| کد خبر: 211329 |

پرونده سازی بی‌بی‌سی برای تحریم ماهان

هفته پیش گزارشی(1) ظاهراً تحلیلی توسط بخش‌های فارسی و عربی تلوزیون بی‌بی‌سی منتشر شد که مدعی بود هواپیمایی ماهان عامل انتشار ویروس کرونا در خاورمیانه بوده است.دشوار نبود فهمیدن اینکه هدف آن پروپاگاندا صرفا ایجاد نفرت نسبت به ایرانیان در بین عراقی‌ها و لبنانی‌ها است.

تین نیوز

هفته پیش گزارشی(1) ظاهراً تحلیلی توسط بخش‌های فارسی و عربی تلوزیون بی‌بی‌سی منتشر شد که مدعی بود هواپیمایی ماهان عامل انتشار ویروس کرونا در خاورمیانه بوده است.

دشوار نبود فهمیدن اینکه هدف آن پروپاگاندا صرفا ایجاد نفرت نسبت به ایرانیان در بین عراقی‌ها و لبنانی‌ها است. حالا به فاصله کمتر از یک هفته وزارت خارجه آمریکا خواهان تحریم بین‌المللی هواپیمایی ماهان شده است. ظاهراً تقسیم کار روشن و هماهنگی میان بی‌بی‌سی و وزارت خارجه آمریکا وجود دارد.

ماجرا با نقل و انتقال تجهیزات فنی ایران به ونزوئلا و دریافت محموله‌های طلا توسط هواپیمایی ماهان آغاز شد. دولت آمریکا بلافاصله واکنش نشان داد و هواپیمایی ماهان را که علناً مشغول دور زدن تحریم ایران بود هدف گرفت. بی‌بی‌سی از طریق 2 سرویس عربی و فارسی خود تصمیم گرفت پرونده‌ای بسازد و افکار عمومی را نسبت به ماهان حساس کند. ویروس کرونا بهترین بهانه بود.بی‌بی‌سی در ادعایی مضحک مدعی شد این هواپیمایی عامل انتشار ویروس کرونا در خاورمیانه بوده است.

سربازخبرنگار بی‌بی‌سی اما حتی زحمت نکشید پرونده پیچیده‌ای بسازد. یک سری ادعاهای بی‌سند و اخبار تکراری را ردیف کرده و می‌خواهد با تکرار کلمات ماهان و کرونا و عراق و لبنان مخاطب را حساس کند.

این فیلم مدعی است 2 مسافر که با ماهان به عراق و لبنان سفر کردند اولین بیماران کشف شده در این کشورها بودند. اما 2 مسافر در زمانی به عراق و لبنان رفتند که ممنوعیت پرواز برقرار نبوده است.

معلوم نیست چرا در زمانی که هنوز منع پروازی برقرار نشده هواپیمایی بابت انتقال مسافرانی که علائم ندارند مقصر است و عنوان «هواپیمایی مرگ» می‌گیرد. گزارش بارها از عبارت «ماهان با زیر پا گذاشتن قوانین ممنوعیت پرواز» استفاده کرد.

انگار یک هواپیما می‌تواند بدون اجازه پرواز برود در یک کشور دیگر بنشیند. انگار در آن زمان فقط یک هواپیمای ماهان در پرواز بوده. پس کی و چطور از اسرائیل و ترکیه تا فرانسه و آمریکا غرق در کرونا شدند؟ کشورهایی که بی‌بی‌سی روی آنها تمرکز کرده دوستان ایران هستند. درحال حاضر ۲۷۰۰ بیمار در عراق، ۸۰۰ بیمار در لبنان و ۴۷ بیمار در سوریه شناسایی شدند. اما در کشورهایی که ماهان پروازی نداشته مثل عربستان ۳۷ هزار بیمار و اسرائیل ۱۶۵۰۰ بیمار دارند.(2)

چطور در چنین وضعی بی‌بی‌سی ماهان را عامل پخش ویروس در خاورمیانه می‌داند؟ سرباز بی‌بی‌سی به دروغ مدعی می‌شود ماهان درحالی به پرواز به چین ادامه داده که سایر خطوط هوایی پروازهایشان به چین را لغو کردند. این گزارش نیویوک تایمز را بخوانید درباره ورود ۴۰ هزار مسافر از چین به آمریکا، بعد از برقراری محدودیت پرواز تا نیمه فروردین: (3).

پس از مصوبه تعلیق پروازها به چین، نه تنها ماهان، بلکه پروازهای کشورهای عربی هم به چین ادامه داشته و مسافران با پروازهای غیرمستقیم به چین رفت و آمد می‌کردند.(4)

مستند بی‌بی‌سی در اشاره به سوریه می‌گوید طبق اعلام نظر دولت اولین بیمار شناسایی شده از یک کشور خارجی وارد شده اما اسم کشور اعلام نشده است.

این مضحک‌ترین شکل پروپاگاندا سازی است. مگر راه دیگری برای ورود کرونا به یک کشور وجود دارد؟ مشخص است که کرونا به تمام کشورها (به جز چین) از خارج و توسط مسافران وارد شده. از کجای این ماجرا می‌شود نتیجه گرفت عامل انتشار در سوریه ماهان بوده است؟

سرباز بی‌بی‌سی ادعاهای افراد ناشناس، شایعات مجازی یا ویدئوهای شهروندان را جمع کرده، اما اطلاعیه‌های رسمی را به حاشیه می‌برد. خود دولت عراق می‌گوید پرواز ماهان برای بازگشت عراقی‌ها ادامه دارد. اما گزارش می‌گوید ماهان قانون ممنوعیت پرواز را نقض کرده (و القا می‌کند عامل شیوع است).

محصول دو تیم عربی و فارسی بی‌بی‌سی چه اطلاعات جدیدی داشت؟ اینکه پرواز برای بازگرداندن ایرانیان و حمل بار ادامه داشته؟ این را ۲ ماه است می‌دانیم. هدف این فیلم فقط ایجاد کینه ضدایرانی است. وقتی هواپیمای ایرانی همین الان در حال ارسال کمک پزشکی به لبنان هستند اما به خاطر تحریم حتی سوخت نمی‌تواند بزنند. همکاری مشترک بی‌بی‌سی و وزارت خارجه آمریکا صرفا امکان حمل و نقل کالا به ایران را هدف گرفته و نتیجه‌ای جز سخت‌تر کردن زندگی ایرانیان تحت تحریم ندارد.

1- https://twitter.com/bbcpersian/status/1257370694645669889

2- https://www.worldometers.info/coronavirus/

3-https://www.nytimes.com/2020/04/04/us/coronavirus-china-travel-restrictions.html

4-

https://www.isna.ir/news/98111510396/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%87%D9%86%D9%88%D8%B2-%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: کانال تلگرامی ایران ما

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.