| کد خبر: 247938 |

◄ فروپاشی سیستم ملی حمل و نقل هوایی یک کشور چگونه رخ می دهد؟

اگر سیستم ملی حمل و نقل هوایی کشوری یک سال از سیستم حمل و نقل هوایی دنیا و محیط بین المللی آن دور باشد، اصولا وضعیت این سیستم یکپارچه در بعد ملی دچار فروپاشی می شود.

تین نیوز

سیر تکاملی صنعت حمل و نقل هوایی از منظر تاریخی چگونه است؟ این سوالی است که شاید برای خیلی ها ایجاد شده بود.

به گزارش تین نیوز، یکی از کارشناسان صنعت هوانوردی در کانال تلگرامی خود به شرح سیر تکاملی صنعت حمل و نقل هوایی از منظر تاریخی پرداخته است.

خلیل الله معمارزاده (محمد معمار) در این مورد نوشت:  توسعه صنعت حمل و نقل هوایی و سیر تکاملی آن از منظر تاریخی را می توان به دوره های ذیل تقسیم کرد.

وی افزود: دقت شود هر چه به پیش می رویم طول دوران تغییر، تحول و پوست اندازی در آن کوتاه تر می شود به نحوی که کار به جایی می رسد، اگر فردی با ۳۰ سال سابقه و البته تجربه مفید در صنعت حمل و نقل هوایی، یک سال از آن دور باشد و درگیری با آن نداشته باشد با وضعیت آن غریبه خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

چگونگی تخصیص صندلی به نرخ های مختلف در شرکت های هواپیمایی

او عنوان کرد: در همین راستا و در مقیاس کلان آن، اگر سیستم ملی حمل و نقل هوایی کشوری یک سال از سیستم حمل و نقل هوایی دنیا و محیط بین المللی آن دور باشد، اصولا وضعیت این سیستم یکپارچه در بعد ملی دچار فروپاشی می شود. توجه کنیم ما در صنعت حمل و نقل هوایی موضوعی با عنوان استقلال که مفهومی فقهی است، نداریم و کل مجموعه ها و سیستم های بین المللی در آن، در یک فضای وابستگی متقابل سیستمی شبیه تعاملات اجتماعی بین فردی ما کار می کنند.

۱- دوره اول: دوره شکل گیری – سال های 1918 تا 1938 – طول دوره 20 ساله  

۲- دوره دوم: سال های رشد – پس از جنگ جهانی دوم – سال های 1938 تا 1958 طول دوره 20 ساله – توسعه حقوقی (قوانین و مقررات بین المللی) - تشکیل سازمان های حقوقی بین المللی ICAO

۳- دوره سوم: دوران شکوفایی در فن آوری و توسعه چشمگیر فنی – ورود جت ها – سالهای 1958 تا 1978 - طول دوره 20 سال- ساخت هواپیماهای جت نسل اول – ایمنی سخت افزارها – اثرات رکود اقتصادی

۴- دوره چهارم: دوران بلوغ - دوران شروع مقررات زدایی و آزادسازی و همچنین تحول در اقتصاد حمل و نقل هوایی - اولین گام های توسعه کیفی نظام حمل و نقل هوایی - سال های 1978 تا 1990 – طول دوره 12 سال - ساخت هواپیماهای جت نسل دوم – اهمیت یافتن عوامل انسانی در ایمنی

۵- دوره پنجم: دوران واگذاری زیر ساخت ها – مدیریت تجاری زیر ساخت ها - تاچریسم و ریگانیسم - تجاری سازی و خصوصی سازی -  روندهای پس از مقررات زدایی (آزادسازی) - سال های 1990 تا 1995 - طول دوره 5 سال - ساخت هواپیماهای جت نسل سوم - توسعه هوانودی عمومی – ظهور مدل های کسب و کار نوین - ایرلاین های کم هزینه LCC - تغییر ساختار بازارها - تغییر الگوهای حاکمیت ، تصدی گری ، مالکیت و مدیریت – اضافه شدن عوامل سازمانی به چارچوب ایمنی – جنگ خلیج فارس و افزایش هزینه ها و متعاقبا افزایش چشمگیر قیمت جهانی سوخت هواپیمایی – اتحادها و شبکه ها - ورشکستگی و به زانو درآمدن ایرلاین های بزرگ سنتی و با قدمت در برابر ایرلاین های تازه وارد کوچک با مدل کسب و کار نوین و چابک – اهمیت یافتن نقش فرودگاهها – توسعه مستمر کیفیت و کاهش هزینه ها  

۶- دوره ششم: جهانی شدن– پیوستگی های جهانی – افزایش موافقت نامه های دوجانبه و چند جانبه – آسمان باز -سال های 1995 تا 2000 – طول دوره 5 سال - اهمیت یافتن نقش های اجتماعی و تعاملات بین المللی و ارتباطات - ساخت هواپیماهای جت نسل چهارم - اهمیت یافتن توسعه پایدار و مباحث محیط زیستی – رویکرد سیستمی به ایمنی

۷- دوره هفتم: دوران چالش های امنیت هوانوردی -11 سپتامبر 2001 – یک مبدا جدید در هوانوردی افزایش بسیار زیاد نقش ، جایگاه و اهمیت امنیت در حمل و نقل هوایی و توسعه بازار امنیت هوانوردی - اهمیت یافتن مدیریت مالی در حمل و نقل هوایی - کاهش راهبردی هزینه ها - افزایش پایدار منابع در آمدی و متنوع سازی آن – بعد از این دوره ، رویداد ها و تلاطم ها در صنعت نزدیک تر به هم و فراگیرتر می گردد – توسعه و ساخت هواپیماهای جت نسل پنجم – شروع بحران اپیدمی ها (SARS) و وقایع غیرقابل پیش بینی و افت های ناگهانی تقاضای حمل ونقل هوایی

۸- دوره هشتم: دوران تشدید مسائل امنیتی - میانه دهه ۲۰۱۰- سوانح شرکت هواپیمایی مالزی و ایرآسیا و جرمن وینگز-سوالات و ابهامات امنیتی-فراگیر شدن سیستم های یکپارچه تشخیص هویت نوین- اهمیت یافتن مفهوم مدیریت خستگی کروی پروازی و موضوعات روانشناسی در حمل و نقل هوایی

۹- دوره نهم: دوران چالش های سنگین اپیدمی جهانی - ابتدای دهه ۲۰۲۰- قفل شدن و سکته های صنعت حمل و نقل هوایی- اهمیت و توسعه چشمگیر فن آوری های بدون تماس و حفظ فاصله های اجتماعی- تغییرات اساسی در فرآیندها و یکپارچگی سیستم ها در بسترها و استاندارهای مشترک جهانی-توسعه کسب و کار  BizAv- توسعه کلاس های خدمات ویژه ارزان Lite Business Class - دگردیسی در تجربه سفر-ظهور مدل های جدید مالکیت اشتراکی Fractional و مفاهیم نوین مدیریت دارایی به صورت Light

۱۰- دوره دهم: دوران هوش مصنوعی، بلاکچین و ارزهای دیجیتال - انتهای دهه ۲۰۲۰- اینترنت اشیاء IOT- ظهور جت های مافوق صوت اقتصادی-شروع مدل حمل و نقل هوایی فراتر از جَو

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین
    0 رویداد‌های ۱۰ روز آینده
    helptinn

    تین‌نیوز در مدت 12 سال فعالیت مستمر، با رعایت اصل بی‌طرفی رسانه‌ای، اخبار، گزارش‌ها و رویدادهای حمل‌ونقل کشور را تحت پوشش و به‌طور رایگان در اختیار علاقه‌مندان و متخصصین قرار داده است.
    ادامه فعالیت این رسانه علاوه بر حمایت‌های معنوی شما که همواره از آن بهره‌مند بوده‌ایم، نیازمند حمایت مادی شما است.

    از ما حمایت کنید