیریم، یعنی وقتی گفته می‌شود امروز در چهار سال آتی اولویت اول ما با گسترش حمل و نقل ریلی است همه وزرا، نمایندگان، استانداران و سفرا متوجه انجام این هدف مهم باشند، این کار را می‌کنیم؟ نمی‌کنیم. 

مسأله توسعه هم همینطور است. ما می‌آییم فرودگاه را به دولت تحمیل می‌کنیم، تمام نشده تعطیل می‌شود. ما می‌آییم یک ساختمانی را بدون حساب و کتاب می‌سازیم، در حد و مقیاس همین ساختمان سه ماه نگذشته آوار آن بر سر ما خراب می‌شود. آن فرودگاه توسعه‌طلبانه به اجرا درآمده، اما منطق توسعه را ندارد و به همین خاطر است که حلقه‌های معیوب به وجود می‌آیند. 

ما وزیری را می‌‌خواهیم که شجاعت داشته باشد. برادران و خواهران! از انتخاب وزرایی که شجاع باشند، حرف‌های خود را بزنند نهراسید. من به آقای زنگنه گفتم آقای زنگنه! آن تجربیاتی که در این سال‌ها به دست آوردی، بعد از (40) سال آن اصول موضوعه توسعه و رهایی از عقب‌ماندگی را با خودت نبر. آقای شریعتمداری! صنعت ما مرده، تو بیا خودت را فدا کن و صنعت را احیا کن. (نمایندگان ـ دو، دو).

سومین عارضه‌ای که ما داریم این است که سطح تصمیم‌گیری ما هنوز در هیجان و احساس متوقف است. آن را به‌خاطر مثال می‌گویم، حواسم هست که باید آیین‌نامه را تمکین کنم، «علی عینی» از تذکر شما هم ممنونم. باید همیشه بیدار باشید تا کلاه سرتان نرود، ممنونم. 

سومین عارضه منفی این است که تصمیمات ما در سطح احساس و هیجان متوقف است و بعضی از مواقع شیپورها به خاطر خدا نواخته نمی‌شود. وقتی می‌گوییم که آقا! می‌گویند سه نفر، چهار نفر را بیندازیم، می‌گوییم برای چه؟ می‌گویند به‌خاطر اینکه حرمت مجلس حفظ بشود. می‌گویم اگر رئیس‌جمهور آمد در حد (18) نفر (نمایندگان ـ دو، دو)، (رئیس ـ آقایان! اجازه بدهید صحبتشان را بکنند، شما هم بیشتر ثقل صحبتتان در مورد وزیر پیشنهادی باشد) آن طرف می‌روم، (18) نفر در سطح چمران معرفی کرده‌اند، باید همه آنها را رد کنیم؟ یا خدای‌ناکرده (18) نفر را در حد مثلاً یک باباشاهی معرفی کرده‌اند، باید به همه آنها رأی بدهیم؟ می‌گوییم این آقای مهندس آخوندی،‌ آقای دکتر آخوندی را بیاییم در امید بررسی بکنیم ببینیم اگر وزیری است که در حد اجرای برنامه‌های حمل و نقل و مسکن است واجب است، اما به‌خاطر اینکه امید، اصلاح‌طلب است رأی بدهید شیپور به‌خاطر خدا نواخته نشد. 

در فراکسیون ولایی اگر چهارچوب مورد نیاز یک وزیر را بررسی کردید و دیدید این وزیر به درد جمهوری اسلامی و انقلاب می‌خورد اگر رأی ندهید جواب خدا را نمی‌توانی بدهی، باید این قفس را شکست. 

من فکر می‌کنم آقای آخوندی وزیری است که شجاعت لازم را برای اداره این وزارتخانه دارد و می‌‌تواند شجاعانه ادامه‌دهنده طرح‌ها و برنامه‌هایی باشد که در چهار سال آتی شروع کردند و خواهر خوب من خانم الماسی و جناب آقای صادقی ایراداتی داشتند که آن ایرادها را می‌توانیم جواب بدهیم. آقای رئیس‌جمهور هم اشاره کردند. عباس آخوندی جدای از حمل و نقل و مسکن برای تصمیم‌ها در سطح هیأت دولت از خودش کارایی نشان داده. چرا؟ یکی از کارهای اساسی و استراتژیک ایشان شکستن حبس شبکه ریلی است که مقام معظم رهبری هم فرمودند، در برنامه ششم هم آمده. ما نمی‌خواهیم فقط در داخل مرزهای ایران محبوس بشویم، الان توجهی که به سمت عراق، پاکستان، آذربایجان، ترکمنستان و افغانستان پیدا کردند. فراتر از سرزمین ما سراغ این می‌رویم که سایه جهان بالای سر ما نباشد، سایه ایران بالای سر جهان باشد. در داخل هم من خدمت شما عرض می‌کنم که راه‌آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد، اصفهان ـ اهواز (امیرآبادی‌فراهانی ـ وقتتان تمام است، جمع‌بندی بفرمایید ممنون می‌شویم) (من هنوز حرف دارم) در حوزه شیفت حمل و نقل خودمحور به ریل‌محور خواهر ما فرمودند چکار کردید. خانم الماسی! در این مملکت (20) میلیون خودرو هست، تلفات جاده‌ای در سال 84، (27) هزار بوده، خواهرم! الان در سال 95 به چند رسیده؟ به (15) هزار و (900) نفر رسیده. این یعنی در این حوزه مدیریت حیات دارد، نفس می‌کشد. ایجاد مدیریت یکپارچه حمل و نقل، متأسفانه شما از نظر قانونی کمکی (امیرآبادی‌فراهانی ـ متشکر، وقتتان تمام هست) آقای علوی! شما باید صحبت بکنید؟ مثل اینکه آقای علوی نیستند. (رئیس ـ وقت برای شما است، هرچقدر می‌خواهید می‌توانید به آقای علوی بدهید) می‌خواهید صحبت کنید؟ اگر نهضت را ادامه می‌دهید، حالا دو دقیقه به من اجازه بدهید. 

ببینید! سیاست‌های مربوط به مترو، قطار، تاکسیرانی و اتوبوسرانی زیر نظر شهرداری است. تاکسی‌بار، تاکسی‌تلفنی و وانت‌بار زیر نظر بازرگانی بود، الان اگر اشتباه نکنم حتماً زیر نظر وزارت صنعت است. سیاست شما یکپارچه نیست، قانون شما این را ندارد. هنوز ما قانون وزارت راه و شهرسازی را ننوشتیم. توسعه یکپارچه شبکه حمل و نقل در قالب (10) کریدور، یکی از آن را می‌گویم متأسفانه وقت نیست. یکی از اینها کریدور زاگرس است، (10) استان را در بر می‌گیرد، از بندر امام شروع می‌شود خوزستان، ایلام، لرستان، کردستان، همدان و آذربایجان‌غربی، همه اینها را وصل می‌کند. اینها کارهای بزرگی است، (10) طرح این تیپی را اگر اجازه بدهید خیلی در توسعه این مملکت مسائلی پیش می‌‌آید. 

سطح دوم صحبت من به وضعیت اقتصادی که الان ما داریم برمی‌گردد. این وضعیت اقتصادی ما (23) میلیون نفر بد‌مسکن داریم، (7)، (8) میلیون نفر بیکار داریم، اقتصاد خود به خودی درست نمی‌شود، اقتصادی که تحویل آقای کرباسیان می‌دهید یک مبانی تئوری که در حد اقتصاد کلان است که متوجه تورم و از این بحث‌ها می‌شود. اما این باید خودش را در خانوار نشان بدهد، در بنگاه نشان بدهد، در بخش‌های کلان نشان بدهد که ارزش افزوده مسکن منفی نباشد.

رئیس ـ‌ آقای محبی‌نیا! اگر شما می‌خواهید به آقای علوی وقت بدهید دیگر چیزی از وقتتان نمانده، می‌توانید به ایشان سه دقیقه وقت بدهید.

محبی‌نیا ـ سه دقیقه باقی مانده، آقای علوی شما بفرمایید ادامه بدهید. من خواهش می‌کنم برای اینکه ما بتوانیم این حمل و نقل را به کمک اقتصاد ملی فرابخوانیم و تفکر استراتژیک ان‌شاء‌الله در آن برقرار بشود خارج از همه نگاه‌های سلیقه‌ای به آقای آخوندی رأی مثبت بدهید. ان‌شاء‌الله خدا مددرسان‌ ایشان و ما خواهد شد.

رئیس ـ متشکریم، آقای علوی بفرمایید.

سیداحسن علوی (سنندج، دیواندره و کامیاران) ـ بسم‌ الله ‌الرحمن ‌الرحیم 

عرض سلام و احترام محضر میهمانان گرامی و شما نمایندگان محترم. آنچه که لازم بود آقای دکتر محبی‌نیا فرمودند، من از ایشان و همچنین از آقای حسینی که (5) دقیقه از وقتشان را در اختیار بنده قرار دادند، متشکرم. وقتی برای صحبت کردن نیست، من دوست داشتم خیلی وقت باشد در مورد وضعیت فعلی وزارت راه و شهرسازی صحبت کنم. دوستان، برادران و خواهران محترم! آن کسی که باید بیشتر درد و دل و اعتراض کند بنده هستم و همکاران من در استان کردستان که نسبت به شاخص‌های توسعه خیلی عقب هستیم، پس من باید اینجا فریاد بزنم، ولی وقتی که بررسی می‌کنم و معدل عملکرد یک وزیر را می‌گیرم، می‌بینم که در سطح ملی و کشور بسیار موفق بوده. ما نباید جفا کنیم، در واقع ایشان با کارهای متنوع و بی‌سابقه خود آثار بسیار مثبتی گذاشته، امروز پیامدهای آن را داریم می‌بینیم. دوستان! مگر چقدر تخصیص، مجموع چهار سال تخصیص اعتبار به وزارت راه و شهرسازی (30) درصد بوده. ما نمی‌توانیم بگوییم ایران چهارراه حمل و نقل آسیا است، ولی سال‌ها در انتظار کمترین تخصیص بنشینیم، اینطور نمی‌شود. در زمان وزارت راه و شهرسازی مأموریت و مدیریت جناب آقای دکتر آخوندی انصافاً با بهره‌گیری از بخش خصوصی، سرمایه‌های بخش غیردولتی توانسته اقدامات اساسی بکند. در بخش ریلی بیش از (25) پروژه، در بخش جاده‌ای بیش از (40) پروژه، در بخش فرودگاهی بیش از (10) پروژه و نوسازی ناوگان هوایی و جاده‌ای بیش از (100) هزار میلیارد تومان با بخش خصوصی قرارداد منعقد کرده. چیزهایی که آقای دکتر محبی‌نیا فرمودند را نیاز نیست من دوباره مرور کنم. 

من دو نکته را اشاره می‌کنم؛ بخش مسکن مهر در این مملکت یک قصه پرغصه شد. قبول کنیم، من به عنوان یک کارشناس جزء می‌خواهم خدمت شما بگویم. مکان‌یابی،‌ نیازسنجی در خیلی از جاها غلط بود، (110) هزار واحد مسکونی بدون متقاضی است. (24) هزار واحد ما متقاضی غیرمؤثر دارد. (36) هزار واحد در تنازع و تخاصم بین سازندگان و متقاضیان مسکن است. امروز ما با این مشکل مواجه شدیم. در بخش بازآفرینی بافت‌های تاریخی و بافت‌های فرسوده حدود (18) هزار هکتار بافت تاریخی و (39) هزار بافت فرسوده دارند طراحی می‌کنند. در توانمندسازی حدود (62) هزار هکتار سکونت‌گاه‌های کارشناسی دارند طراحی می‌کنند. (رئیس ـ متشکریم، وقتتان تمام شده) من آقای دکتر آخوندی را فردی فرضیه‌ساز می‌دانم، فردی فرصت‌جو، بهره‌گیری از تفکر زمان، رویدادها و روندها را، تشخیص می‌دهد می‌داند در زمان خودش باید چکار کند و به نظر من یک نظریه‌پرداز در وزارت راه و شهرسازی است. (امیرآبادی‌فراهانی ـ متشکریم، یک دقیقه اضافه صحبت فرمودید) معتقد هستم به این برادر عزیز ما رأی بدهیم که حمل و نقل معطل نشود و بعداً مشکلات بر این وزارت مترتب نشود. ان‌شاء‌الله بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و این ردای وزارت به تن این لاله‌رخان وزارت راه و شهرسازی به نظر من زیبنده است،‌ متشکرم.

رئیس ـ خیلی ممنون، آقای علوی تشکر می‌‌کنیم.

دبیر (کاتب) ـ آقای رئیس! اگر اجازه بدهید تذکر دارند.

رئیس ـ تذکر ایشان را هم گوش می‌دهیم.

دبیر (کاتب) ـ سرکار خانم سیده‌فاطمه حسینی اگر تذکرات در دستور است، بفرمایید.

رئیس ـ بعداً مطرح می‌کنند.

دبیر (کاتب) ـ جناب آقای بیگدلی بفرمایید.

رئیس ـ صحبت می‌فرمایید؟ بفرمایید.

احمد بیگدلی (خدابنده) ـ بسم‌ الله ‌الرحمن ‌الرحیم 

عرض سلام، ادب و احترام خدمت نمایندگان محترم و همکاران عزیز. آقای دکتر لاریجانی! طی روزهای گذشته همکاران عزیز بنده (رئیس ـ ماده چند را تذکر دارید؟) اصل (142) را بارها تذکر دادند، در مورد ارائه دارایی وزیران و اقوام ایشان و حضرت‌عالی یا رئیس جلسه فرمودید که به قوه قضائیه باید ارائه بدهند. طبق اصل (84) هر نماینده می‌تواند در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر کند. بنده وقتی می‌شنوم می‌گویند فلان وزیر (700) میلیارد تومان دارایی دارد، معلوم نیست از کجا به دست آمده، طی چه زمانی به دست آمده و الان من نماینده باید به این وزرای عزیز رأی بدهم که فردا به عنوان وزیر انتخاب بشوند. قوه قضائیه در مورد اینطور مسائل مسئول است، در آینده می‌خواهد نظر بدهد. وقتی من اطلاعات دقیقی نداشته باشم،‌ وقتی می‌شنوم (700) میلیارد در طی هفت، هشت سال به دست آمده و با توجه به شغل این عزیزان، با توجه به مدتی که در اختیار ایشان بوده قابل قبول نیست از روی کدام اطلاعات، از روی کدام مسائل بتوانم رأی بدهم؟ خواهش من از حضرت‌عالی و هیأت‌رئیسه این است که این مسائل به طور شفاف در اختیار نماینده‌ها قرار داده بشود که الان ما می‌خواهیم این عزیزان را انتخاب بکنیم و بتوانیم از روی اطلاعات و آگاهی کاملی انتخاب بکنیم، متشکرم.

رئیس ـ اطلاعات را می‌توانید از افراد بپرسید. آن چیزی که قانون اساسی گفته اگر مقصودتان اخطار هست، این هست که «دارایی رهبر، رئیس‌جمهور، معاونان رئیس‌جمهور، وزیران و همسر و فرزندان آنان قبل و بعد از خدمت، توسط رئیس قوه قضائیه رسیدگی می‌شود». بنابراین آقایانی که قبلاً بودند که به قوه قضائیه دادند آنها رسیدگی می‌کنند، افرادی هم که جدید آمدند را شما می‌توانید از آنها سؤال کنید. مثل بقیه شؤون، ممکن است شما سؤال سیاسی داشته باشید، سؤال اجرایی داشته باشید از وزیر سؤال می‌کنید یا در مورد آنها تفحص می‌کنید، وگرنه مکانیزم قانون اساسی به این معنا که مرجعی موقع رسیدگی به رأی اعتماد وزرا بیاید نظر بدهد الان ما نداریم مگر اینکه در آینده برای آن یک فکری کرد. 

دبیر (کاتب) ـ آقای رئیس اخطار هم دارند.

رئیس ـ اجازه بدهید جلو برویم دوباره گوش می‌دهیم. آقای آخوندی بفرمایید.

عباس آخوندی (وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی)‌ ـ 

بسم‌ الله ‌الرحمن ‌الرحیم 

به نام خداوند جان و خرد 

کزین برتر اندیشه بر نگذرد

خداوند نام و خداوند جای

خداوند روزی‌ده و رهنمای

خدمت نمایندگان محترم، خبرنگاران عزیز و تمام ملت ایران سلام عرض می‌کنم. ابتدا تمایل دارم تا از دقت‌نظر رئیس، هیأت‌رئیسه و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی سپاس بگویم. قطعاً این دقت نظر و پخش مستقیم این جلسات سرمایه اجتماعی بزرگی برای دولت و مجلس شورای اسلامی در ادامه مسیر خواهد بود. سالروز بازگشت آزادگان سرافراز را به کشور گرامی ‌می‌دارم. به آزادگان عزیزی که در این مجلس در کسوت نمایندگی انجام وظیفه می‌کنند ادای احترام می‌کنم. همچنین از (132) نماینده محترمی که برای دفاع از اینجانب ثبت‌نام کردند و دوستانی که دفاع نمودند سپاسگزارم و از منتقدانی که رنج نقد را بر خود هموار کردند نیز تشکر دارم. 

همچنان که نمایندگان محترم در تذکرات و مطالب خود بیان فرمودند برنامه عمل وزرا همان برنامه پنجساله ششم است که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و وزرا باید تدابیر روشنی برای اجرای آنها داشته باشند. آقای محبی‌نیا به من تذکری می‌دادند، می‌گفتند در این فرصت کوتاه شما فقط چند محور اساسی که می‌خواهید در چهار سال آینده پیگیری کنید را بیان کنید،‌ این به مفهوم بی‌توجهی به سایر موارد نیست، بقیه موارد مطابق برنامه عمل خواهد شد. لذا من در این جلسه به دو بخش مسکن و انتقال از خودرومحوری به ریل‌پایه شدن حمل و نقل کشور اشاره خواهم کرد. 

با توجه به مطالبی که پیرامون بحث مسکن مطرح شد اجازه بدهید بحث خودم را از بخش مسکن شروع کنم. دوستان عزیز! بخش مسکن دستکاری‌شده‌ترین بخش در حوزه اقتصاد ملی ایران است. فقط به این چند عدد توجه بکنید؛ تعداد خانوار موجود در ایران (24) میلیون و (190) هزار خانوار است، تعداد خانه در ایران (25) میلیون و (400) هزار خانه در ایران هست، پس به ظاهر بیشتر از خانوار خانه داریم، یعنی اوضاع باید خیلی خوب باشد ولی آیا واقعاً اینطوری است؟ آیا وضع مسکن به این خوبی است؟ قطعاً خوب نیست. حالا به این چند عدد بعدی که عرض می‌کنم توجه بکنید. آمار سال 95 نشان می‌دهد (2) میلیون و (587) هزار خانه خالی داریم، این تعداد در سال 90، (630) هزار بوده. یعنی ظرف پنج سال حدود (2) میلیون خانه خالی به ایران اضافه شده. دوستان عزیز! به این رقم هم توجه کنید. (2) میلیون و (100) هزار خانه دوم در ایران داریم. جمع این دو حدوداً می‌شود (4) میلیون و (700) هزار خانه می‌شود. مفهوم این یعنی چه؟ اگر هر خانه را (100) هزار دلار در نظر بگیرید مفهوم آن این است که چیزی حدود (470) میلیارد دلار ثروت این مملکت بدون استفاده در خانه‌های خالی و خانه‌های دوم انباشته شده. می‌دانید این رقم یعنی چه؟ یعنی بیش از چهار برابر کل ارزش بازار بورس ایران. این وضعیت بازار دستکاری‌شده مسکن در ایران است. بگذارید راجع به قیمت برای شما صحبت بکنم، آخر دوره دولت قبل در سال 92، نسبت به سال 84 قیمت زمین در تهران (9) برابر افزایش پیدا کرد. قیمت آپارتمان شش برابر افزایش پیدا کرد، این درحالی بود که شعار دولت قبل حذف قیمت زمین از ساختمان بود. ما این وضعیت را داریم در حالی که بیش از (19) میلیون نفر در بدمسکنی مطلق زندگی می‌کنند. این وضعیت بازار مسکن در ایران است. 

خدمت آقای دکتر جلالی در همین عید نوروز داشتیم به سمت کرج حرکت می‌‌کردیم، من خدمت ایشان عرض کردم در همین اتوبان همت دو طرف خیابان را نگاه کن، اکثر این خانه‌ها یا خالی است یا خانه‌های خالی بیشتری در حال اضافه شدن است. دوستان عزیز! فقط در منطقه (1) تهران (31) هزار خانه خالی وجود دارد. این مفهوم، مفهوم اتلاف منابع مالی است. این وضع قطبی‌شدن شهر در شمال شهر نسبت به جنوب شهر قیمت مسکن بیش از (12) برابر است. این وضعیت عدالت اجتماعی است؟ آیا ما این را می‌گفتیم عدالت اجتماعی که جمهوری اسلامی در پی آن هست؟ این یک وضعیتی از وضعیت اوضاع و احوال بازار مسکن در وقتی که من تحویل گرفتم. 

دوستان عزیز! فقط بانک مرکزی تا این تاریخ برای یارانه‌های مسکن بیش از (22) هزار میلیارد تومان ادعای مطالبه از دولت کرده، آیا فکر می‌کنید این روند قابل ادامه است که مطالبات بانک‌ها مرتب از دولت فزاینده باشد؟ بنابراین ما می‌بایست کاری می‌کردیم و می‌بایست کاری بکنیم. فکر می‌کنید این اتفاق تصادفی رخ داده یا این نتیجه سوداگری و فساد در بازار ساختمان در ایران است؟ آقای صادقی عزیز به من گفتند که شما برای جلوگیری از این برج‌سازی‌ها چکار کردید. آقای صادقی عزیز! اگر شما می‌خواهید بدانید ما چکار کردیم، کاری که ما کردیم جلوی شهرفروشی در ایران را گرفتیم. ما جلوی مجوزفروشی و تراکم‌فروشی را گرفتیم. اگر می‌بینید تورم مسکن حتی از تورم میانگین عمومی کشور در همین شرایطی که بزرگترین افتخار آقای رئیس‌جمهور کاهش تورم است تورم مسکن از میانگین تورم هم پایین‌تر است. اگر قیمت زمین در ایران رشد نکرده این به دلیل این است که ما جلوی فساد را گرفتیم. وزارت راه و شهرسازی به تنهایی جلوی تمام شهرفروشی ایستاد. 

عزیزان من! این وضعیتی که در بخش مسکن ادامه داشت قابل ادامه نبود. شما فکر می‌کنید قابل ادامه بود که ما نرخ تورم بیش از (50) درصد در قیمت مسکن داشته باشیم، شهرفروشی ادامه داشته باشد، خانه‌های خالی ادامه پیدا بکند، آیا شما می‌خواستید این روند افزایش پیدا کند من بعد از چهار سال بیایم به شما نشان بدهم که این رشد ادامه داشته؟ آیا تداوم این رشد برای ایران افتخارآفرین بود؟ قطعاً تداوم این رشد برای کشور هیچ افتخاری نداشت و من هم هیچ تمایلی ندارم در این افتخار حضوری داشته باشم. ما چه کار کردیم؟

یک نکته دیگر خدمت شما عرض بکنم، در بخش مسکن در ایران با چهار گروه شما مسأله دارید؛

1 ـ خانه‌‌اولی‌ها؛ جوانانی که می‌خواهند تشکیل خانواده بدهند و خانه داشته باشند. 

2 ـ حاشیه‌نشین‌ها به بیش از (11) میلیون نفر که در وضعیت بدمسکنی مطلق زندگی می‌کنند. 

3 ـ بافت فرسوده که حدود (8) میلیون نفر در شرایط بد در آن زندگی می‌کنند. 

4 ـ گروه‌های کم‌درآمد.

این چهار گروه درواقع اصلی‌ترین مخاطبان بخش مسکن هستند، آیا مسکن مهر پاسخ این چهار گروه را می‌داد؟ عزیزان! آیا بافت فرسوده تهران در منطقه خانی‌آباد و سیروس پاسخ آن در پرند و پردیس است؟ آیا فکر می‌کنید مسکن مهر مسکن خانه‌اولی‌ها را حل کرد؟ آیا مسکن مهر بافت فرسوده را حل کرد؟ آیا مسکن مهر مسأله بافت حاشیه‌ای را حل کرد؟ بیش از (100) هزار میلیارد تومان در این کشور هزینه شد، آیا می‌خواستید من این روند را ادامه بدهم؟ آیا ادامه این روند به نفع ایران بود؟ 

من یک کار بسیار سخت را در ایران در این چهار سال گذشته داشتم، از یک طرف من متعهد بودم خانه به خانه تمام تعهدات دولت قبل در مورد مسکن مهر را انجام بدهم، (900) هزار خانه را تمام کردم و تحویل دادم، آن هم به صورت کامل. دوستان عزیز! آقای دکتر بحرینی اینجا تشریف دارند، ایشان به من گله می‌کردند این خانه‌هایی که در مشهد در دولت قبل ارائه شده در واقع ناقص به مردم تحویل داده شده. تمام تلاش من بر این بود خانه‌ها را تا آنجا که می‌توانستم به صورت کامل کار زیربنایی و خدمات روبنایی آن را هم بتوانم تا آنجا که ممکن است انجام بدهم. 

من می‌توانستم یک وزیر محبوب باشم، (900) هزار واحد یعنی بیش از (400) دفعه افتتاح. من (1400) روز وزیر بودم، می‌توانستم هر سه روز یک بار بروم یک افتتاح انجام بدهم ولی این کار را نکردم. به کسی معروف شدم که در مورد مسکن مهر بی‌مهری می‌کند، درحالی که اساساً اینطور نبود. من همه این واحدها را تمام کردم، کل واحد‌های باقی‌مانده بیشتر از (90) هزار نیست که ان‌شاء‌الله آنها را هم به حول و قوه الهی با بهترین وضع تمام خواهم کرد. من داوطلبانه از تمام فرصت‌های تبلیغاتی خودم استفاده نکردم، در هیچ افتتاحی شرکت نکردم، به خاطر اینکه نشان بدهم این پروژه که در واقع اتلاف منابع ملی در آن هست را نباید ادامه داد. آیا شما یک وزیری می‌خواهید که شجاع باشد، و در این کشور تغییر ساختار بدهد یا وزیری می‌خواهید که فقط بیاید بگوید من وضع موجود را ادامه می‌دهم و می‌خواهم محبوب باشم؟ من فکر می‌کنم که ما در موقعیتی هستیم که نیاز به تغییرات ساختاری در این کشور داریم. دوستان، عزیزان! ما باید کشور را عوض بکنیم، از پشت همین تریبون شما نمایندگان محترم، آقای رئیس‌جمهور، وزرا و کارشناسان صحبت می‌کنند که کشور دارای چقدر مشکلات ساختاری است. آیا این مشکلات ساختاری را باید عوض بکنیم، باید مسیر را تغییر بدهیم یا نه؟ آیا ما باید مسیر مسکن مهر را تغییر بدهیم به سمت اصلاح بافت‌های فرسوده برویم، به سمت اصلاح بافت‌های حاشیه‌ای برویم، به سمت خانه‌اولی‌‌ها برویم یا نه، همین روند را ادامه بدهیم، فقط بیاییم آمار نشان بدهیم که ما (10) درصد رشد داشتیم؟ 

من فکر می‌کنم که این کشور نیاز به وزرایی دارد که شجاعت داشته باشند، از خودشان بگذرند و حاضر باشند نسبت به تغییرات ساختاری اقدام بکنند و در این راه نترسند. من هیچ‌ وقت در این راه در بحث مسکن و تغییر جهت مسکن نترسیدم.

من در اینکه روبه‌روی تمام سوداگران شهری و تمام کسانی که شهر را می‌فروختند بایستم و مقاومت کنم هیچ‌وقت نترسیدم. می‌دانم که وقتی این کار را می‌کنم هزاران تهمت را به من می‌زنند. از پشت همین تریبون گفته شد که این وزیر (123) شرکت دارد. از این تهمت بزرگتر می‌شد به یک وزیر زد؟ این پرونده را آقای رئیس به جناب آقای محمدی ارجاع کردند. رئیس کمیسیون اصل (90) در همین‌جا هستند، از کمیسیون اصل (90) بپرسید اصلاً یک مورد صحت دارد؟ از آقای یوسفیان‌ملا بپرسید که یک مورد این اتهامات صحت داشت؟ 

عزیزان من! من می‌فهمم که دارم چکار می‌کنم. من می‌خواهم شهرفروشی را متوقف کنم، من می‌خواهم برای طبقات کم‌درآمد مسکن بسازیم، من می‌خواهم مسأله مسکن بافت فرسوده را حل بکنم، من می‌خواهم مسأله بافت حاشیه‌ای را حل کنم، چگونه؟ ما تمام این بافت‌ها را دانه دانه شناسایی کردیم، (2700) محله بدمسکن در ایران وجود دارد، ما اینها را به (10) برنامه (10) ساله (10) درصدی تبدیل کردیم، هر سال (270) محله را احیاء بکنیم. دوستان عزیز! مسأله هر محله‌ای با محله دیگر فرق می‌کند. مسأله محله سیروس با محله جوادیه فرق می‌کند، جوادیه با مسگرآباد فرق می‌‌کند. لذا ما در واقع سیاست محله‌محوری را تعقیب کردیم. من خیلی خوشحال هستم که آقای رئیس‌جمهور این‌بار آمدند می‌گویند ما می‌خواهیم دنبال بافت فرسوده باشیم. این خیلی نقطه قوتی برای دولت بعد است که این یک پشتوانه‌ای است که دولت بعد داشته باشد که آقای رئیس‌جمهور در پی بحث مسأله مسکن بافت‌های فرسوده باشد. 

عزیزان! در واقع ما دنبال مسکن خانه‌اولی‌ها از طریق پس‌انداز رفتیم. مسأله پس‌انداز را خدمت شما عرض شود که تعقیب کردیم. امروز که با شما صحبت می‌‌کنم بیش از (211) هزار نفر در صندوق پس‌انداز یکم پس‌انداز کردند. من این افراد را بدون اتکا به منابع بانک مرکزی بیش از (4500) میلیارد تومان تجهیز منابع کردم. الان ما در بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای تسهیلات (8) درصدی می‌دهیم بدون اینکه از دولت تقاضای یک ریال یارانه داشته باشیم. آیا خوب است ما یارانه‌های دولت به بخش مسکن را همینطور ادامه بدهیم، شما (10) سال دیگر بخواهید دولت سالی (100) هزار میلیارد تومان بابت بخش مسکن به بانک بدهکار باشد؟ باید دنبال راهکارهای درازمدت برویم، در واقع کاری که من دارم می‌کنم تمام بحث من تمرکز بر بخش مسکن بافت‌های حاشیه‌ای است. اما در ارتباط با بحث مسکن من فکر می‌کنم در همین حد اکتفا کنیم، بقیه موارد را ما در برنامه ششم مطرح کردیم خوشبختانه شما نمایندگان محترم در برنامه ششم بحث مسکن بافت‌های حاشیه‌ای را در نظر گرفتید، بافت‌ فرسوده را در نظر گرفتید، برای آن ردیف گذاشتید، برای آن اعتبار گذاشتید.

دوستان! من وقتی آمدم کل اعتبار بافت فرسوده در این کشور (37) میلیارد تومان بوده، الان بیش از (1000) میلیارد تومان ما اعتبار داریم. این توجه ما به بافت فرسوده است که اساساً تمام محور بحث من این است که مسأله مسکن را نمی‌شود در بیابان‌ها حل کرد. مسأله مسکن را باید در درون بافت حل کرد و ان‌شاء‌الله ما خدمت شما هستیم.

راجع به مسکن اجتماعی هم گفته می‌شود. راجع به مسکن اجتماعی هم من دو جمله بگویم. دوستان عزیز! در مسکن اجتماعی کاری که ما دنبال آن هستیم این است که افراد کم‌درآمد کجا هستند؟ یا زیر نظر کمیته امداد امام هستند، یا بهزیستی هستند، یا سازمان تأمین اجتماعی یا بنیاد مسکن. ما بنیاد مسکن و حساب (100) حضرت امام را محور قرار دادیم، گفتیم شما هماهنگ‌کننده بین این چهار دستگاه باشید و سالی (100) هزار واحد مسکن اجتماعی را احداث بکنید، مای دولت هم به شما زمین، تسهیلات و امکانات می‌دهیم. خوشبختانه این موضوع در هیأت وزیران به تصویب رسید، در برنامه ششم به تصویب رسید و از سال جاری باید سالی (100) هزار واحد احداث بشود. باور کنید با وجود هزاران میلیارد تعهدی که در بخش مسکن مهر بود امکان اینکه هم‌زمان با مسکن مهر در سال 93 و 94 بشود این دو پروژه را با هم شروع کرد نبود،‌ خوشبختانه الان آغاز شده. 

اما اجازه بدهید برگردم به بحث حمل و نقل. در بخش حمل و نقل باز یک بحث محوری و کلیدی را می‌خواهم خدمت شما عرض بکنم. دوستان عزیز! در ایران ما (217) هزار کیلومتر راه داریم. از راه روستایی تا آزاد‌راه. در برابر این ما چقدر ریل داریم؟ کل ریل فرعی و اصلی ایران (13) هزار کیلومتر است. (217) هزار کیلومتر در برابر (13) هزار کیلومتر. در سال گذشته چیزی در حدود (428) میلیون تن بار جابه‌جا شده، چقدر آن توسط ریل؟ (40) میلیون تن، این درحالی است که سال گذشته رکورد حمل و نقل ریلی زده شده و سال 95 نسبت به 92 بیش از (30) درصد رشد داشتیم. با همه (30) درصد رشد تازه (40) میلیون تن. عزیزان من! در تهران فقط حومه تهران سالانه (700) میلیون سفر از حومه به شهر تهران و از تهران به حومه صورت می‌گیرد، می‌دانید چقدر آن توسط ریل است؟ (2) درصد. ما این بحث را در سایر کلان‌شهرها هم داریم. اگر شما بخواهید کاری بکنید کارستان و این تعادل را به هم بزنید کارهای بزرگی در ایران باید انجام بدهید. شما در برنامه ششم ما را مکلف کردید که باید (30) درصد بار روی ریل برود، با توجه به اینکه خود حجم بار هم اضافه می‌شود می‌دانید یعنی چه؟ یعنی این (40) میلیون تن در سال 1400 باید چیزی حدود (200) میلیون تن بشود. 

شما فرمودید که باید (20) درصد مسافر روی ریل برود، یعنی ما باید بیش از شش برابر رشد داشته باشیم. شما می‌گویید آیا این شدنی است؟ من خدمت شما عرض می‌کنم که اگر شما نمایندگان مجلس به کمک ما بیایید این کار حتماً شدنی است. به کدام نشانی؟ به همان نشانی عملکرد ما در همین چهار سال گذشته. عزیزان! کل میانگین را شما ببینید، میانگین توسعه خطوط ریلی، به قبل از این دوره سالانه کمتر از (180) کیلومتر بوده. ما به فضل خداوند، به کمک شما ان‌شاء‌الله امسال (1800) کیلومتر خط ریلی را مورد بهره‌برداری قرار خواهیم داد. این یک اتفاق بزرگ در صنعت حمل و نقل ریلی است. شما هیچ‌وقت چنین اتفاقی را در صنعت حمل و نقل ریلی نداشتید. دوستان تذکر دادند که شما راجع به برنامه‌ها صحبت نکنید، برنامه‌ها در برنامه ششم هست، بگویید چگونه می‌خواهید اجرا کنید. حرف و سخن درستی است، من همین را می‌خواهم بگویم. ما چگونه می‌خواهیم این کار را بکنیم؛ 

1 ـ از طریق تأمین مالی بین‌المللی. عزیزان! من در این مدتی که بودم قطار سریع‌السیر تهران ـ قم ـ اصفهان را از طریق منابع بین‌المللی تأمین مالی کردم. برقی کردن قطار تهران ـ مشهد را به مبلغ دو میلیارد دلار از چینی‌ها تأمین مالی کردیم. ما برای اولین بار از هندی‌ها برای توسعه چابهار (150) میلیون دلار اعتبار گرفتیم، با بحث سهم ساخت داخل هند صفر. ما برای توسعه ریلی از کره‌ای‌ها برای ترانست‌ها اعتبار گرفتیم، ما برای خط چابهار به سمت زاهدان و از آنجا به بیرجند و مشهد، زابل ـ بیرجند ـ مشهد با هندی‌ها در حال مذاکره هستیم. ما برای خط آهن اصفهان به اهواز با کره‌ای‌ها برای بیش از (5/3) میلیارد دلار پروپوزال رسمی من (600) صفحه پیشنهاد گرفتم. 

عزیزان من! شما می‌دانید ما به برکت استفاده از برجام بیشترین وزارتخانه‌ای که از بحث منابع بین‌المللی استفاده کرد وزارتخانه ما بود. فقط قراردادهایی که ما در بخش نوسازی ناوگان هوایی بستیم به ارزش شرکتی بیش از (33) میلیارد دلار است. این مفهوم استفاده از منابع بین‌المللی است. 

کار دیگری که ما کردیم استفاده از منابع بخش خصوصی است. عزیزان! ما باید میزان آزادراه‌هایمان که در حال حاضر (2230) کیلومتر هست به (5000) کیلومتر برسد. ما باید حدود (3000) کیلومتر آزادراه جدید بسازیم. آیا امکان این کار از طریق بودجه هست؟ خیر، برای توسعه راه‌آهن بر اساس برنامه ششم ما ظرف این پنج سال باید (104) هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم. فقط در بخش حمل و نقل باید (190) هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم. من می‌فهمم که چنین پولی در بودجه وجود ندارد. این بودجه را من و شما تصویب می‌کنیم، همه ما می‌دانیم وضع این بودجه چگونه است. کاری که ما باید بکنیم این است که از منابع بین‌المللی استفاده بکنیم و فکر می‌کنم وزارتخانه‌ای که در استفاده از منابع بین‌المللی پیشتاز بود این وزارتخانه بود. 

دوستان عزیز! برای استفاده از بخش خصوصی ما فقط در این چهار سال (28) هزار میلیارد تومان قرارداد امضا کردیم که فعال است. شما برگردید در تاریخ این وزارتخانه ببینید چنین وضعیتی هیچ‌وقت وجود داشته؟ همین الان (13) هزار میلیارد تومان قرارداد دیگر که در هیأت وزیران به تصویب رسیده در حال قرارداد شدن است و به این اضافه می‌شود، می‌شود (41) هزار میلیارد تومان. من بیش از (60) هزار میلیارد تومان توافقنامه امضا کرده‌ام. تا حالا در ایران برای بخش زیرساخت‌ها هیچ‌وقت بخش خصوصی غیر از آزادراه‌ها فعال نبوده. برای اولین بار ریل سیرجان به کرمان (200) کیلومتر به مبلغ حدوداً (800) میلیارد تومان بخش خصوصی در حال سرمایه‌گذاری است. برای اولین بار در فرودگاه‌ها، فرودگاه شیراز به مبلغ (280) میلیارد تومان بخش خصوصی در حال سرمایه‌گذاری است. برای اولین بار در فرودگاه سلام در ترمینال سلام در فرودگاه امام‌خمینی بیش از (550) میلیارد تومان بخش خصوصی در حال سرمایه‌گذاری است. عزیزان! برای اولین بار در بخش بنادر (403) میلیون دلار بخش غیردولتی تسهیلات گرفته و بندر چابهار را از (5/2) میلیون تن به (5/8) میلیون تن ظرفیت توسعه داده. معلوم است که امکان ساخت این کار با بودجه دولت وجود نداشت و ندارد. این کار در واقع کارهای بزرگی است که در این وزارتخانه توسط بخش خصوصی صورت گرفته. 

ما برای اولین بار است که در ایران توانستیم منابع صندوق توسعه ملی را در حوزه حمل و نقل بیاوریم، هم بندر چابهار را از طریق منابع صندوق توسعه ملی تأمین مالی کردیم، هم ان‌شاء‌الله به زودی راه‌آهن نقاب به اسفراین را که کل کارهای قراردادی آن انجام شده ان‌شاء‌الله ظرف چند ماه آینده به نتیجه می‌رسد و در واقع ما می‌توانیم این راه‌آهن را هم از طریق بخش خصوصی تأمین مالی بکنیم. اینها اقدامات بزرگی است که در این وزارتخانه اتفاق افتاده. 

عزیزان! کار دیگری که ما داریم در حوزه حمل و نقل می‌کنیم بخش تأسیس صندوق توسعه حمل و نقل است که شما در احکام دائمی تصویب کردید. مفهوم آن چیست؟ مفهوم آن این است که این دارایی‌هایی که در اختیار من هست استفاده بهتری از آنها ببرم. من یک ایستگاه دارم فقط برای پیاده‌ شدن و سوار شدن است، شما به من اجازه دادید که من این ایستگاه را به مرکز توسعه شهر تبدیل کنم، در واقع هم مشکلات مردم را حل بکنم و هم برای توسعه حمل و نقل منابع ایجاد کنم. بر همین اساس موفق شدیم، برای بیش از (30) ایستگاه ایران در حال طراحی هستیم، بیش از هزاران میلیارد تومان می‌توانیم از منابع خود استفاده کنیم. 

من می‌‌خواهم عرض خود را جمع‌بندی کنم، بیشتر از سه دقیقه وقت ندارم. در این چند روزه من می‌دانم به شما پیامک‌های مختلفی راجع به نظام مهندسی شده. عزیزان! کسی که قانون نظام مهندسی را نوشته خود من در سال 74 بودم، در همین مجلس شورای اسلامی به تصویب رساندیم و یکی از مدافعین اصلی توسعه مهندسی در ایران خود من بودم، ولی شما نمایندگان محترم کم با این سؤال مواجه شده‌اید که ما در بخش مهندسی با امضا‌فروشی مواجه هستیم؟ چگونه می‌خواهیم جلوی امضافروشی را بگیریم؟ کاری که ما می‌‌خواهیم بکنیم این است که مالک باید بتواند خودش مهندس خودش را انتخاب بکند، بدون هیچ واسطه‌ای و کل پول باید در اختیار مهندس باشد. تمام بحث من این است که مهندس‌ها در قانون باید محور اجرای کار باشند. خوشبختانه با آقای مهندس رجبی همکاری کردیم، به عنوان رئیس نظام مهندسی و اعضای شورای مرکزی هماهنگی داشتیم. یقین بدانید که ما بحث نظام مهندسی را به بهترین وجه به نفع مردم و به نفع مهندسان حل و فصل خواهیم کرد و تمام ایده‌ من این است که بتوانیم واسطه بین مهندسان و مالکان را حذف بکنیم و مهندسان بتوانند به مردم خدمت بفروشند و میزان رضایتمندی مردم را در حوزه مهندسی افزایش بدهیم و از امضافروشی جلوگیری بکنیم. 

آخرین نکته‌ای که من باید خدمت شما عرض بکنم در ارتباط با بحث نظام مدیریت است. نگاه کنید! این وزارتخانه ما (65) هزار کارمند دارد، یکی از بزرگترین وزارتخانه‌‌های ایران است. بیش از (2000) مدیر دارد. کاری که من وظیفه خودم قائل هستم این است که بتوانم دو کار بکنم؛ 

1 ـ مدیران نسل آینده را تربیت بکنم، به همین خاطر در تمام سازمان‌ها من رفتم تمام مهندسان و افراد لایق که زیر (40) سال بودند را به تدریج در سازمان شرکت فرودگاه‌ها این کار را انجام دادیم، در شرکت راه‌آهن انجام دادیم و اگر توفیق و عمری بود در بقیه سازمان‌ها انجام می‌دهیم. همه اینها را شناسایی می‌کنیم، طی کنکور داخل خود وزارتخانه بهترین و بااستعدادترین جوان‌هایمان را انتخاب می‌کنیم. (رئیس ـ وقتتان دارد تمام می‌شود، اگر از سؤالات هم چیزی باقی ‌مانده جواب بدهید) در سطح بین‌المللی اینها را تحت عنوان مدیران آینده تربیت بکنیم و اگر فرصتی باقی ماند حتماً باید بتوانیم تمام مدیران وزارتخانه را مورد تجدیدنظر قرار بدهیم و از طریق انتخاب مدیران جوان‌تر و لایق‌تر. 

خوشبختانه ما در این مدت با کمیسیون عمران مجلس کاملاً هماهنگ بودیم، شما می‌توانید راجع به تفصیلات برنامه ما از کمیسیون عمران جناب دکتر رضایی و بقیه دوستان سؤال بکنید که هماهنگی ما در چه میزان بوده. (رنجبرزاده ـ وقتتان تمام شد) یک مقدار هم راجع به راه روستایی و بخش مسکن روستایی بگویم که ممکن است دوستان بگویند. بحث‌هایی که من کردم عمدتاً راجع به راه‌های اصلی است، برای راه‌های فرعی و راه‌های روستایی ما نیاز به منابع داریم. (رئیس ـ متشکر) همین الان دولت در مجلس لایحه مالیات بر ارزش افزوده است، ان‌شاء‌الله اگر شما (2) درصد از این مالیات را برای راه روستایی و فرعی بگذارید امکان ساخت سالانه (2000) کیلومتر راه وجود دارد. شاد و سرافراز باشید. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته 

رئیس ـ متشکریم.

دبیر (کاتب) ـ آقای رئیس! یک نفر اخطار دارند. قبل از دستور بعدی من اخطار را بگویم.

رئیس ـ بفرمایید.

دبیر (کاتب) ـ جناب آقای ابطحی اخطار قانون اساسی دارند، بفرمایید.

سیدمحمدجواد ابطحی (خمینی‌شهر) ـ سلام علیکم، خداقوت. آقای رئیس! در خصوص اصول (135)، (87) قانون اساسی بنده اخطار دارم، قبلاً هم با شما صحبت کردم. صحبت‌های حضرت‌عالی در دفاع از اینکه دولت می‌تواند برای اضطرار سرپرست بگذارد قابل تأمل است. ذیل اصل (135) «رئیس‌جمهور می‌تواند برای وزارتخانه‌ای که وزیر ندارد» ظهور در وقتی است که کابینه تشکیل شده باشد، چرا که صدر اصل می‌گوید «وزرا تا زمانی که عزل نشده‌اند یا بر اثر استیضاح یا درخواست رأی اعتماد مجلس به آنها رأی اعتماد نداده است» بنابراین اگر صدر اصل را با ذیل اصل ملاحظه بفرمایید و همچنین مواد (204) و (206) آیین‌نامه را که ظهور در هیأت وزیران دارد و همچنین اصل (137) را که مسئولیت مشترک هیأت وزیران را گفته در نظر بگیرید و همچنین در نظر بگیرید که وقتی ما الان می‌خواهیم به وزیر آموزش و پرورش رأی بدهیم باید ترکیب آموزشی کابینه را نگاه کنیم. وقتی وزیر علوم نیست چگونه ببینیم هماهنگی است، وزیر آموزش و پرورش با وزیر بعدی. آقای رئیس! همه این ملاحظات را دقت کنید، رئیس‌جمهور باید هیأت وزرا را تعیین می‌کرد. فرمودید ممکن بود در حین معرفی کسی فوت کند، تصادف کند. این استثناء است. (رئیس ـ اینجا هم استثناء رخ داده) استثناء را نباید قاعده کرد. اصلاً به قول خودتان این قیاس مذمومی است. بنابراین آقای رئیس! راه چاره اگر شما موافق نیستید و واقعاً مصر هستید بر نظرتان یک استفساریه فوری از شورای نگهبان است خواهش می‌کنم این را انجام بدهید. در ضمن در خصوص صحبت جناب آقای آذری‌جهرمی هم که بازتابی در رسانه‌ها داشت می‌خواهم بگویم افتخار است که کسی سرباز گمنام امام زمان باشد. والسلام علیکم و رحمه الله

رئیس ـ ببینید! این استثناء را درست می‌فرمایید، حتماً استثناء است. اصل بر این است که هیأت وزیران معرفی کنند، فرمایش شما درست است، منتها همین استثناء را می‌‌خواهیم ببینیم آیا این استثناء گاهی رخ بدهد چه کنیم. همانطورکه آقای روحانی هم اینجا گفتند، گفتند شب قبل آن وزیری که ما انتخاب کردیم انصراف داد، استثناء است. همه وزرا که انصراف نمی‌دهند، یک مورد اینطوری بوده. حالا وقتی اینطور شد باید چه کنیم؟ قانون اساسی که شما می‌فرمایید هیأت وزیران را مشخص کند، سؤال این است که نصاب هیأت وزیران چیست؟ شما در قانون اساسی دارید که مجلس شورای اسلامی تشکیل شود، آیا (290) نفر است یا نصاب دارد؟ نصاب هیأت وزیران چیست؟ اگر مثلاً از همه هیأت وزیران یک نفر وجود نداشت به آنها هیأت وزیران نمی‌گوییم؟ علی‌القاعده می‌گوییم هیأت وزیران، نصاب آن را باید در نظر گرفت که موارد استثناء را فهمید، در عین حال من مخالف نظر شما نیستم که تفسیر بشود. اشکالی ندارد، می‌شود از شورای نگهبان هم پرسید، ولی فی‌الحال ما خودمان باید تصمیم بگیریم. من قبلاً هم راجع به این توضیح داده بودم، یعنی اخطار جدیدی نیست.

*****

 

عباس آخوندی با 188 رای موافق، 75 رای مخالف و 14 رای ممتنع توانست کرسی وزارت راه و شهرسازی دولت دوازدهم را کسب نماید

 

 

منبع: خبرگزاری خانه ملت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.