| کد خبر: 9285 |

تین نیوز | وزیر راه و شهرسازی معتقد است سازمان، فرایندهای عملیاتی و توسعه نیروی انسانی راه‌آهن و سایر حوزه‌های حمل و نقلی، نیاز به یک بازنگری کلی دارد.

به گزارش تین نیوز، برخورد قطار مسافری در مسیر تهران ـ مشهد با قطار باری در ایستگاه امروان شهرستان دامغان، که شامگاه 15 خرداد رخ داد و در آن یکی از هموطنانمان جان باخت و 31 تن مجروح شدند، وزیر راه و شهرسازی را به واکنش واداشت.

عباس آخوندی شب گذشته (16 خرداد) در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشت: «از دیشب تحت فشار روحی شدیدی هستم، اما مصمم‌تر از همیشه برای ایجاد یک تغییر جدی در نظام حمل و نقل ملی کشور.

ساعت ده و نیم بود که آقای دکتر پورسید آقایی، مدیر عامل شرکت راه‌آهن، زنگ زد و خبر تصادف دو قطار مسافری و باری در مسیر تهران ـ مشهد را به من داد. خبرهای اولیه حاکی از این بود که صرفا یک واگن دچار آسیب جدی شده و تعداد 5 نفر در آن گرفتار شده‌اند.

تا پاسی از نیمه شب به طور مرتب پی گیر بودم تا مطمئن شدم افراد به بیمارستان انتقال یافته‌اند و تلفات حادثه، یک نفر کشته و 31 مجروح گزارش شد. از راه آهن خواستم که طی چند اطلاعیه رسمی، اطلاع‌رسانی کند و از مقامات محلی نیز صرفا استاندار به عنوان رییس ستاد بحران استان، مصاحبه نماید تا خبرها سریع داده شود.

از امروز صبح نیز جویای احوال آسیب‌دیدگان بودم که گفتند 20 تن از آنان مرخص شده‌اند. چند دقیقه پیش نیز مطلع شدم که 8 تن دیگر نیز مرخص شدند و فعلا سه تن تحت مداوا هستند. واقعا برای مسافران، حادثه دردناکی بود. وقتی خودم را جای آنان می‌گذارم بار سنگینی را بر دوش‌های خود احساس می‌کنم.

واقعیت این است که اداره دستگاه‌های خدماتی که نیازمند توسعه و بازسازی ساختاری هستند، در شرایط بی‌نظم اجتماعی موجود، کار بسیار پرمخاطره‌ای است.

متناقض‌گویی رسانه‌ها درباره سانحه
نحوه پرتناقض خبر، کمکی به مدیریت بحران نمی‌کرد. متاسفانه آمارهای ارائه شده در رسانه‌ها، متفاوت و عمدتا غیرمستند بودند و بعضا هم بر پایه گزارش‌های مبتنی بر شاهد و شاهدان عینی نبودند. این امر از سندیت و عینی گرایی در خبرنگاری می‌كاهد؛ حال آنكه رسانه‌ها همیشه می‌توانند از بزرگ ترین مددرسانان در بحران‌ها باشند.

با این وجود، یک لحظه نسبت به ضرورت آبادانی و نوسازی ایران، به خود تردید راه نمی دهم و یک لحظه از تلاش به خواست خدا باز نخواهم ایستاد.

نیاز به بازنگری در فرآیند توسعه نیروی انسانی راه‌آهن

از جهت فنی، اولین گزارش حادثه را ستاد بررسی حوادث راه‌آهن، فردا به اطلاع عموم خواهد رساند و تصمیماتی اتخاذ خواهد نمود، لیکن آنچه که ذهن مرا بیش از گذشته درگیر کرده‌ است، نیاز به یک بازنگری کلی در سازمان، فرایندهای عملیاتی و توسعه نیروی انسانی راه‌آهن و سایر حوزه‌های حمل و نقلی است که مدتی است در دست اقدام داریم.

نبود برنامه جدی برای تربیت نیروی انسانی تخصصی در راه‌آهن
فقط یک مثال بزنم تا راه سختی که در پیش داریم روشن شود. از زمان مرحوم دادمان در سال 76 که برنامه استخدام و آموزش 1200 لکوموتیوران در دستور کار راه آهن قرار گرفته است و به تدریج تا سال 1385 به استخدام درآمده‌اند تا این تاریخ، برنامه جدی برای تربیت نیروی انسانی تخصصی در این بخش صورت نگرفته است. در سال‌های بعد، صرفا در یکی دو برنامه، تعدادی از نیروهای خدماتی این شرکت به لکوموتیوران تغییر شغل داده‌اند؛ حال آنکه ما برای توسعه ناوگان باری و مسافری راه‌آهن نیاز به استخدام چند هزار لکوموتیوران داریم. لکوموتیوران همین قطاری که تصادف کرد، دارای 31 سال سابقه است و به شکل عادی می‌بایست بازنشست می‌شد، تازه این افراد پس از بازنشستگی به استخدام شرکت‌های خصوصی در می‌آیند و به کارشان ادامه می‌دهند.

به هر روی، برای نوسازی راه آهن نیاز به یک برنامه جامع در زمینه توسعه نیروی انسانی، سیستم‌های مدرن و یکپارچه اتوماسیون و سرمایه‌گذاری‌های مالی و مادی در زیرساخت و ناوگان داریم که با کمک همکاران و تمامی فعالان بخش حمل و نقل، به امید خدا به انجام خواهیم رساند.»

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    درست مثل شما آقای دکتر آخوندی متاسفانه از شانس ما وزارت راه طی این چند ماه هیچ پیشرفتی نداشته است هنوز سکان مدیریتی اصلی در اکثر حوزه ها به دست مدیران پاکترین دولت تاریخ ایران سپرد ه شد ه است امید وارم آقای روحانی یک تذکر اساسی به وزیر محترم راه بدهند و الا مجلس با دست پر این تذکرات را خواهد داد

  • نیروی انسانی راه اهن 0 0

    با سلام در نظریات دینی و حتی تئوری های دانشمندان مدیریت اصلی ترین شاخص پیشرفت تحول نیروی انسانی است حضرت امام خمینی رحمه الله علیه می فرمایند انسان خود اساس هر پیشرفت و تحولی است. که این به جز کمی در دوره ی آقای صاحب محمدی در هیج دوره دیگر بدان پرداخته نشده است آوردن سیستم های پیشرفته و انبوه امکانات بدون توجه جدی و اساسی به نیروی انسانی تحت امرتان جناب وزیر آب در هاون کوبیدن است به موارد ذیل لطفا دقت کنید: ۱ - مدیران ارشد و بدنه راهاهن و وزارتخانه به فکر این می باشند که سریعا به اسم خصوصی سازی یا به اصطلاح جدیدتر آن برون سپاری مشاغلی را بدون رعایت قوانین و به شکل صوری واگذار نمایند که … که پس از بازنشستگی خود می شوند مدیران عامل و هیات مدیره آن شرکت ها ۲ - همیشه مقصر نیروی انسانی است لکوموتیوران رییس قطار و…چرا؟ جون راه اهن خود قانون وضع می کند دستورات غلط می دهد و خود به تنهایی کارشناسی می کند خود حکم اعدام می دهد و خود هم مامور اعدام است اما لکوموتیوران بیچاره آن شخصی است که همیشه از طناب آویزان است سند این موضوع که معاون سیر وحرکت مدیرعامل محترم خود رییس کمیسیون عالی سوانحی که آقای وزیر در صفحه فیسبوکش بدان اشاره می کنند می باشد خیلی جالبه!!! ۳ - وزیر محترم هم به جای پرداختن و رفع اساسی مشکلات و تحول اساسی برای نیروی انسانی تحت الامر معلوم نیست نصف پس از صرف انواع آب میوه ها برای چه کسانی در صفحه فیسبوک آسمان را به زمین می دوزاند به جای اینکه خود جزو اولین کسانی باشد که موضوع را بررسی نماید می دانیم که فیسبوک مال چه کسانی است قاطبه مردم نمی دانند فیسبوک چیست؟ ۴ - فشار خصوصی سازی، لکوموتیورانان و سایر نیروهای عملیاتی را دچار عدم امنیت شغلی و روانی نموده است و وزیر و مدیر عامل هر روزه از چابک سازی راه اهن به نفع بازنشستگی مدیران خود می گویند سند آن هم ببینید مدیران و اعضای هیات مدیره چند درصد از شرکتهای خصوصی راه اهن جزو مدیران اسبق می باشند.

  • علی احمدی 0 0

    خوب است سانحه ی قطار توربوی ازادور را هم بیاد بیاویم که چند زن و کودک در ان کشته شدند و لکوموتیوران آن هم بیش از سی سال خدمت کرده است. من مانده ام چرا پس راه آهن علیرغم استنادات و دستورات با سختی کار لکوموتیورانان و بازنشستگی زودهنگام َآنان مخالفت میکند. راستی آیا میدانید این شغل فنی با بیش از هزار ساعت آموزش تئوری و هزاران ساعت کار عملی برای رسیدن به لکوموتیورانی مسافری فنی مهندسی محسوب نمیشود؟؟ و خدماتی محسوب شده است تا شرکتهای بی نامو و نشان از هر کجاو و هر طور که خواستند لکوموتیوران بیاورند در سیستم؟؟ در سیستم ریلی حتی یک سانحه هم زیاد است. شبیه جاده شده ایم!! هر کسی با یه گواهینامه و یک خودرو هر کار میخواهد میکند.

  • جوان ناکام 0 0

    آقای وزیر کافیست یک بار به محل برگزاری آزمون انتخاب رئیس قطار سری بزنید و کاملا حضور پررنگ نیروی خدماتی قطار برای تصاحب این شغل را از نزدیک ببینید و همین طور سرخوردگی جوانانی که علی‌رغم تحصیلات دانشگاهی مرتبط و شاید هم تجربه کاری، پس از اعلام نتایج دست از پا دراز تر به صفحات کاریابی روزنامه ها باز می گردند. با این اوصاف چه توقعی از نحوه انتخاب لوکوموتیو ران دارید.؟!

  • 0 0

    سلام جزو معدود دفعاتی است که یک مقام ارشد در برابر حادثه ای چنین واکنش مناسبی نشان داده است. ای کاش این فرهنگ در میان همه مسوولان نهادینه شود. اما از شما هم تقاضا دارم تیتر خبر را مناسب با متن انتخاب نمایید واقعن از متن چنین تیتری برداشت نمی شود

  • zakeri 0 0

    اگر چه فوت یکی از هموطنان و مجروح شدن تعدادی دیگر باعثنارحتی همگان است اما برای من بسیار جالب بود که بر خلاف اتفاقات دیگری که در کشور رخ داده است و مسئولین به روش های غیر اصولی سعی در توجیه آن داشته اند، آقای دکتر آخوندی علاوه بر همدردی با مردم، خود را موظف به پاسخگویی به مردم دانسته و به تشریح دلایل وقوع این اتفاق پرداخته است. پیشنهاد می کنم تیتر این خبر را اصلاح کنید چون به هیچ عنوان از متن خبر نمی توان برداشت کرد که دلیل وقوع این اتفاق بانشسته نشدن لوکوموتیوران عنوان شده باشد.

  • مشاور 0 0

    وقتی پروژه افتتاح میشه وزیر محترم میگویند همه چیز خوب است و افق ۱۴۰۰ در راه است. وقتی حادثه پبش میاد میگویند خانه از بن ویران است و باید بازسازی شود. وقتی می گویند اساس دو وزارت خانه در یک وزرات اشتباه است وزیر محترم می گویند کلی ارزش افزوده داشته است این موضوع.. اما در آخر نه کسی از مسکن خبری دارد و زیرساخت ها هم بازنگری لازم دارد.. درسته حمل و نقل پر از جاذبه است اما حادثه در کمینه وقتی کسی در تخصص و کار اصلی نباشه. انشالله خدا یار مسافرین باشد

  • کاوه علی پور 0 0

    با سلام جهت استحضار مقام وزارت بایستی عرض کنم راه آهن نه تنها در حوزه لوکوموتیو ران ها بلکه در تمامی سطوح نیاز به جذب نیرو دارد حدودا هشت سال است که نیرو از مبادی قانونی وارد راه اهن نشده وصرفا فامیلها ودوستان کسانی که مدیر شده اند بدون تخصص لازم جذب شده اند که فقط برای راه آهن آمار نیروی انسانی اضافه کرده اند راه آهن بایستی با توجه به توسعه قبل وآینده جذب نیرو داشته باشد تا بتواند برای آینده کمبود نیروی متخصص نداشته باشد جهت اطلاع آقای وزیر در حال حاضر نه تنها برای سطوح مدیریتی بلکه برای مدیریت های میانی وپایه هم جایگزین وجود ندارد بخشی از مدیران کل راه آهن به همین دلیل با سابقه بیش از ۳۰ سال هنوز بازنشته نشده اند از وس دیگر ضمن توجه به ساختا آقای وزیر به دریافتی حقوق کامندان راه آهن هم توجه داشته باشید که بامشقت زیاد کاری کمترین دریافتی را در بین کارمندان وزارت راه دارند مقایسه بسیار ساده است می توانید فیشهای حقوقی را مشاهده کنید کارمندی که با ۲۰ سال سابقه ومدرک لیسانس دریافتی ماهیانه حداکثر ۲/۱ ملیون توان د ارد چگونه می تواند تمرکز کند آیا لکوموتیو ران ۳۱ سال سابقه دوست ندارد بازنشته شود چرا؟ اما نمی تواند چون در طول خدمت کاری نتوانسته در راه اهن توشه مناسبی برای زمان بازنشتگی فراهم آورد موضوع معیشت کاکنان راه آهن موضوع بسیار مهمی بود که گمان می رفت با حضور آقای دکتر آقائی حل شود اما ایشان فقط به مدیرانشان توجه کردند وفاصله مدیران با کارمندان را بیشتر کردنند که روش درستی نبود.

  • علی امینی 0 0

    با نظر جناب وزیر موافقم اما چرا حالا مطرح میشود. در ساختار جدید راه آهن دکتر آقایی هرچی بازنشسته بود را به همراه خود وارد نظام ساختاری نمود و پست های کلیدی نظیر مسافری را به آنان واگذار نمود تا سرعت قطارهای مسافری افزایش یابد. آیا اساسا در زمانه حادثه فکرها هوشیار می گردد و نقاط ضعف دیده میشود یا می توان از عملکرد مدیران متوجه بروز حوادثگردید؟

  • افسوس..،. 0 0

    اقای سلام.[…] زیبایی بود. مدیر کل شمال شرق باید یک سال پیش بازنشست میشد، الان شد،،،. دکتر اقایی هم بهتر بود به جای استفاده از هوش خود برای[…] در این سانحه در طول سال گذشته ابتدا به پای درد دل سرمایه ی نیروی انسانی مشاغل حساس خویش می نشست، و بعد به فکر توسعه ی زیر ساخت می رفت، زیر ساخت گران راه اهن به دست بخش خصوصی در حال نابودی و سرمایه نیروی انسانی هم دلسرد و نا امید.. عرصه ای برای رقابت هست که خصوصی سازی میکنید؟؟ شرکتها هم از سر و ته حقوق میزنند. سوزنبان و نگهبان ترافیکی و …و…با حقوق ماهی ۸۰۰هزار حتما شغل دوم دارد و خسته و نا امید به سر کار می اید و نیز مشاغل حساس دیگر.. ایا میدانید شرکتها یک قطار مسافری را حد اثر ۳۰۰میلیون بیمه کرده اند.. با متوسط ۵۰۰مسافر..

  • کریم شادی 0 0

    اول اینکه در تئوری های پیشگیری از ایجاد خطر، همیشه مهمترین فاکتور عوامل انسانی هستند و نیز اینکه کمترین هزینه را برای کاهش خطر دارند. لذا توجه به موضوعاتی مانند حقوق، ساعات شیفت کاری، آمادگی و سلامت جسمانی و … بسیار اهمیت دارد. دوم آنکه بررسی دقیق هر سانحه ریلی می تواند درس های بزرگی برای جلوگیری از تکرار آن داشته باشد و این بررسی باید با کیفیت بالا و با استفاده از کارشناسان خبره و حتی مشاور خارجی انجام شود. و اینکه همیشه هزینه های جلوگیری از سوانح بسیار پایین تر از هزینه ها و تلفات یک سانحه می باشند و باید به عنوان یک سرمایه گذاری جهت ارتقاء ایمنی تلقی شود و نه به عنوان یک هزینه بدون بازده.

  • حسینی 0 0

    ما موندیم که چرا وقتی تمام مشکلات راه آهن نیروی انسانیش هست از کارشناس گرفته تا کارگر چرا آقایان خاصی مانند ض. که سالهاست در امور انسانی راه آهن منصب دارند و از عوامل اصلی مشکلات امروز هستند بازخواست نمیشوند یا بر کنار نمیشوند؟

  • سعیدی 0 0

    بد نیست نمایندگان استیضاح کننده قدری از این نوشتار و رفتار وزیر بیاموزند

  • میهمان 0 0

    این نتیجه ی عدم توجه به تخصص و دانش و کاردانی و تجربه ی مفید در راه آهن است اینها نتیجه ی مدیریت اشتباه و سراسر تبعیض و سو مدیریت از رئیس ادارات گرفته تا مدیران میانی ست اینها نتیجه ی به حاشیه راندن دانش و دانش پژوه در سیستمی ست که سالهاست بر مدار " رابطه مندی " چرخیده! و هر کس حتا تصور ایستادن در مقابل این دور باطل تسلسل حاصل از رابطه ورزی را در ذهنش هم گذراند با بدترین تنبیهات و غیر انسانی ترین روش ها سرکوب شد تاسف بار است جناب وزیر اما به جرات باید خدمتتان عرض کنم، این بخش ازین وزارت گسترده و توزیع شده!ی شما نه با بخش های اول مسکن قابل مقایسه است و نه با راه آهن کلان شهرهای دنیا که می دانم با توجه به زمینه ی مطالعاتی تان کاملا بر آنها احاطه دارید راه آهن نه با هواپیمائی های کلاس و نه با کشتیرانی با دیسیپلین با هیچکدام سنخیت ندارد یک تحقیق میدانی، که هزینه ای هم برای وزارتخانه ندارد انجام دهید! تا اقلا نتیجه نشان دهد از پایین ترین رده های این سازمان تا بالاترینشان، چند نفر(چند درصد) بطور قانونی(بدون هیچ رابطه) و صرفا طبق قوانین جامع استخدامی در کشور، جذب راه آهن شئده اند بسیار راحت است، می توانید از پرسنل شاغل در شرکت ها آغاز کنید اگر به مطالعه و تحقیق بر نیروی انسانی علاقمندید این تحقیق میدانی را در سراسر راه آهن انجام دهید، به نتایج شدیدا اسف باری خواهید رسید نتایجی که نشان می دهند حتا در جذب نیروهای خدماتی! شرکتی بجای اولویت های رایج و قانونی جذب، فقط " روابط " حاکم بوده اند و هرچه ازین مرتبه شغلی بالاتر بیایید و به مشاغل حساس تر برسید این آلودگی شدیدتر است متاسفانه

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین