بازدید سایت : ۷۹۲۸۴

چرا پلیس دیر می رسد؟

به گفته پلیس راهور، میانگین زمان حضور کارشناسان پلیس راهور در صحنه های تصادفات کمتر از ۱۱ دقیقه است، چرا در مواردی کارشناسان پلیس با تأخیر به صحنه تصادفات می رسند؟

چرا پلیس دیر می رسد؟
تین نیوز |

این سؤال مطرح است با وجودی که به گفته پلیس راهور، میانگین زمان حضور کارشناسان پلیس راهور در صحنه های تصادفات کمتر از ۱۱ دقیقه است، چرا در مواردی کارشناسان پلیس با تأخیر به صحنه تصادفات می رسند؟ «شهروند» در گفت و گو با مسئولان پلیس راهورعوامل تأخیر ماموران در صحنه تصادف را بررسی می کند.

 به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، شهروند نوشت: پلیس راهور به عنوان نهاد مسؤول، موظف به مدیریت و بررسی صحنه تصادف، هدایت ترافیک و ثبت گزارشات لازم است. حضور سریع و مؤثر پلیس راهور در صحنه تصادفات، به ویژه در مواقع بحرانی، نقش بسیار مهمی در کاهش تلفات جانی و مالی دارد. اما برخی از تأخیر کارشناسان پلیس راهور در بررسی صحنه تصادفات، گلایه دارند. این در حالی است که به گفته سرهنگ اسماعیل احسان پور، رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، «میانگین زمان حضور پلیس راهور به صحنه تصادفات زیر ۱۱ دقیقه است و صحنه تصادفات در این بازه زمانی از سوی کارشناسان پلیس راهور بازدید می شود.» با این حال، شاهد تأخیر پلیس در رسیدن به محل تصادفات هستیم. این تأخیر گاهی از ۴۵ دقیقه نیز تجاوز می کند که نه تنها منجر به ترافیک سنگین در خیابان می شود، بلکه زمینه کلافگی و عصبانیت عاملین تصادف را ایجاد می کند.

اکنون این سؤال مطرح است با وجودی که به گفته پلیس راهور، میانگین زمان حضور کارشناسان پلیس راهور در صحنه های تصادفات کمتر از ۱۱ دقیقه است، چرا در مواردی کارشناسان پلیس با تأخیر به صحنه تصادفات می رسند؟ «شهروند» در گفت و گو با مسئولان پلیس راهورعوامل تأخیر ماموران در صحنه تصادف را بررسی می کند.

۱۱ دقیقه میانگین زمان حضور پلیس

سرهنگ اسماعیل احسان پور، رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، در رابطه با علت تأخیر کارشناسان پلیس راهور در صحنه تصادف به «شهروند» می گوید: « میانگین زمان حضور پلیس در صحنه تصادف به کمتر از ۱۱ دقیقه رسیده است. البته ممکن است بیشتر از این زمان هم طول بکشد. اما ۱۱ دقیقه، میانگین زمانی است که کارشناسان پلیس به محل تصادف می رسند. این در حالی است که در گذشته میانگین زمان حضور پلیس راهور در صحنه تصادف، بیش از ۱۵ دقیقه بوده است. معمولاً ماموران در مدت زمان کوتاهی صحنه تصادف را بازدید و بررسی می کنند، اما گاهی اتفاق می افتد که حضور کارشناسان پلیس راهور با تأخیر همراه می شود. اگر بخواهیم علت تاخیر مامور پلیس راهور را دریک تصادفی بدانیم باید تاریخ، ساعت و محل تصادف، به پلیس اعلام شود تا پس از بررسی، به طور دقیق علت تاخیر گفته شود. در واقع اگر بخواهیم علت دقیق تاخیر کارشناس پلیس را در صحنه تصادف بدانیم باید به صورت موردی این تأخیرها اعلام شوند تا علت تأخیر کارشناسان در محل حادثه اطلاع رسانی شود.»

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، ازعوامل مختلفی می گوید که سبب می شود کارشناسان با تأخیر به محل تصادف برسند. « پیک ترافیک، پیک سفر، زمان و موقعیت تصادف و وضعیت آب وهوایی، مواردی هستند که زمان حضور متصدی کروکی را متفاوت می کنند وسبب می شود ماموران با تأخیر به محل تصادف برسند.»

او یکی از مهم ترین علل تأخیر پلیس در صحنه تصادف را آدرس اشتباه می داند: « آدرس دهی اشتباه و یا اطلاعات ناکافی درباره محل وقوع تصادف، یکی از عوامل مؤثر در تأخیر کارشناسان پلیس است. عدم دقت در بیان آدرس، ممکن است ناشی از استرس وقوع تصادف باشد یا بسیاری از افراد ممکن است آشنایی کافی با منطقه نداشته باشند و نتوانند نشانه های جغرافیایی مانند خیابان ها و چهارراه ها را به درستی بیان کنند. این مسأله سبب می شود بازدید از خودروهای تصادفی از سوی کارشناسان پلیس با تأخیر همراه شود.»
 

روزانه ۲۴۰۰ خبر تصادف در شهر تهران

به گفته سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، «روزانه بیش از ۲۰ میلیون سفر درون شهری در کلانشهر تهران صورت می گیرد.» باتوجه به حجم بالای  سفر درون شهری در تهران، آمار تصادفات در پایتخت نیز باید عدد قابل توجهی باشد.

احسان مؤمنی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ آمار روزانه خبر تصادف در شهر تهران را به «شهروند» اعلام می کند:« ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار موتورسیکلت و ۴ میلیون ۸۰۰ هزار خودرو یعنی حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار وسیله نقلیه در شهر تهران تردد می کنند. با این حجم از وسیله نقلیه و تردد در کلان شهر تهران، آمار تصادف هم به همین نسبت بالا است. روزانه ۲۴۰۰ خبر تصادف در شهر تهران به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اعلام می شود. از این تعداد روزانه حدود ۶۵ تصادف منجر به ترسیم کروکی جرحی می شود و کارشناسان پلیس روزانه نزدیک به ۴۰۰ کروکی خسارتی ترسیم می کنند که آمار بالایی است. حال حساب کنید این ۲۴۰۰ تصادف چه تأثیری در ترافیک شهر تهران می گذارد.

بارها اعلام کرده ایم که اگر تصادف خسارتی روی می دهد و مبلغ آن زیر ۳۰ میلیون تومان است رانندگان می توانند بدون دریافت کروکی به شرکت های بیمه مراجعه کنند. اما برخی رعایت نمی کنند و برای بازدید وقت می گذارند و منتظر حضور پلیس می شوند. همین موضوع ترافیک شهر را افزایش می دهد. با این وجود، ماموران پلیس راهور معمولاً کمتر از ۱۱ دقیقه در محل تصادف حضور پیدا می کنند.

اما با توجه به بار ترافیکی سنگین، گاهی کارشناسان تصادفات راهور با تأخیر به محل تصادف می رسند. همکاران ما تلاش می کنند در زمان ترافیک پلیس موتورسواراعزام کنند تا خیلی سریع تر صحنه تصادف و میزان خسارت مورد بررسی قرار گیرد. اما گاهی اعزام پلیس موتورسوار هم به دلیل موقعیت تصادف و شرایط آب و هوایی وجود ندارد. با این وجود عملکرد پلیس در میانگین زمان حضور در صحنه تصادف، خوب است. »
 

با افزایش تعداد تصادفات، تأخیر به وجود می آید

سرهنگ رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ نیز، ترافیک، شرایط آب و هوایی، موقعیت محل تصادف، آدرس اشتباه را دلایل تأخیر پلیس در صحنه تصادف می داند. « در ۶ ماهه دوم سال، ترافیک به خاطر شروع مدارس و دانشگاه ها بیشتر است و روزهای بارانی یا برفی حرکت وسایل نقلیه را کند می کند. به طور قطع، ترافیک زیاد یا شرایط جوی نامساعد بر زمان رسیدن پلیس تأثیرگذار است. دادن آدرس اشتباه از سوی عاملین تصادف هم آمار بالایی دارد.»
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ علت دیگر تأخیر پلیس در صحنه تصادفات را تعدد تصادف در یک محدوده عملیاتی می داند:

«معمولاً کارشناسان راهور در یک محدوده عملیاتی وظیفه ترسیم کروکی تصادفات را دارند. اگر همزمان چندین تصادف در آن محدوده رخ دهد، ماموران همان محدوده موظف هستند تصادفات حوزه خود را رسیدگی کنند. ممکن است در یک حادثه چند نفر جان باخته باشند مامور باید برای هرکدام از فوتی ها کروکی مجزا تهیه کند. یا چند خودرو در یک حادثه تصادف کرده باشند که مامور موظف است برای هر خودرو تصادفی کروکی خسارتی ترسیم کند. همین مسأله منجر به تأخیر حضور در صحنه تصادف دیگر می شود.»

محدودیت کارشناسان آموزش دیده

سرهنگ مجید غفاری، رئیس اطلاع رسانی پلیس راهور کشور نیز پیش تر در رابطه با یکی از عوامل تأخیر حضور کارشناسان راهوردر صحنه تصادف گفته بود که هر پلیس درجه دار نمی تواند کارشناس تصادف باشد و به او کد کروکی تعلق نخواهد گرفت. او می گوید: « کد و مجوز کروکی برای افسرانی است که دوره های کارشناسی تصادفات را در راهور گذرانده باشند و همین مسأله شمار ماموران کارشناس را محدود می کند و موجب تأخیر در صحنه تصادف می شود.»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.