| کد خبر: 185341 |

اختصاص 50 میلیارد دلار سوخت پاک برای حمل‌ونقل دریایی

سال آینده به‌منظور رعایت استانداردهای جدید انتشار گازهای گلخانه‌ای، سوخت‌هایی با گوگرد کم در کشتی‌های اقیانوس‌پیما به جهان معرفی خواهد شد که این رخداد بزرگترین تغییر در صنعت دریایی محسوب می‌شود.

تین نیوز

سال آینده به‌منظور رعایت استانداردهای جدید انتشار گازهای گلخانه‌ای، سوخت‌هایی با گوگرد کم در کشتی‌های اقیانوس‌پیما به جهان معرفی خواهد شد که این رخداد بزرگترین تغییر در صنعت دریایی محسوب  می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از شیپنا، منشا این رخداد در صنعت دریایی به قرن بیستم با تغییر زغال سنگ به نفت سنگین برمی‌گردد و بر این اساس، با توجه به برآوردهای مدیران حمل‌ونقل، ممنوعیت انتشار گازهای گلخانه‌ای در آغاز سال 2020 حداقل 60 هزار کشتی را تحت تاثیر قرار خواهد داد و هزینه 50 میلیارد دلاری بر دوش این صنعت نیز خواهد گذاشت.

این موارد منجر شده است تا بحث‌های زیادی در مورد هزینه‌های ایجاد شده و همچنین هشدارهایی در مورد کیفیت و در دسترس بودن سوخت‌های جدید به‌وجود آید.

حال با گذشت 8 ماه از اعلام این خبر، مراحل آماده‌سازی شرایط با تاخیر انجام می‌شود و تولیدکنندگان سوخت ترجیح می‌‎دهند که سایت‌های توزیع و انبارها را راه‌‌ندازی کنند.

پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که نهایتا با این تغییر، در دنیای حمل‌ونقل هماهنگی ایجاد خواهد شد اما از طرفی این رویکرد به شرط شفاف‌سازی تولیدکنندگان سوخت درباره چگونگی پرداخت‌ها، منجر به تحمل هزینه‌های بالاتری در زنجیره تامین نیز می‌شود. ضمن اینکه با احتساب این نکته که صاحبان بار همواره در انتظار حمل بیشتر هستند، طی 5 سال اول این پروژه احتمالا تا حدی با شکست مواجه خواهد شد.

لازم به توضیح است که فعالیت بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل در جهان طی دهه گذشته سودآوری نداشته است و این چشم‌انداز تا سال 2021 بر اقتصاد جهانی و تنش‌های تجاری که بین ایالات متحده، چین و اتحادیه اروپا همچنان وجود دارد، تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش شیپنا، مدیرعامل ارشد شرکت Moller-Maersk  در اینباره گفت: اگر هزینه‌های اضافی مربوط به سوخت‌هایی با گوگرد کم بر دوش شرکت‌های حمل‌ونقل بیفتد، منجربه ورشکستگی آنها خواهد شد.

سورن اسکو ادامه داد: فرمول جدید سوخت با گوگرد کم قرار است جایگزین سوخت قبلی در انبارهای ذخیره سوخت شود که اکثر کشتی‌های اقیانوس‌پیما را به حرکت در می‌آورد.

اسکو تصریح کرد: با این حال، سوخت سنگین حاوی 3.5 درصد گوگرد است که به مراتب بالاتر از حد مجاز برای بنزین خودرو مورد استفاده در ایالات متحده است. این مطلب زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم صنعت حمل‌ونقل همین حالا هم مسئولیت انتشار گازهای گلخانه‌ای در حدود 13 درصد را برعهده دارد.

مدیرعامل ارشد شرکت Moller-Maersk  اضافه کرد: سوخت دریایی جدید دارای محتوای 0.5 درصد گوگرد خواهد بود اما مطالعات انجام شده  سال 2016 در فنلاند حاکی از آن است که بدون تغییر در سوخت، آلودگی که کشتی‌ها از سال 2020-2025 تولید خواهند کرد بیش از 570 هزار مرگ‌ومیر را در سراسر جهان سبب خواهند شد.

او تصریح کرد: هزینه برآورد شده برای سوخت با میزان گوگرد کم تنها یک تخمین است و مدیران حمل‌ونقل دریایی انتظار پرداخت 25 درصد تا 40 درصد بیشتر به دلایل هزینه بالای تولید و راه‌اندازی سایت‌های توزیع سوخت را دارند. در حالی که قیمت معمول برای انبارهای توزیع سوخت در حدوود 440 دلار در هر تن متریک در سال جاری است.

معاون زنجیره تامین و سیاست‌های گمرکی در فدراسیون ملی خرده فروشی نیز در اینباره گفت: در حال حاضر مشخص نیست که باید انتظار چه نوع تاثیری بر افزایش مصرف سوخت بر کالاهای مصرفی را داشته باشیم.

جان گلد افزود: من فکر می‌کنم این موضوع واقعا به خرده‌فروشان بستگی دارد اما استراتژی آنها در حال حاضر برای کاهش هرگونه افزایش هزینه‌های بالقوه است.

گلد اضافه کرد: طرح کاهش گوگرد، گامی در حمل‌ونقل دریایی برای تبدیل شدن به سوخت دوستدار طبیعت خواهد بود و اگرچه روند تغییرات کند است اما این صنعت موافقت کرده که تا سال 2050 نیمی از گازهای گلخانه‌ای را به این طریق کاهش دهد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.