| کد خبر ۳۱۱۳۴۹
کپی شد

هشدار بازرسی کل گیلان درباره تغییر مسیر راه آهن رشت–آستارا

بازرس کل استان گیلان با انتقاد از ساخت وساز در مسیر راه آهن رشت–آستارا تأکید کرد: دستگاه های صادرکننده مجوز باید پاسخ گو باشند؛ تغییر مسیر این پروژه تهدیدی برای امنیت غذایی است.

هشدار بازرسی کل گیلان درباره تغییر مسیر راه آهن رشت–آستارا
تین نیوز |

بازرس کل استان گیلان با انتقاد از صدور مجوزهای ساخت وساز در مسیر خط ریلی رشت–آستارا تأکید کرد: دستگاه ها و مراجع متولی که به هر شکل مجوز ساخت در این مسیر داده اند، باید پاسخ گو باشند و مسئولیت خسارت های وارده را بپذیرند.

به گزارش تین نیوز، احمد آقائی، بازرس کل استان گیلان، روز سه شنبه در نشست نظارتی بررسی علل تغییر مسیر خط ریلی رشت–آستارا، با حضور معاون توسعه و ساخت زیربناهای وزارت راه و شهرسازی، معاون دادستان مرکز استان و مدیران ارشد استانی، به اعتراض ها و شکایات مردمی درباره تغییر ناگهانی مسیر این پروژه ملی در منطقه حوریان پاسخ داد.

وی با اشاره به پیشینه تاریخی این طرح که مطالعات آن به سال ها قبل بازمی گردد، اظهار کرد: یکی از برکات نظام اسلامی این است که پروژه راه آهن رشت–آستارا در این دوره به مرحله اجرا رسیده و تکمیل آن با توجه به نقش کلیدی در کریدور شمال–جنوب، از ضرورت های اقتصادی کشور محسوب می شود.

راه آهن رشت–آستارا؛ شریان حیاتی کریدور شمال–جنوب

بازرس کل گیلان با تأکید بر اهمیت این مسیر ترانزیتی گفت: خط ریلی رشت–آستارا، حلقه اتصال کریدور شمال–جنوب است و نقشی حیاتی در اقتصاد کشور، کشورهای هم جوار و منطقه خلیج فارس دارد. تسریع در اجرای این پروژه، یک مطالبه ملی است.

آقائی با اشاره به اهتمام دولت برای تکمیل این پروژه افزود: دولت وفاق با وجود مشکلات اقتصادی، پیگیری جدی برای اجرای این طرح دارد و مدیران ملی، استانی و شهرستانی نیز در تلاش هستند هرچه سریع تر این پروژه به بهره برداری برسد.

ممنوعیت ساخت وساز پس از ابلاغ طرح

وی با اشاره به اعتراض برخی شهروندان رضوانشهر تصریح کرد: پس از ابلاغ طرح راه آهن رشت–آستارا، هرگونه ساخت وساز و تصرف در مسیر اجرای پروژه ممنوع بوده است. این پرسش جدی مطرح است که چگونه در مسیری که از دهه ۸۰ در طرح قرار داشته، ساخت وساز انجام شده و اکنون ادعای تغییر مسیر مطرح می شود؟

بازرس کل استان گیلان تأکید کرد: اگر افرادی به صورت خودسرانه اقدام به ساخت کرده اند، خسارت متوجه خود آنان است؛ اما اگر دستگاهی مجوز صادر کرده، آن دستگاه مرتکب تخلف شده و موظف به جبران خسارت است. چنین اقداماتی حقوق مکتسبه محسوب نمی شود، چرا که مبنای قانونی ندارد.

تهدید امنیت غذایی با تغییر مسیر

آقائی با هشدار نسبت به تغییر مسیر خط ریلی به سمت اراضی یکپارچه کشاورزی گفت: جابه جایی مسیر به سمت زمین های کشاورزی، منافع کشور و مردم را به خطر می اندازد و تهدیدی جدی برای امنیت غذایی است. این اقدام موجب تنش اجتماعی و بدبینی مردم شده و عملکرد صادقانه برخی دستگاه ها را نیز زیر سؤال می برد.

وی افزود: بخش عمده اقتصاد استان گیلان بر پایه کشاورزی، به ویژه تولید برنج استوار است و این اراضی تنها منبع درآمد بسیاری از روستاییان و تضمین کننده امنیت غذایی کشور به شمار می رود.

بازرسی کل کوتاه نخواهد آمد

بازرس کل گیلان با تأکید بر نقش نظارتی سازمان بازرسی گفت: توسعه و مهندسی باید به گونه ای باشد که کمترین آسیب به طبیعت و اراضی کشاورزی وارد شود. تغییر کاربری زمین ها به نفع سودجویی عده ای محدود، با عدالت و انصاف سازگار نیست.

آقائی خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی کل کشور بر اساس وظایف قانونی خود، نظارت بر حسن اجرای قوانین را با جدیت دنبال می کند و در مسیر احقاق حقوق مردم، لحظه ای کوتاه نخواهد آمد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.