| کد خبر: 5943 |

هرمزگان امن‌ ترین مکان برای سرمایه‌گذاری است

تین نیوز |  جاسم جادری در نخستین نشست اتحادیه بین‌المللی تجار و بازرگانان جهان اسلام در جزیره کیش، اظهار کرد: دریافت تسهیلات از بانک توسعه اسلامی برای ایجاد سد از جمله سد شمیل و نیان و نیز سایر سدهای در دست اجرا در استان هرمزگان نشانه آن است که حرکت آغازین برای گسترش روابط فراتر از روابط سیاسی آغاز شده و الگوی جمهوری اسلامی ایران در هرمزگان می‌تواند الگوی مناسبی باشد.
وی در ادامه تصریح کرد: تجار هرمزگان از دیرباز و صدها سال پیش کالاهای ایرانی را به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و کشورهای مسلمان حوزه اقیانوس هند حمل و متاع ساخته شده آنان را به ایران انتقال می دادند و شناورها، ملوانان و تجار ما خود علاوه بر سفیر تجاری مصرف اسلامی و ترویج کننده آن نیز بوده‌اند.
استاندار هرمزگان با بیان اینکه بسیاری از کشورها از قبل تجارت و ورود تجار مسلمان، به اسلام گرویده‌اند، ادامه داد: در حال حاضر نیز سرمایه تجار مسلمان با رشد اقتصادی کشورهای اسلامی، رفع بیکاری و بهبود زندگی مسلمانان است. اگر این سرمایه‌ها در کنار هم قرار گیرد و بتواند هم‌افزایی کند می‌تواند عزت و اقتدار اسلام را در دنیای کنونی احیا کند و ارتقا دهد.
جادری گفت: از طرفی با الگوسازی حکمرانی اقتصادی خوب، الگوی راستین باید اسلام باشد، فقر را با سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران مسلمان در کشورهای نیازمند سرمایه مهار کرد و اگر فقر به در ایمان وارد می‌شود پس بیاییم راهبردهای همکاری را ترسیم کرده و در این همایش این راهبردها را اجرایی و عملیاتی کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به شاخص‌های مرتبط با تجارت و بازرگانی در استان هرمزگان اشاره کرد و افزود: گمرکات استان هرمزگان با 60 درصد ترانزیت رتبه نخست کشور را دارند و همچنین بیش از 63 درصد درآمدهای وصولی کل گمرکات کشور مربوط به استان هرمزگان است.
استاندار هرمزگان اضافه کرد: میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر استان هرمزگان طی سال 92 معادل 99 و نیم میلیون تن بوده و ورود و خروج 60 هزار شناور در بنادر استان هرمزگان به ثبت رسیده است.
جادری گفت: در حال حاضر شبکه ریلی استان هرمزگان توان حمل و نقل 14 میلیون تن کالا را دارد که این رقم تا 40 میلیون تن قابل افزایش است.
وی در ادامه با بیان سیاست ها و استعدادهای استان در زمینه سرمایه گذاری، عنوان کرد: امنیت، احساس و عامل اصلی سرمایه‌گذاری است و همانگونه که برای احداث صنعت و هر واحد تولیدی، نیاز به منابع انسانی و مادی و نیروی کار و مدیریت است همه اینها بدون امنیت، معنا پیدا نمی‌کنند.
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان خاطرنشان کرد: در جهت اجرای سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد امنیت، با حذف قوانین دست و پا گیر و تسهیل قوانین، استان هرمزگان و ایران اسلامی امروز امن‌ترین مکان برای سرمایه‌گذاری است و امروز از باثبات‌ترین کشورهای دنیا ایران است.
جادری با اشاره به زیرساخت‌های استان هرمزگان، افزود: مناطق ویژه صنعتی استان عموما و از جمله منطقه ویژه اقتصادی بندرعباس خصوصا با 5000 هکتار زمین با امکانات آب، برق، گاز و استقرار پالایشگاه که روزانه 45 میلیون لیتر بنزین و نفت تولید می‌کند بعلاوه پالایشگاه در دست احداث ستاره خلیج فارس، تامین کننده سوخت فسیلی مورد نیاز صنایع خواهد بود و هم‌اکنون 25 هزار کارگر در منطقه ویژه و در صنایع آلومنیوم، فولاد پالایشگاه شاغل هستند که بنزین مصرفی چهار استان جنوبی کشور با استاندارد جهانی در این پالایشگاه تولید می‌شود.
وی اظهار کرد: استان هرمزگان با دارا بون هشت فرودگاه که چهار فرودگاه بین‌المللی هستند و 1000 کیلومتر سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان، اتوبان تهران – بندرعباس با تردد روزانه 10 هزار کامیون تریلر، راه‌آهن بندر شهیدرجایی و بیش از 20 گمرک تجاری و صیادی و خطوط کشتیرانی ارتباط استان را با داخل و خارج برقرار ساخته‌اند.
استاندار هرمزگان در ادامه گفت: وجود صیفی جات و میوه‌های گرمسیری، انبه، موز، لیموترش و مرکبات که تامین کننده مصرف داخل و نیاز بازارهای کشورهای همسایه هستند. از زمینه‌های مستعد سرمایه‌گذاری در هرمزگان است و خرمای بی‌نظیر پیارم حاجی‌آباد فقط در این استان تولید می‌شود و همچنین نارنگی سیاهو که شهرت منطقه‌ای دارد و مناسب‌ترین زمینه سرمایه‌گذاری در بسته‌بندی، دانه‌بندی و صنایع تبدیلی کشاورزی هستند.
جادری با بیان اینکه در بخش معادن وجود معدن کرومیت، سنگ‌آهن، سنگ‌های تزئینی و کانی‌های غیرفلزی بخصوص گچ و آهک بستر مناسب سرمایه‌گذاری در بخش صنایع معدنی هرمزگان است، تصریح کرد: همجواری استان با منطقه اقتصادی پارس جنوبی و نزدیکی پالایشگاه‌های استان به مناطق اقتصادی موجود و خط لوله گاز استان هرمزگان را مستعدترین نقطه جهت احداث مجتمع‌های پتروشیمی و صنایع پایین دستی کرده است.
وی اضافه کرد: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی جاسک در سفر رئیس‌جمهور به استان مورد تاکید بوده و با جدیت در دستور کار استان و زیرساخت‌های آن در حال آماده‌سازی است.
استاندار هرمزگان با بیان اینکه محور مهم توسعه و سرمایه گذاری استان فولاد است، ادامه داد: براساس سیاست‌های دولت، ظرفیت فولاد استان باید از دو میلیون تن به 10 میلیون تن برسد که با جدیت در حال پیگیری است.
جادری خاطرنشان کرد: علاوه بر این موارد در زمینه گردشگری، تورهای دریایی، هتل، خدمات بندری، شیلات و آبزی پروری و بهره‌برداری از آب دریا جهت صنایع و آب شرب در زمینه‌های مختلف، دیگر ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان است که ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران برای بازدید از امکانات استان هرمزگان و مشاهده صنایع پررونق موجود تا استعدادهای استان را ارزیابی و در جهت همکاری کشورهای اسلامی و تامین نیاز مسلمانان توسط مسلمانان در میدان سخت مبارزه با قدرت های بزرگ اقتصادی، عظمت اسلام را به دنیا معرفی کنیم.
وی در پایان سخنان خود بیان کرد: آروزی توفیق امت مسلمان و تحکیم پیوند برادری و دوستی و حفظ وحدت جهان اسلام و اتحاد کشورهای اسلامی را دارم.
نخستین نشست اتحادیه بین‌المللی تجار و بازرگانان جهان اسلام شنبه درمرکز همایش‌های بین المللی کیش آغاز شد که تا یکشنبه ادامه دارد.
آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مهندس اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از دیگر سخنرانان این همایش بوده‌اند.
معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشورمان در عرصه بین‌المللی و فراهم شدن زمینه جذب سرمایه گذاران خارجی و تحقق عینی تقریب مذاهب اسلامی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این نشست است.
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.