| کد خبر: 267880 |

ساخت سالیانه یک میلیون مسکن، به شرط بهبود مدیریت

رئیس هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به بی مهری های دولت قبل به مسکن مهر، گفت: اگر مدیریت ها در کشور درست شود، ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی امکانپذیر است.

تین نیوز

رئیس هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به بی مهری های دولت قبل به مسکن مهر، گفت: اگر مدیریت ها در کشور درست شود، ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی امکانپذیر است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، ایرج رهبر در نشست تخصصی «بررسی موانع و ایرادات موجود در فرایندهای حوزه ساخت و ساز (گلوگاه های فساد، ایرادات و تخلفات شایع)» با اشاره به تاسیس انجمن انبوه سازان از سال ۸۰ تاکید کرد: از همان زمان این انجمن سعی داشته تا بازوی کمک رسانی کشور باشد، به طوری که در پروژه های همچون مسکن مهر این انجمن پیش قدم بوده است و در شهر جدید پردیس ۱۰ هزار واحد صنعتی توسط فعالان این انجمن ساخته شده است.

وی اظهار داشت: هرچند شرکت ترکیه ای «کوزو» را همواره به رخ ما می کشیدند، اما ثابت کردیم کیفیت کارمان خوب است و حتی محاسباتمان در ساخت و سازها از ترک ها بهتر و دقیق تر بود.

رهبر خاطرنشان کرد: ایران از نظر مهندسی در رتبه دوم یا سوم جهان است و همه ساله شاهد فارغ التحصیل شدن دست کم ۲۰۰ هزار نفر از دانشجویان در رشته های فنی و مهندسی هستیم که از این نظر حتی آمریکا به ما نمی رسد.

وی بیان داشت: در دولت های نهم و دهم برای صنعتی سازی اعلام آمادگی کردیم و حتی تجهیز کارگاه نیز انجام شد، اما با روی کار آمدن دولت یازدهم بی مهری ها به مسکن مهر را شاهد بودیم، به طوری که «عباس آخوندی» وزیر اسبق راه و شهرسازی مسکن مهر راه پروژه ای «مزخرف» توصیف می کرد و در آن سال ها شاهد بودیم مصوبات دولت به بخش خصوصی زیان زیادی وارد کرد.

رئیس هیات مدیره انجمن امور سازان استان تهران با اشاره به سوء مدیریت ها در کشور، گفت: با اینکه ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی به قانون تبدیل شده و منابع آن نیز از صندوق ملی مسکن پیش بینی شده است، اما عدم هماهنگی هایی را در این زمینه شاهد هستیم که به پروژه ها لطمه می زند.

وی یادآور شد: با اینکه برای ساخت این واحدهای مسکونی تفاهمنامه های سه جانبه در قانون پیش بینی شده است، اما اکنون شاهدیم بانک خود را از این تفاهم جدا کرده و در عمل به تفاهم دوجانبه تبدیل شده است که به معنای عدم هماهنگی است.

رهبر گفت: هنوز با مشکل تامین زمین، ناهماهنگی بانک ها در مسائل مالی و همچنین ناکافی بودن آورده متقاضیان مواجه هستیم.

وی معتقد است: اگر مدیریت ها در کشور درست شود، ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی دور از دسترس نیست؛ زیرا از نظر مصالح ساختمانی همچون آهن، سیمان و غیره هیچ مشکلی وجود ندارد.

این مقام صنفی ادامه داد: وقتی تامین مالی پروژه از سوی بانک کافی نیست و آورده نقدی متقاضیان نیز اندک است، می توان تزریق مالی را از سوی بخش خصوصی انجام داد.

وی یادآور شد: عدم پرداخت به موقع در مسکن مهر و همچنین آورده نقدی اندک متقاضیان، پروژه ها را طولانی کرد و به درازا کشانید و مساله تورم و عدم پرداخت ما به التفاوت قیمت مصالح ساختمانی نیز بر مشکلات افزوده است.

رهبر اضافه کرد: عدم اعتماد بین دولت و بخش خصوصی و همچنین عدم تصمیم گیری به موقع، یکی دیگر از مشکلات اساسی کار است.

وی افزود: مهیا نبودن آماده سازی زمین ها و همچنین کمبود نیروی انسانی جزو دیگر موانع پیش پا افتاده ای است که اجازه نمی دهد طرح ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی که در مجلس نیز مصوب شده است، به خوبی پیش برود.

رئیس هیات مدیره انجمن امور سازان استان تهران همچنین خواستار سیستمی شدن صدور پروانه های ساخت شد تا بتوان به راحتی مدارک، نقشه ها و غیره را آپلود کرد تا در کمتر از یک هفته مجوز صادر شود.

وی، یکی دیگر از مشکلات را موضوع نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان عنوان کرد و گفت: اگر خواهان آن هستیم که ساختمان های خوب ساخته شود باید سازندگان افرادی فنی و متخصص باشند، زیرا صرف حضور ناظران فایده ای ندارد و باید تکنسین ها و مهندسان را طوری تربیت کنیم که ساختمان ها را درست بسازند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

نظرسنجی
آیا جلسات اخیر مدیرعامل راه آهن با مدیران شرکت‌های مالک لوکوموتیو و واگن و تأکید ایشان بر حمایت از بخش خصوصی، تا کنون در بهبود وضعیت این شرکت ها مؤثر بوده است؟