| کد خبر ۳۰۹۴۴۷
کپی شد
وقایع نگاری یک تور ریلی متفاوت – بخش دوم

◄ شیرینی بازدید از پل و تونل های راه آهن شوراب + تصاویر

مقصد بعدی تور یکروزه منظر کوهستانی راه آهن شمال، بازدید از پل و تونل های راه آهن شوراب بود و شیرینی این بخش از تور آنچنان بود که تلخی و تاثر ناشی از بی توجهی مسئولان میراث فرهنگی به کاروانسرای گدوک را شست و برد!

شیرینی بازدید از پل و تونل های راه آهن شوراب + تصاویر
تین نیوز |

در شوراب راهنمایان ما گفتند یک ساعت و نیم مهمان این روستا و مناظر آن هستیم بنابراین اگر وسیله ضروری نیاز داریم آن را همراه خود برداریم. هوای صبح پاییزی شوراب با نسیم تازه ای که سرمای آن آزاردهنده نبود روی پوست می نشست.

 وقتی از مینی بوس پیاده شدیم، ساعت حدود 10 صبح بود و صدای تک خروسی از دوردست حال و هوای روستا را به گوش ما منتقل می کرد.

همسفران با هدایت و همراهی جناب محسنیان و جناب ایوب وند راهنمایان تور ابتدا تا نزدیک پایه های پل شوراب پیاده روی کردند تا توضیحات لازم را درباره طراحی این پل از جناب محسنیان بشنوند.

ایشان در این بخش از توضیحات خود از پیچیدگی های طراحی پل و تونل شوراب به تفصیل سخن گفتند و توضیح دادند که در این بخش از مسیر، قطار باید از میان یک دره که روستای شوراب در کنار آن قرار گرفته است عبور کند. عبور مسیر قطار از این دره فرصتی برای شکستن شیب مسیر بود اما پهنای دره و نحوه قرار گرفتن کوه ها و صخره ها در محلی که باید پل و تونل ها احداث شود، چالش دشواری برای طراحی پیش روی مهندسان قرار داده بود.

پل شوراب

محسنیان با صدای پرطنین خود گویی ما را از تونل زمان عبور داده بود و به تماشای پرده ای کمتر شناخته شده از توسعه ایران برده بود وقتی که می گفت؛ اینجا یکی از پیچیده ترین نقاط طراحی راه آهن شمال بوده. قطار باید از دل همین دره ای که می بینید رد می شده. مسیری عالی برای شکستن شیب. اما همین زیبایی، همین تراش های طبیعی، کار را برای طرحان و مهندسان سخت می کرد.

پل شوراب

طبق روایت جناب محسنیان طرح های مختلفی توسط مهندسان و طراحان از ملیت های مختلف سوئدی و اتریشی و آلمانی و دانمارکی برای عبور قطار و شکستن شیب تند این بخش از مسیر، پیشنهاد می شد ولی هیچ مسیری نمی توانست رای اجماع مهندسان را با خود همراه کند تا آن که نهایتا یک مهندس سوئدی به نام هاری هاکلین Harry Hacklin این مشکل را از پیش رو برداشت.

محسنیان تصویری از این مهندس که رهبری عملیات تعیین و تثبیت مسیر و نقشه برداری در این مرحله حساس را به عهده داشته است روی تبلت خود به همسفران نشان داد. این سوئدی جذاب که بی شباهت به همفری بوگارت بازیگر مشهور هالیوود نبود با پیشنهاد مسیری مبتکرانه گره عبور قطار از این دره را باز کرد. مهندسان شرکت کامپساکس – شرکت دانمارکی که مجری بخش های مهمی از راه آهن سراسری ایران بوده است – در برابر مسیری که او پیشنهاد کرد چاره ای جز تصدیق و تایید نداشتند و پل و تونل های شوراب را در این مسیر طراحی کردند.

جذابیت دیگر این بخش تور این بود که حین توضیحات جناب محسنیان ابتدا قطار حامل واگن های مخزن دار و اندکی بعد یک قطار مسافری از روی پل و داخل تونل های شوراب عبور کرد و لکوموتیورانان هر دو قطار برای همسفران ما سوت خاطره انگیز قطارها را به صدا درآوردند و صحنه زیبایی خلق شد.

جناب محسنیان در انتهای صبحت های خود توجه همسفران تور را به این نکته جلب کرد که پل شوراب تنها یک سازه فنی و مهندسی برای عبور قطار نیست و این بنا با چنان ظرافتی در معماری بنا شده که نشان دهنده دقت نظر، هنرمندی و زیبایی شناسی طراحان و معماران آن بوده است.

چشمه شوراب

بعد از توضیحات با همراهی راهنمایان تور به محل یکی از تونل های راه آهن شوراب که چشمه بسیار زیبایی از کنار آن جاری بود، رفتند و عکس های یادگاری زیبایی در آن قسمت برداشتند. این چشمه به دلیل بستر رنگارنگی که از خود روی شیب دره بجا گذاشته خود به تنهایی یک جاذبه گردشگری منحصر به فرد است.

محمد محسنیان

در پایان بازدید از پل و تونل های راه آهن شوراب، همسفران تور دقایقی در توقفگاهی که اهالی شوراب برای مسافران برپا کرده بودند، استراحت کردند و  چای نوشیدند و از آش و شیرینی محلی و دوغ و کشک و قره قروت محلی چشیدند و سوغات سفر تهیه کردند تا با اشتیاق و هیجان رهسپار مقصد جذاب بعدی شوند.

انتهای بخش دوم

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.