◄ آغاز فاز اجرایی راهآهن رشت–آستارا با واگذاری نیمی از مسیر به طرف روسی
با واگذاری نیمی از مسیر راهآهن رشت–آستارا به طرف روسی، این پروژه راهبردی وارد فاز اجرایی شد. وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر نقش حیاتی این خط ریلی در اتصال کریدور شمال–جنوب، از برگزاری نشست سهجانبه ایران، آذربایجان و روسیه در باکو خبر داد؛ نشستی که قرار است با امضای تفاهمنامههای ترانزیتی، جایگاه ایران را در حملونقل منطقهای تثبیت کند.

فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، در جریان بازدید از کارگاه پروژه راهآهن رشت–آستارا اعلام کرد: عملیات تملک اراضی این مسیر استراتژیک تا پایان سال جاری بهطور کامل به اتمام خواهد رسید و پروژه با سرعت بیشتری وارد فاز اجرایی میشود.
به گزارش تین نیوز، پروژه راه آهن رشت–آستارا به عنوان حلقه حیاتی کریدور بین المللی شمال–جنوب، با سرعت قابل توجهی در حال پیشرفت است. فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، در جریان بازدید از کارگاه اجرایی این مسیر اعلام کرد: عملیات تملک اراضی تا پایان سال جاری به طور کامل به اتمام خواهد رسید و مسیر آماده ورود به فاز اجرایی خواهد شد.
اتصال راهبردی ایران به اوراسیا
وزیر راه با اشاره به اهمیت راه آهن رشت–آستارا گفت: «این مسیر ۱۶۲ کیلومتری تنها قطعه باقیمانده برای تکمیل اتصال ریلی ایران به آذربایجان، روسیه و اروپا است و نقش محوری در جابه جایی بار و مسافر استان گیلان دارد. این خط ریلی مسیر ترانزیتی بمبئی تا هلسینکی را فعال می کند و حتی در کریدورهای شرق–غرب نیز تأثیرگذار خواهد بود.»
وی افزود: «با وجود شرایط اقلیمی دشوار و محدودیت های ناشی از تحریم ها، تاکنون حدود ۸۰ کیلومتر از اراضی مسیر تملک و تثبیت شده و بیش از ۳۰ کیلومتر آن به طرف روسی تحویل داده شده است. آمادگی داریم تا چند هفته آینده نیمی از مسیر را برای آغاز عملیات فنی واگذار کنیم.»
نشست سه جانبه با محوریت ایران
فرزانه صادق از برگزاری نشست سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه در باکو طی ماه آینده خبر داد و اظهار داشت: «در این نشست، موضوع تضمین بار و حمل سالانه میلیون ها تن کالا از مسیر رشت–آستارا بررسی و تفاهم نامه های مهمی امضا خواهد شد. این نشست موجب خواهد شد تصمیمات ترانزیتی منطقه با محوریت ایران و همسایگان اتخاذ شود.»
وی همچنین با اشاره به ظرفیت های تکمیلی حمل ونقل در دریای خزر و بندر کاسپین گفت: «مسیر ریلی و مسیر دریایی مکمل یکدیگر هستند و هم افزایی این دو ظرفیت می تواند سهم ترانزیتی ایران را به طور چشمگیری افزایش دهد.»
پیشرفت اجرایی و چالش های لجستیکی
هوشنگ بازوند، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، در این بازدید اعلام کرد: «تاکنون ۲۸۵ هکتار از اراضی مسیر تملک شده و ۴۲ کیلومتر برای ساخت تحویل شده است. سرعت تملک از عملیات اجرایی پیشی گرفته و تثبیت و تخریب ۲۵ کیلومتر نیز انجام شده است.»
وی با اشاره به چالش های حمل ونقل مصالح گفت: «برای اجرای پروژه به حدود ۲۵۰ کامیون نیاز داریم، در حالی که تردد ماشین آلات سنگین در جاده های اصلی با محدودیت هایی مواجه است که باید مدیریت شود.»
بازوند همچنین از نهایی شدن قرارداد اجرایی با طرف روسی خبر داد و افزود: «جلسه ای ویدئوکنفرانسی با هیأت روسی برگزار شده و مذاکرات خوبی صورت گرفته است. این قرارداد به زودی امضا خواهد شد و گام مهمی در مسیر اجرای پروژه خواهد بود.»