| کد خبر: 105101 |

لجستیک و حمل‎و‎نقل دریایی از ارتفاع ۵۰ هزارپایی

تین‌نیوز| بهروز فتحی*: لجستیک دریایی باید در سطوح بالای اقتصاد مورد توجه قرار گیرد تا بتواند ضمن گسترش و توسعه دیدگاهی نوین برای دست‎اندرکاران این حوزه، باعث ایجاد زبان مشترک با بازیگران جهانی، منطقه‎ای و حاکمیتی کشور شود.


 برای درک کلیت سوژه مورد مطالعه، لازم است فاصله مناسبی از سوژه داشت. به عبارت دیگر لازم است سوژه را از فاصله بسیار بالاتر و فراگیرتر نگاه کرد یا به اصطلاح نگاه از 50 هزار پایی. لجستیک، حمل و نقل دریایی نیز از جمله مفاهیمی است که ضرورت دارد از فاصله مناسب به آنها نگاه شود و مورد تحلیل قرار گیرد. شرون استرون از اساتید حال حاضر دانشگاه Yale استراتژی را یک نوع انتخاب بزرگ می‎داند. انتخابی که می‎تواند تاثیر به‌سزایی در سرنوشت سازمان و سوژه مورد نظر بگذارد.

استراتژی ما در لجستیک و حمل و نقل دریایی نیز خود نوعی انتخاب است. انتخاب بزرگی که به اصطلاح با قرار گرفتن در ارتفاع 50 هزار پایی بر فراز موقعیت کشور از نظر لجستیکی، اشراف بر کلیت زنجیره لجستیک کشوری و حلقه‎های دیگر آن همچون ریل، جاده و هوا، موقعیت و جایگاه کشورهای هم‎جوار، روابط سیاسی و اقتصادی، اشتراکات فرهنگی و منافع ملی، عمق استراتژیک کشور و ... می‎تواند رخ دهد. باید توجه داشت که عدم توجه به این موارد، عدم توجه به واقعیت‎های جاری و موجود است و نقشه راهی که بر اساس دیدگاهی غیر واقعی باشد و یا به اندازه کافی همه جانبه و همه سو نگر نباشد، منجر به انتخابی ناقص و حتی فرصت‌سوزی می‎شود.
 

به‌طور کلی، چرخه حمل و نقل دریایی به‌نحو طبیعی و ماهیتا مبتنی بر ارتباط با لجستیک ملی به جهت پهناوری، موقعیت سرزمینی کشور، تعدد کشورهای همسایه و حمل و نقل جهانی است. تنظیم روابط لجستیک دریایی کشور و لجستیک جهانی با توجه به واقعیات، مزیت‎ها و توانمندی‎های کشور می‎تواند منجر به انتخابی بزرگ شود. انتخاب‎های بزرگ با قرار گیری در ارتفاع 50 هزار پایی، به شیوه حاکمیتی و حوزه کلانی چون اقتصاد و سیاست. بازیگران در صحنه لجستیک دریایی نیز باید در سطحی از تعامل قرار بگیرند که حداکثر اشتراک دید و زبان با این سطح از حوزه‎ها را داشته باشند. در غیر این‌صورت در بن‌بست‎های انتخاب‎های بزرگ قرار می‎گیرند و یا به ورطه انتخاب‎های غلط گرفتار می‎شوند. لذا از مهمترین لوازم برای قرارگیری در ارتفاعی هم‌سطح و یا حداقل نزدیک به ارتفاع حوزه‌های کلان، قرار دادن سطح مطالعات راهبردی در سطحی و ارتفاعی مناسب است.

برای ایجاد شرایط و توان لازم جهت حرکت به سوی نقش‌آفرینی در زنجیره‎های لجستیک منطقه‌ای و جهانی کالا، باید علاوه بر شناخت و اشراف به حوزه تخصصی بندری و دریایی، با تفکری جامع‌نگر به صحنه لجستیک کشور نگاه شود تا بتوان تحلیلی از شرایط و قابلیت‌ها به دست آورد و از این طریق اقدام کرد. به طور قطع چنین دیدگاهی از لحاظ نظری، نیازمند داشتن تفکر سیستمی و از نظر علمی، نیازمند دیدگاهی فرابخشی است. با توجه به سیاست‌های کلانی همچون برنامه ششم توسعه، و اقتصاد مقاومتی، ضروری است طرحی دقیق، چابک، یکپارچه و سراسری ایجاد شود تا بتوان در زمان کم و با بیشترین استفاده از توانمندی‎های موجود به نتیجه برسد. شناخت موازی‎کاری‎ها، گلوگاه‌ها، تقابل‌های بین بخشی و مشکلات خودساخته که به خاطر نبود دیدگاه لجستیکی و سیستمی، گریبانگیر حوزه حمل و نقل دریایی/ بندری به‌طور خاص و کل پیکره لجستیک کشور شده است در حکم مخاطرات اصلی این حوزه است.
هدف این تحقیق تمرکز بر ضرورت ترسیم صحنه لجستیک ملی علاوه بر اتکا بر جنبه و بعد سخت‎افزاری و وجود مزیت‎های نسبی کشور از جمله دسترسی به آبراهه‎های مهمی همچون خلیج‌فارس و وجود بنادر سنتی با قدمت چند صد ساله همچون بنادر بوشهر، بندر عباس و ... اتکا به جنبه گلوبال و جهانی است که متکی بر تحلیل از دیدگاه اقتصادی است. وجود واقعیاتی از جنبه و بعد اول که قدمتی بسیار دارد شاید باعث شده باشد که توجه دولتمردان، اقتصاددانان و دستگاه دیپلماسی کشور کمتر به آنها معطوف شود و در برنامه‎ها، سیاست‎گذاری‎ها و تحلیل‎هایشان لحاظ شود. یعنی برنامه‎ها و سیاست‎گذاری‎های کلانی همچون برنامه ششم توسعه، برنامه‎های اقتصاد مقاومتی و توسعه قطب‎های صنعتی و تجارتی. به‌نظر می‎رسد از دلایل عمده چنین ضعفی، عدم وجود زبان مشترک حوزه لجستیک دریایی و بندری با زبان سطوح حاکمیتی باشد.

باید توجه داشت که سطوح حاکمیتی با زبان و فرهنگ اقتصادی و سیاسی سروکار دارند که ممکن است با فضای لجستیک ملی، دریایی، بندری، ریل و ..... متفاوت باشد و به همین خاطر شاید به جایگاه و موقعیت ممتاز کشور از لحاظ لجستیکی توجه کافی نداشته باشند. منظور از توجه کافی، محوریت لجستیک دریایی/ بندری به‌طور خاص و بالندگی به کشوری لجستیکی به‌طور عام است. به زبان دیگر لجستیک محور نمودن دیدگاه‎های کارشناسان، تصمیم‎گیران و تصمیم سازان در حوزه‎های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و .... است.

ضرورت دارد که شکاف مابین این دو لایه پر شود. شاید اگر جریان و روند کار را به دست سیر تحولات و شرایط وانهیم، عاقبت لایه‎های حاکمیتی به دانش و تخصصی دست یابند که بتوانند این شکاف را پر کنند. ولی شاید خیلی بهتر باشد که بازیگران صحنه لجستیک کشور به‌ویژه لجستیک دریایی و بندری مبادرت به ارتقای دانشی با ویژگی‎های اقتصاد لجستیکی کنند تا بتوانند شکاف مورد نظر را برطرف کنند.

این امر نیازمند توسعه دیدگاه و دریچه‎ای نو است. از طریق این دریچه و نگاه خاص است که متوجه لزوم تغییر نگاه سنتی موجود به نگاهی جهانی در خصوص لجستیک می‎شود. از طرفی بنگاه‎های اقتصادی بزرگ و بخش‎های حاکمیتی، می‎توانند با تمرکز روی این حوزه و انجام مطالعه و تحقیق، ضمن شناخت مختصات ملی، منطقه‎ای و جهانی زنجیره کالا و لجستیک، زمینه تراوش و ایده پردازی‎های نوین را فراهم کنند تا از این طریق در صحنه مورد نظر علاوه بر نقش آفرینی بعنوان یک بازیگر قوی در میدان عملیات لجستیکی، بندری و حمل و نقل، نقش و جایگاه ممتازی نیز در حوزه تحقیقات و مبانی تئوریک به خود اختصاص دهد.

در دیدگاه‎های نوین، لجستیک دریایی و بندری و به‌طور کلی حمل و نقل با تکیه بر مفهوم و جایگاه لجستیک بسیار پویا، زنده و فعال بوده و همپای صنعت و تجارت، در اقتصاد جهان نقش آفرینی می‎کند. مطالعه این نقش آفرینی، ضرورت بازتعریف این رکن مهم توسعه یعنی لجستیک و حمل دریایی و بندری، منطبق با مباحث و فرضیات اقتصادی را مشخص می‎کند. به‌همین دلیل لازم است با دیدگاهی اقتصادی به آن نگاه شود و جایگاه آنرا در زنجیره‎های جهانی کالا در سطح ملی و منطقه‎ای و حتی جهانی باز مهندسی کرد. این نگاه فعلی به موضوع حمل و نقل سنتی و قدیمی است. نگاه سنتی به این بخش، محدود سازی حمل و نقل به‌عنوان سرویس‎دهنده صرف به سایر بخش‎های اقتصادی همچون صنعت و تجارت است و از این رو تحت تاثیر بسیاری از حواشی غیر عملیاتی و غیر اصیل می‎شود. این در حالی است که دیدگاه‎های نوین به این بخش به‌عنوان یک صنعت مستقل نگاه می‎کند نه سرویس دهنده صرف. این نگاه با وارد نمودن قوانین و روش‎های تحلیل اقتصادی در محدوده ملی، منطقه‎ای و جهانی، موجب تغییر بنیادین در این زمینه می‎گردند. در شرایطی که از این منظر به موضوع لجستیک و حمل کالا توجه شود، بسیاری از راهکارها و رویکردهای نوین نه تنها قابل تبیین و توجیه پذیر، بلکه ضروری می‎شود.

چنین نگاهی نیاز به قرار گرفتن در ارتفاع و جایگاهی به‌مراتب بالاتر و جامع‎تر و به عبارت دیگر ارتفاع 50 هزار پایی از وضعیت فعلی سازمان‎های ذی‌نقش، بخش‎های خصوصی و بازیگران خرد و کلان حوزه لجستیک دریایی، بندری دارد تا بتواند رهبری جریانی را آغاز کند که منجر به قرار گرفتن لجستیک به‌عنوان محور تحولات، برنامه‎ریزی‎ها و سیاست‎گذاری‎های اقتصادی در کشور شود.

* کارشناس لجستیک

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • behrooz. fathi @ gmail. com 0 0

    با سلام لطفا در راستای امانتداری حرفه ای، نام نویسنده ی مقاله را نیز منتشر بفرمایید. با تشکر