| کد خبر ۳۰۱۵۵۲
کپی شد

◄ صاحبان کالا چگونه حمل و نقل جاده ای را متوقف می کنند؟/ مشکل بزرگ رانندگان کامیون و شرکت های حمل و نقل در دریافت کرایه حمل بار

عدم پرداخت کرایه حمل بار در بخش حمل و نقل جاده ای کالا به یکی از معضل های اساسی این بخش تبدیل شده به گونه ای که نه تنها رانندگان کامیون بلکه شرکت های حمل و نقل را نیز شاکی کرده است.

صاحبان کالا چگونه حمل و نقل جاده ای را متوقف می کنند؟/ مشکل بزرگ رانندگان کامیون و شرکت های حمل و نقل در دریافت کرایه حمل بار
تین نیوز |

پرداخت نکردن کرایه حمل بار در بخش حمل و نقل جاده ای کالا به یکی از معضل های اساسی این بخش تبدیل شده به گونه ای که نه تنها رانندگان کامیون  بلکه شرکت های حمل و نقل را نیز شاکی کرده است.

خبر مهم امروز را بخوانید:

◄ عبور رانندگان کامیون از یک جاده پرتردد به مدت ۳ ماه ممنوع شد + جزئیات

به گزارش تین نیوز ، متهم اصلی این فرایند معیوب و دردسرساز برای رانندگان کامیون و شرکت های حمل و نقل جاده ای کالا، صاحبان کالا هستند.

صاحبان کالا چه آنها که در بخش دولتی فعالیت می کنند و  چه بخش خصوصی و چه آن دسته که به اصطلاح به آن خصولتی می گویند به دلیل  حمایت هایی که  با عناوین مختلف از جمله سرمایه گذار، تولید کننده، صادرکننده، کارآفرین و ... از آنان می شود و ترازویی که کفه آن به طرف آنان سنگینی می کند، به بهانه های مختلف از پرداخت کرایه های حمل بار طفره رفته و بدین ترتیب هم برای رانندگان کامیون و هم برای شرکت های حمل و نقل مشکل ایجاد و چرخه حمل و نقل جاده ای کالا دچار مشکل و حتی در مواقعی متوقف می کنند که نمونه آن توقف چند روزه کامیون در اعتراضات خرداد ماه امسال است.

گرچه ممکن است عدم پرداخت کرایه در نگاه اول متوجه شرکت های حمل و نقل باشد اما بررسی دقیق تر نشان می دهد اگر صاحبان کالا کرایه ها را به موقع پرداخت کرده و به بهانه های مختلف از این کار طفره نروند، شرکت های حمل و نقل هم می توانند حق و حقوق رانندگان را طبق روال عادی بپردازند و موجب کاهش نارضایتی آنان شوند.

این موضوع نشان می دهد شرکت های حمل و نقل نیز همچون رانندگان قربانی سیاست های منفعت طلبانه صاحبان کالا می شوند و همان طور که رانندگان باید از چند روز تا چند ماه پیگیر پرداخت کرایه های خود از شرکت های حمل و نقل باشند، این شرکت ها هم همین فرآیند سخت را طی کرده و باید برای دریافت کرایه به دنبال صاحبان کالا بدوند.

بر اساس گفته یک متصدی شرکت حمل و نقل، در اکثر موارد پس بارگیری و حمل کالا انجام شد وقتی زمان پرداخت کرایه فرا می رسد،  وعده های صاحبان کالا در مورد زمان پرداخت کرایه ها هم شروع می شود  و  این شرکت ها گاهی تا چند ماه قادر به دریافت  کرایه های خود از صاحبان بار نیستند.

به گفته این متصدی حمل و نقل، افزایش پیگیری ها شرکت های حمل و نقل  نیز واکنش هایی همچون خاموش کردن تلفن و عدم پاسخگویی ، وعده های مجدد و یا بهانه هایی همچون وضعیت بد اقتصادی، کسادی بازار و .. به دنبال دارد.

تمان این بهانه ها در حالی مطرح می شود که صاحبان کالا معمولا  هزینه های خود را از مصرف کنندگان نهایی که همان مردم هستند، دریافت  و در صورت افزایش هزینه های خود،  با افزایش قیمت کالا آن را جبران می کنند.

واضح است که این مشکل غیرقابل حل نیست و راهکارهایی هم برای رفع آن وجود دارد. برای مثال می توان همان طور که در بخش حمل و نقل مسافری، مسافر تا قبل از پرداخت کرایه نمی تواند از وسیله حمل و نقل استفاده کند یا همان طور که در حمل و نقل مسافری اینترنتی، مسافران به محض  پایان سفر ملزم به پرداخت کرایه هستند برای بخش حمل و نقل کالا هم  می توان چنین تمهیداتی اندیشید و با طراحی سامانه های  اینترنتی، صاحبان بار را ملزم کرد به محض رسیدن رانندهبه مقصد کرایه ها را پرداخت نماید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • ظفرعظیمی مهر پاسخ

    صاحبان کالا و باربری ها از لحظه جذب کامیون تا بارگیری و تا مقصد با تلفن و موبایل چندین بار با راتنده تماس دارند به محض تخلیه تمام تلفنها از کار میفتند حتی تلفن ثابت شرکت حمل ونقل پریز را میکشند و هرگز جوابگو نیستند درواقع کرابه پرداخت نمیشود با شکایت هم چندبن ماه تا یکسال باید دنبال شکایت باشیم که نتیجه نمیگیریم ومجبور هستبم فلان کرایه را رها کنیم شرکت حمل ونقل سامان بار سیمینه بوکان که جز اذربایجانغربی است چنین رفتاری با رانندگان دارند و کرایه های یونجه و سابرمحصولات را به رانندگان نمیدهند.سامانه پاک نباشد کرابه ها دریافت نمیشود

  • ناشناس پاسخ

    من همدان بار بردم برای سردخانه نور الوند ده پیاز الان یک ماه کرایه منه نمیدن شکایت ۱۴۱ هم به جای نرسیده

  • مهدی پاسخ

    بهترین کارقبل تخلیه بارباید صاحب بارکرایه راپرداخت کند درغیراینصورت پایانه های حمل بارمحلی راانتخاب کنندتابارهمونجاتخلیه بشود وسپس صاحب باربرای گرفتن بارخود به انجامراجعه کند وهم هزینه انبارو وکارگری بپرداز جریمه تادیگه دفعه بعدقبل رسید بارکرایه به حساب راننده واریزکنند حتی پیشکرایه که دربارنامه هست پرداخت میشود اگه پایانه بخوادراننده گان کامیون راحمایت بکنه میتونه همونطورکه درصورت نداشتن بارنامه ویااضافه تناژراننده روجریمه میکنن میتونن پشتبانه رانندگان باشن همه مارانندگان امید به مسئولان پایانه حمل بارهست♡

  • احمد پاسخ

    راجع به عدم پرداخت کرایه , باید از همون اصل اساسی و سیاست خدشه ناپذیر خود باربریها درس و عبرت بگیریم ,, گرفتن حق و حساب در همون دقایق اولیه و ابتدایی , قبل از بارگیری , بر مصداق : گربه رو دم درب حجله باید کشت !! سیاستی بسیار موفق , از بدو تاسیس تا به امروز , بدون حتی یک مورد خطا ! ,, واریز کاملا اجباری کل کرایه مسیر یا راننده توسط ذینفع یا صاحب بار , در سیستم کیف پول راننده در کارتابل سازمان راهداری در لحظه صدور بارنامه و سپس اختصاص یک کد محرمانه برای برداشت نهایی آن در مقصد , نقشه راه برای جمع کردن همیشگی بساط این مشکل هست .

  • مجید اشراقی پاسخ

    سلام.عرض ادب
    بخدا خسته شدیم دیگه بی خوابی بکش دوری از خانواده گرما .سرما همه ای این مشکلات را بجون بخر تا وقتی بار نرسیده به مقصد ۱۰ نفر بهت زنگ می‌زنند آقا کجای کی میرسی بار که تخلیه شد تازه مشکل شروع میشه برای پرداخت کرایه گوشی را که دیگه جواب نمیده .باید بری داخل گوگل اسم شرکت وارد کنی اگه شانست بگه شرکت را ثبت کرده باشه یه شماره ثابت پیدا کنی زنگ بزنی منشی زیر کولر نشسته میگه باید مدارک را بفرستم شرکت یه هفته زمان میبره بخدا اگه با کفتر نامه رسان بخوای ببری یه روزه میرسه بعد یه هفته دوباره باید تماس بگیری یادآوری کنی در کل به بهانه‌ای مختلف بازید می‌دند آقای مسول لطفا رسیدگی کنید

  • ناشناس پاسخ

    مقصر خود راننده است باید به محض رسیدن درب شرکت اول کرایه را بگیر بعد تخلیه یا بعداز تخلیه اگه کرایه نداد در شرکت ببند سریع کرایه پرداخت میشه من امتحان کردم جواب میده بزار اون بره شکایت بگه کرایه ندادم درشرکت بسته برا کرایه

  • فریدون پاسخ

    سلام عرض ادب بنظر بنده کرایه به گردن شرکت حمل ونقل انداختن کاراشتباهی هست باید صاحبان کالا که راموظف به پرداخت کردنه شرکت حمل ونقل که مسئول حمل ونقل هست به این معنا که راننده درمقصد رسید وبارتحویل شدصاحب کالا موظف به پرداخت باشه واگه ازپرداخت خودداری کرد باتماس راننده به پلیس ۱۱۰وحضورپلیس مشکل حل میشود مگراینکه صاحب کالا دلیل موجه داشته باشه )کسری کالا یاپرداخت توسط فرستنده که باهماهنگی راننده وشرکت حمل ونقل حل میشود

  • فریدون پاسخ

    این کارهم بایستی قانونی بشه که ماموران ۱۱۰ هم مطلع باشند

  • Mohammad Rashedi پاسخ

    بهترین کار راه اندازی یه سیستم اعتبار اسنادی یا همون LC داخلی هست بانکها باید همون نقشی رو بین کامیوندار و صاحب بار ایفا کنند که در تجارت بین الملل بین خریدار و فروشنده جنس ایفا میکنند . یعنی بانک باید واسطه‌ی بین صاحب بار و کامیون دار باشه کامیون دار طلبش رو از بانک بگیره و صاحب کالا بدهیش رو به بانک پرداخت کنه

  • ناشناس پاسخ

    سلام خسته نباشی خدمت تمامی همکاران عزیز آقا بار از تهران زدم برا ماهیرود مشهد جهار روز تو گمرک مشهد خوابنده ماشین و تا پته گمرکی گرفته پنج روز توماهیرود تا تخلیه شده حالا ده روز هم رد شده کرایه واریز نمیکنه واسطه مشهدی کرایه رو از افقانی گرفته پرداخت نمیکنه هیچ آدرسی هم ازش ندارم بغیر از تلفن انجمن نیشابور زنگ میزنم میگه باشه پرداخت میکنم اسمش خانم صیاح الان موندم

  • محمد پاسخ

    برای حل این مشکلات باید برگردیم به قانون حمل نقل دهه هفتاد که صاحبان بار بود و راننده
    چون جایی برای واسطه دلالا و پیمانکار نبود

  • علی پاسخ

    بنده راننده کامیون تریلر هستم پرداخت کرایه ها همیشه با تاخیر انجام میشه باربری ها و شرکتهای حمل و نقل کمیسیون خودشون همیشه نقدا دریافت میکنند و ضرر اصلی متوجه راننده ها هست گاها دو ماه حتی سه ماه با هزار بدبختی و پیگیری کرایه دریافت می‌کنیم بخدا دگه خسته شدیم همش رانت بازی هست سامانه پاک چرا اجرا نمیشه این سامانه هم دست دلال کوتاه میکنه هم همه رو ملزم به رعایت قانون و حق و حقوق یکدیگر میشه پشت پرده عدم اجرا این سامانه چه کسانی هستن حتما صاحبان کالا با رانت و موقعیت سیاسی هستن که نمی‌خواهند این سامانه راه اندازی بشه چون دستشون از جیب من راننده بیرون میاد با وجود این سامانه

  • ناشناس پاسخ

    مسافر بلیط مسافرت را نقد می خرد ولی سرمایه دار پول حمل کالا را بعد از حمل کالایش می پردازد اگر بپردازد!!!!
    مشاغل خرد مالیات زوری چند میلیون تومنی را باید به موقع پرداخت کنند تا کسب و کار را به زور تعطیل و مصادره نکنند ولی شرکت های بزرگ ده ها سال بدهی مالیاتی دارند و هرسال اداره مالیات یک پیام می فرستد و رشوه می گیرد و مماشات می کند...کجای این جمهوری اسلامی است!؟؟؟؟‌

  • محمد اسماعیل ملکی پاسخ

    با سلام خدمت همکاران گرامی
    اینجانب با برده ام شرکت بشکه سازی سلفچگان درخصوص پرداخت کرایه شرکت عنوان کرده اگر بعد از بارگیری جهت تخلیه بار بیش از۴۸ ساعت تاخیر ایجاد شود ۱۰درصد کرایه راننده کسر می شود خودشان قانون وضع واجرا می کنند تو مملکتی که یک قانون باید از فیلتر قوه مقننه ومجریه عبور کند وپس از تایید رئیس جمهور پس ازامروز لازم الاجرا می شود تو حمل ونقل صاحبان کالا خود قانون گذاری واجرا می کنند تاییدیه ریاست جمهور هم خودشان انجام می دهند

  • محمد اسماعیل ملکی پاسخ

    این در صورتی هست که داخل برگه بار به گفته صاحب کالا ۵شنبه وجمعه وتعطیلات رسمی بدلیل واقع شدن شرکت در محوطه گمرک از تخلیه بار معذور هستند