| کد خبر: 230628 |

در شرایطی که آزادراه تهران-شمال در قطعه دو پیشرفت فیزیکی مناسبی داشته و به نظر می‌رسد طی ماه‌های پیش رو افتتاح شود، احتمال بازگشت سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه از کشورهای چین و کره برای ساخت مقطعه سوم این آزادراه وجود دارد.

تین نیوز

در شرایطی که آزادراه تهران-شمال در قطعه دو پیشرفت فیزیکی مناسبی داشته و به نظر می‌رسد طی ماه‌های پیش رو افتتاح شود، احتمال بازگشت سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه از کشورهای چین و کره برای ساخت قطعه سوم این آزادراه وجود دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، آزادراه تهران-شمال پروژه بیست و چندساله‌ای که در قالب چهار قطعه تعریف شده است و می‌تواند گره ترافیکی سنتی و قدیمی جاده چالوس را باز کند وارد فازهای جدیدی شده است چرا که در سال‌های گذشته فاز چهار و پس از فاز اول آن افتتاح شد و طی سال گذشته فاز دوم آن نیز قرار شد به صورت یکطرفه و توامان با جاده چالوس مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

البته مشکلاتی از جمله افزایش هزینه ساخت سر راه فاز دوم آزادراه تهران-شمال قرار گرفت برای تکمیل شدن فاز دوم هم دولت باید در سال جاری و سال‌های فکری کند. البته پس از این مرحله نوبت به تکمیل آزادراه و ساخت فاز سوم آن به طول ۴۷ کیلومتر می‌رسد که برای این فاز نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفتی است که از سرمایه‌گذاران داخلی چنین حجمی سرمایه‌گذاری بر نمی‌آید و تاکنون نیز کسی برای آن پا پیش نگذاشته است.

بر اساس اطلاعات به دست آمده خبرنگار ایسنا، در پی پیشرفت مذاکرات وین و در صورت برداشته شدن موانع و تحریم‌های بانکی کشورهای خارجی متعددی مایل به سرمایه‌گذاری هستند و طی سال‌های گذشته حتی نقشه‌های عملیاتی خودشان را نیز ارائه داده‌اند اما مسائل و مسکلات بانکی مانع ورود آن‌ها به آزادراه تهران-شمال شد.

در این راستا شش شرکت خارجی از کره جنوبی، چین و غیره از سرمایه‌گذاری در فاز سوم آزادراه تهران-شمال استقبال کردند و حتی طرح‌های مطالعاتی و نقشه‌های عملیاتی‌شان را ارائه دادند در همان زمانی که فاز نخست این آزادراه در حال ساخت بود، مقرر شد تا تاییدیه‌های بانک‌های کشور متبوع‌شان را برای آغاز سرمایه‌گذاری بیاورند که تا کنون این اقدام انجام نشده‌ است و حتی مسئولان بانکی کشور تضامین لازم را برای این پروژه به این سرمایه‌گذاران ارائه دادند.

گرچه برای برآورد عددی در این پروژه نیاز به ارائه طرح مطالعاتی و بررسی مجدد آن‌ها از سوی کشورهای مذکور است و با توجه به افزایش هزینه‌ها، عدد دقیقی را نمی‌توان در حال حاضر برای آن اعلام کرد اما به نظر می‌رسد که احتمال سرمایه‌گذاری خارجی به ویژه برای چینی‌ها وجود دارد و آن‌ها دوباره به آزادراه تهران-شمال باز خواهند گشت.  چرا که خیراله خادمی –مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- اخیرا در این باره اظهار کرد: برای ساخت قطعه سوم از منابع خارجی استفاده خواهد شد چرا که  برای تامین مالی قطعه سوم آزادراه تهران- شمال با ۵ شرکت چینی وارد مذاکره شدیم که مذاکره با یکی از این شرکت‌ها بسیار جدی است و دور جدیدی از مذاکرات فشرده با این شرکت در حال انجام است. وی ادامه داد: اگر با این شرکت چینی برای تامین مالی سهم دولت به توافق برسیم، طرح اجرایی این قطعه را هم به سرعت آماده می‌کنیم.

حالا باید دید در ادامه چه اتفاقی خواهد افتاد و در ادامه شاهد بازگشت مجدد چینی‌ها البته به عنوان سرمایه‌گذار به آزادراه تهران-شمال خواهیم بود؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    قطعه سوم را یا نباید ساخت و به بعد موکول کرد یا اگر قرار بر ساخت است طرح فعلی باید کنار گذاشته بشه و یک کار اساسی و عمقی انجام بشه که هزینه بیشتر و زمان ساخت بیشتر هم با کوتاه تر شدن مسیر و استفاده موثر از درآمدهای ترانزیتی معنا پیدا کنه یعنی از انتهای قطعه دوم و پل زنگوله یک تونل 5 کیلومتری به هریجان برسه از هریجان با یک تونل 3 کیلومتری به ولی آباد و از ولی آباد یک تونل 20 کیلومتری تا خود مرزن آباد یعنی تقریبا تمام قطعه سوم تونل خواهد شد و بدون پیچ و گردنه و آزادراهی با سرعت خوب می شود 25 دقیقه از پل زنگوله تا مرزن آباد رفت که اگر چنین اتفاقی بیافته واقعا شاهد یک تحول اساسی و عمیق در شمال کشور خواهیم بود ما اگر دنبال هزار نفع هستیم باید به سمت ساخت تونل های طویل یورش ببریم در شمال شرق ، شمال غرب ، مرکز به سمت جنوب و ناحیه غرب و زاگرس ما به ساخت تعداد زیادی تونل های 5 6 کیلومتری تا 20 25 کیلومتری نیازمندیم ساخت چنین زیرساخت هایی اقتصاد ما را بالا خواهد کشید رشد و توسعه کشور ما بسیار سرعت خواهد گرفت واقعا راه درست و استاندارد نباشد هیچی نیست درصد زیادی از ظرفیت ها و پتانسیل های کشور ما با ساخت این تونل های طویل آزاد می شه .

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین
helptinn

تین‌نیوز در مدت 12 سال فعالیت مستمر، با رعایت اصل بی‌طرفی رسانه‌ای، اخبار، گزارش‌ها و رویدادهای حمل‌ونقل کشور را تحت پوشش و به‌طور رایگان در اختیار علاقه‌مندان و متخصصین قرار داده است.
ادامه فعالیت این رسانه علاوه بر حمایت‌های معنوی شما که همواره از آن بهره‌مند بوده‌ایم، نیازمند حمایت مادی شما است.

از ما حمایت کنید