| کد خبر: 38495 |

◄ گفتگوی اختصاصی تین نیوز با اولین نماینده زن ایرانی در آیمو

تین نیوز | مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، به تازگی ماندانا منصوریان را به عنوان نماینده ایران در آیمو (سازمان بین المللی دریانوردی) منصوب کرد؛ وی اولین زن ایرانی است که به این سمت منصوب می شود.

در همین رابطه به منظور آگاهی بیشتر از ضرورت، اهمیت و مزایای عضویت ایران در آیمو و برنامه های آینده، خبرنگار تین نیوز گفتگویی با نماینده ایران در آیمو انجام داده که در ادامه می خوانید. با توجه به عدم حضور منصوریان در ایران در زمان انجام مصاحبه، این گفتگو به صورت مکاتبه ای و از طریق ایمیل انجام شده است.
 
تین نیوز: به عنوان اولین سوال، درباره اهمیت عضویت ایران در آیمو توضیحاتی ارایه نمایید.
از قرن 19 میلادی وجود یك سازمان بین المللی دائمی برای ارتقای ایمنی دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی احساس شد اما تصویب آن تا تأسیس سازمان ملل به تأخیر افتاد و سازمان ملل پس از شكل گیری، لزوم تأسیس چنین سازمانی را به تصویب رساند، در واقع سازمان آیمو، یكی از اركان تخصصی زیر مجموعه سازمان ملل در امور مربوط به وضع و پایش اجرای مقررات ناظر بركشتیرانی بین المللی است که اهداف زیر را دنبال می کند:
- برقراری ساز و کار برای همکاری میان دولت ها در راستای تهی قواعد و مقررات فنی دولتی مربوط به کشتیرانی فعال در عرصه تجارت بین المللی
- تشویق و ترغیب دولت ها به تصویب استانداردهای عالی قابل اعمال در زمینه ی ایمنی دریانوردی
- برطرف ساختن اقدامات تبعیض آمیز و محدودیت های غیر ضروری نسبت به کشتیرانی فعال در عرصه تجارت بین المللی، به منظور فراهم سازی خدمات کشتیرانی برای بازرگانی جهانی
- توجه و ملاحظه به هر موضوع مرتبط با کشتیرانی ارجاعی از سوی هر یک از ارگان ها و
آژانس ها یا سازمان ملل متحد
جمهوری اسلامی ایران دارای ناوگان بزرگی از کشتی های نفتی و غیر نفتی تجاری است؛ بیش از 95 درصد واردات و 85 درصد صادرات غیر نفتی و 100 درصد صادرات نفتی کشور از طریق دریا انجام می شود و همه کشتی های نفتی و غیر نفتی باید مقررات مصوب سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) را رعایت نمایند. جمهوری اسلامی ایران یكی از 170 كشور عضو این سازمان است كه در سال 1958 میلادی به عضویت آیمو درآمد، از آنجایی كه كشتیرانی بین المللی تابع مقررات و قوانینی است كه سازمان آیمو وضع می کند، اهمیت عضویت در چنین سازمانی به خوبی قابل درك است.

تین نیوز: چه وظایفی متوجه نماینده یک کشور در آیمو است؟
وظایف نماینده كشور یا به عبارتی نماینده سازمان بنادر و دریانوردی در آیمو، شامل موارد زیر است که البته محدود به این موارد نیست:
- برقراری ارتباط مستمر با بخش های مختلف سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) و اطلاع از آخرین مباحث و تحولات در حال وقوع و انعكاس آنها به معاونت دریایی سازمان
- حضور مستمر در تمامی جلسه های كمیته های اصلی و فرعی سازمان بین المللی دریانوردی و انعكاس گزارش اجلاس ها به سازمان
- انعكاس دیدگاه های كشور درباره موضوعات دریایی به آیمو
- هماهنگی و همكاری با هیات های اعزامی از سوی جمهوری اسلامی ایران به آیمو
- برقراری ارتباط با هیات های نمایندگی دائمی كشورهای دیگر در آیمو در جهت ایجاد روابط حسنه دریایی با كشورهای عضو آیمو برای تامین منافع ملی و توسعه روابط دریایی كشور
- انجام همه امور مربوط به كاندیداتوری ایران برای عضویت در شورای آیمو و رایزنی با هیات ها و
نمایندگی های دائمی كشورهای دیگر برای جلب حمایت آنها
- تلاش و پیگیری برای استفاده از امكانات آموزشی و دوره های كاربردی آیمو با هدف برگزاری در كشور و پیگیری نامه های ارسالی به كمیته همكاری های فنی
- بررسی نحوه و چگونگی اجرای كنوانسیون های دریایی آیمو در سطح بین المللی توسط سایر كشورها از طریق نمایندگان دائمی آنها در آیمو و ارائه راهكارها و پیشنهادات برای اجرا کردن آنها در كشور
- برقراری ارتباط مستمر با بخش های مختلف سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) ، و اطلاع از آخرین مباحث و تحولات در حال وقوع و انعكاس مطلوب آنها 

تین نیوز: لطفا توضیحی درباره نقش ایران (سازمان بنادر) در آیمو و گام های موثری که تاکنون از سوی ایران در آیمو در حوزه های زیست محیطی، امنیتی و ایمنی برداشته شده است، بفرمایید.
یکی از مهم ترین ابزارهای نقش آفرینی مطلوب و مؤثر در سازمان بین المللی دریانوردی، حضور فعال و مستمر در آن سازمان و برقراری ارتباط منظم با دیگر کشورهای عضو است که ضمن بهره مندی از منابع انسانی آموزش دیده و با تجربه و ارائه نتایج حاصل از تحقیقات فنی صورت گرفته در امور ایمنی و امنیت دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی، در روند تدوین استانداردها و سیاست گذاری در  زمینه های مختلف دریانوردی و صنایع دریایی نقش موثری ایفا شود.

جمهوری اسلامی ایران یكی از كشورهای فعال در آیمو است، به این معنی كه در بیشتر نشست ها و كمیته های فرعی تخصصی سازمان‌ آیمو كه در رابطه با ایمنی و حفاظت محیط زیست فعالیت می كنند حضور فعال دارد.

حدود 53 کنوانسیون و پروتکل و صدها قطعنامه، توصیه نامه، دستورالعمل و بخشنامه در سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) به تصویب رسیده که جمهوری اسلامی ایران  به حدود 30 کنوانسیون و پروتکل مهم آن ملحق شده است، جمهوری اسلامی ایران در  سال های 1991، 1993 و 1995 میلادی با اخذ آرای لازم به عضویت شورای IMO که  از مهمترین اركان تصمیم گیری در IMO است، درآمد.

جمهوری اسلامی ایران در طول پنج سال منتهی به سال 2011 میلادی به طور میانگین جزو 15 کشور اول ارائه دهنده سند درموضوعات مختلف مرتبط با ایمنی، امنیت و حفاظت محیط زیست دریایی و نیز آموزش دریانوردان بوده است. اوج نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران مربوط به سال های 2009 و 2010 میلادی است؛ در سال 2010 میلادی از میان حدود 58 کشوری که سند تقدیم کردند، ایران با ارائۀ 41 سند، در رتبه ششم كشورهای ارائه كننده سند در آیمو قرار گرفت.

با توجه به حضور و فعالیت مؤثر ایران در آیمو، كارشناسان خبره سازمان بنادر و دریانوردی نیز در برخی پروژه های مهم آیمو كه بعضا منجر به تغییرات اساسی در استانداردهای بین المللی دریانوردی نیز شده، به عنوان كارشناسان خبره سازمان بین المللی دریانوردی برگزیده شده و نقش مؤثری در تدوین استانداردها یا نظارت آیمو بر كشورهای عضو و استانداردهای بین المللی دریانوردی برعهده داشته اند.

تین نیوز: میزان همکاری و حمایت آیمو از کشورهای عضو، به ویژه ایران چگونه است؟
اصولا از دیدگاه آیمو، همه كشورهای عضو یكسان هستند و این خود كشورها هستند كه با توجه به میزان فعالیت خود، كشور متبوع شان را در مجامع بین المللی همچون آیمو مطرح کرده و به تصویر می كشند.

تین نیوز: برخی از دستاوردها و موفقیت های ایران در آیمو را عنوان کنید.
برخی از این موفقیت ها به شرح زیر است:
- انتخاب نماینده ایران به عنوان یکی از 15 نفر عضو گروه کارشناسی تدوین استانداردهای هدفمند برای ساخت کشتی ها (GBS) و ارزیابی قوانین موسسات رده بندی در راستای انطباق با آیین نامه موسسات رده بندی یا RO Code 
- عضویت 7 نفر از کارشناسان خبره سازمان بنادر و دریانوردی در تیم ممیزین آیمو و استفاده آیمو از دو تن از آنها در ممیزی های انجام شده از دو كشور عضو آیمو
- قرار گرفتن 5 نفر از خبرگان دریانوردی کشور در لیست کارشناسان واجد شرایط IMO برای انجام ارزیابی کشورهای متعاهد به منظور اجرای موثر و مطلوب کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزشی، گواهینامه و نگهبانی دریانوردان (STCW)
- ارای چهره ای جدی و متعهد به اجرای تعهدات بین المللی ناشی از مقررات دریایی IMO از طریق انعکاس به موقع اخبار اقدامات و پیشرفت های کشورمان در عرصه های مختلف دریایی و بندری با شیوه مطالعه و برنامه ریزی
- امضای تفاهم نامه همکاری در زمینۀ توسعه منابع انسانی و ظرفیت سازی میان سازمان بنادر و دریانوردی و IMO
- به تصویر كشیدن ایران به عنوان یک کشور علاقه مند و حساس در عرصه دریانوردی بین المللی به وِیژه از زاویه فعالیت، پویایی و البته تاثیرگذار بودن در روند تصمیم گیری های بین المللی دریایی و باز کردن یک حساب ویژه برای کرسی جمهوری اسلامی ایران در IMO، به ویژه در اجلاس های کمیته های اصلی، فرعی و کارگروه ها
- نیابت دوم و سپس اول اجلاس دایمی مشورتی دول عضو كنوانسیون لندن طی سال های 2010 و 2011
- نیابت و سپس ریاست كلوب نمایندگان و وابستگان دریایی دولت های عضو آیمو از سال 2009 الی پایان سال 2014 میلادی

تین نیوز: میزان همکاری و مشارکت ایران با سایر کشورهای عضو آیمو چگونه است و چه اهمیتی دارد؟
ایران رابطه بسیار خوبی با اكثر كشورهای عضو آیمو، به ویژه كشورهای مسلمان و دوست برقرار کرده، به طوری كه در برخی موارد منجر به ارائه سند مشترك با آنها در كمیته های اصلی و فرعی شده است، علاوه بر این نمایندگان دولت ها با نمایندۀ دایم و هیات های ایرانی حاضر در اجلاس، رفتار بسیار صمیمانه و متعادلی دارند و نماینده دائم و كارشناسان اعزامی در بسیاری از مباحثات فنی مورد رجوع و مشاوره قرار گرفته اند.

تین نیوز: برنامه ها و استراتژی شما برای حضور پررنگ تر ایران در آیمو و تحقق اهداف کشورمان در موضوعات دریایی، در ایران و جهان چیست؟
قبل از پاسخ به شما، باید از تمام زحمات دو نماینده پیشین ایران، به سهم خودم تشكر و قدردانی کنم. جمهوری اسلامی ایران حدود 12 سال است كه دارای نماینده ثابت نزد آیموست و بی شك جایگاه فعلی ایران، مدیون فعالیت هایی است كه آنها برای ارتقا جایگاه كشور متحمل شده اند. برنامه ها و استراتژی بنده نیز تقریبا همان هایی است كه تاکنون دنبال شده اما با توجه به اینكه اینجانب اولین و تنها نماینده زن جمهوری اسلامی ایران نزد یك سازمان بین المللی بزرگ، همچون آیمو هستم، قصد دارم تا تصویر زن مسلمان ایرانی را به خوبی و درستی نشان دهم. حضور موثر و تلاش برای اعتلای نام و جایگاه كشور در سازمان بین المللی دریانوردی از اهداف اصلی من است و برقراری ارتباط تنگاتنگ و مستمر با مجموعه دریایی كشور را سر لوحه كارم قرار می دهم.

با توجه به اینكه جمهوری اسلامی یران تصمیم دارد برای عضویت در شورای آیمو كه سال آینده (1394) برگزار می شود، اعلام كاندیداتوری کند، بدون تردید انجام رایزنی های لازم با نمایندگان دیگر کشورهای عضو برای جلب نظر آنها، به منظور حمایت از مواضع کشورمان و همچنین جلب آرای آنها از اموری است كه به آن اهتمام خواهم داشت.

استفاده از ظرفیت ها و امکانات آموزشی سازمان بین المللی دریانوردی نیز مدنظر اینجانب خواهد بود. همچنین سعی خواهم كرد ضمن دفاع از مواضع كشور، از تجارب فرهیختگان و پیشكسوتان دریایی استفاده كنم و در نهایت اینكه همچون گذشته، نامی پر آوازه و با غرور از كشور عزیزمان در طی دوره مسئولیت خود بر جای بگذارم.

تین نیوز: با تشکر از شما که علیرغم وقت ضیق، پاسخگوی پرسش های ما بودید.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.