| کد خبر: 197111 |

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهر سازی:

◄ تاب‌آوری مراکز حیاتی و بیمارستان‌ها در شرایط بحران الزامی است

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهر سازی در نخستین کنفرانس بین المللی بهبود تاب آوری بیمارستان ها و مراکز حیاتی از ادامه آسیب‌پذیری مراکز بیمارستانی و حیاتی کشور خبر داد.

تین نیوز

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهر سازی در نخستین کنفرانس بین المللی بهبود تاب آوری بیمارستان ها و مراکز حیاتی از ادامه آسیب‌پذیری مراکز بیمارستانی و حیاتی کشور خبر داد و گفت: دغدغه بروز دوباره مشکلات بهبود شرایط با استفاده از توان علمی در کاستن از خسارات را ضروری می‌کند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، محمد شکرچی‌زاده تاب‌آوری مراکز حیاتی و بیمارستان‌ها در شرایط بحران الزامی دانست و گفت: باید نسبت به تاب آوری مراکز حیاتی توجه ویژه داشته باشیم زیرا کشور در شرایط اقلیمی مخاطره‌خیزی است و باید در برابر آن آمادگی مقابله داشته باشیم. در همین راستا اگر زلزله سرپل ذهاب در یکی از کلان‌شهرهای کشور رخ می‌داد میزان خسارات وارده چندین ده برابر میزان خسارات وارده بود.

وی در ادامه  با یادآوری این نکته که در ایران، کلان‌شهرها مراکز مهم جمعیتی به شمار می‌روند و باید در خصوص کاهش مخاطرات در مراکز حیاتی نهایت دقت کافی را لحاظ کرد، افزود:  از سال 95 که با حادثه پلاسکو مواجه شدیم، تا سال 96 و بروز زلزله سرپل ذهاب واتفاق سیل در بهار سال جاری، همه نشانگر این بود که باید برای تاب‌آوری شهرها تغییر رویکرد جدی در نظر گرفته شود.

شکرچی‌زاده با اشاره به این مطلب که باید راهکارهای جدی برای کاهش مخاطرات و افزایش تاب‌آوری تهیه و تدوین شود، افزود: روز گذشته در جلسه ستاد فرماندهی سیل اعلام شد که تاکنون بیش از 17 هزار میلیاردتومان اعتبار برای جبران خسارات به مردم تاکنون پرداخت شده است. معتقد هستیم که اگر پیشگیری کنیم و به مقاوم سازی ساختمان‌های موجود بر اساس ضوابط و مقررات ساخت و سازها در مناطق بی خطر انجام شود میزان خسارات بسیار کاهش پیدا می‌کند.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: با روش‌های علمی می توان وضعیت را بهبود بخشید و به طور خاص باید توجه شود که وضعیت بیمارستان‌های موجود بهبود یابد و این‌کار را با مقاوم سازی ساختمان‌های بیمارستانی موجود آغاز خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که نیاز است تا دستورالعمل های تکمیلی برای تاب‌آوری بیمارستان‌ها و مراکز حیاتی تدوین شود از تدوین این دستورالعمل با همکاری سازمان مجری بیمارستان‌ها و ساختمان‌های عمومی و دولتی خبر داد و ابراز داشت: حاصل کار مشترک مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان مجری می‌تواند به بهبود وضعیت در بخش بیمارستانی منجر شود.

شکرچی زاده همچنین اعلام کرد: مدیریت دارایی ها یکی از اقداماتی است که در دستورکار قرار دارد و باید به صورت یک فرهنگ در تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها نهادینه شود.

به گفته رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، هزینه مقاوم سازی تنها 30 درصد از 100 درصد احداث یک ساختمان جدید را به خود اختصاص می‌دهد و بنابراین باید راهکارهای مقاوم سازی و به‌سازی ملاک عمل قرار بگیرد.

شکرچی زاده تغییر رویکرد دروس دانشگاهی را از ضروریات توجه هرچه بیش‌تر به تاب‌آوری بیمارستان‌ها دانست و افزود: مدیریت نگهداری و تعمیر و نگهداری ساختمان‌های موجود باید یکی از دروس دانشگاهی بدل بشود و در دانشگاه‌ها و صنعت ساختمان‌سازی به آن توجه صورت بگیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.